ارز IMX، آیا NFTها کاربردی‌تر خواهند شد؟

0

ارز IMX توکن پروژه Immutable X و مبتنی بر اتریوم است. هدف آن، بهبود و تسهیل عملکرد NFT‌هاست. یکی از موانعی که جلوی گسترش استفاده از NFTها را گرفته، هزینه بالای ضرب‌کردن این توکن‌های غیرقابل تعویض روی اتریوم است. متاسفانه، اتریوم 2.0 هنوز از ادغام با شبکه اصلی (mainnet) فاصله زیادی دارد. درحال‌حاضر، راه حل فوری یک راه حل دولایه است که IMX آن را ارائه می‌کند. در ادامه با جزییات بیشتر این پروتکل آشنا خواهیم شد.(لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

پروژه IMX چیست؟

Immutable X یا به اختصار IMX یک راهکار مقیاس‌پذیری دو‌لایه برای توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) روی بلاکچین اتریوم است. هدف این پروتکل حل مسائل مقیاس‌پذیری و نقدینگی پایین و سایر مواردی است که بلاکچین اتریوم با آنها مواجه می‌شود. همچنین به کاربران امکان استفاده از مبادلات فوری با هزینه گس (هزینه‌های نگهداری شبکه و کارمزدها) صفر را برای ایجاد و مبادله توکن‌های غیرقابل تعویض می‌دهد. IMX یک پروتکل متن‌باز است که به کاربران امکان ایجاد و توسعه برنامه‌های کاربردی متمرکز شامل بازار و بازی را نیز می‌دهد. به‌علاوه سرعت تراکنش‌های آن در هر ثانیه 600 برابر سریع‌تر از سایر بازارهای توکن‌های غیرقابل تعویض مبتنی بر اتریوم است، یعنی هم کاربران و هم گیمرها، هیچ تداخلی را تجربه نمی‌کنند.

ارز IMX که توسط جیمز‌فرگوسن و با تکنولوژی دانش صفر STARK zk-rollups ساخته شده است. ویتالیک‌بوترین، خالق اتریوم، به آن لقب «همه‌کاره» را داده، چون به کاربران امکان ایجاد و توزیع دارایی‌هایی مثل ERC20 و ERC721 را می‌دهد.

به‌تازگی IMX با چندین بازی مبتنی بر توکن‌های غیرقابل تعویض که پروژه‌های مربوط به خود را روی این پلتفرم ساخته‌اند، محبوبیت زیادی به‌دست آورده‌ است. هدف توکن‌های غیرقابل تعویض فقط بازی نیست بلکه ایجاد تجربه‌ای خاص در سطح جهانی برای کاربران و توسعه‌دهندگان است.

IMX یک توکن ERC20 است که برای ایجاد توکن‌های غیرقابل تعویض و کمک به سازندگان، گیمرها و توسعه‌دهندگان به‌منظور بازنگری در ارزش یک اکوسیستم دیجیتال بکار می‌رود. IMX در موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • سهام‌گذاری (استیکینگ) برای دریافت پاداش
  • پرداخت کارمزد تراکنش
  • رای‌دهی به پیشنهادات

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

تاریخچه IMX

ارز IMX

این پروژه توسط جیمز‌فرگوسن که یک کارآفرین و رهبر تیم توسعه نرم افزاری در یک شرکت تجارت الکترونیک میلیارد دلاری، و برادرش روبی فرگوسن یکی از کارآفرینان، تاسیس شد.

این تیم متشکل از 100 عضو در زمینه‌های مختلف بلاکچین، مالی، فین‌تک و مشاوره مدیریت است و در سال 2019 سرمایه چند‌میلیون دلاری را جذب کرد. سرمایه‌گذاران شامل برخی شرکت‌های مشهور در حوزه بلاکچین مثل کوین‌بیس، ناسپرز، نیروانا‌کپیتال، اپکس‌کپیتال پارتنرز و گلکسی‌دیجیتال بود.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال کریپتو

IMX چگونه کار می‌کند؟

ارز IMX یک پروتکل زمان‌بندی برای انجام معاملات NFT با نرخ کارمزد صفر است. توکن‌های غیرقابل تعویض به امنیت و اعتبار بلاکچینی که روی آن کار می‌کنند، ارتباط دارند.

ZK-Rollup یک پروتکل امنیت دولایه‌ای است که چندین تراکنش را به یک تراکنش خاص مرتبط می‌کند. سپس می‌توان آن تراکنش خاص را برای تایید اعتبار جداگانه هر تراکنش، توسط قراردادهای هوشمند تحلیل کرد.

این پروتکل با استفاده از توافق‌نامه «اثبات با دانش صفر» برای مستند‌سازی آشکار تراکنش‌ها در بلاکچین اتریوم، حجم ذخیره‌سازی و قدرت محاسباتی مورد نیاز برای بررسی بلاک‌ها را کاهش می‌دهد، چراکه برای تایید یک تراکنش، نیاز به هیچ اطلاعات جامعی درباره آن نیست. همچنین مقیاس‌پذیری خیلی زیادی دارد و ویژگی آن، پذیرش معاملات بدون به خطر افتادن امنیت دارایی است.

Immutable X مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم را با استفاده از تکنیک ZK Rollup حل کرده و تراکنش‌ها را طی مراحل زیر هدایت می‌کند:

  • هزاران معامله در بیرون از بلاکچین دسته‌بندی می‌شوند.
  • صاحبان دارایی‌ها معاملات را امضا خواهند کرد.
  • تمام این معاملات خارج بلاکچین، با یک گواهی روی بلاکچین قرار می‌گیرند.
  • یک قرارداد هوشمند این گواهی را در زنجیره تأیید می‌کند.

IMX چه مشکلی را در اتریوم حل می‌کند؟

ارز IMX

توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT دسته جدیدی از دارایی‌های دیجیتال هستند. توکن‌های غیرقابل تعویض هر چیزی را از کارت ویزیت دیجیتال گرفته تا هنر و املاک مجازی یا بازی شامل می‌شوند. همچنین اخیرا شاهد بازی‌های NFT هستیم. توسعه‌دهندگان بازی، NFT را راهی برای ارائه قابلیت‌های جدیدی به بازیکنان می‌بینند. به‌این‌ترتیب بازارهایی برای بازیکنان و کلیکسیونرها به وجود می‌آیند تا آیتم‌های درون بازی را بخرند و معامله کنند.

براساس گزارشات، در سال 2020 سرمایه‌گذاری روی NFTها ، 299درصد افزایش یافته است. سازندگان و فروشندگان توکن‌های غیرقابل تعویض، چندین‌میلیون دلار درآمد کسب کرده‌اند.

با‌این‌حال، بلاکچین اتریوم که هنوز محبوب‌ترین مکان صدور و تجارت توکن‌های غیرقابل تعویض است، از عهده این وظایف برنمی‌آید. برخی مواردی که در NFT منتشر می‌شوند سیستم را مسدود کرده و نرخ گس با گرم شدن شبکه سر به فلک می‌گذارد.

ممکن است این مسائل روی شخصی که توکن‌های غیرقابل تعویض میلیون دلاری می‌خرد اثری نگذارد، اما اتریوم چیزی فراتر از یک پلتفرم برای هنرمندان گران‌قیمت است. بنابراین ارز IMX به دنبال حل مسئله مقیاس‌پذیری، کاهش هزینه گس و افزایش سرعت است. به‌طوریکه بلاکچین اتریوم بتواند به بهترین شکل به نیازها پاسخ دهد.

ویژگی‌های ارز IMX

ارز IMX یک راهکار ساده برای مسئله هزینه، ظرفیت و مقیاس‌پذیری است که جامعه اتریوم در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده است. به‌این‌ترتیب پلتفرم تراکنش‌های فوق‌العاده سریعی دارد و همچنان سطح امنیتی پلتفرم، عالی است.

توکن IMX یک توکن ERC20 است که به دارندگان امکان مشارکت در حاکمیت را می‌دهد و می‌توانند با استفاده از آن، هزینه‌های تراکنش را بپردازند. همچنین می‌تواند مثل سایر توکن‌های ERC20 که برای برخی کابران جذاب است، معامله شود.

به‌علاوه، بازار Immutable X Marketplace که اولین صرافی توکن‌های غیرقابل تعویض برای مبادلات یا ضرب توکن‌های غیرقابل تعویض بدون هزینه گس است برای هنرمندان کوچکتر که باید هزینه‌ها را کاهش دهند، یک موهبت به حساب می‌آید.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال WCX

معرفی توکن IMX

ارز IMX توکن بومی Immutable X است که یک توکن ERC20 خاص‌منظوره برای کمک به افزایش رشد پلتفرم است. این توکن به‌عنوان پاداش نیز بکار می‌رود که کمک می‌کند Immutable X تبدیل به اکوسیستم مقیاس‌پذیرتری برای توکن‌های غیرقابل تعویض شود.

این توکن که دارای ذخیره 2‌میلیاردی است، به کاربران خود، قدرت رای‌دهی درباره مسیر آتی درباره این پلتفرم را می‌دهد. اما نکته مهم این است که این پلتفرم یک سازمان مستقل غیرمتمرکز یا DAO نیست، به‌این‌معنی‌که در‌نهایت، تصمیم نهایی، به تیم آن بستگی دارد.

همچنین، توکن آن توسط خود Immutable X منتشر نمی‌شود، بلکه بنیاد مستقلی برای آن وجود دارد که به این معناست که تیم، مجوزی برای توزیع توکن ندارد. این پلتفرم به‌زودی، استخر پاداش سهام‌گذاری خود را منتشر می‌کند که به کاربران امکان داشتن درآمد بیشتر از طریق سهام‌گذاری در توکن‌های IMX را می‌دهد.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال استیم

ویژگی‌های توکن IMX

  • نام توکن : Immutable X
  • تیکر: IMX
  • بلاکچین: اتریوم
  • الگوی توکن: ERC20
  • کنتراتو: 0xf57e7e7c23978c3caec3c3548e3d615c346e79ff
  • نوع توکن: توکن ابزاری
  • ذخایر کلی: 2میلیارد IMX
  • ذخیره در‌حال گردش: درحال به‌روز‌رسانی است…

به‌طور‌کلی معامله توکن‌های غیرقابل تعویض روی Immutable X مزایای زیر را دارد:

  • سرعت و امنیت: تعداد تراکنش‌های IMX هر ثانیه به چند هزار‌تا می‌رسد. بنابراین می‌تواند سرعت فوق‌العاده ای داشته باشد. از نظر امنیت، این پروتکل این امکان کنترل کامل دارایی‌ها را به مالکان آنها خود می‌دهد.
  • هزینه گس صفر: IMX بر‌اساس فناوری zk-rollup ساخته شده که به کاربران امکان ضرب‌کردن و مبادله سریع توکن‌های غیرقابل تعویض را بدون هزینه گس می‌دهد. 

به‌علاوه، از دیدگاه توسعه‌دهندگان، IMX مشکلات ورود برنامه‌نویسان جدید به این پلتفرم را کاهش داده و به آن امکان ایجاد فوری اپلیکیشن روی اتریوم را می‌دهد.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال استاتوس

کاربردهای ارز IMX

سه مورد کاربرد اصلی توکن IMX عبارتند از:

  • حاکمیت: دارندگان آنها حق رای‌دهی درباره آینده Immutable X را دارند.
  • کارمزد تراکنش: این توکن‌ها برای انجام تراکنش روی Immutable X پرداخت می‌شود. با‌این‌حال اگر کاربران IMX نداشته باشند، می‌توانند به ارز دیگری پرداخت کنند که سپس در بازار آزاد با این توکن تعویض می‌شود.
  • سهام‌گذاری: کاربران می‌توانند ارز IMX را به اشتراک بگذارند تا بخشی از هزینه‌هایی را که روی Immutable X وجود دارد، دریافت کنند.

تاریخچه قیمتی ارز IMX

ارز IMX در 5 نوامبر 2021 به بازار معرفی شد و در همان روز به قیمت 5.6دلار رسید. بیشترین قیمتی که برای آن ثبت شده مربوط به تاریخ 26 نوامبر 2021 است که سقف قیمتی 9.49دلار را تجربه کرد. از اوایل دسامبر 2021 قیمت این توکن با نوسانات کم و به شکل نزولی در جریان است. توکن IMX در زمان نگارش این مقاله، در رتبه 112 وبسایت کوین‌مارکت‌کپ قرار دارد. سهم بازار آن حدود 684میلیون دلار است و حدود 188میلیون توکن از آن ضرب شده است.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال استورم

آیا سرمایه‌گذاری بر روی ارز IMX مناسب است؟

به‌سختی می‌توان قاطعانه گفت که آیا یک توکن، سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر. با‌اینحال، در نظر گرفتن نکات زیر می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری درست کمک کند.

در‌حال‌حاضر بازار توکن‌های غیرقابل تعویض روند رو‌به‌پایین دارد. بر‌اساس اطلاعات وبسایت کوین‌مارکت‌کپ، به‌تازگی حجم فروش و سهم بازار توکن‌های غیرقابل تعویض کاهش یافته است. ممکن است این روند نزولی بر عملکرد Immutable X به‌عنوان بازار توکن‌های غیرقابل تعویض تاثیرگذار باشد.

با‌این‌حال نمی‌دانیم که آیا این کاهش علاقه به توکن‌های غیرقابل تعویض طولانی است یا خیر. دربسیاری از بلاکچین‌های یک‌لایه‌ای جدید (مثل Near، Terra و …) تعداد پروژه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض روبه‌افزایش است و به‌تازگی شاهد نوآوری جدیدی به اسم توکن‌های غیرقابل تعویض تعاملی بوده‌ایم که تقاضا برای ایجاد NFTهای جدید را نیز بالا می‌برد. اگر بازار توکن‌های غیرقابل تعویض و بازی رونق یابد، زیرساخت Immutable X آماده رشد خواهد بود. این توکن روی اتریوم ساخته شده بنابراین از مزایای آن استفاده می‌کند. به‌علاوه، سرعت خیلی زیاد و هزینه گس صفر، دو نقطه قوت دیگر آن برای جذب سازندگان پروژه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض و کاربران پلتفرم است.

کارشناسان معتقدند ارز IMX می‌تواند در آینده رشد کند. با‌توجه به پیشرفت و انفجار NFTها و رمزارزها توکن‌های IMX با احتمال بیشتری در آینده مورد توجه قرار خواهند گرفت. پس باید آنها را زیر نظر داشت. شما می‎توانید با دنبال کردن اخبار ارزهای دیجیتال در آکادمی کیوسک همواره در این حوزه به روز باشید.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال آیوتا

نتیجه گیری

مشخص است با ارائه IMX پیشرفت و آینده بزرگتری در انتظار بلاکچین است. این توکن راهکاری برای مقیاس‌پذیری رمزارزها و به‌طور‌کلی اکوسیستم NFT است. به‌این‌ترتیب عملکرد بلاکچین اتریوم نیز بهبود خواهد یافت. آنها به دارندگان خود حق رای‌دهی، امکان کسب درآمد از طریق سهام‌گذاری و تسهیل پرداخت تراکنش‌ها را می‌دهند. بااین‌حال به‌دلیل بازار نزولی کنونی این توکن، لازم است در معاملات آن محتاط باشیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.