تورچین چیست؟ شبکه مستقلی از ارزهای دیجیتال

آشنایی با ارز دیجیتال تورچین

0

یکی از الزامات موفقیت در بازار ارزهای مجازی، آشنایی با انواع زنجیره‌ها و شبکه‌های آن است. شما تا چه حدی با این زنجیره‌ها آشنایی دارید؟ به طور حتم از استقلال بعضی از بسترهای بازار ارزهای مجازی مطلع هستید و می‌دانید از طریق همین بسترها می‌توان مبادلات زیادی را انجام داد98. یکی از همین بسترهای غیر متمرکز و پر کاربرد تورچین است. اما تورچین چیست و چه نقشی در اکوسیستم بازار ارزهای دیجیتال دارد؟

بیشتر مشتریان این بازار از پروتکل نقدینگی ارزهای دیجیتال راضی و خشنود هستند. در واقع این پروتکل سبب معامله انواع دارایی‌های دیجیتال می‌شود. ناگفته نماند تورچین حامیان خاصی دارد که تحت هر شرایطی پشتیبان آن خواهند بود. تورچین سعی دارد تمامی مبادلات را بدون واسطه و کمک انجام دهد. در این مقاله کیوسک آکادمی به شما توضیح می‌دهد که تورچین چیست، چه کاربردهایی دارد، و چگونه کار می‌کند؟

تورچین چیست؟

تورچین  Thorchainپروتکلی غیرمتمرکز برای برآورد نقدینگی در بازار ارزهای دیجیتال است. در واقعا تورچین به کاربران این امکان را می‌دهد که دارایی‌های دیجیتال خود را بدون دردسر مبادله کنند. این شبکه نیز همانند تمامی شبکه‌های ارزهای مجازی از توکنی مخصوص پشتیبانی می‌کند. در ضمن طرح‌های تورچین بسیار منحصربه‌فرد و خالی از هر گونه خطا هستند.

تا به حال شده با اصطلاحات عجیب و غریبی روبه‌رو شوید که معنای آنها را ندانید؟ تورچین نیز یکی از همین اصطلاحات فنی خواهد بود که شاید درک آن برای بسیاری از افراد دشوار باشد. برای درک بهتر تورچین،باید مدیریت‌ها و کاربردهای گسترده آن را بررسی و تحلیل کنید. این بستر توانایی‌های زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در واقع کاربران به کمک تورچین می‌توانند انواع توکن‌های خود را در زنجیره‌های مختلف معامله کنند. این در حالیست که هیچ نیازی به واسطه نخواهند داشت. حتی لازم نیست توکن‌هایی را مبادله کنند که پوشش خاصی دارد. بلکه بدون اینکه اختیار دارایی خود را از دست بدهند و بدون نیاز به هیچ پشتیبانی خاصی می‌توانند به تجارت انواع ارزهای دیجیتال مشغول شوند.

تورچین در چه زمانی روی کار آمد؟

در سال 2018 با این فرض که معاملات متمرکز در تمامی بلاکچین‌ها کارآمد نیست، بستر تورچین به وجود آمد. از آنجایی‌که انتقال ارزهای دیجیتال امری بهینه نبود، تصمیم بر این شد که بستر نوینی به نام تورچین ایجاد شود. تیمی از افراد حرفه‌ای به قصد ساخت این بلاکچین مستقل و کاربردی تشکیل شد.

تورچین چیست

هدف نهایی این تیم اتصال شبکه‌های بلاکچین به سایر شبکه‌های خارجی بود. در واقع تورچین می‌خواست انتقال درون زنجیره‌ای را آسان کند. این تیم از اخلاق حرفه‌ای بسیار خوبی بهره‌مند بود که اهمیت بسیاری در موفقیت آن داشت. Thorchain نام مستعار این تیم است که در واقع هیچ موسس یا مدیرعامل مشخصی ندارد.

تاریخچه تورچین هیچ سند رسمی ندارد اما 18 توسعه‌دهندگان در یک صرافی معتبر یکدیگر را ملاقات و این بستر را پایه‌گذاری کردند. هیچ یک از این توسعه‌دهندگان سازمانی، نام و عنوان رسمی ندارند. در نتیجه تمامی هزینه‌های بستر تورچین به طور مستقیم بر عهده خود کاربران است. بنابراین پیش‌بینی مشخصی از آینده تیم تورچین وجود ندارد.

نمونه‌ای از موسسات برجسته حاضر در شبکه تورچین

همان‌طور که می‌دانید شبکه تورچین دارای چند  پشتیبان قوی است. همچنین سرمایه‌گذاران ثابت و پایداری دارد. در ضمن توکن بومی تورچین RUNE معرفی شده است. با اینکه تورچین تحت تسلط و حضانت هیچ موسسه‌ای نیست، اما به راحتی دارایی‌های دیجیتال را مبادله می‌کند. بدین‌ترتیب شرکت‌ها و موسسات بسیاری کنترل کامل دارایی‌های خود را براساس این بستر پایه‌گذاری کرده‌اند.

دلیل اصلی توجه این سرمایه‌گذاران به تورچین چیست؟ تمرکز و مقاومت این بستر ارزهای دیجیتال سبب شد مشکل بزرگ نقدینگی بسیاری از سرمایه‌گذاران رفع شود. بنابراین همگی این موسسات برای مبادلات غیر متمرکز خود ترجیح می‌دهند از شبکه تورچین استفاده کنند.

علاوه بر همه این موارد، شبکه تورچین بسیار منحصربه‌فرد است زیرا دارایی‌های شرکت‌ها را متصل به یکدیگر نمی‌داند یا به خود وابسته نمی‌کند. به طور کلی منطق تجاری تورچین برای پردازش انواع تراکنش‌های سرمایه‌گذاران و موسسات بسیار حائز اهمیت است. زیرا تورچین سپرده‌های کاربران را دستکاری نمی‌کند، بلکه تنها مشاهده و نظارت کلی به عمل می‌آورد.

مولتی کوین کپیتال Mulitcoin Capital

یکی از برجسته‌ترین و به‌نام‌ترین شرکت‌های دخیل در بستر تورچین مولتی کوین است. این شرکت سرمایه‌گذاری اصلی خود را بر پایه RUNE اعلام می‌کند. در ضمن مولتی کوین در سال 2017 راه‌اندازی شد و از همان زمان بر روی شبکه‌های بلاکچین ارزهای دیجیتال و توکن‌های بومی آنها کار می‌کند.

به طور کلی توکن بومی بستر تورچین بزرگ‌ترین موقعیت و فرصت مناسبی برای عموم افراد است که توسط مولتی کوین تضمین می‌شود. در واقع اعلان‌های این شرکت در مورد میزان داراییش، تاثیر مستقیمی بر روی قیمت RUNE دارد. هربار که مولتی کوین اعلام می‌کند دارایی دیجیتال خود را افزایش داده است، قیمت این توکن نیز در حد 30 درصد جهش پیدا می‌کند.

برای مثال زمانی که قیمت ابتدایی RUNE حدود 3.90 دلار بوده، پس از انتشار اخبارهای مولتی کوین قیمت این توکن به 5.61 دلار رسید. گذشته از اعلامیه‌های این شرکت، گزارش تحقیقات آن نیز در پتانسیل تورچین تاثیرگذار است. به طور کلی گزارشات تحقیقاتی به اشترک‌گذاشته‌شده سبب هیجان بیشتر در تجارت توکن‌های بلاکچین تورچین می‌شود.

آشنایی با عملکرد تورچین

در نظر داشته باشید تورچین دارای یک مدل بازارساز خودکار است که از آن برای قیمت‌گذاری استفاده می‌کند. در واقع قیمت‌های بستر تورچین براساس تعداد و میزان دارایی‌های دیجیتال ایجاد می‌شوند. معامله‌گران نیز قیمت‌های خارج از این بستر را از سایر شبکه‌های بورسی دریافت می‌کنند.

عده‌ای از معامله‌گران روش خاصی دارند و دارایی‌های دیجیتال خود را از مکان‌هایی می‌خرند که پایین‌ترین قیمت را عرضه کنند. در ادامه دارایی خود را در بسترهایی به فروش می‌رسانند که بیشترین قیمت را ارائه می‌دهند. تورچین حامی ارائه‌دهندگان نقدینگی است و به این افراد کمک می‌کند تا مجموعه نقدینگی خود را به حساب مربوطه واریز کنند.

بلاکچین تورچین چیست

شبکه تورچین در ازای اجرای معاملات علاوه بر ارائه پاداش، کارمزد نیز دریافت می‌کند. البته هزینه‌های این معاملات در بین ارائه‌دهندگان نقدینگی، متغیر است. درصدهای مختلف این هزینه‌ها و کارمزدها سبب پیوند بیشتر میان سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان می‌شود. البته پیوند بیش از حد نیز تاثیر عکس خواهد داشت.

دلیل تمایز شبکه تورچین چیست؟

آیا می‌دانید دلیل تمایز شبکه تورچین چیست؟ پیش از این نیز گفتیم که تورچین سیستم منحصربه‌فردی دارد. این سیستم ضررهای دائمی بازار ارزهای مجازی را به حداقل می‌رساند. همچنین زیان‌های موقت را در حجم پایین‌تری نشان می‌دهد. از این‌رو تورچین برای ارائه‌دهندگان نقدینگی، بسیار متمایز و کاربردی به حساب می‌آید. در ضمن کارمزدی که تورچین دریافت می‌کند بیشتر براساس فیش حقوقی مالکان این دارایی‌ها خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل تمایز این بستر با سایر شبکه‌های ارزهای دیجیتال، فناوری‌های جدید موجود در آن است. طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های چشمگیر در این شبکه وجود دارند که انواع راهکارها را در اختیار کاربران می‌گذارند. در واقع تورچین مبادله در زنجیره‌های دارایی دیجیتال را آسان می‌کند.

البته تمامی این فناوری‌ها در پشت پرده تورچین قرار دارند. اما بستر تورچین تا حدودی در دسترس معامله‌گران بی‌تجربه و غیرحرفه‌ای نیز قرار دارد. فراموش نکنید که از سودمحوری در شبکه تورچین خبری نیست و تمام هزینه‌های به وجود آمده توسط این پروتکل به طور مستقیم به کاربران ارائه می‌شود. اما وجود توکن تورچین موجب تشویق و ترغیب بیشتر کاربران است.

نگاهی به امنیت تورچین

تمامی شبکه‌ها و بسترهای بازار ارزهای دیجیتال امنیت دارند. اما بعضی از این شبکه‌ها همانند تورچین از مکانیزم امنیتی خاصی برخوردار هستند. بدین‌معنا که تورچین از حملات مختلفی در امان است زیرا سیستم امنیتی جدیدی آن را کنترل می‌کند. اعتبارسنجان با پشتکار و حرفه‌ای برای نهایی کردن بلوک‌های بستر تورچین حاضر می‌شوند. بنابراین امنیت این شبکه در هنگام اجرای معاملات تا جای ممکن حفظ می‌شود.

پیشنهادهای امنیتی این شبکه در زمان انجام مبادلات بسیار قابل توجه و مثال‌زدنی است. علاوه‌بر این ویژگی‌های امنیتی قابل‌قبول، تمامی قراردادهای هوشمند شبکه Thorchain توسط شرکت‌های امنیتی مدیریت می‌شوند. در واقع شخص ثالثی در این بستر حضور دارد که سبب تضمین امنیت بیشتر تورچین است.

جامعه مالی این شبکه، تمام تلاش خود را می‌کند تا هیچ آسیبی به کاربران آن وارد نشود. به طور کلی ممیزی تورچین سطح بالایی دارد. تورچین پروژه غیر متمرکز واقعی است که هیچ ساختار سازمانی نمی‌تواند به آن نفوذ کند. در ضمن شبکه تورچین تا حدودی متعلق به کل جامعه است. در نتیجه هر گزند و آسیبی که به این شبکه برسد توسط افراد حاضر در خود شبکه خواهد بود نه شخصی خارج از این سیستم.

توکن RUNE

همان‌طور که گفتیم توکن بستر Thorchain با علامت اختصاری RUNE شناخته می‌شود. البته این توکن با وجود اینکه بومی تورچین است اما در بسیاری از مخازن نقدینگی کاربرد دارد. در واقع توکن تورچین در انواع پیوندها نقش مهمی ایفا می‌کند. RUNE از ارزش دارایی قابل‌قبولی برخوردار است. بنابراین ارتباط بسیار خوبی بین انواع استخرها ایجاد می‌کند.

همچنین این توکن به عنوان پاداشی چشمگیر در اختیار استخرها قرار می‌گیرد. در ضمن RUNE به طور نسبی یک سوم از درآمد شبکه تورچین را فراهم می‌کند. در این صورت می‌توان گفت این توکن مشوق خوبی برای ارائه‌دهندگان نقدینگی مداوم خواهد بود. در ضمن توکن تورچین در ایمن‌سازی این شبکه نیز تاثیرگذار است.

توکن تورچین چیست

آیا می‌دانید افراد خرابکار گاهی به سود قابل‌توجهی در بستر تورچین می‌رسند؟ به طور کلی توکن RUNE ممکن است گاهی سبب فساد سیستم تورچین شود. اما در بیشتر مواقع حفاظت از این شبکه را غنیمت می‌داند و در جهت توسعه آن تلاش می‌کند.

پنج کاربرد مهم توکن RUNE

بسیاری از مدیران دسترسی مناسبی به این توکن دارند. در ضمن برای تسویه حساب و ارزش‌گذاری دارایی‎های دیجیتال، توکن RUNE گزینه خوبی خواهد بود. بستر تورچین به کاربران اجازه می‌دهد این توکن را به راحتی ذخیره کنند. یا حتی در اختیار  افراد دیگر قرار دهند. مسئله مهم این است که توکن بستر تورچین سرمایه‌ای برگشت‌پذیر به حساب می‌آید.

ناگفته نماند ویژگی زنجیره‌ای شبکه تورچین به کاربران کمک می‌کند تا توکن‌های خود را قفل کنند و تنها در زمان واریز این قفل باز شود. می‌دانید بهترین ویژگی بستر تورچین چیست؟ توکن با ارزش شما همیشه در کیف پولی معتبر باقی و محفوظ می‌ماند. همچنین درآمد این دارایی به صورت هفتگی به شما پرداخت می‌شود. کاربردهای متعدد RUNE شامل موارد زیر است:

  • نقدینگی: این توکن به عنوان نقدینگی و برای تسویه دارایی استفاده می‌شود.
  • امنیت:توکن RUNE در برابر انواع مکانیسم‌ها مقاوم است و رفتار اقتصادی خوبی از خود نشان می‌دهد.
  • مدیریت:توکن تورچین دارایی‌های زنجیره‌ای ارزهای مجازی را اولویت‌بندی می‌کند.
  • پرداخت پاداش: این توکن هزینه‌ها را در بردارد و پاداش‌های پرداختی قابل‌قبولی ارائه می‌دهد.
  • مشوق: از آنجاییکه RUNE تقویت‌کننده معاملات است، در نتیجه میزان دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را افزایش می‌دهد.

تعداد توکن‌های RUNE در گردش

توکن‌های تورچین گردش زیادی دارند. برای مثال حدود 158.4 میلیون RUNE تا ماه فوریه سال 2021 در گردش بوده‌اند. این تعداد در مقایسه با کل توکن‌های RUNE حاضر، که حدود 500 میلیون هستند، رقمی چشمگیر به حساب می‌آید. پیش از این نیز بیان کردیم، تورچین در صرافی معتبری راه‌اندازی شده است.

همین موضوع به خرید و فروش راحت‌تر این توکن کمک بزرگی می‌کند. گذشته از همه این موارد، 130 میلیون توکن RUNE در معاملات اولیه فروخته شدند. البته تمامی این معاملات در راستای تامین مالی شبکه تورچین انجام شده‌اند. به خاطر داشته باشیدبعضی صرافی‌ها سهم خاصی از این توکن‌ها را به کاربران خود اختصاص داده‌اند.

برای مثال در صرافی بایننس حدود 50 میلیون توکن RUNE قابل معامله هستند. با اینکه توکن‌های بسیاری در گردش هستند اما گاهی این شبکه قفل می‌شود. حتی گاهی حدود 20 درصد از روزهای ماه را گردش‌های توکن RUNE قفل بوده‌اند. اما با این وجود نیز توکن‌های بستر تورچین همیشه دارای گردش‌های مالی قابل قبولی هستند.

ارز تورچین چیست

سخن آخر

امیدواریم طی این مقاله به درک کاملی از پرسش تورچین چیست رسیده باشید. این شبکه بازار نقدینگی غیرمتمرکزی است که برای بهبود معاملات و مبادلات دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌شود. فراموش نکنید تورچین انواع این مبادلات را بدون هیچ مدیریت و مجوزی در انواع شبکه‌ها به مرحله اجرا می‌رساند.

پروژه منحصربه‌فرد Thorchain از تمامی مسائل پیش‌روی مبادلات ارزهای دیجیتال استقبال می‌کند و تا جای ممکن معاملات غیر متمرکز را جوش می‌دهد و معاملات متمرکز را کم می‌کند. ما می‌دانیم که نحوه عملکرد تورچین شاید برای شما کمی پیچیده باشد، به خصوص اگر به تازگی در بازار ارزهای دیجیتال قدم گذاشته باشید، اما بستر تورچین به طور قطع واقعی است و تجربه خوبی برای شما ایجاد می‌کند.

آیا تا به حال به بستر تورچین یا توکن RUNE دسترسی داشته‌اید؟ خوشحال می‌شویم اگر نظر و تجربه خود را با کیوسک آکادمی به اشتراک بگذارید.

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.