ریپل چیست و چگونه کار می‌کند؟

ریپل چیست

0

 ریپل چیست ؟ این سوالی است که برای بسیاری از کاربران علاقه‌مند به دنیای ارز رمز به وجود می‌آید. با توجه به گستردگی دنیای ارز دیجیتال شناخت ریپل این ارز رمز مرموز خالی از لطف نخواهد بود و دنیای جدیدی از کریپتوکارنسی (رمز ارز) را به روی شما باز می‌کند. این مقاله راهنمای جامعی برای سوالات شما در خصوص تاریخچه ریپل، نحوه کار، تفاوت ریپل با بیت کوین و … است که به کلیه سوالات شما در خصوص این ارز دیجیتال پاسخ می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با ریپل (Ripple) با کیوسک آکادمی همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

ریپل چیست ؟

در پاسخ به سوال ریپل چیست باید گفت که ریپل یکی از رایج‌ترین ارز‌‌‌‌‌‌‌های رمزپایه است، که در حال حاضر با 10 میلیارد دلار سرمایه در گردش، مقام سوم کوین مارکت کپ  (CoinMarketCap-CMC)را دارد. CMP یک وبسایت یا پلتفرم جهت بررسی حجم بازار ارز دیجیتال است. توجه داشته باشید این وبسایت صرافی یا پلتفرم خرید و فروش نیست، بلکه اطلاعاتی را درخصوص دارایی‌‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی، قیمت، عرضه، حجم معامله، پلتفرم‌‌‌‌‌‌‌‌های تبدیل و اطلاعات مربوط به کریپتوکارنسی، ارائه می‌دهد.

ریپل نام شرکت و شبکه پشت ارز رمزنگاری شده XRP است. نکته جالب توجه در خصوص این فناوری، این است، که هم یک پلتفرم مخصوص و هم یک ارز دیجیتال می‌باشد. ابتدا این رمز ارز به دلیل شبکه پرداخت دیجیتالی منحصر به فرد خود معروف شد، که دارای کریپتوکارنسی مخصوص به نام XRP است. پلتفرم ریپل یک پروتکل منبع باز با امکان انجام معاملات سریع و ارزان طراحی شده است.

سه سال پس از آغاز بیت کوین در دوره ارز‌‌‌های رمزنگاری شده، ریپل تغییر مسیر داد و به OpenCoin1 تبدیل شد. شبکه‌ای برای انتقال پول که در آن شرکت‌‌‌‌های بزرگ و شرکت‌‌‌‌های خدمات مالی به عنوان طرف مقابل معاملات عمل می‌کردند. XRP ارز رمزنگاری شده آن، در همان سال راه اندازی شد و بنیانگذاران، که رمزگذار آن بودند، 80 میلیارد XRP را به مجموعه اولیه هدیه دادند. هدف XRP خدمت به عنوان مکانیزم واسطه‌ای مبادله، بین دو ارز یا شبکه بود.

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

RippleNet چیست؟

ریپلنت شبکه‌ ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت، نظیر بانک‌‌‌‌ها و مشاغل خدمات مالی است که از راه حل‌‌‌‌های توسعه یافته از جمله ریپل برای ارسال پول در سطح جهان استفاده می‌کند.

بیایید مثالی بزنیم:

آقای اسدی در تهران زندگی می‌کند و یک گربه خانگی دارد که توانایی نگهداری از آن را ندارد. او عاشق تماشای بازی فوتبال از نزدیک است در حالیکه بلیط آن بازی را نتوانسته تهیه کند.

از سوی دیگر، خانم احمدی در کرج زندگی می‌کند، او یک انگشتر دارد که حاضر است در قبال یک گربه خانگی آن را اهدا کند.

در نهایت، ما آقای شمسی را داریم که در اصفهان زندگی می‌کند و به دنبال یک هدیه انگشتر برای همسرش است و همچنین یک بلیط برای یک بازی فوتبال در تهران خریده است.

در زندگی فعلی ما، احتمال اینکه این افراد بتوانند همدیگر را پیدا کنند بسیار پایین است. در حالی که در سیستم ریپل آقای اسدی می‌تواند بگوید، سلام من یک گربه خانگی دارم و بلیط بازی فوتبال را می‌خواهم، سیستم ریپل کوتاه‌ترین و ارزان‌ترین ترکیب ممکن را پیدا خواهد کرد و در نهایت سه نفر به خواسته خود می‌رسند.

اگرچه سیستم ریپل فراتر از نمونه گفته شده است اما مبانی آن را به صورت عینی به تصویر می‌کشد. در مثال بالا لازم است برای شروع معامله بین طرفین اعتماد ایجاد شود. ریپل از واسطه‌ای به نام گیت‌وی (Gateway) به‌عنوان پیوندی در زنجیره اعتماد بین طرفین مایل به انجام معامله استفاده می‌کند. Gateway یک واسطه‌ اعتباری بوده که ارز‌‌‌ها را از طریق شبکه ریپل به آدرس‌‌‌‌های عمومی ارسال یا دریافت خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: توکن اسکویید گیم

تاریخچه ریپل چیست

ریپل ارز رمزنگاری شده مناسبی نیست

ریپل در ابتدا، فاصله زیادی با سایر کریپتوکارنسی‌‌‌های دیگر داشت و نام تجاری اصلی آن ریپل‌پی (Ripplepay) بود. مدت‌‌‌‌‌‌‌ها پیش از انتشار اولین نسخه از بلاکچین بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، شرکت ریپل در سال 2004 توسط »رایان فوجر«، توسعه‌دهنده نرم افزار در ونکوور کانادا تاسیس شد.

ریپل‌پی برخلاف بیت کوین از بلاک چین استفاده نمی‌کند، اما هدف مشابهی دارد. هدف آن، ارائه ابزار‌‌‌‌‌‌‌هایی به کاربران است، تا بتوانند از طریق پروتکل نظیر به نظیر با استفاده از یک شبکه امن، با خیال راحت پولشان را در سراسر جهان معامله کنند.

حتی ساتوشی ناکاماتو (سازنده بیت کوین) از این سیستم پرداخت خبر داشت و چنین عنوان کرد: « ریپل تنها سیستم قابل اطمینانی است که با تمرکز بر روی یک سرور مرکزی کار می‌کند. »

در واقع این رمز ارز یک سرویس مالی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند با دوستان و آشنایان، ارتباطات اعتباری و مالیشان را گسترش داده و برای ارز‌‌‌‌‌‌‌های سنتی و آنلاین، از پرداخت‌‌‌‌‌‌‌‌های امن استفاده کنند. در سال 2012، »رایان فاگر (Ryan Fugger) « آن را به »جد مک کالب« (Jed McCaleb)، »آرتور بریتو« (Arthur Britto) و »دیوید شوارتز« (David Schwartz) فروخت، که می‌خواستند از آن برای شبکه ارز دیجیتال آینده خود استفاده کنند. شرکت جدید، اپن‌کوین (OpenCoin)  نام‌گذاری شد.

ریپل

مدیریت جدید و تحولات ریپل

شرکت اپن‌کوین با استفاده از کد منبع ریپل‌پی، فناوری جدید خود را با یک شبکه پرداخت مبتنی بر دفتر اعتبارات برای موسسات مالی ایجاد کرد، اما به دلیل کمبود بودجه مالی در سال 2013 مجبور شد دو بار این دفتر معاملات را تعطیل کند. در همان سال مک کالب، بنیانگذار سابق Mt.Gox، (صرافی بیتکوین)، از شرکت جدا شد و ارز دیجیتال استلار را بنیان نهاد. استلار یک ارز دیجیتال با ماهیتی مشابه ریپل است. در نهایت او ریپل را به شبکه جدیدی به نام استلار لومن (Stellar Lumens) انتقال داد. وی به عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت ریپل، مقدار زیادی ارز (XRP)، را به اختیار خود در آورد. مک کالب در حال حاضر 1 میلیارد XRP فروخته است و هنوز هم بیش از 8 میلیارد دلار فروش دارد.

در سال 2013 شرکت اپن‌کوین به ریپل لبز (Ripple Labs)، تغییر نام یافت و کد منبع باز (کدی که توسط کاربر قابل مشاهده و تغییر است) شبکه ریپل را ساخت. در سال 2015 آن‌ها نام شرکت را دوباره تغییر دادند و آن را فقط به « Ripple » خلاصه کردند. از سال 2016، شرکت ریپل، بیت لایسنس ( Bit License مجوز تجارت فعالیت‌‌‌‌‌‌‌های کریپتوکارنسی) را از واحد خدمات مالی وزارت امور خارجه نیویورک، دریافت کرد که به این شرکت، امکان فعالیت در زمینه ارز‌‌‌‌‌‌‌های رمزپایه را می‌دهد.

برای اطلاع از قیمت بیت‌کوین و خرید بیت‌کوین روی کیوسک حساب کنید.

مراحل رشد شرکت ریپل

در طول سال‌‌‌‌‌‌‌ها، ریپل راه‌حل‌‌‌‌‌‌‌های زیادی را برای صنعت بانکداری ارائه داد، به‌طوری که برای کمک به افزایش سرعت تراکنش بانک‌‌‌ها سه محصول ایکس رپید  (xRapid)، ایک ویا (xVia)، ایکس کارنت (xCurrent) که هر سه روش برای پرداخت در سطح جهانی بین بانک‌‌‌‌‌‌‌ها طراحی شده‌اند را، به بازار عرضه کرد.

xRapid برای تسویه به ارز دیجیتال XRP نیاز دارد. در واقع این محصول به بانک‌‌‌ها و شرکت‌‌‌های خدمات مالی این امکان را می‌دهد تا تراکنش‌‌‌های بین‌المللی را با سرعت بالاتری پردازش کنند. ایکس کارنت و ایکس ویا دو محصول دیگر این شرکت هستند که جایگاه چندانی در معاملات ندارند.

هر سه مزایای خود را دارند و به عنوان محصول اصلی ریپل با منبع آزاد ساخته شده‌اند. در مقایسه با SWIFT سنتی (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی)، شبکه بسیار سریعتر است و به جای 2-3 روز، زمان تسویه 4 ثانیه را فراهم می‌کند. بسیاری از موسسات مالی علاقه‌مند به پیوستن به شبکه ریپل بودند:

  • اولین محصول واقعی با استفاده از این شبکه در سال 2014 توسط سرویس پرداخت جهانیارث‌پورت(Earthport)توسعه یافت.
  • در سال 2017 لیست شرکایریپل با بسیاری از بانک‌‌‌‌‌‌‌های چند میلیارد دلاری دیگر مانند BBVA افزایش یافت. امریکن اکسپرس (American Express)، ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اعتباری نیز این ارز دیجیتال را همراهی کرده است.
  • در سال 2018 گروه مالی میتسوبیشی UFJ مستقر در ژاپن روی کار آمد و اعضای آن به بیش از 100 عضو رسید. هم اکنون به نظر می‌رسد که شبکه به خوبی مسیر خود را ادامه می‌دهد.
  • ریپلنت بیش از 200 عضو دارد و جغرافیای آن شامل بیش از 40 کشور و شش قاره است. در حال حاضر، 38 درصد از 100 بانک برتر جهان به ریپل پیوسته‌اند.
ریپل

پذیرش ارز ریپل از سوی جامعه

همه کسانی که در ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند ایده XRP را نمی‌پذیرند، زیرا یک شرکت متمرکز در پشت آن نهفته است. در ابتدا، زمانی که کریپتوکارنسی محبوبیت زیادی پیدا کرد، افرادی در سایت بیت کوین تالک (BitcoinTalk.org) حضور داشتند که پیشنهاد پرداخت 5 BTC (500 دلار در آن لحظه) را به کسانی که پیامی با مضمون «ریپل کلاهبرداری متمرکز بوده و مطابق با قوانین منبع باز واقعی نیست»، ارسال می‌کردند، می‌دادند. به این ترتیب مردم نگران میزان توکن‌‌‌‌‌‌های XRP متعلق به تیم ریپل هستند. زیرا 99 میلیارد توکن وجود دارد، فقط 44 میلیارد در دست انتشار است به این معنی که بیش از نیمی از توکن‌‌‌‌‌‌ها هنوز به بازار نیامده‌اند و در یک حساب سپرده باقی مانده‌اند، اما روزی باید آزاد ‌شوند.

در سال 2018، دادخواست دعوی طبقاتی توسط سرمایه گذاران علیه Ripple، به دلیل فروش توکن‌‌‌‌‌های ثبت نشده XRP تشکیل شد. این نبرد قانونی دو سال ادامه داشت، اما به هیچ وجه بر عملکرد آن‌ها تأثیر نگذاشت و در حال حاضر، در آزمایشگاه‌‌‌‌‌های ریپل بیش از 200 نفر مشغول به کار هستند و به رشد خود ادامه می‌دهند.

مطالعه بیشتر: ارز ديجيتال ترون

بیت کوین در مقابل XRP

بیت کوین چیست؟

رمز ارز بیت کوین روی یک دفتر بلاکچین عمومی کار می‌کند که از ارز دیجیتال پشتیبانی شده، برای تسهیل پرداخت کالا‌‌‌‌‌‌ها و خدمات، پشتیبانی می‌کند. شبکه بیت کوین مبتنی بر مفهوم بلاکچین است که به عنوان یک دفتر عمومی معاملات تأیید شده و نگهداری سوابق فعالیت دارد. ماینر‌‌‌‌‌‌ها معاملات را به طور مداوم بررسی کرده و آن‌‌ها را به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌کنند. در مقابل زمان و توان محاسباتی لازم برای اعتبارسنجی دفتر از این طریق، به استخراج‌کنندگان با اعتبارسنجی موفقیت‌آمیز معاملات، پاداش BTC داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: دوج کوین چیست ؟

ریپل

 XRP چیست؟

تا به اینجا متوجه شدیم که ریپل چیست ، و اما توکن این ارز دیجیتال چه نام دارد؟ Xrp رمز ارز بومی محصولات تولید شده توسط آزمایشگاه‌‌‌‌‌‌‌های ریپل است. هدف اصلی ارز رمز Xrp این است که به عنوان واسطه برای تسویه پرداخت، مبادله دارایی و سیستم‌‌‌‌‌‌‌های حواله‌ای استفاده شود، که بیشتر شبیه سرویس انتقال پول و امنیت بین المللی (SWIFT) است. این رمز ارز از قبل استخراج شده و در مقایسه با بیت کوین از روش استخراج نمی‌کند. از این ارز دیجیتال به عنوان توکن مخصوص برای انتقال ارزش از طریق شبکه ریپل یاد می‌شود. به صورت کلی XRP یک شبکه توزیع شده نظیر به نظیر و یک پروتکل منبع باز است، که در امور بانکداری و خدمات مالی کاربرد بسزایی دارد. این ارز رمز به عنوان ارز دیجیتال (مستقل) ریپل شناخته می‌شود.

مطالعه بیشتر: توکن و ارز بت چیست؟‌

XRP چه تفاوتی با بیتکوین دارد؟

برخلاف بیتکوین، سکه‌‌‌‌های  XRP استخراج نمی‌شوند. هنگام راه اندازی شبکه، ریپل کل منبع رمز ارز خود را ذخیره، و به طور متناوب ‌بخش‌‌هایی از ارز را از محل ذخیره آزاد کرده و در بازار آزاد می‌فروشد. در حال حاضر از مجموع 100 میلیارد واحد ارز دیجیتال XRP، بیش از 45 میلیارد واحد در گردش است.

طراحی XRP تمرکززدایی را فدای سرعت می‌کند زیرا ریپل، گواهی اجماع اثبات کار یا proof of work بیت کوین را کنار گذاشت، مسلماً شبکه از امنیت کمتری برخوردار است، اما هم چنان می‌تواند معاملات را سریعتر از بیت کوین انجام دهد، بنابراین آن‌‌ها می‌توانند در مورد اجماع توافق کرده و داده‌‌‌‌ها را به سرعت به اشتراک بگذارند.

جدول زیر تفاوت کلی XRP با بیت کوین را نشان می‌دهد:

BitcoinXRP
گواهی الگوریتم اثبات کار (Proof-of-work)پروتکل اجماع لجر XRP
حد بالای تعداد توکن‌‌‌‌های قابل فروش 21 میلیون واحدی، به تدریج استخراج می‌شودتأمین ثابت 100 میلیارد واحد، ضرب شده (سکه) قبل از راه اندازی شبکه
ماینر‌‌‌ها تراکنش‌ها را به بلاک‌‌‌‌ها ارجاع می‌دهند تا معاملات خود را نگه‌داری کنند.اعتبارسنج‌‌‌‌ها هم دفتر تراکنشات را نگهداری و هم سوابق معاملات را ثبت می‌کنند. شبکه فقط کاربران تأیید شده UNL  را تایید می‌کند.
شبکه بدون مجوزلیست مجاز شبکه (UNL)
توسط هیچ مرجع مرکزی کنترل نمی‌شودتحت نظارت یک شرکت خصوصی است

مزایای ریپل چیست؟

  • ریپل به عنوان یک سیستم پرداخت روزانه طراحی شده است، بنابراین قدرت آن بسیار بیشتر از بیت کوین است. در نتیجه، معاملات بسیار سریعتر و ارزان‌تر انجام می‌شوند.
  • این ارز دیجیتال به عنوان یک سازمان رسمی شروع به کار کرده، زیرا تمرکز اصلی آن استفاده از بانک‌‌‌‌ها است. بنابراین این موضوع مانند بسیاری از ارز‌‌‌های رمزپایه دیگر تحت کنترل قوانین و مقررات چندگانه نیست.
  • ریپل این قابلیت را دارد که با کمترین کارمزد واحد با هر ارز یا ارزش دیگری (مانند طلا) مبادله شود.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال  STX چیست؟

معایب ریپل چیست؟

  • قابلیت استخراج ندارد و همانند بیت کوین نمی‌توان آن را استخراج کرد.
  • تقریبا متمرکز است که در مقایسه با اصول ارز دیجیتال یعنی شبکه‌‌های غیر متمرکز در تناقص است.
  • خصوصی است و بیش از 60 درصد از توکن‌‌های رمز ارز XRP هنوز در اختیار بنیانگذاران است.

مطالعه بیشتر: راز پشت پرده ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

جمع‌بندی

در مقاله ریپل چیست ، متوجه شدیم که دنیای رمز ارز دیجیتال به سرعت در حال پیشرفت است. ارز رمزها‌ در حال از بین بردن روش‌‌های سنتی جابجایی پول فیات هستند، اما ریپل تقریبا یک سو با بانکداری‌‌های جهانی پیش می‌رود. ریپل یکی از ارز‌‌های دیجیتالی است که بسرعت در حال پیشرفت است و رقابت تنگاتنگی را با بیت کوین (ارز دیجیتال محبوب این روزها) دارد. به این ترتیب شناخت ریپل می‌تواند بینشی کلی را از این ارز دیجیتال به شما بدهد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.