سیرین لبز، دریچه‌ای به سوی نسل جدید تلفن‌های همراه

0

آزمایشگاه سیرین لبز یک پروژه منحصربه‌فرد و بحث‌برانگیز است. این شرکت، به‌تازگی گوشی هوشمند فینی (Finney) را ارائه کرده که به‌عنوان اولین تلفن بلاکچین در‌دسترس و تجاری معرفی شده است. همچنین در عرضه اولیه خود مبلغ بیش از 150میلیون دلار از فروش توکن SRN خود به‌دست آورد. از آن زمان تاکنون، این پروژه با چالش‌هایی همراه بوده است که برخی به تاخیرها و برخی به تیم مدیریت برمی‌گردد.

در این مقاله نگاهی به پروژه سیرین‌لبز، فناوری و اعضای تیم آن خواهیم داشت. همچنین درباره ویژگی‌های منحصربه فرد آن صحبت می‌کنیم.

سیرین لبز چیست؟

سیرین‌لبز، شرکت تولید‌کننده تلفن هوشمند تجاری بلاکچین است. این تلفن هوشمند با قیمتی حدود 899 دلار، به‌عنوان رقیبی برای سایر تلفن‌های هوشمند رده‌بالا مانند سامسونگ S10 و آیفون ایکس مطرح شده است.

سیرین‌لبز سرمایه‌گذاری جدیدی نیست و فینی راه سولارین (Solarin) را دنبال می‌کند که اولین و امن‌ترین تلفن بلاکچین بود که در سال 2016 ارائه شد. البته چون سولارین 14،000دلار قیمت داشت افراد زیادی به آن دست نیافتند، اما ثابت کرد که آزمایشگاه سیرین می‌تواند یک تلفن هوشمند ارائه دهد و اکنونی فینی، تلفن بلاکچین را در دسترس انبوه مردم می‌گذارد.

با‌این‌حال سوال بزرگ این است که آیا فینی ارزش هزینه‌اش را دارد و آیا با وجود رقبای بزرگی چون سامسونگ و HTC تقاضا برای تلفن بلاکچین هست یا خیر.

تاریخچه سیرین لبز

سیرین‌لبز در ابتدا با تلفن سولارین و این اواخر با تلفن هوشمند بلاکچین فینی که یک کیف پول ذخیره‌سازی سرد برای ارزهای دیجیتال و یک مرکز اختصاصی برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز (dApps) دارد، در بحث امنیت بلاکچین پیشرو شده است. آزمایشگاه سیرین در سوییس تاسیس شده، اما دفاتری در لندن و اسرائیل دارد و تقریبا همه کارکنان آن در این دو کشور هستند. این شرکت در سال 2014 توسط «موشه هوگ» تاسیس شد تا پلی بین اقتصاد بلاکچینی و بازار باشد.

سیرین‌لبز این کار را با حذف موانع پذیرش فناوری بلاکچین، یعنی امنیت و تجربه کاربری انجام داد. سیرین‌لبز روی ارائه محصولاتی بر بازار انبوه متمرکز است که امنیت کافی داشته، از فناوری بلاکچین استفاده کرده و حفظ دارایی‌های دیجیتال را تسهیل کنند. اولین تلاش آنها تلفن هوشمند سولارین بود که تلفن هوشمند فینی نیز به دنبال آن با یک کیف پول سرد عرضه شد که به نوبه خود یک کامپیوتر مبتنی بر بلاکچین است.

تیم بنیان‌گذاران سیرین لبز

موسس و یکی از مدیران شرکت سیرین‌لبز، موشه هوگ، کارآفرین بزرگی است که پیش‌تر یک شرکت فناوری برجسته اسرائیلی را بنیان‌گذاری کرده بود. هوگ نقش فعالی در توسعه سیرین‌لبز، به‌ویژه در تعریف عملکرد محصول و پشتیبانی از فناوری آن، ایفا کرده است.

مدیر عامل پروژه سیرین‌لبز، زویکا‌لاندو است که سابقه‌ای قوی در صنعت الکترونیک و زیرساخت مخابرات دارد. او قبل از پیوستن به آزمایشگاه سیرین، مدیر عملیات شرکت اپل در اسرائیل بود.

این تیم همچنین از حمایت یک گروه قوی از مشاوران، از جمله بنیان‌گذار اتریوم، استیون‌نرایوف، برخوردار است. جف‌پولور نیز به‌عنوان مشاور در این پروژه فعالیت دارد. او بنیانگذار Vonage، و رئیس مؤسس انجمن توکن بلاک‌چین، در میان دیگر پروژه‌های پیشرفته اینترنت و مخابرات است.

تکنولوژی سیرین لبز

سیرین لبز

سیستم عامل سیرین، شاخه‌ای از سیستم عامل اندروید گوگل است. سیرین‌لبز ادعا می‌کند که Sirin OS تنها سیستم‌عامل موبایلی است که به اندازه کافی امن است تا برای ذخیره و استفاده از ارزهای دیجیتال در دستگاه‌های موبایل استفاده شود و رابط کاربری آن نیز مشابه اندروید است.

کاربران فینی همچنین می‌توانند از پلی‌استور و همه برنامه‌های اندروید استفاده کنند و از امنیتی که سیستم عامل سیرین ارائه می‌دهد لذت ببرند. کاربران می‌توانند به دارایی دیجیتال خود دسترسی داشته و از آن استفاده کنند. همچنین به ایردراپ سکه نیز دسترسی دارند.

ویژگی‌های سیستم عامل سیرین لبز چیست؟

گوشی‌های مبتنی بر بلاکچین فینی با سیستم عامل اختصاصی خود سه ویژگی مهم دارند:

بلاک شیلد

بلاک شیلد لایه امنیتی چندگانه تلفن‌های فینی است که باعث پنهان شدن آدرس IP و MAC تلفن‌ها می‌شود. به‌این‌ترتیب جلوی ورود و نفوذ به آنها را می‌گیرد. این فناوری امنیت تراکنش‌های انجام شده را تضمین می‌کند.

اپ‌استور برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp)

در اپ‌استورهایی مثل پلی‌استور گوگل و اپل که به صورت متمرکز اداره می‌شوند، توسعه‌دهندگان باید بخش قابل توجهی از فروش خود را به شرکت بپردازند و طبق قوانین آنها پیش بروند. اما اپ استور فینی به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. دارندگان این گوشی‌ها درباره بودن یا نبودن یک برنامه در اپ‌استور نظر می‌دهند.

به‌علاوه، برنامه‌های اپ استور فینی ارزان‌تر است و در‌صورتی‌که با توکن SRN پرداخت شود تخفیف نیز شامل حال آنها خواهد شد.

امکان اشتراک‌گذاری منابع

افراد زیادی هستند که در طول شبانه‌روز بخش‌های زیادی از منابع گوشی آنها بی‌استفاده است. کاربران گوشی‌های فینی می‌توانند این منابع شامل پردازنده گرافیکی (GPU)،  پردازنده مرکزی (CPU)، دوربین، حافظه و غیره را اجاره دهند و در‌مقابل، توکن SRN بگیرند. سیرین‌لبز، امنیت این اشتراک‌گذاری‌ها را تامین می‌کند.

همچنین، فینی سرویس اختصاصی تبدیل توکن را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که امکان تبادل خودکار و بدون مرز سکه‌ها و ارزهای پشتیبانی شده را فراهم می‌کند و نیاز به صرافی‌های خارجی از بین می‌رود.

سیستم عامل فینی و گوشی‌های هوشمند

گوشی هوشمند بلاکچین فینی در نوامبر 2018 رونمایی شد. فینی از جدیدترین پردازنده کوالکام اسنپدراگون 845 استفاده می‌کند. دارای صفحه نمایش 6‌اینچی 18:9، حافظه داخلی 128گیگابایتی و یک اسلات حافظه خارجی است که می‌تواند تا 2ترابایت حافظه دیجیتال را پشتیبانی کند.

همچنین یک صفحه‌نمایش کیف پول کوچک به اسم اسکرین هوشمند یا Smart Screen دارد که از پشت دستگاه به سمت بالا کشیده می‌شود و به‌هیچ‌وجه به سیستم عامل گوشی اتصال ندارد. این عدم اتصال، باعث ایمن بودن سکه‌ها می‌شود که شبیه محیط ذخیره‌سازی است. تنها زمانی بین کیف پول و تلفن ارتباط برقرار می‌شود که کاربر می‌خواهد سکه‌ای مبادله کند یا انتقال دهد.

توکن سیرین لبز

آزمایشگاه سیرین‌لبز توکنی با نماد SRN منتشر کرده که روی محصولات سیرین به کاربران تخفیف می‌دهد. در‌نهایت در اکوسیستم سیرین استفاده خواهد شد. توکن SRN در دسامبر 2017 در یک عرضه اولیه ارائه شد و 157.8میلیون دلار جمع‌آوری کرد.

توکن‌ها در این عرضه اولیه به قیمت 0.47دلار فروخته شدند و در 22 ژانویه 2018 به قیمت 3.8دلار رسیدند. سپس در بازار نزولی سال 2018 کاهش قیمت داشتند. از 28می 2019، قیمت توکن SRN، حدود 0.03دلار است. برخلاف بقیه بازار رمزارزها، توکن SRN در سال 2019 رشد زیادی نکرد. این بخاطر نبود فروش فینی و مشکلات بالقوه حقوقی موشه هوگ بود. با‌این‌حال اگر تعداد زیادی گوشی فروخته نشود ارزش توکن نیز به شدت کاهش می‌یابد.

آینده گوشی‌های موبایل بر پایه بلاکچین

این روزها شرکت‌های بزرگ و مطرح دنیا مثل علی‌بابا و پی‌پال نیز به سمت استفاده از فناوری بلاکچین رفته‌اند. احتمالا گوشی‌های مبتنی بر بلاکچین در آینده نزدیک، سهم بیشتری از بازار خواهند داشت. اما این فناوری‌ها نوپا هستند و مسئله امنیت و حریم خصوصی، دو مورد مهمی است که می‌تواند باعث به تاخیر افتادن پذیرش آنها شود.

در‌این‌بین تنها سیرین‌لبز است که فعلا یک گوشی هوشمند و یک کامپیوتر مبتنی بر بلاکچین ارائه کرده است. ادعا می‌شود که این محصولات امنیت چندلایه، سیستم عامل مخصوص به خود و میزان قابل قبولی از غیرمتمرکزسازی را دارند.

گرچه این فناوری‌ها در ابتدای مسیر خود هستند. اما می‌توانند نویدبخش تحولی بزرگ در صنعت تلفن همراه و کامپیوتر، برای ورود بیشتر همه ابعاد زندگی بشر به بلاکچین‌ها باشند.

جمع بندی

بی‌شک آزمایشگاه سیرین لبز در پیش‌برد صنعت بلاکچین و ارز دیجیتال از طریق ارائه گوشی هوشمند بلاکچین و مجهز به کیف پول، نقش بسزایی داشته است. اما هنوز مشخص نیست که این تلفن سودآور است یا خیر.

به نظر می‌رسد مسیر موفقیت غول‌های صنعت موبایل مثل سامسونگ و HTC، هموارتر است. چون سال‌ها تجربه دارند و می‌دانند چه محصولاتی با چه ویژگی‌هایی مورد قبول خریدار واقع می‌شود.

اما این به معنی شکست سیرین نیست، سیستم عامل سیرین فرصت خوبی است که این شرکت می‌تواند مجوز استفاده از آن را به سایر سازندگان تلفن همراه بدهد. اما توکن SRN، اگر در محصولات این شرکت به کار گرفته نشود، از بین خواهد رفت.

همچنین سوالاتی درباره مشکلات حقیقی موشه ‌هوگ درمورد تخلف‌های آزمایشگاه‌های سیرین و عرضه اولیه 158میلیون دلاری آن وجود دارد که حل نشده‌اند. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت حدود 90درصدی SRN و وجود پرونده‌های قضایی، این آزمایشگاه شانس کمی برای موفقیت دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.