کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟

0

همیشه پیشرفت تکنولوژی به نفع تمام سیستم‌ها و بازارها نیست. حتی در برخی موارد شاهد بوده‌ایم که قدرت بیش از حد، سبب بروز مشکلات بسیاری شده است. با اینکه بازار رمزارزها خود دست‌پرورده فضای دیجیتالی به حساب می‌آید، اما باز هم قدرت بیش از حد تکنولوژی می‌تواند تاثیری منفی بر روی آن داشته باشد. برای مثال کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال، با یکدیگر سازگار نیستند.

ممکن است نام کامپیوترهای کوانتومی را شنیده باشید، ولی شاید ندانید چرا این کامپیوترها با ارزهای دیجیتال سازگاری ندارند. از آنجایی که قدرت این کامپیوترها بیش از حد زیاد است، حتی می‌توانند رمزهای ارزهای دیجیتال را بشکنند. در این مقاله، کیوسک آکادمی به طور مفصل ارتباط میان کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال را توصیف می‌کند.

کامپیوترهای کوانتومی چیست؟

کامپیوترهای کوانتومی جهشی در کامپیوترهای دیجیتالی هستند. کامپیوترهای دیجیتالی در حالت روشن و خاموش بودن ترانزیستور توانایی پردازش و ذخیره 0 و 1 را دارند. این چنین رشته‌ای از اعداد متشکل از 0 و 1 را پردازش می‌کنند. این در حالی است که کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند به‌طور همزمان 0 و 1 و حتی اعدادی ما بین این دو را ذخیره و پردازش کنند و توانایی معادلاتی بالاتری نسبت به کامپیوترهای معمولی دارند.

کامپیوترهای کوانتومی به شکلی طراحی شده‌اند تا بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین مسائل و معادلاتی را حل کنند که ابر کامپیوترهای امروزی نمی‌توانند از پس آنها برآیند.

پیشرفت کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال خیلی سریع بود. همان‌طور که رمز ارزها طی مدت کوتاهی به بهترین روش پرداخت و حفظ دارایی تبدیل شده‌اند، کامپیوترهای کوانتومی نیز در طول چند سال توانستند جزء بزرگ‌ترین کامپیوترهای جهان به حساب آیند.

در حال حاضر بیش از 20 کامپیوتر کوانتومی قدرتمند داریم که به صورت رایگان در دسترسند. در صورتی که مالک کسب‌وکار یا توسعه‌دهنده فضای یک رمز ارز هستید، می‌توانید به انجمن توسعه‌دهندگان کامپیوترهای کوانتومی جهان بپیوندید و از خدمات و سرویس‌های نوین آنها بهره‌مند شوید.

نحوه عملکرد کامپیوترهای کوانتومی

بسیاری از افراد نگران نحوه استفاده و کار کردن این کامپیوترهای کوانتومی هستند. خبر خوب اینکه برای استفاده از کامپیوترهای کوانتومی لازم نیست با نحوه عملکرد آنها آشنا شوید. کافی است درک کنید این کامپیوتر از ادغام انواع تکنولوژی‌های پیشرفته به وجود آمده و در دسترس شما قرار گرفته است.

قدرت محاسباتی این کامپیوترها منحصر‌به‌فرد است، بدین‌ترتیب بسیار از افراد فکر می‌کنند کامپیوترهای کوانتومی بسیار غول‌پیکر هستند. در صورتی که این کامپیوترها تنها به اندازه یک یخچال خانگی فضا اشغال می‌کنند. تعجب نکنید کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال همیشه شما را شگفت‌زده خواهند کرد.

این کامپیوترها یک جعبه کنترل الکترونیکی دارند. البته جعبه کنترل آنها، به اندازه یک کمد است. در قلب کامپیوترهای کوانتومی بیت‌هایی (Bits) وجود دارند که اطلاعات را به صورت کوانتومی و با هر حجم و اندازه‌ای به طور کامل ذخیره می‌کنند.

پنج تفاوت میان کامپیوترهای دیجیتالی و کوانتومی

از اوایل قرن 19 مردم از رایانه استفاده می‌کردند. در حال حاضر با نسل 5 کامپیوترها روبه‌رو هستیم. پیش از این نسل، تمام کامپیوترها درگیر حل محاسبات معمولی بودند. در ضمن این کامپیوترها در زمان مشخصی خاموش و روشن می‌شدند. اکنون نسل 5 کامپیوترها به صورت کوانتومی فعالیت دارند.

محاسبات کوانتومی توسط همین نسل انجام می‌شود و البته این کامپیوترها از محبوبیت خوبی برخوردار هستند. نحوه کار کامپیوترهای کوانتومی و دیجیتالی متفاوت است. با کمک کامپیوترهای کوانتومی می‌توان در یک زمان مشخص در بیش از یک حالت قرار گرفت، یعنی بیش از یک وضعیت وجود داشت.

رابطه میان کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال
  • کامپیوترهای دیجیتالی بر پایه مدارهای الکتریکی و در یک حالت واحد قرار دارند. این مدارهای الکتریکی در زمان معین،می‌توانند یا صفر باشند یا یک. در حالی که کامپیوترهای کوانتومی بر اساس مدارهای مکانیکی عمل می‌کنند. همچنین ممکن است در یک زمان هم صفر باشند و هم یک، و یا حتی مقداری بین صفر و یک داشته باشند.
  • ذخیره‌سازی و دستکاری اطلاعات کامپیوترهای دیجیتالی براساس بیت محاسبه می‌شود. واحد اندازه‌گیری آن ولتاژ است. حداقل این توان 0 و حداکثر آن 1 خواهد بود. ذخیره‌سازی در کامپیوترهای کوانتومی براساس کوانتوم بیت انجام می‌شود. در ضمن واحد اندازه‌گیری توان این کامپیوترها الکترون است.
  • عملکرد کامپیوترهای دیجیتالی براساس فیزیک کلاسیک است در حالی که عملکرد کامپیوترهای کوانتوم براساس فیزیک کوانتوم یا مکانیک کوانتوم انجام می‌شود.
  • محاسبات مرسوم در کامپیوترهای دیجیتالی از کدهای باینری استفاده می‌کنند. محاسبات کامپیوترهای کوانتومی از کیوبیتز (Qubits) بهره می‌برند.
  • ترانزیستورهای CMOS اصلی‌ترین بلوک‌های سازنده کامپیوترهای دیجیتالی هستند. ترانزیستورهای کوانتومی نیز بلوک اصلی ساختار کامپیوترهای کوانتومی خواهند بود.

هشت تاثیر کامپیوترهای کوانتومی  بر روی ارزهای دیجیتال

تا به اینجای مقاله متوجه شدید نوعی رابطه بین کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال وجود دارد. اما هنوز به این اشاره نکرده‌ایم که این کامپیوترها چه تاثیری بر روی رمز ارزها خواهند داشت. کامپیوترهای کوانتومی جزء محبوب‌ترین کامپیوترها به حساب می‌آیند که تاثیر زیادی بر روی رمز ارزها دارند.

تمام سرویس‌های قدرتمند همانند گوگل در تلاش هستند وارد محاسبات کوانتومی شوند و از این کامپیوترها استفاده کنند. با وجود تمام این ویژگی‌های منحصربه‌فرد و محبوبیت زیاد کامپیوترهای کوانتومی باز هم نمی‌توان خطرات امنیتی و حریم خصوصی این کامپیوترها را نادیده گرفت. در ادامه 8 مورد از تاثیرات کامپیوترهای کوانتومی بر روی ارزهای دیجیتال را به صورت خلاصه توضیح می‌دهیم.

کامپیوترهای کوانتومی و متخصصان حوزه رمز ارزها باید از فاصله ایجادشده دوری کنند

براساس آمار به دست آمده کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال به شکل مناسبی با یکدیگر ارتباط برقرار نمی‌کنند. در واقع پیشرفت‌های سریع کامپیوترهای کوانتومی با تاخیر به رمز ارزها منتقل می‌شود. از این‌رو ارزهای دیجیتال در برابر کامپیوترهای کوانتومی اعتماد به نفس ندارند و خود را شکست‌خورده در نظر می‌گیرند.

رابطه خوبی بین کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال وجود ندارد

با اینکه تبلیغات گسترده‌ای در مورد کامپیوترهای کوانتومی صورت گرفته، اما محتوا و کارایی این کامپیوترها در بازار رمز ارزها خیلی زیاد نیست. در ضمن براساس گزارشات به دست آمده، ممکن است کامپیوترهای کوانتومی بتوانند رمزهای تاییدشده فضای ارزهای دیجیتال را بشکنند. البته این موضوع پیش‌بینی برای آینده است، در حال حاضر کامپیوترهای کوانتومی نمی‌توانند از استانداردهای ارزهای دیجیتال رمزنگاری‌شده عبور کنند.

کامپیوترهای کوانتومی با شکستن رمزهای ارزهای دیجیتال، گذشته این بازار را تغییر می‌دهند

پیش از این نیز به خطر امنیتی وجود کامپیوترهای کوانتومی اشاره کردیم. این کامپیوترها قصد دارند از استاندارد رمزهای کریپتو نیز عبور کنند، بنابراین این اتفاق نه تنها آینده رمز ارزها را به مخاطره می‌اندازد بلکه گذشته آنها نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. در صورت نفوذ کامپیوترهای کوانتومی به فضای ارزهای دیجیتال، به تراکنش‌ها و معاملات خصوصی گذشته افراد نیز حمله می‌شود.

حضور فعال بیت کوین در بازار کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال

تمام امضاهای دیجیتال توسط کامپیوترهای کوانتومی آسیب می‌بینند

در صورت بروز چنین تغییر ناگهانی در فضای ارزهای دیجیتال، استانداردهای رمز ارزها، توانایی استخراج‌کنندگان، و حق پخش تراکنش‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند. حتی امضاهای دیجیتال شبکه بلاکچین اتریوم نیز آسیب‌پذیر می‌شود. در چنین شرایطی محافظت از کلیدهای خصوصی سخت می‌شود.

ارزهای دیجیتال می‌توانند در برابر کامپیوترهای کوانتومی فعال باشند

حتی بعد از اینکه کامپیوترهای کوانتومی به ارزهای دیجیتال دسترسی پیدا می‌کنند، رمز ارزها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند. ممکن است مدتی طول بکشد تا بیت کوین یا سایر رمز ارزها با چنین شرایطی وفق پیدا کنند، اما به هر حال رمز ارزها می‌توانند با کمک کامپیوترهای کوانتومی به حرکت خود ادامه دهند.

استانداردهای رمز ارزها برای مواجه با کامپیوترهای کوانتومی توسعه می‌یابند

به جای ارتقا تک تک کلیدهای خصوصی فضای ارزهای دیجیتال یا تغییر تدریجی امنیت این رمز ارزها، بهتر است استاندارد ارزهای دیجیتال به صورت یکجا تغییر کند. این موضوع یک راه‌حل بالقوه است. بدین‌ترتیب آزمایش‌هایی بر روی افزایش استاندارد رمز ارزها پس از حضور کامپیوترهای کوانتومی صورت می‌گیرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری از کلیدهای خصوصی در برابر کامپیوترهای کوانتومی محافظت می‌کنند

در حال حاضر کیف پول‌های سخت‌افزاری راه‌حلی برای حفظ امنیت کلیدهای خصوصی هستند. این موضوع بعد از تحقیقات بسیاری ثابت شده است. شاید ارتقا این کیف پول‌ها سخت باشد. ولی از نظر امنیتی و تمرکز بر روی کلیدهای خصوصی، بهتر از سایر دستگاه‌ها همانند لپ‌تاپ و تلفن همراه عمل می‌کنند.

برای همگام‌سازی کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال باید از منابع مختلف استفاده کرد

به منظور همگام‌سازی کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال،باید از پس چالش‌ها و تاثیرات این کامپیوترها بر روی رمز ارزها برآیید. در ضمن بهتر است با اصطلاحات اولیه ورود و نفوذ این کامپیوترها به فضای ارزهای دیجیتال آشنا شوید یا در دوره‌های رایگان شرکت کنید. منابع خوبی برای کنترل تاثیرات کامپیوترهای کوانتومی بر روی ارزهای دیجیتال وجود دارد.

کامپیوترهای کوانتومی چه ارتباطی با بلاکچین دارند؟

کامپیوترهای کوانتومی و شبکه بلاکچین نیز همانند کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال با یکدیگر ارتباط دارند. به طور کلی تجزیه و تحلیل‌های کامپیوترهای کوانتومی ممکن است بر روی بلاکچین نیز تاثیرگذار باشند. یکی از اصلی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین کاربردهای کامپیوترهای کوانتومی از بین بردن مشکلات ریاضی زیر بنای شبکه‌های بلاکچین است.

از زمانی که گوگل به برتری کامپیوترهای کوانتومی اقرار کرد، مقالات مختلفی در وب‌سایت‌ها مشاهده شدند که به نابودی شبکه بلاکچین ارزهای دیجیتال اشاره داشتند. به زبان ساده این افراد معتقد هستند هر چه کامپیوترهای کوانتومی توسعه یابند، شبکه بلاکچین نیز خطر بیشتری را لمس خواهد کرد.

خطرات این کامپیوترها، مخصوص بلاکچین بیت کوین نیست و بدون‌شک تمام شبکه‌های بلاکچین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. فناوری بلاکچین از همه لحاظ، کیفیت و خلاقیت خود را ثابت کرده است. با وجود این ویژگی‌های مثبت، چالش نفوذ کامپیوترهای کوانتومی توانسته شبکه بلاکچین را تضعیف کند.

رابطه بین کامپیوترهای کوانتومی و استخراج بیت کوین

گذشته از رابطه بین کامپیوترهای کوانتومی با ارزهای دیجیتال، نوبت به رابطه این کامپیوترها و استخراج بیت کوین می‌رسد. در بسیاری موارد کامپیوترهای کوانتومی برای حل مشکل استخراج بیت کوین کاربرد دارند. به طور اساسی استخراج‌کنندگان برای کنترل استخراج و دریافت نتیجه مطلوب، می‌توانند از این کامپیوترها استفاده کنند.

کارایی کامپیوترهای کوانتومی و ارزهای دیجیتال

با وجود اینکه کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند در استخراج بیت کوین کاربرد داشته باشند، به‌عنوان تهدیدی برای بیت کوین نیز به حساب می‌آیند. قبل از انتخاب این کامپیوترها به منظور استخراج  بیت کوین باید بررسی کنید که کامپیوتر کوانتومی چه مزیتی نسبت به کامپیوترهای دیجیتالی دارد؟

در صورتی که این ماینرهای کوانتومی بهتر از دیجیتالی عمل می‌کنند، آیا برای بیت کوین نیز خطر دارد؟ پیش‌بینی شده کامپیوترهای کوانتومی از راه می‌رسند و تمام کیف پول‌ها را خالی می‌کنند و همه بیت کوین‌ها را از طریق قدرت محاسباتی برتر خود استخراج می‌کنند. البته این اتفاق در دراز مدت رخ می‌دهد.

نتیجه‌گیری

در این راهنما توضیح دادیم که تاثیر کوتاه‌مدت کامپیوترهای کوانتومی در حال افزایش است. رابطه کامپیوترهای کوانتومی با ارزهای دیجیتال رابطه خیلی خوبی نخواهد بود. زیرا این کامپیوترها تا حد زیادی امنیت شبکه بلاکچین ارزهای دیجیتال را به خطر می‌اندازد،گرچه از این کامپیوترها برای استخراج نیز استفاده می‌شود.

براساس تحقیقات انجام‌شده، مشخص شد کامپیوترهای کوانتومی استانداردهای ارزهای دیجیتال را از بین می‌برند و همین امر سبب می‌شود کلیدهای خصوصی به خطر بیفتند. ناگفته نماند کامپیوترهای کوانتومی و دیجیتالی تفاوت‌های زیادی دارند که در این مقاله به اصلی‌ترین تفاوت‌های آنها اشاره کردیم.

اگر بتوانید یک کامپیوتر کوانتومی تهیه کنید، آیا حاضر هستید از آن برای استخراج ارزهای دیجیتال مورد نظر خود استفاده کنید؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.