الگوراند چیست؛ آیا اتریوم بازنشسته خواهد شد؟

0

الگوراند چیست و چه ویژگی‌های جدیدی به دنیال کریپتوکارنسی اضافه می‌کند؟! دنیای ارزهای دیجیتال می‌تواند گیج‌کننده و هیجان‌انگیز باشد. هر روز سکه‌ها و پروژه‌های جدید، پروتکل‌ها و شبکه‌های تازه معرفی می‌شوند و نوسان قیمت زیادی دارند. یکی از پروژه‌های جدیدی که توجه فعالان این بازار را به خود جلب کرده، الگوراند (Algoran) و ارز دیجیتال آن Algo است.

چیزی که الگوراند را متمایز می‌کند سرعت و قابلیت‌های پیشرفته آن است. الگوراند سریع، کم‌هزینه، غیرمتمرکز و دارای قابلیت قراردادهای هوشمند پیشرفته است. الگوراند می‌تواند هزاران تراکنش را در هر ثانیه با قطعیت و با کارمزد خیلی کم، پردازش کند.

الگوراند چیست؟

الگوراند یک تکنولوژی بلاکچین توزیع‌شده و متن‌باز است که از ایجاد برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) روی پلتفرم کارآمد، مقیاس‌پذیر و امن خود پشتیبانی می‌کند. ارز بومی آن با عنوان Algo شناخته می‌شود. ایده پشت الگوراند، ترکیب ویژگی‌های رایج رمزارزها مانند عدم تمرکز، انجام تراکنش بدون ناظر مرکزی، توکن‌هایی با قابلیت تقسیم راحت، اما با سرعت بیشتر و نیاز به قدرت محاسباتی کمتر برای کار سیستم است.

الگوریتم الگوراند یک بلاکچین امن با بازدهی بالا با قابلیت قراردادهای هوشمند تک‌لایه‌ای است که نیازهای توسعه‌دهندگان و بیش از 500 شرکت را برآورده می‌کند. هنوز هدف الگوراند، رشد تراکنش‌های آن تا 46000 تراکنش در هر ثانیه، برای ارزان‌تر کردن آن روی یک شبکه امن‌تر است.

الگوراند به‌عنوان لایه زیرساخت عمل می‌کند که می‌توانیم روی آن شبکه‌های رمزنگاری‌شده، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) و توکن بسازیم. الگوراند یکی از برجسته‌ترین بلاکچین‌های لایه یک موجود در اکوسیستم است.

الگوراند چه مشکلی را حل می‌کند؟

الگوراند چیست

مشکل سه‌گانه بلاکچین، صنعت کریپتوکارنسی را درگیر کرده است: مقیاس‌پذیری شبکه، عدم تمرکز و امنیت شبکه. اکثر رمزارزهای بزرگی مثل بیتکوین و اتریوم تلاش‌کرده‌اند تا مسئله سرعت و امنیت را تا حدی حل کنند، اما نکته‌ای که باید به آن پرداخته شود، مقیاس‌پذیری است که با تعداد تراکنش در ثانیه یا TPS اندازه‌گیری می‌شود.

اما نقش الگوراند چیست؟! الگوراند یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که سعی در حل مسئله سه‌گانه بلاکچین دارد. بیتکوین با داشتن 5 تراکنش در ثانیه کندترین بلاکچین است و بعد از آن اتریوم با 13 تراکنش در ثانیه قرار دارد. الگوراند می‌تواند تا 1300 تراکنش در ثانیه را پردازش کند و هدف آن رساندن این تعداد به 3000 تراکنش در ثانیه است. الگوراند درحال اضافه کردن ویژگی «نهایی‌شدن آنی» برای بلاکچین است، به این معنا که تراکنش‌ها قابل برگشت و  اصلاح نیستند. این ویژگی مقیاس‌پذیری شبکه را بهبود می‌دهد.

بیتکوین، اتریوم و سایر شبکه‌های رمزارز قدیمی بسیار پرازدحام هستند. تراکنش‌ها به آهستگی پردازش شده و ایجاد آنها هزینه‌بر است. هدف شبکه الگوراند حل این مسئله با کاهش هزینه تراکنش و سریع‌تر کردن آنهاست. 

همانند سایر آلتکوین‌ها، الگوراند اکوسیستمی از برنامه‌های کاربردی ایجاد کرده که توکن الگوراند می‌تواند برای آنها استفاده شود.

توسعه‌دهندگان الگوراند امیدوارند میزبان قراردادهای هوشمندی باشند که می‌تواند بر مبادله اموال دیجیتال یا ارائه دیجیتالی دارایی‌های واقعی حاکم باشد. یک مثال آن ANote Music است که به سرمایه‌گذاران و ناشران موسیقی، امکان خرید و فروش حق امتیاز خود را در بلاکچین الگوراند می‌دهد. پلتفرم Republic برای توزیع سود سهام بین سرمایه‌گذاران از بلاکچین الگوراند استفاده می‌کند.

یکی از حوزه‌های اصلی توسعه الگوراند، DeFi است که از قراردادهای هوشمند و دارایی‌های دیجیتالی پشتیبانی می‌کند. توسعه‌دهندگان الگوراند تصور می‌کنند که از بلاکچین آن برای طیف وسیعی از دارایی‌های دیجیتال و دارایی‌های واقعی مثل حق امتیاز یک بازی یا پرداخت‌های امانی برای وام مسکن استفاده کنند.

الگوراند چگونه کار می‌کند؟

یکی از تمایزهای الگوراند استفاده از اثبات کار محض (pure PoW) است که با اثبات سهام (PoS) فرق دارد. در این روش اجماع، بلاکچین به کمک کامپیوترهایی که مسائل ریاضی پیچیده را حل می‌کنند تا بلاک‌های جدیدی بسازند و تراکنش‌ها را حفظ کنند، نگهداری می‌شود. استخراج بیتکوین تا حدودی به همین شکل است.

اتریوم در تلاش است که به سمت استفاده از اثبات‌کار بهتر حرکت کند. گاهی سایر رمزارزهای جدید مثل پولکادات و سولانا به خاطر مقرون‌به‌صرفه‌تر بودن و کم بودن مصرف انرژی‌شان با عنوان قاتل اتریوم شناخته می‌شوند.

اثبات کار با‌ اینکه از نظر رمزنگاری کاملا امن است، اما به گفته فعالان محیط زیست،‌ برای کارکردن نیاز به قدرت محاسباتی بالا و مصرف انرژی زیادی دارد. تمایز بین اثبات کار و اثبات سهام، یکی از اصلی‌ترین تمایز‌های انواع ارزهای دیجیتال است. در اثبات سهام، تراکنش‌ها و بلاک‌های جدید سریع‌تر و کارآمدتر هستند. همچنین دارندگان Algo که بلوک بعدی زنجیره را تایید می‌کنند، به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند.

اثبات کار محض درالگوراند

الگوراند از مکانیسم اثبات کار محض استفاده می‌کند. این مکانیسم برای اعتبار‌سنجی و تایید بلوک بعدی زنجیره، گروه‌هایی از دارندگان توکن الگوراند را به‌طور تصادفی انتخاب می‌کند. در شبکه بلاک‌چین الگوراند، تنها مجموعه منتخبی از ماینرها پس از اینکه قدرت پردازش رایانه خود را به شبکه تخصیص دادند، پاداش دریافت می‌کنند. ماینرها بدون توجه به میزان Algo آنها، به‌طور تصادفی انتخاب می‌شوند. این مکانیزم به الگوراند امکان پردازش تراکنش با سرعت باورنکردنی را می‌دهد.

اثبات کار محض مکانیسمی برای دستیابی به اجماع توزیع‌شده است. «محض» به کاربرانی اطلاق می‌شود که مجبور نیستند Algoهای خود را برای شرکت در این فرآیند قفل کنند و این وجه تمایز الگوراند با سایر بلاکچین‌های اثبات‌کار است. در PoS محض، قدرت کاربران با سهام آنها متناسب است و کاربران شرکت‌کننده به‌طور تصادفی برای اعتبارسنجی بلوک‌ها انتخاب می‌شوند.

توسعه‌دهندگان شبکه می‌گویند که این فرآیند به الگوریتم الگوراند اجازه جهانی شدن، عدم تمرکز و امن ماندن را می‌دهد. هر‌قدر تعداد Algo‌هایی که کاربران دارند بیشتر باشد، احتمال اینکه برای بررسی و تایید بلاک‌ها و تراکنش‌های جدید انتخاب شوند بیشتر است. این فرآیند به الگوراند امکان تایید و پردازش تراکنش‌ها در طی چند ثانیه را می‌دهد که در بیتکوین چند دقیقه است.

مطالعه بیشتر: قیمت اتریوم تا سال 2030

ویژگی‌های الگوراند چیست؟

الگوراند چیست

در ادامه توضیح می‌دهیم که ویژگی‌های اصلی معماری هوشمند الگوراند چیست و چطور عمل می‌کند:

Pixel ویژگی چند‌امضایی برای اجماع

Pixel یک پروتکل اجماعی چند‌امضایی مبتنی بر جفت‌سازی (Pairing) است که برای امضاهای امن روی بلاکچین‌های اثبات سهام طراحی شده است. این پروتکل می‌تواند مصرف پهنای باند، حافظه و نیز قدرت پردازشی مورد نیاز گره‌ها را کاهش دهد.

Vault یک تسریع‌کننده برای تراکنش‌های سریعتر

 Vault یک مکانیسم امنیتی در اکوسیستم بلاکجین است که جلوی برداشت سریع رمزارزها را می‌گیرد. برای اینکه کاربر بتواند مقدار مشخصی از رمزارز را برداشت کند، باید درخواستی در زمان مقررشده بفرستد.

Vault استفاده از فضای ذخیره‌سازی و هزینه‌های راه‌اندازی را برای شرکت‌کنندگان کاهش می‌دهد. بنابراین، کاربران نیازی به دانلود، ذخیره و تأیید حجم زیادی از داده‌ها قبل از شرکت در پروتکل‌های اجماع ندارند.

قطعی شدن فوری معامله

بلاک‌چین الگوراند فقط بلوکی با آستانه امضای مورد نظر را تأیید می‌کند. بنابراین، تمام تراکنش‌های آن نهایی هستند. این قابلیت جلوی ایجاد فورک (انشعاب یا سکه جدید) را که یک ویژگی رایج در بلاکچین‌های اثبات کار است، می‌گیرد. بنابراین صرف‌نظر از شرایط، در هر زمان تنها یک زنجیره الگوراند وجود دارد.

انتخاب خودکار

الگوراند، گره‌های اختصاصی یا کاربرانی ندارد که بلاک بعدی را مشخص کنند بلکه این افراد، همیشه به صورت تصادفی انتخاب شده و به صورت محرمانه در پروتکل اجماع الگوراند مشارکت دارند. بنابراین، هر بلاک بلاکچین الگوراند، گروه بعدی مشارکت‌کنندگان را نشان می‌دهد که این، پیش‌بینی مشارکت در تایید بلاکچین را سخت کرده است. ‌از‌آنجایی‌که شرکت‌کنندگان برای هر بلوک انتخابی جایگزین می‌شوند، از بلوک‌ها در برابر حملات محافظت می‌کنند.

مقیاس پذیری

الگوراند یک پروتکل بیزانس کارآمد است که می‌تواند روی بلاک بعدی با سرعت بالا به اجماع برسد. بنابراین، میلیاردها کاربر می‌توانند از بلاکچین الگوراند استفاده کنند. چون قدرت محاسباتی در حل معماهای رمزنگاری کاهش نمی‌یابد، الگوراند می‌تواند نرخ تراکنش بالا و در‌عین‌حال هزینه تراکنش پایین خود را حفظ کند.

توکن بومی الگوراند

بر‌اساس اطلاعات وبسایت کوین‌مارکت‌کپ توکن الگوراند با قیمت حدود 0.87‌دلار معامله می‌شود. الگوراند، همانند اتریوم هزینه گس شارژ توکن بومی خود را با توکن Algo دریافت می‌کند. بنابراین تراکنش‌ها و قراردادهای هوشمند پیاده‌سازی‌شده در پلتفرم الگوراند، با توکن الگوراند پرداخت می‌شوند.

همچنین، دارندگان توکن Algo با شرکت در برنامه سهام 200‌میلیونی الگوراند و سایر کانال‌های باز کسب Algo به‌صورت بدون ریسک، می‌توانند در طی دوسال میزان توکن الگوراند خود را دوبرابر کنند.

تاریخچه توکن الگوراند

توکن Algo در سال 2019 معرفی شد. توسعه آن توسط موسسه فناوری ماساچوست و پروفسور سیلویو‌میکالی بود که تئوری آن را از سال 2017 شروع کرد. میکالی یک رمزنگار، دانشمند کامپیوتر برنده جایزه تورینگ است. او طرح اصلی این رمزارز را نوشت و درباره اینکه عملکرد و کاربرد الگوراند چیست صحبت کرد.

در طرح اصلی الگوراند، این سکه نه‌تنها به‌عنوان یک ارز دیجیتال بلکه به‌عنوان واسطی برای فروش دارایی‌ها و نیز یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند معرفی شده است.

اما طرح‌ها، حرف‌های زیادی می‌زنند و تا وقتی کسانی نباشند که این ارزها را بخرند، معامله کنند و با آنها پروژه انجام دهند، این ارزها واقعی نمی‌شوند. این اتفاق در سال 2019 زمانی که از فروش توکن 60میلیون دلار بدست آمد، رخ داد.

تاریخچه قیمتی توکن الگوراند

الگوراند چیست

الگوراند به‌عنوان یک دارایی، نوسانات باورنکردنی از چند سنت تا بالای 2دلار را تجربه کرده است. اما در جواب اینکه شرط توسعه توکن بومی الگوراند چیست باید بگوییم خرید بیشتر. این به ویژگی‌های منحصربفرد فناوری بلاکچین آن برمی‌گردد. در زمان نگارش این مقاله، الگوراند از نظر سایت کوین مارکت کپ در جایگاه بیست و پنجم جهان است، اما با پذیرش گسترده، فاصله زیادی دارد.

در‌حال‌حاضر بیش از شش میلیارد توکن الگوراند در‌گردش و حداکثر ذخایر آن 10میلیارد توکن است. ارزش بازار آن نیز حدود 5.6میلیون دلار است.

توکن Algo در 22 ژوئن 2019 با قیمت 2.1دلار به بازار عرضه شد. از آن زمان تا اوایل سال 2021 قیمت آن کمتر از یک دلار بود اما در سال 2021 نوسانات قیمتی زیادی تجربه کرد و در سپتامبر 2021 به قیمت 2.3دلار نیز رسید. از آن زمان قیمت Algo حدود 2‌دلار در نوسان است.

مزایا و معایب الگوراند چیست؟

همه ارزهای دیجیتال، ممکن است در کنار مزایا و امکاناتی که ارائه می‌کنند معایبی نیز داشته باشند. الگوراند نیز از این مسئله مستثنی نیست. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب آن را لیست کرده‌ایم:

مزایای الگوراند

در بررسی اینکه مهم‌ترین مزیت الگوراند چیست، اولین جواب «سرعت خوب» است. درحالی‌که Algo هنوز یک ارز نوپاست از مزایای آن می‌توان به نام برند و تیم توسعه خوبی که دارد و باعث رشد سریع آن شده است، اشاره کرد. برخی ادعا می‌کنند الگوراند سریع‌تر و کارآمدتر از ارزهای مشابه است. مثلا سرعت تراکنش الگوراند پنج ثانیه است. درحالی‌که سرعت تراکنش لایت‌کوین 2.5دقیقه و بیتکوین 9دقیقه است.

توسعه‌دهندگان الگوراند ادعا می‌کنند که سرعت، کارآیی، معماری و نحوه حاکمیت آن باعث برتری الگوراند شده است. اما مانند همه ارزهای دیجیتال، این را زمان ثابت می‌کند.

الگوراند، تنها ارز دیجیتالی نیست که سعی می‌کند، بعد از اتریوم یک چهارچوب دیگر برای تراکنش و برنامه‌های مالی باشد. رقبای دیگری هم وجود دارند.

معایب الگوراند

مشکل اصلی الگوراند سطح پایین انطباق و سازگاری آن است. ارزهای دیجیتال زیادی هستند که قابلیت ایجاد برنامه یا محصولات مالی روی آنها وجود دارد و الگوراند یکی از آنهاست. لازم است این شبکه روی سازگاری بیشتر با برنامه‌های مختلف تحت بلاکچین کار کند.

الگوراند به سمت با‌ارزش‌تر شدن می‌رود، اما در‌صورتی‌که مردم آن را ببینند. در مورد Algo به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری، قیمت آن هنوز به قیمتی که در ابتدا فروخته شده بود نرسیده است و این باعث تردیدهایی درمورد دوام یا سودهای بالقوه آن می‌شود. مانند هر ارز دیجیتال، Algo تحت نظارت مقررات ارزهای دیجیتال است که همیشه در معرض تغییر هستند.

پیش بینی آینده الگوراند

بلاکچین الگوراند از زمان انتشارش در سال 2019 ویژگی سازگاری جهانی را داشته است. این ویژگی به‌دلیل نهایی‌شدن سریع و تعداد بالای تراکنش در ثانیه، توجه دولت‌ها، سرمایه‌گذاران، صنایع و سایر ذی‌نفعان ارزهای دیجیتال را به خود جلب کرده است. به عنوان مثال، LoginID که یک شرکت احرازهویت چندعاملی است از الگوراند برای احراز هویت بیومتریک استفاده می‌کند.

در‌حال‌حاضر، الگوراند در صرافی‌های ارز دیجیتال محبوب مانند بایننس، کوین‌بیس، کراکن، هیوبی و غیره فهرست شده است. همچنین، e-Money با بلاک‌چین الگوراند یکپارچه شده است تا تراکنش ارزهای دیجیتال مانند استیبل‌کوین‌های اروپایی eDKK، eSEK، eNOK، eCHF، و eEUR را تسریع کند.

کاربران الگوراند با توجه به نرخ بالای تراکنش در ثانیه، کارمزد تراکنش‌های پایین و معماری هسته‌ای پیشرفته، می‌توانند امیدوار باشند که الگوراند در جهان به پذیرش گسترده‌ای برسد. در‌عین‌حال، آلت‌کوین‌هایی مانند اتریوم، پولکادوت، سولانا، تزوس و اتم به‌عنوان رقبای سرسختی در برابر الگوراند مطرح هستند. پس پیش‌بینی اینکه آینده سکه الگوراند چیست بحث پرچالشی به نظر می‌رسد.

جمع بندی

الگوراند یک رمزارز تازه تاسیس با اهداف بلندمدت است. از زمان معرفی آن به بازار کمتر از سه‌سال می‌گذرد و در این مدت نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کرد. الگوراند، همانند اتریوم یک پلتفرم برای قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود، ولی هزینه انجام تراکنش در آن، از اتریوم کمتر و سرعت انجام آنها بیشتر است. اگر الگوراند با استقبال مردم مواجه شود و سکه آن رونق بگیرد، می‌تواند رقیبی برای رمزارزهای معروف باشد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.