شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) چیست؟

0

شاخص پوئل یکی از شاخص‌هایی است که برای بیت‌کوین، به‌منظور بررسی وضعیت درآمد ماینرها و میزان فشاری که آن‌ها برای فروش تحمل می‌کنند بکار می‌رود. چراکه ماینرها بخش بزرگی از کاربران بیت‌کوین هستند که اگر دست به خرید یا فروش دارایی خود بزنند می‌توانند موجب تغییر قیمت در بازار شوند. شاخص پوئل مولتیپل به ما در پیش‌بینی روندهای کوتاه‌مدت کمک می‌کند. در ادامه مقاله با این شاخص، نحوه محاسبه و به‌کارگیری و سایر ویژگی‌های آن آشنا خواهید شد.

معرفی شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple)

پوئل مولتیپل یکی از شاخص‌های بازار بیت‌کوین است که توسط دیود پوئل ارائه شد و به بررسی اقتصاد بیت‌کوین، ماینرها و درآمد آن‌ها می‌پردازد و چرخه‌های بازار را از دیدگاه درآمد ماینرها بررسی می‌کند. ماینرهای بیت‌کوین گاهی با عنوان فروشندگان اجباری شناخته می‌شوند چون باید در این بازار پرنوسان، هزینه‌های سخت‌افزاری خود را با فروش بیتکوینی که از استخراج بدست آورده‌اند، پوشش دهند. بنابراین درآمد آن‌ها در گذر زمان بر قیمت بیت‌کوین اثر می‌گذارد.

پوئل مولتیپل یکی از شاخص‌های سلامت درآمد ماینرهای بیت‌کوین است. با کمک این اندیکاتور می‌توان متوجه شد که آیا ماینرها در یک سطح خاص دست به فروش می‌زنند یا خیر.

نحوه محاسبه شاخص پوئل مولتیپل

در ابتدا، شاخص پوئل با در نظر گرفتن میزان صدور روزانه کوین و تقسیم آن به متوسط حرکت روزانه آن کوین در سال قبل محاسبه می‌شد.

شاخص پوئل

اما به‌مرور نسخه به روز شده‌ای از آن ارائه شد. در ابتدا کارمزدها بخش ناچیزی از درآمد ماینرها بودند. با بیشتر شدن پذیرش بیت‌کوین، ممپول بلاکچین (mempool، جایی که داده‌ها برای پردازش در آن ذخیره می‌شوند) پر شد و یک بازار رقابتی برای کارمزدها ایجاد کرد. این روزها کارمزدها بخش ناچیزی از درآمد ماینرها نیستند بنابراین پوئل فرمول را تغییر داد تا کارمزد را هم شامل شود. حالا پوئل از درآمد ماینرها به‌جای محاسبه انتشار کوین برای مولتیپل هم استفاده می‌کند.

شاخص پوئل

کاربردهای شاخص پوئل مولتیپل

با استفاده از شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) هر تریدری می‌تواند به‌سرعت متوجه شود درآمد ماینر در هرروز، در مقایسه با روزهای گذشته سال، چقدر سالم است. هرقدر پوئل مولتیپل بالاتر باشد نشان می‌دهد که فشار فروش کمی بین ماینرها وجود دارد و هرقدر شاخص پوئل پایین‌تر باشد نشان‌دهنده فشار بیشتر برای فروش است. به‌این‌ترتیب ماینرها می‌توانند تغییرات قیمت را در کوتاه‌مدت بررسی کنند.

مزایا و معایب شاخص پوئل مولتیپل

شاخص پوئل

پوئل مولتیپل همان‌طور که دیدید ابزار مفیدی برای بررسی وضعیت بازار و نقاط مناسب خریدوفروش بیت‌کوین است. با کمک این شاخص می‌توان متوجه شد چه زمانی فشار خرید یا فروش شروع شده و احتمالاً چه زمانی به انتهای خود می‌رسد.

اما محاسبه شاخص پوئل نیاز به دقت زیادی دارد. از طرفی پدیده هاوینگ بر آن اثرگذار است که موجب کاهش سود استخراج خواهد شد و از طرف دیگر لازم است نرخ هش و سختی استخراج نیز در نظر گرفته شود. بنابراین در شرایط خاص مثلاً زمانی که اعمال قانون (مثل ممنوعیت استخراج بیت‌کوین در چین) باعث تغییر میزان استخراج و هش‌ریت می‌شود یا موارد استثنایی دیگر بدانیم که ممکن است شاخص پوئل اطلاعات درستی به ما ندهد. بنابراین در گرفتن سیگنال خرید باید دقت بیشتری بکار گرفت.

نحوه استفاده از شاخص پوئل

پوئل مولتیپل ابزار  مفیدی برای پیش‌بینی افت‌وخیز قیمت بیت‌کوین است که با توجه به ناحیه قرمز و سبز نمودار انجام می‌شود. این شاخص سودآوری استخراج و روش شکل‌دهی به  چرخه‌های بازار را بررسی می‌کند. این کار با محاسبه نسبت انتشار روزانه کوین (به دلار) و متوسط حرکت 365 روزه انتشار روزانه کوین (به دلار) انجام می‌شود.

تفسیر شاخص پوئل مولتیپل (Puell Multiple) در چارچوب زیر انجام می‌شود:

  • مقادیر بالا: نشان می‌دهد که سود فعلی ماینر در مقایسه با میانگین سالانه، بالاست. به‌این‌ترتیب، انگیزه ماینر برای نقد کردن سرمایه‌شان بالا می‌رود و ممکن است باعث ایجاد فشار فروش شود.
  • مقادیر پایین نشان می‌دهد که سوددهی فعلی ماینر در مقایسه با متوسط سالانه کمتر است. به‌این‌ترتیب ممکن است استرس درآمد ایجاد شود و ماینرها برخی دستگاه‌های ماینینگ خود را خاموش کنند. این باعث افزایش سهم سایر ماینرها از استخراج شده و آن‌ها می‌توانند برای پوشش هزینه‌های خود کوین‌های کمتری بفروشند. به‌این‌ترتیب تأثیر آن بر تأمین نقدینگی کاهش می‌یابد.
  • رویداد هاوینگ بیت‌کوین، میزان انتشار بیت‌کوین را نسبت به سال قبل نصف می‌کند و به‌این‌ترتیب پوئل مولتیپل هم نصف می‌شود.

تشخیص نقاط اوج

ماینرها همیشه در حال کار هستند بنابراین ممکن است کوین‌های اضافه‌ای داشته باشند که نیاز نباشد آن‌ها را برای پوشش هزینه‌ها بفروشند. وقتی بازار صعودی است ماینرهای جدید انگیزه بیشتری برای شروع فعالیت دارند و ماینرهای فعلی به توسعه کارشان می‌پردازند. به‌این‌ترتیب انگیزه می‌گیرند که بخشی از کوین خود را بفروشند و برای افزایش سهم خود از قدرت هش شبکه هزینه کنند.

وقتی انگیزه فروش افزایش می‌یابد، برای از بین بردن فشار فروشی که ایجاد شده نیاز به ورود سرمایه بیشتری به بازار است. پوئل مولتیپل در این موارد روند صعودی‌تری دارد بخصوص زمانی که قیمت بازار از میانگین سالانه قیمت به مقدار زیادی پیشی گرفته است.

معمولاً وقتی پوئل مولتیپل از 4 بیشتر باشد نشان دنده یک نقطه اوج در بازار است. البته در سیکل‌های اخیر بیت‌کوین این مقدار به 6 و 10 رسیده است.

شاخص پوئل

تعیین نقاط کف

در طول بازارهای نزولی طولانی، کسب سود از استخراج سخت می‌شود. با کاهش قیمت‌ها درآمد کل نیز کاهش می‌یابد اما هزینه استخراج همچنان بالاست. ماینرهایی که هزینه عملیاتی کمتری دارند می‌توانند این شرایط را تحمل کنند. وقتی قیمت‌ها کاهش می‌یابد ماینرها هم بخش بیشتری از درآمد خود را نقد کرده و برای پوشش هزینه‌ها اختصاص می‌دهند که باعث پرشیب‌تر شدن روند نزولی می‌شود.

زمانی که سود ماینینگ با میزان هزینه‌ها به نقطه سربه‌سر رسید ماینرها ناچارند سخت‌افزار خود را برای کاهش مصرف برق خاموش کنند. فقط ماینرهایی که موقعیت مالی بهتری دارند فعال می‌مانند. این ماینرها سود بیشتری کسب خواهند کرد و می‌توانند کوین‌های کمتری را برای تأمین مخارج ماینینگ بفروشند.

در این زمان، شاخص پوئل مولتیپل به زیر 1 رسیده که نشان‌دهنده استرس درآمدی برای ماینرهاست. از نظر تاریخی، نقاط کف بزرگ در مقادیر 0.5 و کمتر از آن ایجاد می‌شوند که نشان می‌دهند سودآوری ماینرها کمتر از نصف میانگین سالیانه است.

شاخص پوئل

جمع‌بندی

شاخص پوئل از شاخص‌های پیش‌بینی بازار و قیمت بیت‌کوین در کوتاه‌مدت است که وضعیت درآمد ماینرها را می‌سنجد. این شاخص قیمت کنونی بیت‌کوین را در مقایسه با متوسط آن در سال گذشته می‌سنجد. بااین‌حال برای محاسبه آن نیاز است که فاکتورهایی مثل هش‌ریت، هاوینگ و سایر پدیده‌های مؤثر بر میزان استخراج بیت‌کوین نیز بررسی شوند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.