توکن و ارز بت (‌BAT) چیست؟‌ (Basic Attention Token)

0

اگر شما هم از دیدن تبلیغات اینترنتی در گوشه و کنار وبسایت‌ها خسته شده‌اید حتماً طرفدار ارز بت خواهید شد. این رمزارز برای هدفمند کردن تبلیغات دنیای اینترنت و خلاص شدن کاربران از دست انبوه تبلیغات دست و پاگیر ایجاد شده است. هدف توکن BAT ایجاد سود مالی هم برای سازندگان تبلیغ و هم بینندگان آن است. به نظر می‌رسد موضوع جالبی باشد. در ادامه مقاله بیشتر با عملکرد این رمزارز و جزییات آن آشنا خواهید شد. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

معرفی ارز بت BAT

بیسیک اتنشن توکن (BAT) یک توکن کاربردی است که برای کار با مرورگر بریو (Brave) طراحی شده است. این توکن از بلاکچین اتریوم استفاده می‌کند و به‌صورت موازی با مرورگر بریو توسعه داده شده که پیام‌ها و تبلیغات ناخواسته را بلاک می‌نماید. هدف BAT ایجاد یک تجربه جدید از تبلیغات است که شفاف، غیرمتمرکز و با تأکید بر حریم خصوصی کاربر باشد و درعین‌حال هم به هم به سازندگان و هم بینندگان تبلیغ سود برساند.

احتمالاً شما هم از مرورگرهای وب نظیر گوگل کروم، سافاری و فایرفاکس استفاده کرده‌اید. مرورگر بریو نیز شبیه آن‌هاست.

هنگام بررسی داده‌های مختلف در اینترنت، تبلیغات متفاوتی می‌بینید. این تبلیغات باعث می‌شوند باتری لب تاب زودتر یا حجم اینترنت کاربر زودتر تمام شوند. همچنین ممکن است مشکلات امنیتی ایجاد کنند. مرورگر بریو به‌صورت خودکار این تبلیغات را نشان نمی‌دهد.

وقتی در مرورگر بریو تبلیغی ببینید (Brave Ads) در مقابل آن توکن BAT به‌عنوان پاداش می‌گیرید. درواقع مفهوم اصلی رمزارز BAT و مرورگر بریو پرداخت جبران هزینه‌های کاربر از طریق کارمزد تبلیغ، برای مشاهده تبلیغات است. به‌این‌ترتیب تبلیغات دیجیتال هم برای سازندگان و هم کاربران منصفانه است.

توکن BAT بین تبلیغ‌کنندگان، ناشران و کاربران اینترنت براساس میزان فعالیتشان ردوبدل می‌شود و برای تسهیل ارتباط تجاری آن‌ها در نظر گرفته شده است. کاربران با مشاهده تبلیغات، توکن BAT می‌گیرند، ناشران میزان تأثیرگذاری تبلیغات خود را بالا می‌برند و تبلیغ‌کنندگان مطمئن هستند که مخاطب، پیام آن‌ها را دیده است.

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

تاریخچه و بنیانگذاران ارز دیجیتال BAT

بنیان‌گذار نرم‌افزار بریو، برندان آیچ (Brendan Eich) است که در رزومه خود ایجاد زبان برنامه‌نویسی جاوااسکریپت و مشارکت در بنیان‌گذاری مرورگر فایرفاکس را دارد.

نرم‌افزار بریو در سال 2015 راه‌اندازی گردید و عرضه اولیه کوین (ICO) بریو برای توکن BAT در سال 2017 انجام شد و تنها در 30 ثانیه با فروش 1 میلیارد BAT، 35 میلیون دلار به دست آورد. درنهایت 500 میلیون بت توسط نرم‌افزار بریو رزرو شد. عرضه اولیه توکن بت کمی بحث‌برانگیز بود چراکه تنها 130 نفر این توکن را خریدند و نیم از آن توسط 5 نفر خریداری شد و این به معنی غیرمتمرکز شدن توکن بود.

از این بین 200 میلیون توکن BAT برای تیم پشتیبان آن در نظر گرفته شد و 300 میلیون دیگر نیز برای فروش‌های بعدی به‌منظور ارتقای پلتفرم کنار گذاشته شد.

مرورگر بریو 1.0 در نوامبر 2019 رونمایی شد و اولین مرورگر بریو با امکانات کامل بود. قبل از این نیز نسخه بتای آن در دسترس بود که ویژگی‌هایی مثل Brave Shields، Brave Ads و Brave Rewards را نداشت.

مطالعه بیشتر: توکن اسکویید گیم

ارز بت چگونه کار می‌کند؟

همه تراکنش‌های ارز بت روی اتریوم که یک بلاکچین عمومی است و به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد ارزهای دیجیتال و برنامه‌های دلخواهشان را می‌دهد ثبت می‌گردد.

ارز بت

مرورگر بریو(Brave)

توکن بت روی مرورگر بریو کار می‌کند که توسط همان تیم سازنده توکن ایجاد شده است. بریو یک مرورگر رایگان و متن‌باز، با تمرکز بر حریم خصوصی کاربر است که ادعا می‌شود 3 تا 6 برابر سریع‌تر از سایر مرورگرهاست چراکه تبلیغات را فقط در صورت درخواست کاربر نشان می‌دهد. بریو همچنین برای بهبود تجربه کاربر از مشاهده تبلیغات، میزان تمایل و توجه آن به محتواهای مختلف را می‌سنجد.

کاربران مرورگر بریو می‌توانند در برنامه Brave Rewards ثبت‌نام کنند و درمقابل برای مشاهده تبلیغات ارز بت بگیرند و این توکن را برای تولیدکنندگان محتوایی که برایشان جذاب است بفرستند. این کار با محاسبه میزان زمانی که کاربر صرف مشاهده یک تبلیغ می‌کند و نیز تعداد پیکسل‌هایی که می‌بیند انجام می‌شود.

به‌این‌ترتیب مرورگر بریو با استفاده از قدرت یادگیری ماشینی (ماشین لرنینگ) خود محتوای تبلیغات را با مناسب‌ترین تبلیغ‌کنندگان جفت می‌کند و درعین‌حال مکانیسم‌های فیدبک آن اطمینان می‌دهند که کاربران تبلیغات محصولاتی که تمایل بیشتری به خرید آن‌ها دارند را مشاهده خواهند کرد. همه این اطلاعات رمزنگاری و ذخیره می‌شوند و بریو از هویت کاربران خود حفاظت می‌کند.

همه اشخاصی که از مرورگر بریو استفاده می‌کنند می‌توانند ویژگی Brave Ads را فعال کنند تا در مقابل زمانی که صرف مشاهده تبلیغات کرده‌اند توکن بت پاداش بگیرند. همچنین می‌توانند Brave Rewards را فعال کنند که به‌صورت اتوماتیک و ماهانه میزان توکن بتی که تعیین کرده‌اند را براساس زمانی که کاربران اختصاص داده‌اند بین آن‌ها تقسیم کند.

بعلاوه کاربران می‌توانند از طریق پنل پاداش‌دهی مرورگر یا کلیک روی دکمه next در نوار URL وب‌سایت‌هایی مثل یوتیوب، توییتر و ردیت، به سازندگان محتوای موردعلاقه خود انعامی در قالب توکن بت بدهند.

دفتر کل پرداخت‌های خرد بریو

مرورگر بریو برای دنبال کردن تغییرات و حرکات تب، از دفترکل پرداخت‌های خرد یا Micropayments Ledger استفاده می‌کند.

ایده این دفتر کل این است که به تبلیغ دهندگان، ناشران و بینندگان امکان ورود به یک قرارداد هوشمند برای انتقال ارز بت بین آن‌ها را می‌دهد.

بریو در بلاکچین خود از پروتکل اثبات دانش صفر استفاده می‌کند که هدف آن ایجاد ناشناختگی برای سپرده‌گذاران تراکنش‌های آنلاین است.

مطالعه بیشتر: دوج کوین چیست ؟

کاربرد ارز بت

ارز بت

مهم‌ترین کاربردهای بت در این موارد خلاصه می‌شود:

  • کاربران می‌توانند توکن BAT را به سازندگان محتوای موردعلاقه خود در گیت‌هاب، ویمو، یوتیوب، ردیت، توییتر و بسیاری موارد دیگر اهدا کنند.
  • می‌توانند از توکن‌های بت برای خرید کارت هدیه آمازون، والمارت و اوبر استفاده نمایند
  • مثل هر رمزارز دیگری امکان مبادله آن با سایر رمزارزها در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارد. همچنین می‌توانند این توکن را بدون هیچ کاربرد خاصی در کیف پول خود هودل کنند.

مزایا و معایب ارز بت

از مهم‌ترین مزایای ارز دیجیتال بت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هدف ارز بت تغییر فضای آلوده وب و هدفمند کردن تبلیغات است.
  • تیم پشتیبان و توسعه‌دهنده آن یک تیم قوی و باتجربه است.
  • مرورگر بریو سرعت بالاتری نسبت به سایر مرورگرها دارد و از اطلاعات و داده‌های کاربران محافظت می‌کند.
  • درحال‌حاضر، مرورگر بریو 10 میلیون کاربر ماهانه دارد.
  • بریو، علایق کاربران خود را به‌صورت بلادرنگ دنبال کرده تا محتوایی که برای کاربر جذاب‌تر است را به او نشان دهد و درعین‌حال حریم خصوصی آن‌ها را رعایت می‌کند.

توکن بت و مرورگر بریو در کنار مزایا، معایبی نیز دارند ازجمله:

  • توکن BAT به‌شدت به میزان به‌کارگیری مرورگر بریو وابسته است که رقبای بزرگی مثل گوگل کروم، سافاری، فایرفاکس و غیره دارد.
  • انطباق و به‌کارگیری آن هزینه‌بر است و ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا وارد زندگی روزمره مردم شود.
  • نبود تبلیغات در نگاه اول خوب به نظر می‌رسد اما همین تبلیغات منبع درآمد بسیاری از وبسایت‌ها هستند؛ بنابراین ممکن است این وبسایت‌ها با مشکلاتی برای پرداخت به کاربران مواجه شوند.
  • به دست آوردن رمزارز از طریق تبلیغات بسیار فریبنده و نرخ‌های پرداخت بسیار پایین است
  • نرخ پرداخت BAT بسته به منطقه جغرافیایی متفاوت است

مطالعه بیشتر: ریپل چیست؟

کیف پول های پشتیبانی کننده توکن بت

ارز بت

ارز بت یک توکن ERC-20 روی بلاکچین اتریوم است بنابراین کیف پول‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. به‌این‌ترتیب انتخاب یک کیف پول مناسب کار راحتی نیست. به‌همین‌دلیل در ادامه چند مورد از بهترین کیف پول‌هایی که از توکن بت پشتیبانی می‌کنند را معرفی کرده‌ایم:

1. ترزور مدل تی (Trezor Model T)

ترزور اولین کیف پول سخت‌افزاریست که برای ارزهای دیجیتال ارائه شد و امنیت بسیار بالایی دارد. عملکرد آن از طریق صفحه نمایش لمسی است و نیاز به اتصال به هیچ دستگاه دیگری ندارد. همین ویژگی باعث افزایش امنیت این کیف پول شده است. همچنین سایر فاکتورهای امنیتی مثل احراز هویت دومرحله‌ای، عبارت بازیابی 12 کلمه‌ای و غیره را نیز دارد. از بیش از 1000 ارز دیجیتال ازجمله توکن بت پشتیبانی می‌کند. بی‌شک از نظر امنیت و حریم خصوصی، ترزور مدل تی بهترین کیف پول بت است.

می‌توان هم‌زمان 10 اکانت برای هر ارز دیجیتال داشت که برخی برای هودل کردن برخی برای تریدینگ یا استفاده‌های روزمره به کار روند. به‌این‌ترتیب این کیف پول برای کسانی که مسئله‌ای با قیمت آن ندارند می‌تواند بهترین گزینه باشد.

2. لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)

لجر نانو ایکس یک کیف پول سخت‌افزاری محبوب است که جدا از کابل usb می‌تواند با بلوتوث نیز به دستگاه‌های دیگر متصل گردد. همچنین دارای یک باتری است که تا چند ساعت شارژ نگه می‌دارد.

این کیف پول از بیش از 1000 ارز دیجیتال ازجمله ارز بت و بیش از 10،000 توکن پشتیبانی می‌کند. همچنین ویژگی‌های امنیتی مختلفی مثل احراز هویت دومرحله‌ای، کد PIN، عبارت بازیابی را دارد. برای تأیید انجام تراکنش نیز حتماً باید دکمه روی کیف پول فشار داده شود. این کیف پول یکی از امن‌ترین کیف پول‌های بازار است که ظاهر مناسب و جنس محکمی نیز دارد.

3. اتمیک والت (Atomic Wallet)

اتمیک والت یک کیف پول چندارزی است که از بیش از 300 ارز دیجیتال و بیش از 1000 توکن مختلف پشتیبانی می‌کند و توکن BAT نیز یکی از آن‌هاست. این کیف پول مثل یک کیف پول سرد، اطلاعات حساس کاربر را در حافظه محلی دستگاه ذخیره می‌کند. همچنین سطح امنیتی مناسبی دارد.

همچنین ویژگی اتمیک‌سواپ را دارد که مثل یک صرافی عمل می‌کند و می‌توانید به‌راحتی ارز بت و سایر ارزهای دیجیتال را از طریق آن با ارزهای دیجیتال دیگر مبادله کنید.

4. آرجنت (Argent)

ارجنت یک کیف پول مبتنی بر موبایل است که می‌تواند رمزارز بت را به شکلی امن و راحت ذخیره کند. می‌توان از این کیف پول برای انجام تراکنش، دریافت سود، خرید و معامله و سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال استفاده کرد.

این کیف پول قابلیت‌هایی مثل امکان قفل‌کردن و باز کردن قفل کیف پول برای انجام تراکنش را دارد. از نام‌هایی شبیه نام دامنه برای آدرس کیف پول استفاده می‌کند مثلاً اگر شما نام ALI را انتخاب کنید آدرس کیف پول شما ALI.argent.xyz خواهد بود.

این کیف پول از قابلیت چندامضایی پشتیبانی می‌کند که باعث می‌شود تراکنش‌ها امن باشند؛ اما برای شروع استفاده از آن باید حداقل 100 دلار وارد حساب کاربری خود کنید. آرجنت این قانون را برای امنیت بیشتر کاربران و جلوگیری از ایجاد تراکنش‌های ساختگی قرار داده است.

5. تراست‌والت

این کیف پول یکی از مطمئن‌ترین کیف پول‌ها برای ارزهای دیجیتالی مثل ارز بت است و امکان ارسال، دریافت و ذخیره این توکن را در کنار صدها توکن دیگر فراهم می‌کند.

تراست‌والت یک کیف پول موبایل است، روی اندروید و iOS نصب می‌شود و از توکن‌های ERC20 و ERC223 پشتیبانی می‌کند. یکی از ویژگی‌های خوب آن بکاپ‌گیری خودکار است که باعث شده نیاز به بکاپ‌گیری دستی توسط کاربر نباشد.

همچنین یک مرورگر وب 3 خوب دارد که امکان کار با برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) را روی شبکه اتریم فراهم می‌کند.

علاوه بر لیست بالا می‌توانیم به کیف پول‌های اج (Edge)، جنوسیس (Gnosis)، آلفا (Alpha)، آتریوم (Authereum)، آیم توکن (imToken)، تروس (Torus)، ترزور وان (Trezor One)، لجر نانو اس (Ledger Nano S) و آرجنت (Argent) نیز اشاره کنیم. بااین‌حال لیست کیف پول‌هایی که می‌توان از آن‌ها برای نگهداری بت استفاده کرد لیست بلندی است و والت‌های زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند.

مطالعه بیشتر: راز پشت پرده ارز دیجیتال چین لینک چیست؟

قیمت توکن بت

قیمت ارز بت تحت تأثیر فاکتورهای زیادی ازجمله اخبار و وضعیت توسعه این پروژه است. وضعیت بازار، جریان این ارز دیجیتال در صرافی‌های مختلف و وضعیت کلی اقتصاد جهانی نیز فاکتورهای موثری هستند.

درنهایت قیمت توکن بت را میزان عرضه‌وتقاضا تعیین می‌کند. ازآنجایی‌که میزان عرضه کل این توکن ثابت است افزایش تقاضا برای آن از طریق بیشتر شدن تعداد افرادی که تبلیغ می‌دهند باعث بیشتر شدن قیمت این توکن خواهد شد.

همان‌طور که در نمودار می‌بینیم، بیشترین افت‌وخیز قیمت از اواسط 2021 تا پایان سه‌ماهه اول 2022 بوده است. بیشترین قیمتی که توکن BAT تجربه کرده است مربوط به 27 نوامبر 2021 با قیمت 1.76 دلار بوده است و پس از این تاریخ، روند کلی قیمت، نزولی بوده است.

ارز بت

قیمت لحظه‌ای توکن بت، امروز 30 اگوست 2020 (8 شهریور 1401) حدود 0.348 دلار است. ارزش بازار آن بیش از 522 میلیون دلار و ارزش معاملات آن در 24 ساعت گذشته بیش از 28 میلیون دلار بوده است. درحال‌حاضر بیش از 1.5 میلیارد توکن بت در گردش است و میزان عرضه آن سقف مشخصی نداشته و وابسته به میزان تقاضای بازار است.

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال  STX چیست؟

خرید و فروش توکن بت

خریدوفروش ارز بت مثل هر رمزارز دیگری از طریق صرافی‌های ارز دیجیتالی که این رمزارز را در لیست خود دارند امکان‌پذیر است. کوین‌بیس، بایننس، هوبی و کریپتومیت نمونه‌هایی از این صرافی‌ها هستند.

برای خریدوفروش بت لازم است ابتدا در صرافی موردنظر خود عضو شوید و فرآیند احراز هویت را طی کنید. اطلاعات بازیابی حساب کاربری مثل روش‌های احراز هویت و رمز عبور خود را تنظیم نمایید. درنهایت اطلاعات حساب بانکی یا کارت اعتباری خود را وارد کنید تا بتوانید پول فیات را انتقال دهید و ارز بت بخرید.

برای خرید توکن BAT مثل هر رمزارز دیگر می‌توانید با توجه به قیمت لحظه‌ای ارز بت و مقدار کارمزدی که صرافی دریافت می‌کند مقدار موردنظر از ارز بت را وارد کرده و دکمه خرید را بزنید. پس‌ازاینکه تراکنش توسط بلاکچین تأیید شود تغییرات را در حساب کاربری خود می‌بینید.

فروش ارز بت از خرید آن راحت‌تر است. کافیست مقدار موردنظر برای فروش را انتخاب کرده و دکمه فروش را بزنید. پس‌ازآنجام تراکنش، تغییرات را به شکل کم شدن مقدار ارز بت و زیاد شدن ارز فیات خود می‌بینید.

برای اطلاع از قیمت بایننس کوین و خرید بایننس کوین روی کیوسک حساب کنید.

آیا توکن BAT ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟

ارز بت

پیش‌بینی‌ها درباره آینده قیمت BAT متفاوت است گرچه ممکن است نوسان داشته باشد.

مثلاً وبسایت‌ها Gov Capital قیمت ارز بت را تا سپتامبر 2022، 0.41 دلار پیش‌بینی کرده و می‌گوید پس‌ازآن قیمت رشد می‌کند و از 0.50 دلار می‌گذرد. این سایت پیشنهاد می‌کند تا پایان دسامبر، به بیش از 0.67 دلار برسد و در آگوست 2023 از 1 دلار عبور کند.

همچنین قیمت بت را تا نوامبر سال 2025 بیش از 3 دلار پیش‌بینی کرده است.

WalletInvestor پیش‌بینی می‌کند که بت در آینده به قیمت 0.65 دلار و در پنج سال آینده به 1.47 دلار می‌رسد.

پیش‌بینی قیمت DigitalCoinPrice از رمزارز بت نشان می‌دهد که این کوین در سپتامبر 2022 به ارزش 0.6 دلار و در دسامبر به 0.65 دلار می‌رسد. این سایت همچنین قیمت آن را در یک سال دیگر 0.66 و تا سال 2024، 0.72 دلار و برای سال 2025 قیمت آن را 0.88 پیش‌بینی کرده است. همچنین طبق ادعای این سایت قیمت بت تا سال 2030 به 2.15 دلار خواهد رسید.

Ripple Coin News در خوش‌بینانه‌ترین حالت استدلال می‌کند که بت می‌تواند تا پایان 2025 به قیمت 15 دلار برسد چراکه در بازار بی‌ثبات، یک توکن نسبتاً باثبات است. همچنین می‌گوید «بت به ایجاد یک اکوسیستم خاص کمک کرده چون تبلیغات اینترنتی در طی این سال‌ها ناموفق بوده‌اند. مرورگر بریو همه چالش‌ها را حل می‌کند و پایگاه کاربران خود را گسترش می‌دهد».

با این بهتر است حال قیمت ارزهای دیجیتال تحت تأثیر عوامل پیش‌بینی پذیر و عوامل غیرقابل‌پیش‌بینی تغییر می‌کند و نمی‌توان قیمت دقیقی برای سال‌های آینده ارائه کرد.

آینده ارز بت

ارز بت چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت خوبی دارد و در این بازار رقابتی جایگاه خوبی برای خود ایجاد کرده است. اکثر کارشناسان دیدگاه مثبتی به توکن بت داند. این ارز دیجیتال همچنین چشم‌انداز بلندمدت خوبی دارد و عملکرد آن منحصربه‌فرد است. به‌همین‌دلیل توانسته کاربران زیادی را به خود جذب کند.

ازدیگرسو ارزش بازار توکن BAT نیز رقم نسبتاً چشمگیری است. به نظر می‌رسد این رمزارز یک سرمایه‌گذاری سودآور باشد؛ اما در دسته دارایی‌های پرریسک قرار دارد.

هر سرمایه‌گذار قبل از خرید باید تحقیق کند و به یاد داشته باشد ارزهای دیجیتال بسیار پرنوسان هستند و ممکن است تحت شرایطی که قابل پیش‌بینی نیست قیمت آن‌ها به‌سرعت افت کند بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران، مقدار پولی را وارد بازار سرمایه کنند که اگر از دست برود مشکل‌ساز نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: ارز ديجيتال ترون

جمع‌بندی

ارز بت یک توکن ERC20 روی شبکه اتریوم است که در جهت هدفمند کردن تبلیغات فضای آنلاین کار می‌کند. از معرفی این توکن زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین مدت توانسته طرفداران زیادی جذب کند. به درحال‌حاضر رمزارز توسط صرافی‌ها و کیف پول‌های زیادی پشتیبانی می‌شود و طرفداران آن، آینده روشنی را برای این ارز دیجیتال پیش‌بینی می‌کنند. (صرافی کیوسک در آینده‎ای نزدیک خرید و فروش بسیاری از رمزارزهای معتبر را برای کاربران خود فراهم می‎کند.)

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.