لیکویید استیکینگ روشی برای کسب درآمد بیشتر

0

پول و دارایی خود را در کجا سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ به نظر شما امن‌ترین روش سرمایه‌گذاری کدام است؟ بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرطرفدارترین راه‌های کسب درآمد است. اگر چند وقت در بازار رمز ارزها حضور داشته باشید، شاید اصلاح لیکویید استیکینگ(Liquid Staking)را شنیده باشید.

لیکویید استیکینگ یک روش سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال است که در آن سرمایه‌گذاران لازم نیست دارایی خود را برای مدت طولانی مسدود کنند. کیوسک آکادمی با جزئیات بیشتری به این اصطلاح بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند.

مطالعه بیشتر: دیفای چیست؟

لیکویید استیکینگ چیست؟

پیش از اینکه به بررسی دقیق مفهوم لیکویید استیکینگ اشاره کنیم، در نظر داشته باشید این روش سرمایه‌گذاری با هدف تکامل بازار ارزهای دیجیتال روی کار آمد. کاربران در طول این سرمایه‌گذاری با سهام‌گذاری بر روی وجوه می‌توانند به درآمد استیکینگ دست یابند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

با توجه به نوع سهام‌گذاری و بودجه‌ای که برای این کار در نظر می‌گیرند،بازدهی بیش از 15 درصد نیز خواهد بود. البته در این سرمایه‌گذاری همیشه، همه چیز بر وفق مراد نیست و متاسفانه محدودیت‌هایی نیز وجود دارد، مانند:

  • امکان مسدود شدن وجوه
  • قفل شدن دسترسی به دارایی
  • ضروری بودن میزان مبلغ مشخصی برای ورود به این بازار سرمایه‌گذاری

شاید این روش سرمایه‌گذاری خوب به نظر برسد اما اگر نوسانات بازار زیاد باشد، سرمایه‌گذاری لیکویید می‌تواند منجر به ضرر شود. در نتیجه شما به دلیل عدم نقدینگی نمی‌توانید وجوه خود را جابه‌جا کنید. ناگفته نماند این روش سرمایه‌گذاری بیشتر در بستر اتریوم امکان‌پذیر است. اگر قصد دارید Liquid Staking را امتحان کنید با اتریوم‌های خود دست به کار شوید.

مطالعه بیشتر: وام گرفتن در حوزه دیفای

نحوه عملکرد لیکویید استیکینگ

با انتخاب این روش سرمایه‌گذاری از انعطاف‌پذیری و نقدینگی به صورت همزمان بهره‌مند می‌شوید. کافی است اتریوم خود را از طریق یک برنامه کاربردی یا با کمک یک شخص ثالث و براساس یک قرارداد هوشمند به یک استخر نقدینگی واریز کنید. در ازای این واریز، وجوه شما به توکن تبدیل می‌شود.

در نظر داشته باشید این توکن‌ها را حتی می‌توان دسته‌بندی کرد. به طور کلی این توکن‌ها نشان‌دهنده اتریوم اولیه واریزشده به استخر نقدینگی هستند. بنابراین می‌توانید اتریوم خود را همانند توکن معمولی منتقل، ذخیره، خرج، یا معامله کنید. در ضمن توکن‌های حاضر در استخر نقدینگی را می‌توانید به روش‌های دیگر به کار برید:

  • به‌عنوان وثیقه در گرو بگذارید
  • به شخص دیگری امانت دهید
  • سایر کاربردهای مشابه

تمام این کاربردها به همراه کسب پاداش از سهام‌گذاری اتریوم امکان‌پذیر خواهد بود. به خاطر داشته باشید در هر زمانی می‌توانید این توکن‌ها را غیرفعال و کاربرد آنها را لغو کنید. از آنجایی که توکن‌ها در استخرهای نقدینگی وجود دارند، برای لغو و غیر فعال کردن آنها باید از استخرهای نقدینگی استفاده کنید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا ایاس خود را خرید کنید

سه نوع استیکینگ

علاوه بر لیکویید استیکینگ ما سه نوع استیکینگ دیگر داریم که در این راهنما به آنها اشاره می‌کنیم.

استیکینگ خودمحوری

اگر کابران بخواهند خودشان استیکینگ انجام دهند، به طور حتم با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو خواهند بود. برای مثال نمی‌توانند دارایی خود را به راحتی جابه‌جا کنند و همچنین باید مبلغی را به عنوان سرمایه اولیه بپردازند. در ضمن اعتبارسنجی آنها توسط شرکت‌ها و افراد مختلف انجام می‌شود.

لیکویید استیکینگ چیست

در مقایسه با موضوع اصلی این مقاله، استیکینگ خودمحوری روش غیرمعقولی به حساب می‌آید. کاربرانی که در راستای ایمن‌سازی شبکه اتریوم خود، قراردادهایی را با توجه به سپرده اتریوم تنظیم کرده‌اند، تا زمانی که تراکنش‌ها فعال نشوند به هیچ‌وجه نمی‌توانند توکن‌های خود را غیرفعال کنند.

از آنجایی که هنوز به‌روزرسانی و ارتقایی برای این روش سرمایه‌گذاری طراحی نشده است، شاید کاربران مجبور شوند سال‌ها صبر کنند تا بتوانند دارایی اتریوم خود را پس بگیرند. این زمان طولانی و انتظار بیش از حد ممکن است افراد را از سهام‌گذاری منصرف کند. بنابراین اگر برایتان مهم نیست که دارایی شما تا چه مدت زمانی قفل شود، از این نوع استیکینگ استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: وام آنی در ارز دیجیتال

استیکینگ صرافی

از نام این نوع استیکینگ مشخص است که شما باید سرمایه و دارایی خود را در یک صرافی متمرکز ذخیره و نگه‌داری کنید. با این روش کاربران در هر زمانی می‌توانند برای سهام‌گذاری دست به کار شوند و حتی می‌توانند در هر زمانی توکن‌های خود را غیرفعال کنند.

خبر خوب اینکه با استیکینگ صرافی کاربران می‌توانند جوایز خود را هر طوری که صلاح می‌دانند دریافت و برداشت کنند. البته صرافی‌ها درصدی از این پاداش‌ها را برای خود برمی‌دارند. با وجود تمام این امکانات و اطلاعات، باز هم استیکینگ صرافی برای برخی از کاربران پیچیده است.

یکی از معایب این نوع استیکینگ مربوط به درصد قابل‌برداشت دارایی اصلی خواهد بود. به طور معمول صرافی‌ها تنها 60 درصد از دارایی اولیه را در اختیار فرد می‌گذارند. در واقع شاید نرخ پاداش این نوع استیکینگ معقول باشد، ولی به هنگام برداشت دارایی اولیه خود با ضرر مواجه می‌شوید.

مطالعه بیشتر: صندوق آپشن دیفای

استیکینگ بستر اتریوم

با توجه به محدودیت‌ها و ضررهایی که دو نوع استیکینگ معرفی‌شده در بالا برای شما ایجاد می‌کنند، استیکینگ اتریوم به لیکویید استیکینگ نزدیک است و جایگزین خوبی برای ریسک‌های نقدینگی خواهد بود. به جای اینکه دارایی خود را قفل کنید، از این روش استیکینگ بهره‌مند شوید و هر مقدار اتریومی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید.

در ضمن طی این نوع استیکینگ بدون نیاز به فعال کردن تراکنش‌ها می‌توانید توکن‌های خود را غیرفعال یا لغو کنید. به عبارت دیگر شما می‌توانید به‌عنوانتوکن معمولی دارایی خود را انتقال دهید یا آن را ذخیره، خرج، و معامله کنید.

محل انجام لیکویید استیکینگ

به منظور انجام سرمایه‌گذاری به روش لیکویید استیکینگ، باید دارایی خود را در موقعیت مکانی و استخر نقدینگی ویژه‌ای قرار دهید. در این بخش ما دو مورد از این استخرهای نقدینگی پرکاربرد برای استیکینگ را شرح می‌دهیم:

لیدو (Lido)

لیدو یک استخر نقدینگی برای اتریوم است. این استخر هیچ سپرده اولیه‌ای دریافت نمی‌کند و به هیچ زیرساخت ابتدایی نیاز ندارد. از بین 10 استخر نقدینگی اتریوم، لیدو با 35 درصد از سهم بازار اتریوم جزء برترین استخرها به حساب می‌آید. لیدو حدود 17.5 درصد از کل عرضه اتریوم را در اختیار دارد. این رقم نشان می‌دهد لیدو به طرز غیر قابل انکاری بر روی اتریوم مسلط است.

ماریناد (Marinade)

استخر ماریناد نیز یکی از پیشروترین محل‌های ذخیره‌سازی محسوب می‌شود. توصیه می‌کنیم اگر به فکر سهام‌گذاری هستید، از همین استخر استفاده کنید. البته این استخر از پس سایر عملیات‌های موجود در بازار نقدینگی نیز برمی‌آید. فراموش نکنید ماریناد با ریسک مربوط به قراردادهای هوشمند درگیر و همراه است.

مطالعه بیشتر: استخر لیکوییدیتی

لیکویید استیکینگ چه کاربردی دارد

به منظور کنترل این ریسک‌ها، ماریناد سه بار حسابرسی شده و تمام این ریسک‌ها را به حداقل رسانده است. به‌طور معمول سرمایه‌گذاری‌ها و سهام‌گذاری‌های مربوط به مبالغ جزئی در این استخر انجام می‌شوند. در ادامه با تکرار هر سهام‌گذاری و به تدریج ارزش هر یک از این سهام‌گذاری‌ها افزایش می‌یابد.

تفاوت استیکینگ نقدی و غیرنقدی

هنگامی که به استیکینگ نقدی و غیرنقدی فکر می‌کنید، بدون‌شک برایتان سوال می‌شود که کدام روش سرمایه‌گذاری بهتر از دیگریاست؟ موارد متعددی وجود دارند که هنگام انتخاب و تصمیم‌گیری در مورد استیکینگ نقدی و غیرنقدی باید آنها را در نظر بگیرید.

در سهام‌گذاری غیرنقدی می‌توانید توکن‌های خود را به طور مستقیم برای شرکت در یک اعتبارسنجی آماده کنید و لازم نیست نگران ریسک قراردادهای هوشمند باشید. استیکینگ غیرنقدی روشی ساده، موثر، و معقول خواهد بود. برای انتخاب بهترین مکان سهام‌گذاری غیرنقدی باید در اطلاعات به دست آمده جستجو کنید.

با بررسی فهرست ارائه‌دهندگان و توسعه‌دهندگان حاضر در استیکنیگ پاداش‌ها، بهترین مکان را برای قرار دادن توکن‌های خود انتخاب کنید. البته استیکینگ غیرنقدی دردسرهای بیشتری نسبت به استیکینگ‌های نقدی دارند اما اشکال آنها در چیست؟ همان‌طور که از نام آنها مشخص است، این روش سرمایه‌گذاری، غیر قابل نقد خواهد بود.

شما می‌توانید دارایی غیرنقدی خود را از سهام‌گذاری حذف کنید ولی از نظر پتانسیل درآمدزایی این نوع سرمایه‌گذاری بسیار محدود است. از این‌رو با شرکت در اعتبارسنجی‌ها ارزش نهایی دارایی شما تعین می‌شود. در آخر با کنترل و توجه به نوع پرداخت خود و داشتن صبر کافی به‌طور حتم سرمایه‌گذاری شما سودآور خواهد بود.

برای اطلاع از نحوه خرید ارز دیجیتال تتر، ترون، بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی در ایران می‌توانید با کارشناسان کیوسک مشورت کنید.

پنج مزیت لیوکیید استیکینگ

  • کارایی ساده
  • کسب سود بیشتر
  • تشویق و جذب بیشتر کاربران به سرمایه‌گذاری
  • پاداش‌های چشم‌گیر
  • شکست‌های غیردائمی

سه عیب لیکویید استیکینگ

همان‌طور که می‌دانید تمام سرمایه‌گذاری‌های پرسود با ریسک‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند. لیکویید استیکینگ نیز یکی از همین روش‌های سرمایه‌گذاری سودآور است که عیب‌های زیادی دارد. در ادامه به 4 نقص اساسی این روش سرمایه‌گذاری اشاره می‌کنیم.

ریسک مسدود شدن دارایی

بعد از اینکه دارایی خود را به توکن تبدیل کردید و برای واگذاری آنها آماده شدید، باید برای مدت مشخصی این دارایی‌ها را قفل یا مسدود کنید. برای مثال برخی معاملات شما را مجبور می‌کنند به مدت 21 روز دارایی خود را قفل کنید. بعد از گذشت این دوره 21 روزه به مدت 48 ساعت یک دوره بازگشایی را تجربه خواهید کرد. متاسفانه با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد شما حق انتخاب زیادی نخواهید داشت.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا سولانا خود را خرید کنید

ریسک‌های شدید

در صورتی که به هنگام سرمایه‌گذاری لیکویید استیکینگ سهمیه زمانی و الزامات اعتبارسنجی را لحاظ نکنید، ممکن است تحت تاثیر ریسک‌های شدید این روش سرمایه‌گذاری قرار بگیرید. در صورتی که ارزش توکنی که بر روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اید به تدریج کاهش پیدا کند، این امر سبب کاهش متناسب وجوه دارایی شما می‌شود.

لیکویید استیکینگ بیت کوین

بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از شروع سرمایه‌گذاری خود دقت لازم را به خرج دهید و از فیلترهای کامل سوددهی رد شوید. در ضمن بهتر است از روش‌های اعتبارسنجی نیز استفاده کنید تا از نوع سرمایه‌گذاری خود مطمئن شوید. همیشه این نوع سرمایه‌گذاری با سود همراه نخواهد بود.

هزینه‌های متغیر

یکی از مسائل مهمی که به هنگام سرمایه‌گذاری لیکویید باید به آن توجه کنید، هزینه‌ها است. خدماتی که در اختیار این سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد، هزینه‌بر خواهند بود. در ضمن هزینه‌های جانبی نیز برای این نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد. در ادامه هزینه‌های اعتبارسنجی نیز به Liquid Stakingاضافه می‌شوند.

اگر از اعتبارسنجی استفاده می‌کنید باید مطمئن شوید که هزینه‌های مربوطه به طور دائم و پیوسته افزایش نمی‌یابند. با کمک اعتبارسنجی می‌توانید محل بهتری برای شروع سرمایه‌گذاری خود انتخاب کنید. همچنین با انتخاب روش سرمایه‌گذاری می‌توانید به بازدهی بهتری دست پیدا کنید.

قیمت تتر، قیمت روز اتریوم، قیمت دوج کوین امروز و دیگر رمزارزها را همین حالا در صرافی کیوسک دنبال کنید.

جمع‌بندی

کسب درآمد از طریق لیکویید استیکینگ بسیار جذاب است ولی جنبه‌های منفی زیادی نیز دارد. برای مثال شما نمی‌توانید دارایی خود را به طور کامل نقد کنید و همین امر باعث ترس بسیاری از سرمایه‌گذاران می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری تحول عظیمی در بازار بورس و رمز ارزها ایجاد کرد.

به زبان ساده سرمایه‌گذاران با کمک این روش توانستند به مزایای زیادی دست پیدا کنند. در ضمن بیشتر محدودیت‌های خود را از میان برداشتند. با تغییر وجوه و دارایی خود به توکن و دسته‌بندی این توکن‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاری پرسودی را تجربه کنید. در آخر با انتخاب سرمایه‌گذاری لیکویید بهتر از قبل می‌توان دارایی خود را مدیریت کرد.

به نظر شما این روش سرمایه‌گذاری تا چه حدی سودآور است؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.