آموزش استخراج بیت کوین؛ چگونه بیت کوین استخراج کنیم؟

1

هنوز هم درک فرایند استخراج بیت کوین برای بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال دشوار است. همان طور که می‌دانید، بیت کوین با رویای غیرمتمرکزسازی جهان راه‌اندازی شد و به همین خاطر، عرضه آن به ساختار خاصی نیاز داشت تا در اختیار یک مرجع متمرکز قرار نگیرد. خوشبختانه توسعه‌دهنده اصلی این ارز دیجیتال، یعنی ساتوشی ناکاموتو توانست برای حل این مشکل راه‌حلی پیدا کند که هم‌اکنون آن را تحت عنوان استخرج یا ماین کردن بیت کوین (Bitcoin Mining) می‌شناسیم. تنها همین راه‌حل در حال حاضر به یک صنعت چند میلیارد دلاری تبدیل شده است. به همین خاطر، در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم به آموزش استخراج بیت کوین بپردازیم و میزان سودآوری آن را بررسی کنیم.

استخراج بیت کوین به چه معنی است؟

استخراج بیت کوین
استخراج بیت‌ کوین به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به دفتر کل عمومی بیت‌ کوین اشاره دارد.

ماین کردن بیت کوین یک فرآیند کاملا دیجیتالی است که به تجهیزات بسیار زیادی نیاز دارد. به زبان ساده، ماین کردن بیت‌ کوین به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به دفتر کل عمومی بیت‌ کوین (بلاک چین آن) اشاره دارد. هر بار که یک ماینر بلاک جدیدی از تراکنش‌ها را به بلاک چین اضافه می‌کند، ۶.۲۵ بیت کوین به دست می‌آورد. با توجه به نوسانات بیت کوین ارزش دلاری این پاداش‌ها تغییر می‌کند.

از آنجا که یک مرجع مرکزی روی بیت کوین نظارت نمی‌کند یا مسئولیت عرضه‌ آن را برعهده ندارد، ماینرهای این ارز دیجیتال تراکنش‌های آن را با حل محاسبات رمزنگاری پیچیده‌ ریاضی (که در نهایت در یک بلاک گنجانده‌ می‌شود) اعتبارسنجی و تأیید می‌کنند.

ماینرها آخرین دسته از داده‌های تراکنش را دریافت می‌کنند که در ادامه، از طریق یک الگوریتم رمزنگاری اجرا می‌شوند. بعد از این اتفاق، یک هش (مجموعه‌ای از اعداد و حروف که داده تراکنشی را در بر نمیگرد) تولید می‌شود تا از آن در فرایند اعتبارسنجی استفاده‌‌ شود. هش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطمینان‌ حاصل شود بلاک مربوط به آن‌ها دستکاری نشده است. حتی اگر یکی از اعداد یا حروف مذکور متفاوت یا نامناسب باشد، داده‌های مربوطه هش متفاوتی تولید می‌کنند. فرآیند ایجاد هش و حل الگوریتم‌‌های مربوط به آن با گذشت زمان چالش‌برانگیزتر می‌شود.

ماینرها در ازای وظایفی که انجام می‌دهند و دستگاه‌هایی که به ماین کردن بیت کوین اختصاص می‌دهند، تعداد معینی بیت کوین دریافت می‌کنند. بنابراین فرایند استخراج بیت کوین سه کار را انجام می‌دهد: تراکنش‌های بیت‌ کوین‌ را تأیید می‌کند، راهی برای صدور ارز بیشتر ایجاد می‌کند و انگیزه استخراج بیت کوین بیشتر را فراهم می‌نماید.

شایان ذکر است که فرایند استخراج بیت کوین به رایانه‌های قدرتمند و انرژی زیادی نیاز دارد. در نتیجه، با توجه به سطح دشواری‌های الگوریتم‌های موجود احتمال اینکه رایانه‌های کوچک و شخصی بتوانند به استخراج این ارز دیجیتال بپردازند، خیلی کم است. توجه داشته باشید که مقدار پاداش ماین کردن بیت کوین تقریباً هر چهار سال یک بار نصف می‌شود.

تجهیزات موردنیاز برای استخراج بیت کوین

دستگاه‌های استخراج بیت کوین
دستگاه‌های ASIC و دستگاه‌های GPU از جمله تجهیزاتی هستند که در استخراج بیت کوین از آن‌ها استفاده می‌شود.

شاید بتوان ادعا کرد که مهم‌ترین بخش آموزش استخراج بیت کوین، آشنایی با تجهیزات موردنیاز آن است. تجهیزات استخراج بیت کوین همان دستگاه‌های سخت‌افزاری و تخصصی هستند که برای ماین کردن این ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها وظیفه تأیید و افزودن تراکنش‌های جدید به بلاک چین بیت ‌کوین و پرداخت پاداش‌های ماینرها را برعهده دارند. از بین تجهیزات مذکور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه‌های ASIC: دستگاه‌های ASIC پرکاربردترین و قدرتمندترین دستگاه‌های استخراج بیت کوین هستند و برای انجام محاسبات ریاضی مورد نیاز برای استخراج این ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. از بین تولیدکنندگان محبوب ماینرهای ASIC می‌توان به این شرکت‌ها اشاره کرد: Bitmain (سری Antminer)، میکرو‌بی‌تی (MicroBT)، کنان (Canaan) و ای‌بنگ (Ebang).
  • دستگاه‌های GPU: این دستگاه‌ها به اندازه ماینرهای ASIC کارآمد نیستند، اما همچنان تاثیرگذار هستند. معمولاً ماینرهای کوچکی که سرمایه زیادی ندارند، از این ماینرها استفاده می‌کنند. «Nvidia» و «AMD» هم دو تا از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده دستگاه‌های مذکور هستند.
  • دستگاه‌های CPU: در روزهای اولیه بیت کوین ماینرها می‌توانستند از CPUهای معمولی برای استخراج آن استفاده کنند. با این حال، با افزایش سختی شبکه بیت کوین CPUها ناکارآمد شده‌اند و دستگاه‌های GPU و ASIC جای آن‌ها را گرفته‌اند.
  • ریگ ماینینگ: ریگ‌های ماینینگ دستگاه‌های کاملی هستند که از چند ماینر ASIC یا GPU، واحدهای منبع تغذیه، سیستم‌های خنک‌کننده و بقیه دستگاه‌های ضروری تشکیل می‌شوند. ریگ‌های ماینینگ اغلب توسط ماینرهای حرفه‌ای استفاده می‌شوند و هدف آن‌ها بهینه‌سازی استخراج بیت کوین و به حداکثر رساندن قدرت هش است.
  • نرم‌افزارهای ماینینگ: نرم‌افزارهای ماینینگ نقش مهمی در هماهنگی و مدیریت فرآیند استخراج بیت کوین ایفا می‌کنند. این نرم‌افزارها به ماینرها اجازه می‌دهند تا دستگاه‌های خود را به شبکه بیت کوین متصل کنند و عملیات استخراج خود را کنترل نمایند. ایزی‌ماینر (EasyMiner)، بی‌اف‌جی ماینر (BFGMiner)، سی‌جی ماینر (CGMiner) و بیت‌ ماینر (BitMinter) برخی از مشهورترین این نرم‌افزارها هستند.

علاوه بر این، افراد برای استخراج بیت کوین به یک کیف پول ارز دیجیتال، اینترنت، برق و تجهیزات تهویه مناسب نیاز دارند.

مزایا و معایب ماینینگ بیت کوین

مزایا و معایب استخراج بیت کوین
ماین کردن بیت کوین با وجود مزایا و سود قابل‌توجه خود، ریسک‌ها و معایبی هم دارد.

آموزش استخراج بیت کوین بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب آن کار بیهوده‌ای خواهد بود. به طور کلی، از بین مزایای ماینینگ بیت کوین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایاتوضیحات
پتانسیل سود بالااگر استخراج بیت کوین به درستی انجام شود، پاداش‌های حاصل از آن می‌تواند
بسیار سودآور باشد. علاوه بر این، با افزایش قیمت بیت کوین درآمد
حاصل از استخراج هم افزایش می‌یابد.
عدم تمرکزاستخراج بیت کوین به ماهیت غیرمتمرکز صنعت ارزهای دیجیتال کمک می‌کند.
برخلاف سیستم‌ بانکداری سنتی که به یک مقام مرکزی اجازه می‌دهد تراکنش‌های کاربران را
کنترل کند، بیت کوین برای انجام این کار به ماینرهای خود در سراسر جهان اتکا می‌کند.
شمول مالیفرایند غیرمتمرکز استخراج بیت کوین به تمام افراد (علی‌الخصوص افرادی که
به سیستم بانکداری سنتی دسترسی ندارند) اجازه می‌دهد تا در سیستم مالی آن مشارکت کنند.
پیشرفت‌های تکنولوژیکیاستخراج بیت کوین به قدرت محاسباتی بسیار زیادی نیاز دارد و
به پیشرفت فناوری سخت‌افزارهای کامپیوتری کمک کرده است. به عبارت دیگر،
ماینرهای بزرگ این ارز دیجیتال روی سخت‌افزارهایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که
به نوآوری در طراحی، بهره‌وری انرژی و عملکرد محاسباتی آن‌ها کمک شایانی کرده است.

از بین معایب ماینینگ بیت کوین هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

معایبتوضیحات
مصرف انرژیاستخراج بیت کوین انرژی زیادی مصرف می‌کند. این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد
تأثیر آن بر محیط زیست و افزایش انتشار کربن دی اکسید ایجاد کرده است.
افزایش سختی استخراجاستخراج بیت کوین با گذشت زمان چالش‌برانگیزتر می‌شود؛ زیرا ماینرهای بیشتری برای
دریافت پاداش آن با هم رقابت می‌کنند. الگوریتم این ارز دیجیتال به‌گونه‌ای طراحی شده است
که سختی مذکور را در هر ۲۰۱۶ بلاک تنظیم می‌کند و با افزایش توان محاسباتی شبکه،
استخراج آن را دشوارتر می‌نماید. این مسئله در نهایت هم باعث می‌شود که ماینرهای کوچک
سود کم‌تری به دست آورند.
هزینه تجهیزاتماینرها برای استخراج بیت کوین مجبورند روی سخت‌افزارهای تخصصی
مثل ASIC یا GPUهای باکیفیت سرمایه‌گذاری کنند. این دستگاه‌ها بسیار گران هستند
و مانعی مهم برای ورود ماینرهای جدید به شبکه بیت کوین محسوب می‌شوند.
نوسانات و ریسک بازارقیمت بیت کوین نوسانات زیادی دارد که ریسک مهمی برای ماینرها محسوب می‌شود.
اگر ارزش بیت کوین به طور قابل‌توجهی کاهش یابد، استخراج آن ممکن است
دیگر از نظر اقتصادی برای برخی از ماینرها مقرون‌به‌صرفه نباشد.

آیا ماین کردن بیت کوین سود دارد؟

سودآوری استخراج بیت کوین
استخراج بیت کوین سودآور است؛ اما به عنوان مختلفی مثل هزینه‌های اولیه و نوسانات بیت کوین بستگی دارد.

قبل از اتمام آموزش استخراج بیت کوین، باید میزان سودآوری آن را هم بررسی کنیم. در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که پاداش‌های بلاک بیت کوین هر ۲۱۰,۰۰۰ بلاک (حدود هر چهار سال یک بار) نصف می‌شود. این بدان معنا است که پاداش فعلی ۶.۲۵ بیت کوین، در سال ۲۰۲۴ به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش می‌یابد.

از طرفی، قیمت بیت کوین مانند تمام ارزهای دیجیتال دیگر نوسان بسیار زیادی دارد و روی سودآوری استخراج‌ این ارز دیجیتال تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، افرادی که مایل‌اند به ماین کردن بیت کوین بپردازند، باید هزینه خرید دستگاه‌های موردنیاز و هزینه‌های انرژی را هم در نظر بگیرند.

با این حال، ۶.۲۵ بیت کوین هنوز پول زیادی محسوب می‌شود. هنگام نگارش این مقاله، ارزش یک بیت کوین تقریباً ۳۰,۰۰۰ دلار بود و پاداش بلاک این ارز دیجیتال در محدوده ۱۸۷,۵۰۰ دلار قرار داشت. با این وجود، با توجه به هزینه‌های ماینرها این قیمت برای سودآوری ماینرها نسبتاً پایین است و سرمایه‌گذاران امیدوارند که بیت کوین در آینده رشد کند.

پس به طور کلی می‌توان گفت که هرچند ماین کردن بیت‌ کوین می‌تواند سود خوبی داشته باشد، متقاضیان قبل از انجام هر کاری باید به سرمایه‌گذاری‌های اولیه موردنیاز (برای خرید دستگاه‌های استخراج)، هزینه‌های انرژی (مثل برق) و نوسانات ذاتی بیت‌ کوین توجه داشته باشند و بعد از انجام تحقیقات مربوطه، تصمیم خود را بگیرند.

سوالات متداول

۱. استخراج بیت کوین به چه معنی است؟

استخراج یا ماین کردن بیت‌ کوین به فرآیند اعتبارسنجی تراکنش‌ها و افزودن آن‌ها به دفتر کل عمومی بیت‌ کوین اشاره دارد.

۲. آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

استخراج بیت کوین به طور کلی سودآور است، اما به عوامل مختلفی مثل هزینه‌ دستگاه‌های سخت‌افزاری، قیمت انرژی و نوسانات بیت کوین بستگی دارد.

۳. برای استخراج بیت کوین به چه چیزی نیاز داریم؟

استخراج بیت کوین به دستگاه‌هایی مثل ASIC، اینترنت، برق و کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlover tonet می گوید

    Some truly nice stuff on this website , I enjoy it.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.