تحلیل رمز ارزها ، بنیادی و تکنیکال

تحلیل رمز ارزها

1

بازار رمز ارزها در مقایسه با سایر بازارهای مالی مثل بازار بورس و فارکس بازاری نوپا با ویژگی‌های خاص خود است اما برای تحلیل رمز ارزها رویکردهایی مشابه با سایر بازارها اتخاذ می‌شود. دو رویکرد عمده در تحلیل بازارهای مالی که اکثر فعالین بازارها استفاده می‌کنند، تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی است که در این مقاله از آکادمی کیوسک، هدف ما بررسی این دو روش با تکیه بر بازار ارزهای دیجیتال است.

تحلیل بنیادی: تحلیل مخصوص حرفه‌ای‌ها

تحلیل بنیادی یکی از موثرترین و مهم‌ترین روش‌های تحلیل در بازار‌های مالی است. در این نوع تحلیل، افراد به دنبال ارزش ذاتی اقلام موجود در بازارهای مالی هستند تا با مقایسه آن با ارزش واقعی آنها که همان قیمت فعلی است، تصمیم به خرید یا فروش نمایند. بسته به این که در کدام بازار فعالیت می‌‌کنید ابزارهای لازم برای تحلیل فاندامنتال تغییر می‌کند.

در بازار بورس صورت‌های مالی شامل ترازنامه، صورت سود و زیان و … مهم‌ترین منبع برای تحلیل بنیادی هر سهم به شمار می‌روند. در بازار فارکس کلیه عوامل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی که بر جفت ارز مد نظر ما تاثیر می‌گذارند مورد بررسی قرار می‌گیرند تا بتوان روند جفت ارز مورد نظر را مشخص کرد. در بازار رمزارزها نیز تحلیل بنیادی با توجه به پروژه ارز مد نظر و برنامه‌های گروه سازنده ارز صورت می‌گیرد. تحلیل فاندامنتال همانند سایر روش‌های تحلیلی دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

مزایای تحلیل بنیادی

همان‌طور که گفته شد اساس تحلیل بنیادی بر این نکته استوار است که قیمت در بلند مدت به ارزش ذاتی خود میل می‌کند. لذا اگر ارزش ذاتی یک کالا در هر بازاری بیشتر از قیمت واقعی آن باشد، کالای مورد نظر برای سرمایه‌گذاری مناسب خواهد بود.

مهم‌ترین مزیتی که تحلیل بنیادی نسبت به سایر روش‌های تحلیلی دارد این است که تحلیلگر بنیادی به تغییرات قیمتی کوتاه مدت سهم  یا کالا توجه ندارد و فقط و فقط ارزش ذاتی سهم برای او مهم است. مزیت دیگر تحلیل بنیادی، بلند مدتی بودن آن است به گونه‌ای که با یک بار تحلیل و انجام معامله، سرمایه‌گذار تا مدت‌ها نیاز به درگیری با بازار و روند قیمتی کوتاه مدت ندارد. مزیت مهم دیگر این تحلیل نسبت به سایر روش‌ها در دقت بالای آن است. با توجه به این که تحلیل فاندامنتال با ارزش ذاتی سر و کار دارد معمولا تحلیل‌گر در صورتی که داده‌های درستی در اختیار داشته باشد و همه‌ی عوامل مهم تحلیل بنیادی در هر بازار را مورد بررسی قرار دهد، به ندرت دچار اشتباه می‌شود.

معایب تحلیل بنیادی

تحلیل بنیادی علی‌رغم تمام مزایایی که دارد در برخی مواقع ممکن است روش مناسبی برای سرمایه‌گذاران نباشد. مهم‌ترین عیب این روش این است که برای تحلیل بنیادی نیاز به تخصص بالا در زمینه‌های مختلف هست. به عنوان مثال تحلیل صنایع مختلف در بازار بورس ایران به یک شکل انجام نمی‌گیرد و تحلیلگر نیاز دارد که به همه مباحث این صنایع تسلط داشته باشد تا یک تحلیل جامع و درست از شرایط ارائه دهد. همچنین در بازار ارزهای دیجیتال تحلیلگر بنیادی باید بتواند مباحث فنی پروژه‌ها را در کنار مباحث مارکتینگ بررسی و تحلیل کند. همین ویژگی باعث می‌شود تحلیل بنیادی معمولا فرآیندی زمان‌بر و پر هزینه شود.

عیب مهم دیگری که به این تحلیل می‌توان نسبت داد وابستگی بیش از حد آن به داده‌هایی است که شرکت‌ها یا دولت‌ها ارائه می‌کنند. معمولا این داده‌ها شامل خطا هستند یا اینکه ناقص می‌باشند لذا ممکن است تحلیلگر در اثر نبود اطلاعات کافی یا وجود اطلاعات اشتباه نتواند تحلیل درستی از شرایط داشته باشد. به طور کلی خبره شدن در این حوزه کار سخت و زمان‌بری است. لذا برای تحلیل بنیادی نیاز است تحلیل‌گران بازارهای مالی زمان و هزینه زیادی صرف آموزش و تجربه‌ اندوزی کنند.

تحلیل تکنیکال: همه اطلاعات روی نمودار است!

روش تکنیکال در تحلیل رمز ارزها نوع دوم از روش‌های تحلیل در بازارهای مالی است که کاربرد بیشتری نسبت به سایر روش‌های تحلیلی دارد. این تحلیل به دنبال بررسی نوسانات و تغییرات قیمتی اقلام بازار در گذشته به منظور پیش‌بینی حرکات آتی بازار است. برای این منظور مهم‌ترین ابزاری که تحلیل‌گر تکنیکال دارد نمودار قیمتی است.

تحلیل‌گران تکنیکال معتقدند همه اطلاعات مهم مربوط به بازار شامل عوامل سیاسی، اقتصادی و روانشناختی به طور خلاصه در قیمت لحاظ شده و در نمودارها قابل مشاهده است. دومین اصلی که تکنیکالیست‌ها به آن اعتقاد دارند این است که قیمت همیشه داخل یک ترند یا روند در حرکت است. آنها بازار را به سه روند اصلی صعوی، نزولی و خنثی تقسیم‌بندی می‌کنند و در هر لحظه‌ای از نمودار روند حرکت قیمت را در یکی از این سه دسته قرار می‌دهند. معمولا فرض بر این است که روند حرکت قیمت در آینده مشابه با روند کنونی است مگر اینکه اثبات شود تغییر روند صورت گرفته است.

اصل سوم در تحلیل تکنیکال این است که آنها معتقدند تاریخ تکرار می‌شود. این بدین معنی است که تغییرات قیمتی در اثر معامله افراد با یکدیگر صورت می‌گیرد و بنابراین روانشناسی افراد در شکل‌گیری قیمت بسیار مهم است. لذا با درک الگوهای روانشناختی افراد می‌توان به این نتیجه رسید که الگوهای مورد نظر دوباره تکرار خواهند شد. بنابراین در تحلیل تکنیکال ما با نمودار کار داریم تا با توجه به روند گذشته برای آینده اهداف قیمتی تعیین کنیم. در ادامه مزایا و معایب تحلیل تکنیکال را بررسی خواهیم کرد.

مزایای تحلیل تکنیکال

مهم‌ترین مزیت تحلیل تکنیکال نسبت به روش بنیادی در تحلیل رمز ارزها جهان شمول بودن آن است. به این معنی که در هر بازاری با هر مدل اطلاعات بنیادی، اگر دسترسی به نمودار قیمت مهیا شود، امکان تحلیل تکنیکال روی آن وجود دارد. لذا برای انجام تحلیل تکنیکال فرقی نمی‌کند شما در بازار فارکس فعالیت می‌کنید یا بورس ایران یا ارزهای دیجیتال.

مزیت دوم تحلیل تکنیکال آسان‌تر بودن یادگیری آن است. در تحلیل تکنیکال روش‌های بسیاری برای بررسی بازارها وجود دارد که با مسلح شدن به هر یک از آنها می‌توان اقدام به تحلیل و معامله نمود. مزیت دیگر تحلیل تکنیکال در هزینه و زمان کم آن برای تحلیل است. در این نوع تحلیل می‌توان با کمترین زمان برای تحلیل به بهترین موقعیت برای خرید یا فروش کوتاه مدتی دست یافت. آخرین موردی که به عنوان مزایای این روش می‌توان عنوان کرد این است که افراد با استفاده از این روش می‌توانند تحلیل‌های کوتاه مدت روزانه و ساعتی‌ انجام بدهند و درآمد کوتاه مدت کسب کنند. این نکته برای افرادی که سرمایه زیادی ندارند و نمی‌توانند سرمایه‌گذاری بلند مدت انجام دهند بسار مهم و حیاتی است.

معایب تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روش ایده‌الی که بدون عیب و نقص باشد نیست. بزرگترین عیبی که می‌توان به این روش از تحلیل رمز ارزها وارد کرد این است که در مواقعی که سهمی یا ارزی تازه وارد بازار می‌شود و اطلاعاتی از روند قیمتی گذشته آن موجود نیست این روش دیگر کاربردی برای ما ندارد. در بازار ارزهای دیجیتال که بازار نوپایی است و بسیاری از ارزها سابقه قیمتی آنچنانی ندارند، این مشکل بیشتر نیز به چشم می‌آید.

دومین عیبی که می‌توان به تحلیل تکنیکال وارد دانست خطای تحلیلی با ضرایب نسبتا بالا است. هر چه قدر در این روش زمان ما کوتاه مدتی باشد احتمال خطا نیز بیشتر خواهد شد. تناقض در نتیجه روش‌های تحلیلی مختلف یکی دیگر از معایبی است که تحیل تکنیکال با آن روبه‌رو است. یک تحلیلگر تکنیکال ممکن است با تحلیل کلاسیک (یکی از روش‌های متداول در تحلیل تکنیکال ) به یک نتیجه برسد ولی تحلیل با استفاده از امواج الیوت (یکی دیگر از روش‌های تحلیل تکنیکال) او را دقیقا به نتیجه عکس تحلیل قبلی برساند. برای پرهیز از این تناقض معمولا تحلیلگران برای خود یک استراتژی مشخص انتخاب می‌کنند و فقط با نتایج آن به معامله می‌پردازند.

تحلیل رمز ارزها

تحلیل تکنیکال و بنیادی در بازار رمزارزها

همان طور که در بخش روش تکنیکال تحلیل رمز ارزها ذکر شد این نوع تحلیل جهان شمول است و نیاز سرمایه‌گذاران در تمام بازارها را برطرف می‌کند. بازار رمزارزها نیز از این امر مستثنی نیست و تمام روش‌های تحلیل تکنیکال در این بازار قابل استفاده هستند. تفاوت مهمی که این بازار با سایر بازارها دارد نوسان بالای قیمتی در این بازار است که به دلیل نوپا بودن این بازار و هجوم خیل عظیم افراد به سمت این بازار است. همین امر در کنار این که می‌تواند سودهای بسیار خوبی نصیب معامله‌گران کند می‌تواند باعث ضررهای سنگین آنها شود. لذا استفاده از تحلیل تکنیکال در این بازار باید با وسواس بیشتری صورت بگیرد.

بهترین منبع برای تحلیل رمزارزها بررسی چارت ارزهای دیجیتال و انجام تحلیل تکنیکال سایت http://tradingview.com است. در این سایت نمودار اکثر ارزهای دیجیتال را در صرافی‌های بزرگ دنیا می‌توان دید. در نسخه رایگان این سایت شما به اکثر اندیکاتورها و ابزارهای رسم دسترسی دارید اما برای امکانات بیشتر مثل فیلترنویسی باید حساب کاربری پولی تهیه نمایید.

تحیلل بنیادی در بازار رمزارزها

بازار و تحلیل رمز ارزها بازار جدیدی است که از سال 2009 با تولد بیت‌کوین شروع به کار کرده است. در این بازار بیش از 8 هزار رمز ارز وجود دارد که هر روز هم به تعداد آنها اضافه می‌شود. با توجه به اینکه اطلاعات قیمتی چندان مناسبی برای رمزارها وجود ندارد تحلیل بنیادی در این حوزه بیش از سایر روش‌های تحلیلی کاربرد دارد. اما چه پارامترهایی برای تحلیل بنیادی رمزارها مورد بررسی قرار می‌گیرند؟

نوآوری و هدف پروژه

برای بررسی ارزش ذاتی یک ارز دیجیتال توجه به هدف پروژه و نوآوری که انجام می‌دهد بسیار مهم است. تقریبا هر روز تعداد زیادی ارز دیجیتال جدید وارد بازار می‌شوند که هرکدام ادعا دارند یک هدف والا و یک نوآوری شگرف در بازار ایجاد می‌کنند. اما اکثر این اهداف یا غیرقابل دستیابی هستند یا کلا دردی از دردهای بشریت را دوا نمی‌کنند.

به عنوان نمونه فرض کنید که پروژه ارز دیجیتالی هدف خود را کاهش آلودگی هوا اعلان می‌کند! این هدف چقدر با واقعیت سازگار است؟ پس قدم اول در تحلیل بنیادی ارزهای دیجیتال توجه به اهداف و نوآوری پروژه است. برای دستیابی به این اطلاعات سپیدنامه (وایت‌پیپر)، سایت ارزها منبع مناسبی است. به عنوان نمونه بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ایجاد شده هدف خود را انتقال‌های نظیر به نظیر (P2P) معرفی کرده است. با این کار، هم در زمان و هزینه انتقال پول صرفه جویی شده و هم یک سیستم غیرمتمرکز ایجاد می‌شود که کسی قادر به دستکاری قیمت نیست. لذا بیت‌کوین هدف خلاقانه‌ای ارائه کرده که قابلیت اجرایی داشته و به نفع مردم بوده است.

اعتبار مدیران و سرمایه ‌گذاران یک پروژه

با توجه به این که تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال توسط افراد در بخش‌های خصوصی ایجاد و ارائه می‌شوند، توجه به پیشینه فعالیت مدیران، همکاران و سرمایه ‌گذاران یک پروژه می‌تواند اطلاعات خوبی از واقعی بودن یک پروژه در اختیار ما قرار دهد.

ارزهای دیجیتال معمولا در سایت یا سپیدنامه خود، مدیران و همکاران و سرمایه‌گذاران را معرفی می‌کنند که می‌توانید با مراجعه به پروفایل اعضای آن در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل لینکدین، پیشینه فعالیت آنها را بررسی کنید. ارز دیجیتالی که مدیران و همکاران آن نامشخص است و یا سپیدنامه ندارد به احتمال زیاد یک پروژه کلاهبرداری است! به عنوان نمونه شما اگر به سایت یا سپیدنامه پروژه Flow مراجعه کنید می‌بینید که تیم توسعه‌دهنده آن اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز موفق زیادی را ارائه کرده‌اند و شرکت‌های بزرگی مثل cryptokitties ، NBA ، سامسونگ و … از این پروژه پشتیبانی می‌کنند. که این اطلاعات نشان می‌دهد احتمالا این پروژه یک پروژه فیک نیست.

برنامه راه پروژه

مدیران و اعضای هر پروژه در ابتدای هر پروژه برنامه زمانی خود را برای رسیدن به اهداف مد نظر خود به صورت تقریبی مشخص می‌کنند. با بررسی این برنامه‌ها می‌توان دریافت که اعضا چقدر به این برنامه پایبند بوده‌اند و چه مقدار از این برنامه‌ها قابلیت اجرایی داشته است. اگر برای پروژه‌ای فعالیت‌های انجام شده مناسب برنامه راه نبود احتمالا آن پروژه تیم قوی نداشته است و به همین دلیل ارزش سرمایه‌گذاری ندارد.

ویژگی‌های اقتصادی ارزهای دیجیتال

داده‌های اقتصادی مثل تعداد کل ارزهای موجود، تعداد ارزهای در گردش، میزان عرضه در استخراج یا استیکینگ (روش جایگزین استخراج برای کسب ارز دیجیتال رایگان) یک ارز، میزان کارمزد شبکه‌ای که ارز روی آن سوار است، میزان عرضه اولیه، میزان پول پاشی با هدف تبلیغات، قیمت ارز و سایر پارامترهایی که به نحوی با عرضه و تقاضای یک ارز در ارتباط هستند، برای تحلیل بنیادی ارز باید مورد بررسی قرار گیرد.

به عنوان نمونه ارز وای‌فای یا به عبارت دیگر وای‌فی (YFI) را در نظر بگیرید. کل ارزهایی که از آن می‌تواند ساخته شود 36666 است که همه آنها ساخته شده و بین سرمایه‌گذاران توزیع شده است. لذا عرضه‌ این ارز از طرف گروه سازنده به اتمام رسیده و دیگر ارزی ساخته نخواهد شد. کنترل عرضه و تعداد کم این ارز نشان می‌دهد که با کوچک‌ترین افزایش در سمت تقاضا قیمت این ارز رشد چشم‌گیری خواهد داشت.

لیست شدن در صرافی‌ها

ارزهای دیجیتالی که هنور در صرافی‌های بزرگ مثل بایننس لیست نشده‌اند، در آینده با لیست شدن در این صرافی‌ها با ورود نقدینگی، افزایش حجم بازار و در نتیجه افزایش قیمت مواجه می‌شوند. بنابراین ارزهایی که خبری از آنها مبنی بر لیست شدن در صرافی‌ها پخش می‌شود احتمالا گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. از منظر دیگری نیز می‌توان به این پارامتر توجه کرد. هر چه یک رمز ارز، در صرافی‌های بزرگ بیشتری لیست شود، نشان می‌دهد که پروژه مورد نظر علاقه زیادی بین کاربران و متخصصان ایجاد کرده است. لذا سرمایه‌گذاری روی آن ریسک کمی به همراه دارد.

پارامتر FCAS(Fundamental Crypto Asset Scpre)

یکی دیگر از پارامترهای موثر در تحلیل بنیادی رمزارزها FCAS هست که در سایت http://coinmarketcap.com برای هر رمزارزی قابل مشاهده است. این پارامتر با بررسی پارامترهایی مثل اهداف پروژه، تیم برنامه‌نویس، عملکرد پروژه، فعالیت کاربران، سرمایه‌گذاران پروژه و مواردی از این قبیل محاسبه می‌شود که عددی بین صفر تا 1000 است و هر چه به عدد 1000 نزدیک باشد نشانگر قوی بودن پروژه است.

پارامتر NVT(Network value of Transaction)

این پارامتر از تقسیم ارزش کل شبکه یک رمز ارز، به تعداد تراکنش‌های آن ارز به دست می‌آید. اگر این عدد مقدار بالایی داشته باشد نشان می‌دهد که قیمت رمز ارز با بالا رفتن تراکنش‌ها و حضور سرمایه‌گذاران بالا نرفته است. لذا احتمالا در آینده روند آن نزولی خواهد بود. اگر این عدد مقدار پایینی داشت نشان می‌دهد که قیمت رمز ارز علی رغم حضور سرمایه‌گذاران و تراکنش‌های بالا خیلی بالا نرفته است. لذا قیمت ارز می‌تواند در آینده صعودی باشد. برای رمز ارزی که NVT آن بالا اما همچنان قیمت صعودی است، وضعیت حبابی ایجاد شده است. با محاسبه این پارامتر برای یک رمز ارز در بازه‌های زمانی مختلف می‌توان ارزشمندی آن را بررسی کرد. اگر این نمودار در طی زمان نزولی بود نشان می‌دهد که رمزارز مورد نظر از لحاظ بنیادی موقعیت خوبی دارد.

بهترین روش تحلیل رمزارزها کدام است؟

روش بنیادی و روش تکنیکال تحلیل رمز ارزها هر کدام از یک منظر متفاوت به بررسی شرایط بازار می‌پردازند. لذا نمی‌توان گفت که یکی از این روش‌ها بر دیگری ارجحیت دارد. افراد بسته به روحیات خودشان و توانایی‌هایی که دارند می‌توانند از یکی از این روش‌ها برای تحلیل استفاده کنند. برای سرمایه‌گذاران معمولا تحلیل بنیادی مناسب‌تر است چرا که تحلیل بنیادی به صورت بلند مدتی می‌تواند وضعیت یک رمزارز را مشخص کند. برای معامله‌گران که روزانه در بازار معامله می‌کنند و به دنبال استفاده از نوسان‌های کوتاه مدتی هستند تحلیل تکنیکال گزینه مناسب‌تری است.

جمع‌بندی

بازار و تحلیل رمز ارزها چون بازار نوپایی است برای بسیاری از رمز ارزها، اطلاعات تکنیکال زیادی موجود نیست لذا فعالان این بازار باید تا حدودی پارامترهای بنیادی را در معاملات خود مد نظر قرار دهند. به صورت کلی اعتقاد ما بر این است که هر دو این ابزارها در بازارهای مالی به ما کمک می‌کنند تا سودآوری مناسبی داشته باشیم. فقط کافی است از این دو ابزار درست استفاده شود. نظر شما چیست؟ حتما نظر خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlover tonet می گوید

    There is noticeably a bundle to learn about this. I assume you made sure good factors in features also.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.