اثر لیندی چه اهمیتی دارد و چرا باید آن را بشناسیم؟

0

در رشته‌های علوم زیستی و فیزیکی با انواع اثرها آشنا شده‌اید. برای مثال اثر جاذبه زمین که براساس فرمول خاصی نشان می‌دهد هر چیزی که در روی زمین قرار دارد، به چه شکل ایستاده است. و جاذبه زمین چه تاثیری بر روی آن خواهد داشت. اثر لیندی (Lindy Effect) نیز یکی از همین اثرها است که البته در حوزه ارزهای دیجیتال قابل‌مشاهده خواهد بود.

این اثر دلیل ماندگاری بیت کوین را ثابت می‌کند. در واقع می‌توان گفت لیندی رابطه درستی با بیت کوین یا بازار رمز ارزها دارد. براساس فرمول این اثر می‌توانید مدت زمان ماندگاری رمز ارز را تشخیص دهید و حتی این بقا را ارزیابی کنید. در این راهنما از کیوسک آکادمی، اثرلیندی را بررسی می‌کنیم.

اثر لیندی چیست؟

هر اثر ثبت‌شده در دنیای تکنولوژی و آکادمی داستان خاص و ویژه‌ای دارد. داستان پشت لیندی نیز از داستان یک کتاب سرچشمه می‌گیرد. به گفته نسیم نیکلاس طالب (Nassim Nicholas Taleb) در کتابی به نام نشکن (Antifragile)،به معنای چیزهایی که در اثر اختلال به وجود می‌آیند، داستان این اثر نیز از یک اغذیه‌فروشی در نیویورک شروع شد.

این اغذیه فروشی به نام لیندی، به محل پاتوق بازیگران براودوی (Broadway) تبدیل شده بود. بدون‌شک حرف و سخن‌های زیادی در این اغذیه‌فروشی وجود داشت. براساس حرف و حدیث‌های بین این بازیگران، به این نتیجه می‌رسید که اگر نمایشی 100 روز پابرجا بماند، حتما تا 100 روز دیگر نیز باقی خواهد ماند.

همچنین اگر نمایشی تا 200 روز تکرار شود، این پتانسیل را دارد که تا 200 روز دیگر باقی بماند. این اثر بیان می‌کند که امید به بقای یک مسئله متناسب به سن فعلی آن است. فرقی ندارد این مسئله تکنولوژی، نوآوری، یا یک عمل باشد. برای مثال اگر بیت کوین تا 13 سال در بین کاربران دوام آورده و محبوب بوده، پس می‌تواند 13 سال دیگر نیز به همین شکل باقی بماند.

اثر لیندی چه ارتباطی با بیت کوین دارد؟

توانایی بیت کوین در حفظ بقای خود، زمان بیشتری برای درک بهتر پتانسیل‌های آن به وجود می‌آورد. همچنین همین موضوع می‌تواند طرز فکر ما را در مورد پول تغییر دهد. تا به امروز بیت کوین یک دستاورد جدید و نوین محسوب می‌شد. ولی با ادامه همین روند، بیت کوین می‌تواند به عنوان یک ذخیره با ارزش همانند طلا به حساب آید.

اثر لیندی در سیر صعودی

علاقه‌مندان به بیت کوین می‌دانند که این رمز ارز توانسته به یک وسیله مبادله جهانی تبدیل شود. سپس جایگزین خوبی برای پول به حساب آید. در نظر داشته باشید از آنجایی که بیت کوین یک رمز ارز غیرمتمرکز است و سقف عرضه آن به 21 میلیون رسیده، می‌توان آن را جزء ایده‌آل‌ترین ذخایر با ارزش در نظر گرفت.

به منظور دست‌یابی به چنین جایگاهی بیت کوین باید زمان بیشتری نیز باقی بماند. اثر لیندی به همین بقای عمر بیت کوین اشاره دارد. بسیاری از متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال و صرافی‌های بزرگ، نمودارهایی منتشر کرده‌اند که به رابطه بیت کوین و لیندی اشاره دارند. این نمودار نشان می‌دهد بیت کوین در مسیر درست قرار دارد.

آیا اثر لیندی سبب رشد بیت کوین می‌شود؟

فراموش نکنید اثر لیندی به طور معمول به تکنولوژی اشاره دارد و آن را توصیف می‌کند و به برنامه‌های کاربردی مرتبط با تکنولوژی مورد نظر ارتباط خاصی ندارد. برای مثال بلاکچین یک فناوری است و بیت کوین یا بیت کوین کش جزء برنامه‌های کاربردی این فناوری محسوب می‌شوند.

لیندی بر فناوری تمرکز دارد و فناوری نیز یک زیربنای مشخص است. از این‌رو لیندی طول عمر یکسانی برای بیت کوین و بیت کوین کش پیش‌بینی می‌کند. در ضمن این اثر حتی نظریه‌هایی مطرح کرده که به عمر طولانی‌تر سایر ارزهای دیجیتال در مقایسه با بیت کوین اشاره دارند.

با بررسی فناوری بلاکچین، لیندی معتقد است مونرو می‌تواند عمر طولانی‌تری داشته باشد. تنها در صورتی که براساس این اثر پیش‌بینی کنید به این نتیجه می‌رسید مونور عمر طولانی‌تری نسبت به بیت کوین دارد.

به طور کلی بسیاری از متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باور هستند که به دلایل مختلفی نمی‌توان از لیندی برای پیش‌بینی اعتبار رمز ارزها کمک گرفت. در آخر نمی‌توان گفت لیندی به‌طور قطعی سبب رشد بیت کوین شده است.

آیا می‌توان از اثر لیندی برای دریافت سیگنال استفاده کرد؟

برای پاسخ به پرسش بالا، باید گفت بله می‌توان از این اثر در دریافت سیگنال بازار ارزهای دیجیتال کمک گرفت. با کمک اثر لیندی می‌توان ارزهایی که قوی هستند و برای دوره‌های طولانی باقی می‌مانند را از دیگر ارزها که هیچ اهمیتی ندارند، تشخیص داد. اگر به دنبال پیدا کردن ایده‌های خاص هستید، از همین اثر کمک بگیرید.

کاربرد اثر لیندی

با بررسی این اثر به دانشی دست می‌یابید که به مدت 20،10، و 50 سال دیگر همچنان پابرجا خواهند بود. زمان، یک فیلتر طبیعی است که ارزش هر موضوعی را مشخص می‌کند و به هر فیلتری معنا می‌دهد. اگر هر چیزی بتواند برای مدت طولانی حضور خود را حفظ کند، در نتیجه می‌تواند با ارزش باقی بماند.

بدین‌ترتیب اگر هنگام بررسی سیگنال بازار ارزهای دیجیتال نظریه لیندی را به کار بگیرید پشیمان نمی‌شوید. با این روش اطلاعاتی در دست شما قرار می‌گیرد که ارزش دانستن دارند. با به کارگیری این اثر در محتوایی که برای پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال موردنظر خود استفاده می‌کنید، به بزرگ‌ترین نتایج و بهترین اطلاعات دست می‌یابید.

بررسی نرخ رشد استخراج بیت کوین

شبکه بیت کوین توسط یک سیستم استخراج ویژه ایمن شده است. امنیت کل این شبکه با میزان هش ریت (سرعت پردازش ماینر) تولیدشده توسط ماینرها برابری می‌کند. برای درک بهتر از نرخ رشد استخراج بیت کوین، توصیه می‌کنیم نمودارهای نرخ هش شبکه بیت کوین را از زمان آغاز مورد بررسی قرار دهید.

با بررسی این نمودارها متوجه می‌شوید، نرخ هش بیت کوین در طول عمر 12 ساله آن به طور تصاعدی افزایش یافته است. البته در سال 2020 این نرخ به دلیل ممنوعیت استخراج بیت کوین در کشور چین کمی کاهش پیدا کرد.

در حال حاضر علاوه بر افزایش نرخ هش یا امنیت شبکه بیت کوین، توزیع استخراج نیز در حال افزایش است. در اوایل روی کار آمدن بیت کوین، بیشترین نرخ هش در میان تعداد کمی از سرمایه‌گذاران در برخی از کشورها توزیع شد.

ولی امروزه هزاران ماینر در سراسر جهان به نرخ هش بیت کوین کمک می‌کنند و امنیت شبکه در طول زمان نیز قوی‌تر می‌شود. گذشته از همه این موارد، موسسات بزرگ مالی و حتی کشورهایی همانند السالوادور در حال ورود به فضای استخراج بیت کوین هستند.

بررسی نرخ رشد کاربران بیت کوین

نرخ رشد کاربران یک فناوری به توانایی دستیابی آن به اثرات شبکه بستگی دارد. طبق گفته ویکی‌پدیا اثر شبکه پدیده‌ای است که در آن ارزش یا کاربرد یک کالا و خدمات به تعداد کاربران مصرف‌کننده آن بستگی دارد. البته کاربران مصرف‌کننده‌ای که سازگار و موافق با آن کالا یا خدمات هستند.

به طور معمول اثرات شبکه مثبت هستند. هرچه تعداد کاربران مصرف‌کننده راضی یک کالا یا خدمات بیشتر شوند، تمامی کاربران سازگار، به ارزش و سود بیشتری دست پیدا می‌کنند. برای درک بهتر مفهوم نرخ رشد کاربرانشبکه فیس‌بوک را بررسی می‌کنیم.

روند اثر لیندی

فیسبوک در سال 2004 روی کار آمد و در سال‌های اولیه هیچ کاربری نداشت. ولی در حال حاضر کاربران آن به 3 میلیارد نفر در سراسر جهان رسیده‌اند. کاربران ابتدایی هر شبکه تنها می‌توانند با چند نفر محدود تعامل داشته باشند و این مسئله خوب و جذابی نخواهد بود.

 اما در ادامه با بیشتر شدن تعداد کاربران ارزش شبکه نیز افزایش می‌یابد. با بررسی نمودار رشد آدرس کیف پول بیت کوین از زمان پیدایش آن، می‌توانید نرخ رشد کاربران بیت کوین را تشخیص دهید. با این بررسی‌ها مشخص می‌شود که نرخ رشد کاربران بیت کوین همیشه تصاعدی بوده است.

نتیجه‌گیری

اثر لیندی به درک موضوعات مختلفی کمک می‌کند. به بیان ساده، هر چیزی که بیشتر زنده بماند، احتمال باقی ماندن آن در آینده نیز بیشتر می‌شود. 13 سال از بقای بیت کوین می‌گذرد. در طول این دوره زمانی اثرات شبکه نیز به قوی‌تر شدن آن کمک کرده و باعث شده همچنان به بقای خود ادامه دهد و در آینده نیز پیشرفت کند.

ناگفته نماند با گذشت زمان شاهد افزایش امنیت بیت کوین یا نرخ هش، افزایش نرخ رشد کاربران، و شکست رقبای بیت کوین خواهیم بود. تعداد روزافزونی از افراد، موسسات، دولت‌ها، و ملت‌ها از سراسر جهان به شبکه بیت کوین می‌پیوندند اثر شبکه نیز آن را تقویت می‌کند. در ضمن تاثیر لیندی نیز بیشتر می‌شود.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.