انواع کیف پول ارز دیجیتال ؛ کدام یک برای ذخیره رمز ارز مناسب‌تر است؟

بررسی انواع کیف پول ارز دیجیتال

0

انواع کیف پول ارز دیجیتال ، جزئی جدایی‌ناپذیر در استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال هستند. آن‌ها یکی از زیرساخت‌های اساسی به شمار می‌روند که امکان ارسال و دریافت رمز‌ارزها را از طریق شبکه‌های بلاکچین فراهم می‌کنند. هر نوع کیف پول مزایا و معایب خود را دارد، بنابراین بسیار مهم است که قبل از استفاده، شما نحوه کار آن‌ها را بدانید و یاد بگیرید.

در دنیای امروز ما، که ارز‌های دیجیتال درحال‌ توسعه هستند و سعی دارند تا جای پول‌های کاغذی را بگیرند، حفظ امنیت ارزهای دیجیتال بسیار پراهمیت می‌شود. برای خرید و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین، اولین قدم انتخاب کیف پول یا والت مناسب است.

ارزهای دیجیتالی بسیاری مانند بیت‌کوین و اتریوم و لایت‌کوین دوج‌کوین و.. وجود دارند که این ارزها در کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند. برای مثال بیت‌کوین، یک ارز دیجیتال است که در کیف پول مخصوص باید ذخیره شود. کیف پول ارز‌های دیجیتال انواع مختلفی دارند که هر یک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند.

در ابتدای این مقاله قصد داریم تا در مورد نحوه‌ کار والت‌ها صحبت کنیم. در ادامه شما را با کیف‌پول‌های گرم و سرد آشنا می‌کنیم و آن‌ها را باهم مقایسه خواهیم‌کرد. همچنین انواع کیف پول ارز دیجیتال را به چهار دسته تقسیم کرده و مورد هر یک را بررسی می‌کنیم .

در آخرین بخش نیز اهمیت پشتیبان‌گیری از کیف‌پول‌های دیجیتال را توضیح می‌دهیم. پس برای آشنایی بیشتر با انواع کیف پول ما را تا انتهای این مقاله در آکادمی کیوسک همراهی کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال چگونه کار می‌کند؟

شاید جالب باشد بدانید که برخلاف تصور عموم مردم، کیف پول‌های ارز‌ دیجیتال، درواقع رمز‌ارز‌ها را ذخیره نمی‌کنند. در عوض، آن‌ها ابزارهای موردنیاز برای تعامل با بلاکچین را فراهم می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، این والت‌ها می‌توانند اطلاعات لازم برای ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را از طریق معاملات بلاکچین تولید کنند.

همچنین تمامی کیف پول‌های ارز دیجیتال یک آدرس دارند که شامل یک شناسه از حروف و اعداد است. درواقع این شناسه به یک مکان مشخص در بلاک‌چین اشاره دارد که می‌توان به آن ارز دیجیتال ارسال کرد.

به زبان ساده‌تر آدرس یک Wallet ،یک شناسه است که شما می‌توانید آن را برای یک شخص ارسال کرده تا برای شما ارز دیجیتال موردنظر را واریز کند. درست مثل شماره حساب یا شماره کارت بانکی.

فراموش نکنید که رمز والت خود و یا حتی کیف‌ پول ارز‌های دیجیتال فیزیکی خود را تحت هیچ شرایطی در اختیار افراد غریبه قرار ندهید.

مقایسه کیف پول سرد و گرم

انواع کیف پول ارز دیجیتال بسته به نوع استفاده و کارکرد، کیف پول گرم یا کیف پول سرد نامیده می‌شوند. در ادامه هر یک را برای شما شرح می‌دهیم تا به‌صورت کامل با تفاوت این دو نوع والت آشنا شوید.

کیف پول گرم

کیف پولی است که لازمه استفاده از آن اتصال به اینترنت است. این امر یکی از دلایل امنیت کم این نوع از والت‌هاست. به دلیل وجود اینترنت در اکثر مکان‌ها، این نوع از کیف پول اغلب در دسترس است. همچنین این کیف پول (به علت دسترسی آسان) بیشتر در معرض تهدیدات امنیتی و حملات سایبری هستند. کیف پول‌های گرم بسیار کاربرپسند هستند و کاربران همیشه از آن‌ها استقبال می‌کنند. در این نوع Wallet احتمال به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی کاربران وجود دارد.

برای مثال، هنگامی‌که شما در صرافی Binance حساب کاربری می‌سازید و ارز‌های دیجیتال خود را به کیف پول خود در صرافی بایننس ارسال می‌کنید، درواقع از والت گرم استفاده کرده‌اید. ساخت این کیف پول‌ها آسان است و ارز‌های دیجیتال آن به‌سرعت در دسترس قرار می‌گیرد. این مبادلات بسیار مناسب تجار و کسانی است که معاملات بزرگ انجام می‌دهند و می‌خواهند که مبلغ را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند تا بتوانند معامله خود را سریع‌تر انجام دهند.

کیف پول سرد

والت‌های سرد هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند. این کیف پول‌ها، رمزارز‌ها را در حالت آفلاین ذخیره می‌کنند و امنیت بسیار بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. کیف پول‌های سرد همیشه یک گزینه ایمن نسبت به کیف پول‌های دیگر هستند؛ زیرا این‌ها به‌عنوان یک‌ راه ایمن برای انجام معاملات روزانه عمل می‌کنند. اصولا اکثر کسانی که ارز‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند و هدف آن‌ها نگهداری بلندمدت است، به سراغ این نوع از والت‌ها می‌روند.

برای مثال بایننس دکس (Binance DEX) گزینه‌ای را برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند وجوه خود را در صرافی متمرکز نگه ندارند، فراهم کرده است. این پلتفرم به شما امکان کنترل دارایی‌های خود را به‌صورت آنلاین می‌دهد. و درعین‌حال شما می‌توانید به طور مستقیم از طریق والت‌های سرد (کیف پول سخت‌افزاری) از ارزهای دیجیتال خود استفاده و نگهداری کنید.

درنهایت این مورد را می توان گفت که تفاوت اصلی این دو کیف پول ارزهای دیجیتال، در اتصال آن‌ها به اینترنت است که باعث افزایش امنیت یکی از آن‌ها و کاهش امنیت دیگری می‌شود.

کیف پول‌های ارز دیجیتال بسته به نوع استفاده و کارکرد، کیف پول گرم یا کیف پول سرد نامیده می‌شوند. در ادامه هر یک را برای شما شرح می‌دهیم تا به‌صورت کامل با تفاوت این دو نوع والت آشنا شوید. کیف پول گرم  کیف پولی است که لازمه استفاده از آن اتصال به اینترنت است. این امر یکی از دلایل امنیت کم این نوع از والت‌هاست. به دلیل وجود اینترنت در اکثر مکان‌ها، این نوع از کیف پول اغلب در دسترس است. همچنین این کیف پول (به علت دسترسی آسان) بیشتر در معرض تهدیدات امنیتی و حملات سایبری هستند. کیف پول‌های گرم بسیار کاربرپسند هستند و کاربران همیشه از آن‌ها استقبال می‌کنند. در این نوع Wallet احتمال به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی کاربران وجود دارد. برای مثال، هنگامی‌که شما در صرافی Binance حساب کاربری می‌سازید و ارز‌های دیجیتال خود را به کیف پول خود در صرافی بایننس ارسال می‌کنید، درواقع از والت گرم استفاده کرده‌اید. ساخت این کیف پول‌ها آسان است و ارز‌های دیجیتال آن به‌سرعت در دسترس قرار می‌گیرد. این مبادلات بسیار مناسب تجار و کسانی است که معاملات بزرگ انجام می‌دهند و می‌خواهند که مبلغ را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند تا بتوانند معامله خود را سریع‌تر انجام دهند. کیف پول سرد والت‌های سرد هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند. این کیف پول‌ها، رمزارز‌ها را در حالت آفلاین ذخیره می‌کنند و امنیت بسیار بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. کیف پول‌های سرد همیشه یک گزینه ایمن نسبت به کیف پول‌های دیگر هستند؛ زیرا این‌ها به‌عنوان یک‌ راه ایمن برای انجام معاملات روزانه عمل می‌کنند. اصولا اکثر کسانی که ارز‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند و هدف آن‌ها نگهداری بلندمدت است، به سراغ این نوع از والت‌ها می‌روند. برای مثال بایننس دکس (Binance DEX) گزینه‌ای را برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند وجوه خود را در صرافی متمرکز نگه ندارند، فراهم کرده است. این پلتفرم به شما امکان کنترل دارایی‌های خود را به‌صورت آنلاین می‌دهد و درعین‌حال شما می‌توانید به طور مستقیم از طریق والت‌های سرد (کیف پول سخت‌افزاری) از ارزهای دیجیتال خود استفاده و نگهداری کنید. درنهایت این مورد را می توان گفت که تفاوت اصلی این دو کیف پول ارزهای دیجیتال، در اتصال آن‌ها به اینترنت است که باعث افزایش امنیت یکی از آن‌ها و کاهش امنیت دیگری می‌شود.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

به‌طور خلاصه، کیف پول ارز‌های دیجیتال ابزاری است که می‌توانید از آن برای معاملات و ذخیره ارزهای دیجیتال خود در شبکه بلاکچین استفاده کنید. در واقع والت‌ها را به سه دسته کلی کیف پول‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی تقسیم می‌کنیم. اکثر والت‌ها مبتنی بر نرم‌افزار هستند، که استفاده از آن‌ها را، راحت‌تر از کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌کند. بااین‌حال، هنوز هم کیف پول‌های سخت‌افزاری امن‌ترین گزینه در بین والت‌ها برای نگهداری و استفاده از رمزارزها هستند.

1) کیف پول نرم‌افزاری

کیف پول‌های نرم‌افزاری انواع مختلفی دارد که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود را دارند. بیشتر آن‌ها به‌نوعی به اینترنت متصل هستند و درنتیجه والت گرم محسوب می شوند. به‌طورکلی کیف پول‌های نرم‌افزاری به دو نوع والت آنلاین (تحت وب) و والت دسکتاپ (قابل نصب بر روی کامپیوتر) تقسیم می‌شوند.

الف)کیف پول تحت وب

به کیف پول‌های آنلاین، والت تحت وب نیز می‌گوییم. در این نوع از کیف پول ارزهای دیجیتال، بدون نیاز به نصب، می‌توانید از طریق مرورگر به کیف پول خود متصل شوید و به بلاک‌چین‌ و رمزارهایتان دسترسی پیدا کنید. خیلی راحت می‌توانید کیف پول جدیدی را ایجاد کرده و برای دسترسی به آن رمز عبور دلخواه قرار دهید. بسیاری از کیف پول‌های وب به شما این امکان را می‌دهند که از طریق کنترل مشترک حساب خود را مدیریت کنید.

بنابراین این امر بسیار حائز اهمیت است که قبل از انتخاب یک والت، رویکرد فنی هر کیف پول را بررسی کنید. همچنین به خاطر داشته باشید که هنگام استفاده از صرافی‌های ارزهای دیجیتال، باید تمامی موارد امنیتی را در نظر بگیرید. برای مثال صرافی بایننس، چندین ویژگی امنیتی مانند مدیریت دستگاه، احراز هویت چندمرحله‌ای، کد‌های ضد‌ فیشینگ (نوعی حمله و هک) و مدیریت آدرس‌های برداشت ارز دیجیتال را ارائه می‌دهد.

ب) کیف پول دسکتاپ

همان‌طور که از نام آن پیداست، کیف پول دسکتاپ نرم‌افزاری است که شما باید آن را روی رایانه خود نصب و اجرا کنید. برخلاف برخی نسخه‌های تحت وب، والت‌های دسکتاپ، به شما امکان کنترل کامل دارایی‌ها را می‌دهند. هنگامی‌که یک والت دسکتاپ جدید ایجاد می‌کنید، فایلی به نام “wallet.dat” در رایانه شما ذخیره می‌شود. این فایل شامل اطلاعاتی است که برای دسترسی به ارزهای دیجیتال شما استفاده‌شده است.

اگر کیف پول دسکتاپ خود را رمزگذاری می‌کنید، لازم است در هر بار اجرای نرم‌افزار، رمز ورود خود را وارد کرده تا رایانه بتواند فایل wallet.dat را بخواند. اگر این پسورد را گم کنید یا گذرواژه خود را فراموش کنید، به‌احتمال‌ زیاد دسترسی به رمزارزهای خود را از دست خواهید داد! بنابراین، تهیه نسخه پشتیبان از فایلwallet.dat  و نگهداری آن در مکانی امن بسیار مهم است. درمجموع والت‌های دسکتاپ، ممکن است از اکثر نسخه‌های وب ایمن‌تر باشند. اما بسیار مهم است که قبل از راه‌اندازی و استفاده از کیف پول‌های دیجیتال، مطمئن شوید که کامپیوتر شما هیچ ویروس و یا بدافزاری ندارد و همیشه روی سیستم خود یک آنتی‌ویروس نصب داشته‌باشید.

2) کیف پول موبایل

عملکرد کیف پول‌های موبایل، مشابه نسخه‌های دسکتاپ است؛ با این تفاوت که آن‌ها به‌طور خاص به‌عنوان برنامه تلفن‌های هوشمند طراحی‌شده‌اند. استفاده از والت‌های موبایل بسیار راحت است، زیرا به شما امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را با استفاده از کدهای QR می‌دهد. کد‌های QR نوعی بارکد تصویری هستند که قابلیت اسکن با دوربین موبایل را دارند.

به همین دلیل است که والت‌های موبایل برای انجام معاملات و پرداخت‌های روزانه بسیار مناسب هستند. برای مثال تراسن والت(Trust Wallet)  یک نمونه بارز از Wallet موبایل است. با تمام این تفاسیر، علاوه بر رایانه‌ها، گوشی‌های موبایل نیز امکان آلوده شدن به ویروس‌ها را دارند. پس سعی کنید که حتی روی تلفن همراه خود نیز آنتی‌ویروس نصب کنید و رمز عبور والت موبایل خود را در اختیار هیچ‌کسی قرار ندهید.

کیف پول‌های ارز دیجیتال بسته به نوع استفاده و کارکرد، کیف پول گرم یا کیف پول سرد نامیده می‌شوند. در ادامه هر یک را برای شما شرح می‌دهیم تا به‌صورت کامل با تفاوت این دو نوع والت آشنا شوید. کیف پول گرم  کیف پولی است که لازمه استفاده از آن اتصال به اینترنت است. این امر یکی از دلایل امنیت کم این نوع از والت‌هاست. به دلیل وجود اینترنت در اکثر مکان‌ها، این نوع از کیف پول اغلب در دسترس است. همچنین این کیف پول (به علت دسترسی آسان) بیشتر در معرض تهدیدات امنیتی و حملات سایبری هستند. کیف پول‌های گرم بسیار کاربرپسند هستند و کاربران همیشه از آن‌ها استقبال می‌کنند. در این نوع Wallet احتمال به خطر افتادن امنیت و حریم خصوصی کاربران وجود دارد. برای مثال، هنگامی‌که شما در صرافی Binance حساب کاربری می‌سازید و ارز‌های دیجیتال خود را به کیف پول خود در صرافی بایننس ارسال می‌کنید، درواقع از والت گرم استفاده کرده‌اید. ساخت این کیف پول‌ها آسان است و ارز‌های دیجیتال آن به‌سرعت در دسترس قرار می‌گیرد. این مبادلات بسیار مناسب تجار و کسانی است که معاملات بزرگ انجام می‌دهند و می‌خواهند که مبلغ را در سریع‌ترین زمان ممکن دریافت کنند تا بتوانند معامله خود را سریع‌تر انجام دهند. کیف پول سرد والت‌های سرد هیچ ارتباطی با اینترنت ندارند. این کیف پول‌ها، رمزارز‌ها را در حالت آفلاین ذخیره می‌کنند و امنیت بسیار بالاتری را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. کیف پول‌های سرد همیشه یک گزینه ایمن نسبت به کیف پول‌های دیگر هستند؛ زیرا این‌ها به‌عنوان یک‌ راه ایمن برای انجام معاملات روزانه عمل می‌کنند. اصولا اکثر کسانی که ارز‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند و هدف آن‌ها نگهداری بلندمدت است، به سراغ این نوع از والت‌ها می‌روند. برای مثال بایننس دکس (Binance DEX) گزینه‌ای را برای کاربرانی که ترجیح می‌دهند وجوه خود را در صرافی متمرکز نگه ندارند، فراهم کرده است. این پلتفرم به شما امکان کنترل دارایی‌های خود را به‌صورت آنلاین می‌دهد و درعین‌حال شما می‌توانید به طور مستقیم از طریق والت‌های سرد (کیف پول سخت‌افزاری) از ارزهای دیجیتال خود استفاده و نگهداری کنید. درنهایت این مورد را می توان گفت که تفاوت اصلی این دو کیف پول ارزهای دیجیتال، در اتصال آن‌ها به اینترنت است که باعث افزایش امنیت یکی از آن‌ها و کاهش امنیت دیگری می‌شود.

3) کیف پول سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های فیزیکی و درعین‌حال الکترونیکی هستند. همچنین والت‌های سخت‌افزاری نوعی کیف پول سرد هستند و به‌عنوان یکی از امن‌ترین گزینه‌ها شناخته می‌شوند. درحالی‌که این کیف پول‌ها از امنیت بالاتری در برابر حملات آنلاین برخوردار هستند، باز هم در برخی موارد می‌توان اطلاعات و حتی ارزهای دیجیتال موجود در آن‌ها را دزدید. درعین‌حال، والت‌های سخت‌افزاری چندان کاربرپسند نیستند و استفاده از آن‌ها به‌مراتب دشوار‌تر از کیف پول‌های سرد و نرم‌افزاری است.

نکته جالب این است که برخی از ارائه‌دهندگان خدمات کیف پول‌های تحت وب نیز سرویس مشابهی را ارائه داده‌اند که به کاربر اجازه می‌دهد تا کیف پول‌های سخت‌افزاری را به مرورگر متصل کنند. اگر قصد دارید تا ارز‌های رمزنگاری‌شده خود را برای مدت طولانی نگه‌دارید یا مقدار زیادی ارز رمزنگاری‌شده در اختیاردارید، باید از والت‌های سخت‌افزاری استفاده کنید. در حال حاضر، اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری به شما این امکان را می‌دهند که برای محافظت از ارزهای خود، یک کد پین و همچنین یک پسورد بازیابی تنظیم کنید، تا در صورت گم‌شدن والت سخت‌افزاری از آن استفاده کنید.

4) کیف پول کاغذی

کیف پول کاغذی، درواقع یک تکه از کاغذ است که کدهای QR روی آن چاپ می‌شوند. سپس می‌توان این کدها را اسکن کنید تا بتوانید معاملات ارز‌های دیجیتال خود را انجام دهید. برخی از وب‌سایت‌های کیف پول کاغذی به شما این امکان را می‌دهند که برای تولید آدرس جدید در حالت آفلاین، کد را بارگیری کنید.

به همین ترتیب، این والت‌ها در برابر حملات هک‌کردن آنلاین، بسیار مقاوم هستند و ممکن است به‌عنوان جایگزین والت‌های سرد نیز در نظر گرفته شوند. با تمام این تفاسیر، به دلیل نقص‌های بی‌شمار این والت، استفاده از کیف پول‌های کاغذی اکنون خطرناک تلقی می‌شود و کم‌تر کسی است که به سراغ آن‌ها برود.

یک نقص عمده کیف پول‌های کاغذی این است که برای ارسال وجوه تا حدی مناسب نیستند. به‌عنوان‌مثال، اگر شما ده عدد بیت‌کوین دارید و می‌خواهید که دو عدد آن را برداشت کنید، ابتدا باید تمام آن را به یک کیف پول دیگر ارسال کنید. سپس با استفاده از آن کیف پول، مبلغ مورد نظر را به آدرسی که در نظر دارید ارسال می‌کنید. درنهایت نیز مبلغ باقی‌مانده را دوباره به کیف پول کاغذی واریز می‌کنید. انجام درست تمامی این کارها واقعا سخت و طاقت‌فرسا است!

انواع کیف پول ارز دیجیتال

اهمیت پشتیبان‌گیری در انواع کیف پول ارز دیجیتال

همگی ما برای خرید ارز‌های دیجیتالی خود هزینه کرده‌ایم. از دست‌دادن دسترسی کیف پول ارز دیجیتال، بسیار هزینه‌بر است و حتی ممکن است که به قیمت از دست دادن تمام دارایی‌های دیجیتال شما تمام شود. بنابراین بسیار مهم است که به‌طور منظم از آن‌ها نسخه‌های پشتیبان تهیه کنید. در بسیاری از موارد، این کار با پشتیبان‌گیری از فایل‌های wallet.dat انجام می‌شود. همچنین اگر برای والت‌های خود رمز عبور تعریف می‌کنید، به یاد داشته باشید که از گذرواژه خود نیز پشتیبان (Back Up) بگیرید و آن را به ذهن بسپارید.

جمع‌بندی

در این مقاله با انواع کیف پول ارز دیجیتال آشنا شدیم. از نظر امنیت و اتصال به اینترنت نیز آن‌ها را به دو دسته والت‌های سرد و گرم تقسیم کردیم. همچنین تفاوت والت‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. با موضوع مهم پشتیبان‌گیری در کیف پول‌ ارز‌های دیجیتال نیز آشنا شدیم.

علاوه بر این متوجه شدیم که امنیت هیچ‌یک از کیف پول‌های بالا صد درصد نیست و باید در نهایت امنیت و دقت از آن‌ها نگهداری کنیم. همچنین همیشه خود را در مورد امنیت والت‌ها به‌روز نگه‌داریم.

خیلی خرسندیم که تا انتهای مقاله انواع کیف پول ارز دیجیتال در آکادمی کیوسک ما را همراهی کردید. امیدواریم که مطلب بالا برای شما کاربردی و مفید بوده و همچنین بتوانید به بهترین نحو ممکن از سرمایه‌های دیجیتالی خود حمایت کنید. اگر شما هم قصد دارید که یک کیف پول برای رمز ارزهای خود تهیه کنید، نام آن را برای ما در بخش نظرات بنویسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.