مقایسه دوج کوین با بیت کوین؛ شما کدام را انتخاب می‌کنید؟

1

حتی کسانی که در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت جدی ندارند، نام بیت کوین را زیاد شنیده‌اند. همه ما از ارزش منحصربه‌فرد این رمز ارز باخبر هستیم. با وجود اینکه بیت کوین اولین ارز دیجیتال بازار رمز ارزها محسوب می‌شود، ارزهای دیگری نیز روی کار آمدند که توانستند نظر کاربران بیت کوین را به خود جلب کنند. یکی از این رمز ارزها دوج کوین است. آیا تا به حال به مقایسه دوج کوین با بیت کوین توجه کرده‌اید؟

هویت بیت کوین برای همه ما واضح است. اما دوج کوین رمز ارزی به حساب می‌آید که تنها برای شوخی و سرگرمی ایجاد شد. ناگفته نماند بنیان‌گذاران توانمند این رمز ارز در پیشرفت آن نقش کمی نداشتند. شرایط به گونه‌ای شده است که دوج کوین مالکان بیت کوین را به خود جلب می‌کند. صرافی کیوسک با ذکر جزئیات، تفاوت این دو رمز ارز را شرح می‌دهد. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

بیت کوین چیست؟

بدون‌شک می‌دانید که بیت کوین محبوب‌ترین رمز ارز در سطح جهان است. بیت کوین در بین تمام ارزهای دیجیتال موجود در بازار رمز ارزها بیشترین ارزش را دارد. در ماه آوریل سال 2021 هر سکه این رمز ارز به ارزشی حدود 65000 دلار رسید. به عبارتی توانست رکورد خوبی را ثبت کند.

برخی از کشورها این رمز ارز را به‌عنوان یک ارز رسمی برای مناقصه‌های دولتی خود می‌پذیرند. از بین انواع مختلف ارزهای دیجیتال، بیت کوین بیشترین اعتبار را در صنعت دارد. بیت کوین از استانداردی شبیه استاندارد طلا پیروی می‌کند. دلیل اصلی ارزش انکارناپذیر بیت کوین، عرضه محدود آن است.

با حداکثر عرضه، تنها 21 میلیون بیت کوین در دسترس کاربران قرار دارد. همین موضوع در مورد ارزش طلا نیز صدق می‌کند، هر چه کالا یا محصولی محدودتر باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت. بیت کوین پوششی برای ارزهای دولتی متمرکز به حساب می‌آید. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال جایگزینی ارزهای متمرکز با این رمز ارز غیر متمرکز هستند.

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

بنیان‌گذاران و موسس بیت کوین

ساتوشی ناکاموتو با انتشار وایت پیپر بیت کوین در سال 2009 دنیای مالی را تکان داد. در این وایت پیپر، بیت کوین به‌عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز معرفی شده است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از کاربران از زمان روی کار آمدن بیت کوین بر این باورند که این رمز ارز جایگزین سیستم‌های مالی فعلی جهان می‌شود.

بیت کوین سبب معاملات بزرگی در امور مالی شد و هنوز هم به روند خود ادامه می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از قانون‌گذاران جهان برای تنظیم بیت کوین تلاش می‌کنند. بیت کوین از زمان روی کار آمدن تا به امروز دچار تغییرات بسیاری شده است. در ضمن این رمز ارز بر روی بلاکچین قرار دارد.

مطالعه بیشتر: معروف ترین ارزهای دیجیتال

مقایسه دوج کوین با بیت کوین از نظر تحلیلگران

استفاده از بیت کوین در اوایلعرضه آن، براساس یک تئوری ساده انجام می‌شد. تاریخچه ارزش و قیمت بیت کوین از زمان روی کار آمدن آن تا به امروز فراز و نشیب‌های بسیاری به خود دیده است. بیت کوین سال 2009وجود نداشت. البته منشا اصلی این رمز ارز به چند دهه قبل برمی‌گردد، ولی در سال 2009 به طور رسمی و جدی به کاربران معرفی شد.

مطالعه بیشتر: خرید ریپل در کیوسک

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا پنکیک سواپ خود را خرید کنید

دوج کوین چیست؟

دوج کوین، این ارز دیجیتال از میم الهام گرفته است. با افزایش بیش از 12000 درصدی قیمت این رمز ارز و درگیر شدن آن با نام‌های بزرگی همانند ایلان ماسک، این رمز ارز توانست در کنار بیت کوین، یکی از پرطرفدارترین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

حتی بسیاری از کاربران به مقایسه دوج کوین با بیت کوین پرداختند. افراد مختلفی بارها در گوگل جستجو کردند که آیا دوج کوین می‌تواند بیت کوین بعدی باشد؟ فراموش نکنید دوج کوین تنها براساس یک شوخی به وجود آمد.

دوج کوین به منظور تمسخر بسیاری از آلت کوین‌ها و در پی افزایش ارزش بیت کوین طراحی شد. این رمز ارز دارای نمادی مشابه نژاد سگ ژاپنی شیبا اینو است که در میم‌های شبکه‌های اجتماعی محبوبیت زیادی دارد. دوج کوین در سال اول ظهور خود توانست توجه مطبوعات را به خود جلب کند.

در ضمن این رمز ارز در شبکه اجتماعی توییتر، محبوبیت زیادی دارد. همچنین این رمز ارز در تیک تاک نیز به محبوبیت خوبی دست یافت. اینفلوئنسرهای محبوب رسانه‌های اجتماعی دنبال‌کنندگان خود را به خرید این رمز ارز تشویق می‌کنند.

مطالعه بیشتر: بیت کوین دایموند

بررسی تاریخچه دوج کوین

جکسون پالمر (Jackson Palmer) و بیلی مارکوس (Billy Markus) دو مهندس نرم‌افزار با الهام از سادگی بیت کوین رمز ارز دیگری به نام دوج کوین را در سال 2013 به وجود آوردند. پالمر در ابتدا، قبل از ایجاد این رمز ارز، با محبوب‌ترین میم کوین، شیبا اینو سرگرم بود و سپس به فکر دوج کوین افتاد.

می‌توان گفت پالمر در مورد این رمز ارز به شوخی توییت کرده بود، در حالی که مارکوس این توییت را دید و به طور جدی برای ساخت دوج کوین دست به کار شد. حتی پیش از اینکه پالمر در مورد این موضوع جدی‌تر عمل کند، مارکوس با فورک‌های بیت کوین این رمز ارز را به وجود آورد.

توجه داشته باشید، مارکوس با کپی کردن بخش‌های مختلف و اصلی بیت کوین، لایت کوین، و سایر منابع و با کمی تغییر در این بخش‌ها دوج کوین را راه‌اندازی کرد. در زمان راه‌اندازی دوج کوین، پالمر و مارکوس انتظار داشتند پروژه میم کوین آنها پس از مدت کوتاهی از بین برود. ولی خوشبختانه این رمز ارز با کمک بسترهای رسانه‌های اجتماعی همانند ردیت (Reddit) توانست به رشد خوبی دست پیدا کند.

مطالعه بیشتر: تل کوین چیست؟

سه شباهت اصلی دوج کوین و بیت کوین

از آنجایی که دوج کوین در ابتدا تنها یک کپی‌برداری و شوخی از بیت کوین بود و تا حد زیادی از کدهای منبع بیت کوین استفاده می‌کرد، شباهت‌های بسیاری با بیت کوین دارد. مقایسه دوج کوین با بیت کوین شاید به نظر عجیب بیاید ولی موضوع بی‌اهمیتی نیست. در ادامه 3 شباهت انکارناپذیر این دو رمز ارز را بیان می‌کنیم:

مقایسه دوج کوین با بیت کوین از لحاظ قیمت سکه
  • دوج کوین و بیت کوین هر دو استخراج‌کننده دارند. در واقع فناوری بلاکچین این رمز ارزها سبب ذخیره بلاک‌های استخراج‌شده می‌شود. در صورتی که یک بلاک پر شود، گروهی از کاربران اختصاصی با ماینرهای خود به تایید اعتبار این بلاک‌ها دست می‌زنند.
  • در شبکه رمز ارزی این دو ارز دیجیتال ماینرها می‌توانند به تنهایی از پس کار خود برآیند و یا با پیوستن به یکدیگر و از طریق یک استخر استخراج کار خود را پیش برند.
  • هدف اصلی شبکه بلاکچین دوج کوین و بیت کوین ذخیره بلاک و انجام تراکنش‌های ارزشمند است. این دو رمز ارز در سراسر جهان برای پرداخت کالاها و خدمات، قابل‌قبول هستند.

مطالعه بیشتر: مقایسه کاردانو و اتریوم

سه تفاوت اصلی دوج کوین و بیت کوین

زمانی که صحبت از مقایسه دوج کوین با بیت کوین به میان می‌آید، همه ما به تفاوت‌های اساسی این دو رمز ارز فکر می‌کنیم. با وجود اینکه دوج کوین و بیت کوین به شکلی مشابه ساخته شده‌اند، اما بعد از مقایسه دوج کوین با بیت کوین می‌توان فهمید این دو رمز ارز به هیچ‌وجه یکسان نیستند. در واقع تفاوت‌های بسیاری بین آنها وجود دارد.

  • بیت کوین براساس یک استاندارد هش کار می‌کند که توسط انجمن امنیت ملی ایالات متحده در سال 2001 ایجاد شده است و یک روش رمزگذاری پیشرفته به حساب می‌آید. در حالی که دوج کوین از یک استاندارد هش استفاده می‌کند که توسط لایت کوین رایج شده است.
  • در شبکه بلاکچین بیت کوین ماینرهایی که هش بلاک را پیدا می‌کنند به پاداش می‌رسند. تنها یک ماینر می‌تواند پاداش کسب کند، پس هرچه کاربران سخت‌افزار قدرتمندتری داشته باشند پاداش بیشتری کسب خواهند کرد. این در حالی است که ماینرهای دوج کوین حتی اگر با پردازنده گرافیک(GPU) بالا هم دست به کار شوند، باز هم پاداش زیادی نصیبشان نمی‌شود. در ضمن بیشتر ماینرهای دوج کوین سنتی هستند و به اندازه ماینرهای بیت کوین جدید و پیشرفته نیستند.
  • مهم‌ترین تفاوت این دو رمز ارز مربوط به میزان عرضه آنها است. دوج کوین رمز ارزی تورم‌زا به حساب می‌آید. بدین‌ترتیب در هر روز دوج کوین‌های زیادی عرضه می‌شوند. حتی می‌توان گفت عرضه دوج کوین بی‌نهایت است. سقف نامحدود عرضه این رمز ارز در طول زمان بر روی ارزش آن تاثیر منفی می‌گذارد. در حالی که بیت کوین عرضه محدودی دارد. کمیابی این رمز ارز سبب شده ارزش آن به طور دائم افزایش پیدا کند.

مطالعه بیشتر: تزوس چیست؟

کدام بهتر است؟ بیت کوین یا دوج کوین؟

با توجه به اینکه هم بیت کوین و هم دوج کوین مزایا و معایب خود را دارند، هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. بعد از مقایسه دوج کوین با بیت کوین و علی‌رغم تفاوت‌های قیمتی این دو رمز ارز باید به بازدهی سرمایه‌گذاری آنها نیز توجه کنید.

هر یک از این ارزهای دیجیتال در یک دوره زمانی مورد نظر کاربران و سرمایه‌گذاران زیادی قرار گرفتند. در سال 2021 دوج کوین بین 0.001 دلار تا 0.68 دلار متغیر بود، بنابراین سرمایه‌گذاران اولیه این رمز ارز، به سود خوبی دست پیدا کردند.

مقایسه دوج کوین با بیت کوین و بیان تفاوت آنها

 البته جهش قیمت دوج کوین به خاطر تبلیغات شفاهی ایلان ماسک بود. به خاطر داشته باشید دوج کوین به دلیل پیشرفت تکنولوژی بلاکچین یا افزایش استانداردهایش دچار جهش نشد، بلکه تنها به دلیل تبلیغات ایلان ماسک بود. از این‌رو با قطعیت نمی‌توان گفت این رمز ارز باز هم جهش پیدا می‌کند.

البته شبکه دوج کوین به‌طور دائم در حال نوسان و ایجاد سکه‌های جدید است. برخی از کاربران بر این باورند که کاهش ارزش فعلی دوج کوین، نشانی از افزایش بالقوه آن در آینده خواهد بود. این در حالی است که بیت کوین تنها به دلیل کمیاب بودن در طول زمان دچار افزایش قیمت می‌شود.

مطالعه بیشتر: دلار دیجیتال TrueUSD

برای اطلاع از قیمت لایت کوین و خرید لایت کوین روی کیوسک حساب کنید.

جمع‌بندی

بعد از مقایسه دوج کوین با بیت کوین به این نتیجه رسیدیم که این دو رمز ارز بازدهی خوبی داشته‌اند، به‌طوری که در اخبار مربوط به صنعت سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال از آنها نام برده شده است. با وجود اینکه دوج کوین و بیت کوین تا حدودی شبیه به هم هستند، اما تفاوت‌های عمده‌ای نیز بین آنها وجود دارد.

مهم‌ترین تفاوت دوج کوین با بیت کوین، مربوط به میزان عرضه آنها است. بیت کوین رمز ارزی کمیاب و ارزشمند محسوب می‌شود، در حالی که عرضه دوج کوین نامحدود است. در ضمن برای استخراج هر بیت کوین فرآیند خاصی باید انجام شود، اماایجاد سکه جدید دوج کوین کار سختی نیست.

اگر مقاله ما در مورد مقایسه این رمز ارز برای شما مفید بود، خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

مطالعه بیشتر: وب مانی چیست

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlovertonet می گوید

    Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other sites? I have a blog centered on the same subjects you discuss and would really like to have you share some stories/information. I know my subscribers would value your work. If you’re even remotely interested, feel free to shoot me an email.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.