ایردراپ (Airdrop) چیست؟ و انواع روش‌های معمول شرکت در ایردراپ

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

0

اگر دستی در بازار رمز ارزها داشته باشید شاید برایتان پیش آمده باشد که موجودی کیف پول دیجیتالتان تغییر کند. این تغییر موجودی حتی بدون آگاهی و اطلاع شما رخ می‌دهد. آیا امکان دارد رمز ارزی از ناکجاآباد به کیف پول دیجیتال شما اضافه شود؟ شاید با خود فکر کرده باشید که این ارزهای دیجیتال به اشتباه وارد حسابتان شده است. شاید هم ایردراپ ارز دیجیتال را بشناسید.

به هر حال هیچ شخصی این رمز ارزها را به اشتباه برای شما واریز نکرده است، بلکه گاهی توسعه‌دهندگان و عرضه‌کنندگان ارزهای دیجیتال نوپا ایردراپ‌هایی برگزار می‌کنند. در نتیجه این ایردراپ‌ها توکن‌های رمز ارز مورد نظر به حساب عده‌ای از کاربران این بازار وارد می‌شود. در این مقاله، کیوسک آکادمی قصد دارد شما را با مفهوم کلی ایردراپ ارز دیجیتال آشنا کند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

در بازار ارزهای دیجیتال گاهی برای آگاهی کاربران از یک رمز ارز نوین، بازاریابی خاصی انجام می‌شود. در واقع توسعه‌دهنده یک ارز دیجیتال تعدادی رمز ارز را رایگان و بدون هماهنگی قبلی به حساب چندین کاربر واریز می‌کند. این رمزارزهای نوپا به طور معمول در ازای دریافت خدمات بسیار جزئی و به شکل رایگان وارد حساب فعالان بستر بلاکچین می‌شوند.

در نتیجه ایردراپ ارز دیجیتال نوعی بازاریابی است که توسط انواع استارت‌آپ‌های نوین در فضای بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم این رمز ارزها بیشتر به ازای دریافت خدمات تبلیغاتی جزئی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند. ایردراپ ارز دیجیتال بیشتر در راستای گسترش آگاهی و نشان دادن یک ارز دیجیتال تازه‌وارد کاربرد دارد.

توسعه‌دهندگان با برگزاری ایردراپ ارز دیجیتال، افراد بسیاری را به تجارت در رمز ارز مورد نظر خود جلب و تشویق می‌کنند. همچنین گاهی با برگزاری این ایردراپ‌ها بعضی از ارزهای دیجیتال به عنوان اولین گزینه در لیست صرافی‌ها قرار می‌گیرند. در واقع به کاربران پیشنهاد می‌شود این ارزهای دیجیتال را خریداری کنند.

مطالعه بیشتر: برنامه غیرمتمرکز

سه نوع مهم ایردراپ ارز دیجیتال

در نظر داشته باشید ایردراپ‌ها بیشتر در وب‌سایت شرکت‌های توسعه‌دهنده یا انجمن‌های ارزهای دیجیتال برگزار می‌شوند. در ضمن سکه‌ها یا توکن‌های رایگان، تنها به کیف پول‌های دیجیتال کاربران فعلی واریز خواهد شد. در ادامه 3 نوع از مهم‌ترین ایردراپ‌های ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

ایردراپ یونی سواپ (Uniswap)

در سال 2020 یونی سواپ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز و محبوب دنیا، دارایی خود یونی (Uni) را از طریق پلتفرم خود به کیف پول تمام کاربرانش منتقل کرد. ناگفته نماند این دارایی به کسانی تعلق گرفت که تا قبل از یکم سپتامبر 2020 معامله‌ای انجام داده بودند. بعضی از حساب‌های واجد شرایط واحدهای زیادی از این دارایی را دریافت کردند.

در نتیجه برگزاری این ایردراپ بیشتر کاربرانی که توکن رایگان دریافت کرده بودند، رمز ارزهای خود را خیلی سریع فروختند و به این ارز دیجیتال نوین رو آوردند. با گذشت زمان انواع ارزهای دیجیتال سیر صعودی در پیش گرفتند. به طور کلی کسانی که صبر کردند و وفاداری به خرج دادند در پایان پاداش خوبی نصیبشان شد.

ایردراپ انتولوجی (Ontology)

در سال 2018 انتولوجی رمز ارز بومی خود اونت  (ONT)را در اختیار سرمایه‌گذارانی گذاشت که در خبرنامه هفتگی‌اش ثبت‌نام کرده بودند. درواقع انتولوجی قصد داشت به حامیان خود کمک مالی ارائه دهد. در نتیجه تعدادی از توکن‌های بومی و رایگانش را به حساب این کاربران واریز کرد. در نظر داشته باشید این توکن‌های واریز شده با گذر زمان تا حدود 11 دلار نیز افزایش یافت.

مطالعه بیشتر:‌ Ido ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال

ایردراپ یک اینچی

در دسامبر سال 2020 سیستم ایردراپ یک اینچی حدود 90 میلیون توکن به بیش از 5500 آدرس و حساب کاربران ارسال کرد. افرادی در این نقل و انتقال حضور داشتند که حداقل تا 20 دلار معامله کرده یا روز قبل از برگزاری این ایردراپ 4 معامله انجام داده بودند. در روز این نقل و انتقال ارزش هر توکن یک اینچی حدود 2 دلار بود. اما در آوریل سال 2021 این توکن‌ها بیش از 5 دلار معامله شدند.

مزایای ایردراپ ارز دیجیتال

به خاطر داشته باشید که ایردراپ ارز دیجیتال در واقع روشی برای تمایز یافتن از مابقی گروه‌ها و ارزهای دیجیتال است. همچنین ایردراپ‌ها در بیشتر مواقع توسط یک استارت‌آپ رمز ارز اداره می‌شوند و روی کار می‌آیند. بعضی از مشاغل نسبت به ایردراپ‌ها واکنش نشان می‌دهند. درواقع این مشاغل هشدارهایی را در مورد این ایردراپ‌ها به کاربران منتقل می‌کنند.

ایردراپ به طور کلی برای انواع شرکت‌های نوپایی که در لیست پیشنهادی قرار دارند مزیت محسوب می‌شود. این خدمات بازاریابی موجب شناخته‌شدن رمز ارز یا سیستم نوپایی می‌شود که هنوز کاربری را به خود جلب نکرده است. درواقع این بازاریابی‌ها به نوعی ضروری هستند.

ارز دیجیتالی که مورد استفاده قرار نگیرد، در واقع هیچ اهمیت و ارزشی ندارد. در ادامه باید گفت هیچ رمز ارزی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد مگر اینکه مردم را تشویق به پرداخت هزینه‌های لازم در جهت تبلیغات و بازاریابی ارز دیجیتال مورد نظر کند. به طور کلی در هر فضایی هم نکات مثبت و هم نکات منفی بسیاری وجود دارد.

مطالعه بیشتر: عرضه اولیه ارز دیجیتال ICO

معایب ایردراپ ارز دیجیتال

گذشته از نکات مثبت و کاربردی ایردراپ هشدارها و اخبار منفی نیز در این مورد دیده و شنیده می‌شود. افراد صنایع مختلف به برگزاری این ایردراپ‌ها اعتراض دارند. برای مثال بنیان‌گذار انجمن مشاوره و حل مسائل بیت کوین، این ایردراپ‌های ارز دیجیتال را طرحی معرفی کرده که به صورت قطره‌‌چکانی آغاز و به شکل یک پمپ فشار قوی تخلیه می‌شوند.

از معایب بزرگ ایردراپ ارز دیجیتال برجستگی مصنوعی آن است. در واقع کاربران در راستای کسب سود سریع، ارزهای دیجیتال خود را در معرض فروش می‌گذارند در حالی که در بیشتر مواقع توکن‌هایی که از طریق ایردراپ منتقل شده‌اند ارزش زیادی نخواهند داشت.

چرا از ایردراپ ارز دیجیتال استفاده می‌شود؟

ارز دیجیتال کمک‌های سخاوتمندانه بسیاری در اختیار شما قرار می‌دهد. ذی‌نفعان این پروژه‌ها همیشه شاهد این رویدادهای بزرگ هستند. اما چرا بعضی از استارت‌آپ‌ها، به برگزاری ایردراپ ارز دیجیتال روی آورده‌اند؟

آگاهی دادن

دلیل اصلی روی انجام ایردراپ ارز دیجیتال، آگاهی دادن به کاربران است. در روزهای اولیه روی کار آمدن یک رمز ارز، تبلیغات و سرمایه‌گذاری جمعی تاثیر بسیاری در بزرگ‌تر شدن آن رمز ارز خواهد داشت. اما اوضاع همیشه به یک شکل نخواهد بود و کم کم مشکلات به وجود می‌آیند. حتی گاهی بازار به حدی اشباع می‌شود که سرمایه اصلی این سرمایه‌گذاران نیز به خطر می‌افتد.

در بعضی کشورها مانند چین این نوع بازاریابی و تبلیغات ممنوع هستند. دولت چین تمایل بیشتری به جذب قانونی و رسمی دارد. توزیع سکه‌های رایگان بدون‌شک سبب تشویق و جذب کاربران بسیاری می‌شود. حتی بسیاری از طرفداران با شور  و شوق بسیار کیف پول خود را از سکه‌های معرفی‌شده در یک ایردراپ مملو می‌کنند.

ایردراپ ارز دیجیتال و عملکرد آن

پاداش‌دهی به کاربران

بسیاری از سرمایه‌گذاران به پایداری طولانی مدت این پروژه‌ها اهمیت نمی‌دهند و تنها به فکر بازدهی کوتاه مدت هستند. بنابراین این کاربران از یک پروژه به سوی پروژه دیگر می‌روند. این افراد کیسه‌های خود را از پاداش‌های موجود در ایردراپ ارزهای دیجیتال پر می‌کنند.

ناگفته نماند این افراد به دنبال کسب سود زیاد طی سرمایه‌گذاری کوتاه مدت هستند. روش پاداش‌دهی ایردراپ‌ها ارزش واقعی پروژه را تامین نمی‌کند. به طور کلی این روش حتی می‌تواند به پلتفرم کل ارزهای دیجیتال آسیب بزند.

توزیع غیر متمرکز توکن‌ها

در بعضی مواقع ممکن است سرمایه‌گذاران ثروتمند از سهم جیب خود بردارند. در واقع ارزش توکنی  را در روزهای ابتدایی حفظ کنند. این سرمایه‌گذاران میزان زیادی از عرضه اولیه خود را همچنان نگه‌می‌دارند. نکته این که تعداد زیادی از توکن‌ها در دست افراد کمی قرار می‌گیرد. در نتیجه سیستم‌های ارزی در راستای ایجاد تعادل مجبور به برگزاری ایردراپ می‌شوند.

جذب سرمایه‌گذار

همان‌طور که می‌دانید ایردراپ ارز دیجیتال با ارائه توکن همراه است. این عمل روشی هوشمندانه برای جذب سرمایه‌گذار به حساب می‌آید. به طور کلی بدون صرف هزینه زیاد، می‌توان برای یک توکن نوپا بازاریابی کرد. جذب سرمایه‌گذار نیز مشابه افزایش آگاهی است.

فراموش نکنید زمانی که پروژه ایردراپ ارزهای دیجیتال تازه روی کار آمده بود مخالفان بسیاری داشت. اما با گذر زمان ثابت شد طبق این روش‌ها می‌توان قیمت یک توکن را خیلی راحت بالا برد. همچنین بسیاری از کاربرانی که توکن رایگان دریافت کرده بودند با گذر زمان برای دریافت همان توکن حاضر به پرداخت پول شدند.

نحوه دریافت ایردراپ ارز دیجیتال

اگر تمایل به دریافت ایردراپ ارز دیجیتال دارید، با یک سرچ ساده شروع کنید. به جستجوی ایردراپ ارز دیجیتال بپردازید و خیلی ساده به هدف خود دست می‌یابید. از آنجاکه این پروژه‌ها بیشتر برای بازاریابی و تبلیغات استفاده می‌شوند، پیدا کردن آنها کار دشواری نخواهد بود. ناگفته نماند بعضی از سایت‌های ارز دیجیتال یک ردیف از فهرست‌های خود را به پروژه‌های ایردراپ اختصاص داده‌اند.

گذشته از همه این موارد بد نیست بدانید که کلاهبرداری در بازار ارز دیجیتال بیداد می‌کند. کاربران بهتر است در حفاظت از حساب کاربری خود بسیار محتاطانه عمل کنند. توجه داشته باشید گاهی بعضی از شرکت‌ها و گروه‌ها مدعی ارائه ایردراپ هستند در حالی که هدف اصلی آنها سرقت اطلاعات کاربری حساب شماست.

همان‌طور که دستیابی به پروژه‌های ایردراپ بسیار ساده است، کلاهبرداری به بهانه این پروژ‌ها نیز ساده خواهد بود. هر زمانی که یک ایردراپ ارز دیجیتال برای دسترسی به حساب شما درخواست بدهد و در واقع نیاز به اطلاعات خصوصی کیف پول رمز ارز شما داشته باشد، بدون‌شک این ایردراپ یک کلاهبردار خواهد بود.

آیا ایردراپ ارزشمند است؟

از آنجایی‌که این ایردراپ‌ها به شکل رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، ممکن است فکر کنید که این ایردارپ‌ها ارزش تلاش و مورد توجه قرار گرفتن را ندارند. اما باید بدانید که ارائه رایگان هر توکن موجب ایجاد تلاطم در آن بازار می‌شود. در نتیجه با گذر زمان قیمت ارز مورد نظر سیری صعودی پیش می‌گیرد.

برای اطلاع از قیمت شیبا اینو، قیمت تتر، قیمت لحظه‌ای بیت‌کوین، قیمت دوج کوین و سایر رمز ارزها می‌توانید همین حالا از کیوسک کمک بگیرید.

عده‌ای از کاربران تمایل دارند سکه‌هایی را که دریافت کرده‌اند،به پول نقد تبدیل کنند. بعید نیست که این سکه‌های عرضه‌شده رایگان، با گذر زمان ارزش خود را از دست بدهند. در نظر داشته باشید ارزش هر ایردراپ با دیگری متفاوت خواهد بود. بعضی ایردراپ‌ها هیچ ارزشی ندارند و در مقابل بعضی دیگر به اندازه سنگ‌های قیمتی ارزشمند هستند.

ارزش ایردراپ ارز دیجیتال

به گفته عده‌ای از سرمایه‌گذاران بعضی ایردراپ‌های ارز دیجیتال به عنوان منبع درآمدی اضافی و عالی به حساب می‌آیند. با توجه به اینکه توکن‌ها به صورت رایگان در اختیارتان قرار می‌گیرند در پروژه‌های ایردراپ شرکت کنید. فراموش نکنید اولین قدم در کسب سود از طریق ایردراپ‌ها، انتخاب و پیداکردن یک ایردراپ ارزشمند و پشتیبان است.

مقابله با ریسک‌های ایردراپ ارز دیجیتال

پیش از این نیز گفتیم تمام پروژه‌های ایردراپ خیرخواهانه و هدفمند نیستند. شما به عنوان یک کاربر باید بدانید در چه نوع ایردراپی ثبت‌نام می‌کنید. نکته اول اینکه در صورتی که ایردراپ، درخواست ارسال بودجه را بیان می‌کند، بدون‌شک هدفش کلاهبرداری خواهد بود. پس به هیچ‌وجه سراغ این ایردراپ‌ها نروید.

مسئله بعدی سوء استفاده از اطلاعات شخصی و کاربری شماست. گاهی یک ایردراپ با وعده ارسال توکن‌های ناچیز اطلاعات حساب کاربری شما را دریافت می‌کند. در نتیجه می‌تواند به کیف پول ارز دیجیتال شما دسترسی پیدا کند. شما نباید آدرس عمومی کیف پول خود را به ازای دریافت توکن‌های خرد در اختیار یک کلاهبردار یا هکر بگذارید.

پیشنهاد ما این است که اطلاعات حساب کاربری خود را به هیچ‌کس ندهید به خصوص حسابی که مبلغ قابل توجهی در آن نگه‌داری می‌شود. زمانی که آدرس کیف پول خود را در اختیار دیگران بگذارید به راحتی مورد هدف اخاذی یا هک قرار می‌گیرید. در نتیجه بهترین کار ایجاد کیف پولی جدید مختص ایردراپ ارز دیجیتال است.

نتیجه‌گیری

طی این مقاله قصد داشتیم توضیح دهیم که ایردراپ ارز دیجیتال یک حیله تبلیغاتی و بازاریابی بی‌ضرر است. اما سرمایه‌گذاران و کاربران بسیاری با انگیزه کسب سود متقابل به این پروژه‌ها وارد می‌شوند. در واقع پروژه‌های ایردراپ در ابتدای کار می‌تواند حامیان مناسبی پیدا کند.

با استفاده از خدمات کیوسک به‌راحتی می‌توانید برای خرید تتر، اتریوم، دوج کوین و سایر ارزهای دیجیتال در ایران اقدام کنید.

درست است که این پروژه‌ها در ابتدا خرد و ناچیز به نظر می‌رسند اما با گذر زمان علاقه‌مندان خود را پیدا می‌کند. به طور کلی پروژه‌های ایردراپ ارز دیجیتال جزئی از پروژه‌های آینده‌دار و رایگان محسوب می‌شوند. درواقع افراد و کاربران می‌توانند بدون پرداخت هیچ مبلغی وارد یک پروژه سرمایه‌گذاری شوند که شاید در آینده نتیجه‌بخش باشد.

خوشحال می‌شویم تجربه خود را در مورد ایردراپ ارزهای دیجیتال با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.