انواع سفارشات در بازار ارزهای دیجیتال؛ این معاملات را بشناسید

معرفی انواع سفارش ها در معاملات ارزهای دیجیتال

0

ارزهای دیجیتال کمتر از 10 سال است که به وجود آمده‌اند و در این مدت کم، بسیاری از افراد به معامله این ارزها مثل بیت کوین روی آورده‌اند. برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال باید از پلتفرم‌های آنلاینی به نام صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید. در این پلتفرم‌ها می‌توانید با استفاده از انواع سفارش ها، بیشترین سود را کسب کنید.

کار به همینجا ختم نمی‌شود و پس از ثبت‌نام در صرافی‌ها، شما می‌توانید به انواع سفارش ها دسترسی داشته باشید که هر یک از آن‌ها کاربرد منحصر به‌فردی دارند. همین سفارش‌ها هستند که به شما امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال مثل بیت کوین را می‌‌دهند. به همین دلیل، آشنایی با انواع سفارش ها در دنیای ارزهای دیجیتال، از اهمیت بالایی برخوردار است. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

آشنایی با انواع سفارش ها در یک صرافی ارز دیجیتال، می‌تواند همزمان شانس سود شما را افزایش داده و ریسک را کاهش دهد. پس این مطلب را بخوانید تا با انواع سفارش ها آشنا شوید.

مطالعۀ بیشتر: صرافی ارز دیجیتال چیست؟

مفهوم سفارش در ترید

سفارش ابزاری برای خرید یا فروش یک دارایی دیجیتال در صرافی رمز ارز است. برای مثال، اگر در یک صرافی درخواستی را برای مبادله بیت کوین با یک دارایی دیگر مثل تومان ثبت کنید، این درخواست همان سفارش است. همه سفارش‌ها از نوع سفارش خرید یا سفارش فروش هستند.

افراد می‌توانند با ثبت انواع سفارش ها در یک پلتفرم معاملاتی مثل صرافی ارز دیجیتال، خرید یا فروش خود را انجام دهند. به بیان دیگر، سفارش‌های خرید و فروش در پلتفرم‌های معاملاتی به یکدیگر وصل می‌شوند و دارایی‌های دیجیتال بین خریداران و فروشندگان مبادله می‌شود.

در ابتدا به مرسوم‌ترین انواع سفارش ها می‌پردازیم که به آن سفارشات بازار (Market Orders) گفته می‌شود.

از بین انواع سفارش‌ ها، سفارشات بازار احتمالا ساده‌ترین و قابل فهم‌ترین آن‌ها برای سرمایه‌گذاران هستند. سفارشات بازار به دلیلی سادگی که دارند، بهترین تجربه ترید (معامله) را برای تازه‌واردان فراهم می‌کنند.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

سفارش بازار

سفارش بازار، سفارشی است که به صورت خودکار بهترین قیمت لحظه‌ای در بازار را انتخاب می‌کند. زمانی که در یک صرافی ارز دیجیتال سفارش بازار (market order) را انتخاب می‌کنید، بهترین قیمت لحظه‌ای که اکنون در دفتر سفارشات وجود دارد، انتخاب شده و معامله شما انجام می‌شود. می‌پرسید دفتر سفارشات چیست؟ دفتر سفارشات فهرستی از همه سفارشاتی است که در آن زمان، در صرافی ارزدیجیتال قرار دارد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا پپ خود را خرید کنید

اگر برای خرید یا فروش ارز دیجیتال‌تان از گزینه سفارش بازار استفاده کنید، فقط کافی است که تعداد مورد نظر را وارد کرده تا پلتفرم صرافی به صورت خودکار، آن تعداد را برای شما بخرد یا بفروشد. این سفارش تا زمانی که تعداد ارز دیجیتال مورد نظر شما خریده یا فروخته نشده، ادامه می‌یابد و پس از تکمیل، بسته می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر بخواهیم یک بیت کوین را از طریق سفارش بازار خرید کنیم، این سفارش تا زمانی که یک بیت کوین کامل را با بهترین نرخ قیمت خریداری نکند، متوقف نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: تفاوت صرافی متمرکز و غیر متمرکز

انواع سفارش

سفارش محدود یا لیمیت اوردر (limit order)

لیمیت اوردر هم یکی از انواع سفارش‌ ها است که در یک صرافی ارز دیجیتال وجود دارد. در این روش، این شما هستید که تعیین می‌کنید تعدادی از ارز دیجیتال به چه قیمتی خریده یا فروخته شود. مثلا فرض کنید قصد خرید همان یک بیت کوین را دارید و قیمت فعلی آن 100 میلیون تومان است. شما در زمان ثبت سفارش، تعیین می‌کنید که یک بیت کوین زمانی برای شما خریداری شود که قیمت آن به 90 میلیون تومان برسد.

اگر قیمت به انتخاب شما برسد، سفارش‌تان هم به صورت خودکار انجام می‌شود. حالا اگر سفارش فروشی با قیمت مورد نظر شما وجود نداشته باشد، سفارش محدود وارد دفتر سفارشات می‌شود تا زمانی که قیمت به عدد موردنظرتان برسد و سفارش انجام شود. البته، هر زمان که بخواهید می‌توانید سفارش محدود را لغو کنید.

به این نکته هم توجه داشته باشید که سفارش محدود فقط می‌تواند 15 درصد بیشتر یا کمتر از قیمت فعلی بازار باشد. مثلا اگر قیمت فعلی بیت کوین در بازار 100 میلیون تومان باشد، در نهایت می‌توانید سفارش خرید به قیمت 85 میلیون تومان را ثبت کنید. برای فروش هم همین‌طور است. برای فروش بیت کوین با قیمت فعلی 100 میلیون تومان، می‌توانید سفارش محدود 115 میلیون تومان را ثبت کنید. زمانی که قیمت بیت کوین به این عدد رسید، فروخته می‌شود.

مطالعه بیشتر: عرضه اولیه صرافی

سفارش محدود Stop Loss

در بررسی انواع سفارش ها، به سفارش محدود  Stop Lossمی‌رسیم. زمانی که در معاملات مارجین یک پوزیشن معاملاتی باز می‌کنید، سفارش محدود Stop Loss به شما این امکان را می‌دهد تا ضرر احتمالی خود را محدود کنید. خلاصه بگوییم که معاملات مارجین همان معاملات لانگ (Long) و شورت (Short) هستند.

در موقعیت لانگ، شما پیش‌بینی می‌کنید که قیمت یک ارز دیجیتال در آینده افزایش خواهد یافت. در معاملات شورت هم پیش‌بینی می‌کنید که قیمت یک ارز دیجیتال در آینده کاهش می‌یابد. حالا اگر در پوزیشن لانگ یا شورت پیش‌بینی شما درست از آب درآید، شما سود می‌کنید. اگر پیش‌بینی شما نادرست باشد، پول‌تان را از دست می‌دهید.

در معاملات مارجین از اهرم یا لوریج استفاده می‌شود. وجود اهرم در معاملات باعث می‌شود که چند برابر پولی که در یک پوزیشن یا موقعیت معاملاتی قرار داده‌اید، سود یا ضرر کنید. مثلا در همین پوزیشن لانگ، شما پیش‌بینی می‌کنید قیمت بیت کوین از 100 میلیون بیشتر شود. روی این پیش‌بینی هم 10 دلار شرط می‌بندید و یک اهرم انتخاب می‌کنید. اگر قیمت بیت کوین واقعا افزایش یابد، شما چند برابر 10 دلاری که گذاشته‌اید سود می‌کنید.

حالا بهتر است به بحث خودمان یعنی سفارش محدود Stop Loss برگردیم. در این نوع سفارش، شما تعیین می‌کنید با رسیدن قیمت بیت کوین به یک عدد مشخص، همه یا یک مقدار مشخص از آن فروخته شود. اما روند دقیق استفاده از این نوع سفارش چگونه است؟

مطالعه بیشتر: هانی پات چیست؟

مراحل ثبت سفارش محدود Stop Loss

سفارش محدود Stop Loss از دو قیمت تشکیل شده است: یک قیمت استاپ (stop price) و یک قیمت محدود (limit price). قیمت استاپ یا قیمت توقف، نشان‌دهنده قیمت بازار است. در صورت رسیدن قیمت بازار به قیمت استاپ که شما تعیین کرده‌اید، سفارش محدود شما فعال می‌شود. قیمت محدود هم نشان‌دهنده بدترین قیمتی است که سفارش شما انجام خواهد شد. می‌توانید در تعیین قیمت در سفارش محدود Stop Loss، از آخرین قیمت معاملاتی قبلی، قیمت بازار یا قیمت شاخص استفاده کنید.

مثال سفارش محدود Stop Loss

فرض کنید وارد یک پوزیشن معاملاتی لانگ شده‌اید و انتظار دارید قیمت ارز دیجیتالی که انتخاب کرده‌اید، در آینده به 5 هزار دلار برسد. حالا، یک سفارش محدود Stop Loss را ثبت می‌کنید تا در صورت کاهش قیمت، از ضرر بیشتر جلوگیری کنید. قیمت استاپ یا توقف را 4500 دلار و قیمت محدود (Limit) را 4400 دلار انتخاب می‌کنید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا شیبای خود را خرید کنید

اگر قیمت در آینده کاهش یافته و به 4500 دلار برسد، سپس سفارش محدود Stop Loss شما فعال می‌‌شود. پس از این مرحله و با توجه به میزان تقاضا، موقعیت معاملاتی شما در جایی بین حداقل 4400 دلار تا حداکثر  4500 دلار بسته می‌شود و شما از این پوزیشن خارج می‌شوید.

مطالعه بیشتر: میکر و تیکر چیست؟

انواع سفارش

سفارش بازار Stop Loss

سفارش بازار Stop Loss از انواع سفارش ها در صرافی‌های ارز دیجیتال است که به شما امکان محدود کردن ضرر و زیان احتمالی را می‌دهد. در این روش هم قیمت استاپ وجود دارد و پس از تعیین آن، اگر قیمت به این عدد (قیت استاپ) کاهش یابد، سفارش استاپ شما فعال می‌شود و یک سفارش بازار ثبت و فعال خواهد شد.

مطالعه بیشتر: کارمزد تراکنش و خرید ارز دیجیتال

سفارش scaled order

سفارش scaled order از چند سفارش محدود در رابطه با قیمت‌های افزایشی یا کاهشی است. اگر یک سفارش scaled order را برای خرید ثبت کنید، سفارش های محدود باعث کاهش قیمت خرید شما می‌شوند، اما چگونه؟

زمانی که قیمت یک دارایی دیجیتال وارد روند کاهشی می‌شود، سفارشات محدود شما به صورت تدریجی انجام می‌شوند. در هنگام ثبت سفارش scaled order برای فروش، سفارشات فروش زمانی انجام می‌شوند که قیمت روند صعودی خود را آغاز کند، تا سودی که به دست می‌آورید، بیشتر شود.

سفارش براکت

از دیگر انواع سفارش ها می‌توان به سفارش براکت (Bracket) اشاره کرد. در این شکل از سفارش، می‌توانید سه سفارش را به‌طور همزمان ثبت کنید. یک سفارش برای باز کردن یک پوزیشن معاملاتی (لانگ یا شورت) بکار می‌رود و دو سفارش دیگر برای برداشت سود و حد ضرر استفاده می‌شود. سفارش اول می‌تواند از نوع سفارش بازار یا سفارش محدود باشد که پیش‌تر آن‌ها را توضیح دادیم. دو سفارش دیگر می‌تواند روی یک قیمت دلخواه تنظیم شود.

مطالعه بیشتر: روش تبدیل بیت کوین به پول نقد در ایران

انواع سفارشات در معاملات ارز دیجیتال در یک نگاه

برای خرید ارزهای دیجیتال، باید با انواع سفارش ها آشنا شوید تا با توجه به بودجه و شرایط مالی خود، بتوانید بهترین معاملات را انجام دهید. مفهوم سفارش در معاملات ارز دیجیتال، همان درخواست‌ برای خرید و فروش دارایی توسط افراد است. این سفارش‌های خرید و فروش در یک پلتفرم معاملاتی به هم وصل شده و دارایی‌ها بین خریداران و فروشندگان مبادله می‌شود.

به همین دلایل است که شناخت انواع سفارش ها از لازمه‌های ورود به دنیای ارزهای دیجیتال است. مهم‌ترین سفارش‌ها عبارت‌اند از سفارش بازار، سفارش محدود و سفارش‌های stop loss. هر یک از این سفارش‌ها می‌توانند در شرایطی خاصی مورد استفاده قرار بگیرند و شناخت کامل آن‌‌ها به شما در کاهش ریسک ضرر و افزایش سودتان کمک می‌کند.

کاربران عزیز کیوسک، شما می‌توانید نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان بگذارید. کیوسک سایت معتبر خرید و فروش اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال است. با استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانید برای خرید آسان رمز ارزها اقدام کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.