توکن حاکمیتی چیست؛ در سرنوشت بلاکچین‌‌‌‌ها سهیم باشیم

آشنایی با توکن حاکمیتی

0
  1. توکنیزاسیون چیست؟ معرفی امن‌ترین روش حفظ اطلاعات
  2. توکن حاکمیتی چیست؛ در سرنوشت بلاکچین‌‌‌‌ها سهیم باشیم
  3. توکنومیک چیست؛ آیا هر ارز دیجیتالی ارزش سرمایه‌گذاری را دارد؟
  4. توکن نیمه مثلی، NFT دیگر یکبار مصرف نیست!
  5. سوشال توکن (Social Token) یا توکن اجتماعی چیست؟
  6. توکن چیست؟ آشنایی با مفهوم توکن Token ارز‌‌های دیجیتال
  7. توکن‌های مثلی یا Fungible Tokens چیست؟
  8. توکن سوزی چیست؟ و چه فایده‌ای برای رمز ارزها دارد؟
  9. توکن بازی چیست و چه کاربردی دارد؟

توکن حاکمیتی چیست؟ این سوال بسیاری از افرادی است که بین کاربران ارز‌‌‌های دیجیتال شنیده می‌شود. تصور کنید مسئولین شرکت یا توسعه‌دهندگان رمز ارز‌‌‌ها براساس منافع شخصی خود تصمیمی بگیرند که به ضرر کاربران باشد، در این صورت چه اتفاقی می‌افتد و چه بلایی سر دارایی کاربران خواهد آمد؟

این همان دلیلی است که طراحان کریپتوکارنسی‌، توکن‌‌‌‌های حاکمیتی (Governance Token) را با هدف کمک به شکل‌گیری آینده پروتکل‌‌‌‌های امور مالی غیرمتمرکز (دیفای)، با سهیم کردن نظرات صاحبان ارز دیجیتال برای تصمیم‌گیری آینده آن‌ها به وجود آورده‌اند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

رمزارز‌‌‌هایی تولید شده‌اند که کاربران می‌توانند در توسعه سیستم‌‌‌‌ها و پیشبرد اهداف آن‌ها تأثیر بگذارند. اما به راستی توکن‌ حاکمیتی چیست و چرا تا این اندازه بین مردم مهم شده‌ و محبوبیتی جهانی پیدا کرده است؟ ما در این مقاله ضمن معرفی توکن حاکمیتی، مزایا و معایب آن‌ها را معرفی کرده و خطرات معاملات، توزیع و ارتباطات این توکن‌‌‌‌ها را به صورت مختصر شرح خواهیم داد. اگر شما هم به آشنایی با توکن‌‌‌‌های حاکمیتی علاقه‌مند هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مطالعهٔ بیشتر: برنامه غیرمتمرکز

توکن حاکمیتی چیست

توکن حاکمیتی چیست؟ توکن‌‌‌‌های حاکمیتی، رمزارز‌‌‌هایی هستند که قدرت رای‌دهی کاربران را در پروژه‌‌‌‌های بلاکچین نشان می‌دهند. این توکن‌‌‌‌ها اغلب با پروژه‌‌‌‌های دیفای ادغام می‌شوند، زیرا برای غیرمتمرکز بودن نیاز به توزیع قدرت و حقوق میان کاربران دارند.

توکن حاکمیتی چیست

پنج پروژه برتر ارز دیجیتال دیفای، بیش از 50 میلیارد دلار ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. اگر همه آن‌ها با یک توکن واحد یک اکوسیستم غول پیکر را تشکیل‌دهند، این گروه میان مجموعه رمز ارز‌‌‌ها رتبه سوم را خواهد داشت. این روند نشان‌دهنده آن است که جنبه‌‌‌‌هایی مانند تمرکززدایی برای کاربران اهمیت بسیاری دارد و آن‌ها می‌خواهند مشارکت فعالی در پروژه‌‌‌‌های کرپیتوکارنسی داشته باشند.

مشارکت کاربران در پروژه‌‌‌‌های ارز دیجیتال

چنین به نظر می‌رسد که کاربران دوست دارند، در پروژه‌‌‌‌های رمز ارز خود سهیم باشند و با نظرات تأثیرگذار خود بتوانند از آن سود کسب کنند. طرفدارن این توکن‌‌‌‌ها براین باورند که آن‌ها امکان کنترل کاربر را فراهم کرده‌اند تا بتوانند به هدف واقعی پروژه‌‌‌‌های رمزنگاری که رسیدن به تمرکززدایی و دموکراتیک‌سازی است، دست پیدا کنند.

با استفاده از این توکن‌‌‌‌ها می‌توان پیشنهادات حاکمیتی را ایجاد و به آن‌ها رای داد. با این کار، کاربر به صورت مستقیم روی ویژگی‌‌‌‌های یک پروتکل تأثیر می‌گذارد. شما می‌توانید رابط‌کاربری، نحوه توزیع کارمزد توسط صرافی‌‌‌‌های غیرمتمرکز و سایر ویژگی‌های رمز ارزهای خود را تغییر دهید.

مطالعه بیشتر: استیبل کوین چیست؟

چرا توکن‌های حاکمیتی مهم هستند؟

هیچ کس دوست ندارد این حس به او دست دهد، در اکوسیستمی مانند دیفای که برای کاهش واسطه‌‌‌های مالی است، نادیده گرفته شده یا صدای او شنیده نشود. توسعه‌دهندگان برای ارتقاء پروژه‌‌‌های خود، مجبور نیستند انتخاب‌های سختی انجام‌دهند، آن‌ها می‌توانند با جامعه تعامل داشته باشند و مشکل پروژه خود را پیدا کنند. برای مسائلی از قبیل، «چرا یک ویژگی خاص باید تغییر کند»، و «چگونه تیم باید بودجه و مشارکت را اداره کند»، رای‌گیری می‌شود.

رای دهی برای اعمال تغییرات در توکن حاکمیتی

توکن حاکمیتی چیست؟ Governance Token همان چیزی است که به کاربران امکان می‌دهد که به صورت فعالانه در قرارداد‌‌های هوشمند تغییر ایجاد کنند. برای مثال اگر گروهی به پروژه حمله کرده و وجوه کاربران را به سرقت ببرند، یا هرگونه فعالیت مخرب دیگر را انجام‌دهند، کاربران و توسعه‌دهندگان مجبور نیستند از شبکه دیگری استفاده کنند. آن‌ها می‌توانند برای درست شدن شرایط پروژه رای ‌دهند و زمانی که نظر‌‌های اعلام شده به حد نصاب رسید، توسعه‌دهندگان از حق کامل برای اعمال تغییرات لازم برخوردار خواهند بود.

تمرکززدایی

چرا توکن‌‌‌های حاکمیتی مهم هستند؟ چون آن‌ها پیشرو تمرکززدایی نهایی هستند. در این توکن‌‌‌ها هیچ ماینری وجود ندارد و فرآیند تصمیم‌گیری فقط به کسانی محدود می‌شود که به طور واقعی در یک پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آن‌ها را به عنوان سهام‌دارانی در نظر بگیرید که از مزایای موفقیت یک کسب و کار استفاده می‌کنند. این شرکت تنها در صورتی می‌تواند موفق شود که شرکت‌کنندگان مشوق مالی باشند تا کل پروژه را به پیش ببرند.

مطالعه بیشتر: میم کوین

مقایسه توکن‌‌‌‌های حاکمیتی و توکن‌‌‌‌های کاربردی

آیا بین توکن‌‌‌های حاکمیتی و توکن‌‌‌های کاربردی تفاوتی وجود دارد؟ اگر چنین است؛ کدام یک بهتر هستند و چرا؟ ما جواب مختصری به توکن حاکمیتی چیست دادیم، حال بیایید با توکن‌‌‌های کاربردی آشنا شویم. توکن‌‌‌های کاربردی نوعی دارایی دیجیتالی دارای سودمند هستند. این ابزار مفید، بیشتر اوقات، محدود به شبکه بلاک چین بومی یا پلتفرم رمزنگاری شده است.

مقایسه توکن‌‌‌‌های حاکمیتی و توکن‌‌‌‌های کاربردی

یک مثال عالی از توکن، ابزار بایننس کوین (BNB)، رمز ارز بومی صرافی بایننس است. این دارایی برای اهداف مختلف در بایننس استفاده می‌شود، از جمله پرداخت هزینه، رای دادن به لیست‌‌های توکن جدید و پرداخت بلیط به عنوان «هزینه ورودی» برای ویژگی‌‌های خاص پلتفرم و هزینه جمع‌آوری و نگهداری رمز ارزها.

توکن حاکمیتی یا توکن کاربردی، کدام یک بهتر است؟

برخلاف تمام ویژگی‌‌های مثبت در توکن‌‌های کاربردی، آن‌ها فاقد قابلیت حاکمیتی هستند. توکن‌‌های حاکمیتی نسخه ارتقاء یافته توکن‌‌های کاربردی هستند. به همین دلیل، بدیهی است که آن‌ها گزینه بهتری باشند.

مزایا و معایب توکن‌‌‌‌های حاکمیتی

تا به اینجا متوجه شدیم که توکن حاکمیتی چیست؟ حال وقت آن رسیده با مزایا و معایب این توکن‌‌ها آشنا شویم. واضح است که Governance Token سودمند است. اما معایب و مزایای آن چیست و چگونه بر پروتکل‌‌های رمزنگاری تأثیر می‌گذارد؟

مزایای توکن‌‌های حاکمیتی

از جمله مزایای این توکن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تمرکززدایی

تنها راهی که توسعه‌دهندگان می‌توانند تمرکززدایی دیفای را نشان‌دهند، توکن‌‌های حکومتی است. بدون این توکن‌‌ها در پروژه با عقد قرارداد‌‌های هوشمند، هیچ‌کس، هیچ کنترلی بر روی آن نخواهد داشت. تمرکززدایی اصلی‌ترین هدفی است که دارایی‌‌های دیجیتال به آن دست می‌یابند.

فرصت‌‌های همکاری

رای‌گیری مسیری برای بحث کردن است که بحث نیز مسیر را برای همکاری هموار می‌کند. زمانی که کاربران می‌توانند به صورت مستقیم در مورد موضوعی که با آن روبرو هستند نظر ‌دهند، به همکاری با سایر اعضای شبکه و تصمیم‌گیری درباره آن، تشویق می‌شوند. به همین دلیل است که انجمن‌‌ حاکمیتی دومین کانال اجتماعی برتر بعد از کریپتو توییتر (Crypto Twitter) است.

مشارکت جوامع شرکت‌کننده

حاکمیت منجر به مشارکت بیشتر جوامع می‌شود، زیرا کاربران هم دلیل و هم روشی برای هدایت فعالانه مسیر و جهت پروژه دارند.

توسعه کارآمد

اگرچه توسعه‌دهندگان به طور کامل از نقش خود در فرایند تصمیم‌گیری صرف نظر نمی‌کنند، مدل‌‌های حکومتی کار را برای آن‌ها آسان‌تر کرده، تا به پاسخ‌‌های مشخصی برسند و تغییراتی را که لازم می‌دانند توسط جامعه خود پیاده کنند.

مطالعه بیشتر: سوشال توکن

معایب توکن‌‌های حاکمیتی

همانند هر سیستم دیگری، توکن‌های حاکمیتی هم معایبی دارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

رای خودخواهانه

رای دادن افراد به این معنا نیست که بهترین نتیجه ممکن را رقم خواهند زد. به بیان ساده، همیشه کاربران خودخواهی وجود خواهند داشت که تنها به تصمیماتی رای‌دهند که فقط به نفع خود آن‌ها است.

عدم پاسخ‌گویی

واضح است که هیچگاه پاسخ‌گویی واقعی با مدل‌‌های حاکمیتی مبتنی بر دموکراسی وجود نخواهد داشت. اگر تصمیمی اشتباه پیش رود، جامعه همیشه گروه نامرئی را که در رای دهی شرکت نکرده‌اند، سرزنش خواهند کرد.

ریسک‌‌‌‌های توکن‌‌‌‌های حاکمیتی

ما تا به اینجا فهمیدیم توکن حاکمیتی چیست و چه مزایا و معایبی دارد، حال وقت آن رسیده با ریسک‌‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه‌‌های غیرمتمرکز آشنا شویم. هدف نهایی Governance Token ایجاد یک جامعه غیرمتمرکز خودگردان است، چون به همه کاربران اجازه می‌دهد در مورد نحوه مدیریت پروتکل یا پروژه بحث کرده و رای‌دهند. در ادامه خطراتی که توکن‌‌های حاکمیتی را تهدید می‌کند معرفی خواهیم کرد.

ریسک‌‌‌‌های توکن‌‌‌‌های حاکمیتی

توکن حاکمیتی نشان‌دهنده قدرت کاربران در تصمیم‌گیری برای دارایی‌‌های خود، است. هرکسی این توکن‌‌ها را نگه دارد، می‌تواند در رای‌گیری‌‌ها شرکت کند. به عنوان مثال، پروتکل کامپوند به دارندگان توکن COMP اجازه می‌دهد تا در مورد همه تغییرات پروتکل بحث کرده، پیشنهاد و رای‌‌های خود را ثبت کنند.

با این حال مشکلاتی برای معاملات این توکن‌ها وجود دارد. در واقع، توکن‌های حاکمیتی نباید هیچ ارزشی داشته باشند زیرا آن‌ها را مشمول معاملات می‌کند. متاسفانه در اکثر پروژه‌ها این اشتباه، انجام شده است.

نگاهی به کلاهبرداری در معاملات سوشی سواپ

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران توکن‌های سوشی‌سواپ را معامله می‌کردند، سازنده آن تصمیم گرفت بخش قابل توجهی از توکن‌های خود را بفروشد. این فروش باعث کاهش 90 درصدی قیمت آن شد. به این ترتیب کاملا مشخص است که نباید از توکن حاکمیتی به عنوان دارایی برای معاملات استفاده کرد.

همانطور که در مثال دیدید، اینجا کاربران 90 درصد از ارزش رمزارز خود را با مشارکت فعال در مدیریت پروژه از دست دادند. در این مثال، اکثر سرمایه‌گذاران که صاحب توکن سوشی سواپ بودند، آن را به عنوان انگیزه‌ای برای به دست آوردن پول نقد اضافی به عنوان معامله می‌دانستند. جنبه مالی دلیل اصلی این سقوط بزرگ بود، زیرا اکثر ماینرها نقدینگی این سکه را به عنوان یک توکن حاکمیتی محسوب نمی‌کردند و هیچ مشکلی با فروش آن با قیمت پایین نداشتند.

قیمت دوج کوین،‌ قیمت تتر، قیمت شیبا اینو و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی کیوسک ببینید.

خطرات توزیع متناسب

برای پروژه‌هایی که از طریق ییلد فارمینگ (yield farming) یا همان استخراج نقدینگی توکن حاکمیتی را راه اندازی می‌کنند، این خطر وجود دارد که نهنگ‌ها بتوانند با کسب توکن حاکمیتی، قدرت رای زیادی به دست آورند. این موضوع کنترل اعضای تیم را بر پروژه محدود کرده و نهنگ‌ها می‌توانند پیشنهاد‌هایی را که به نفع آن‌هاست، تایید و راه اندازی کنند.

خطرات ارتباطات حاکمیتی

اگر مفهوم توکن حاکمیتی چیست را درک کرده باشید باید با ارتباطات حاکمیتی آشنا شوید. برای نمونه بیایید توکن حاکمیتی کازماس (Cosmos) را بررسی کنیم. این توکن شما را ملزم می‌کند تا از طریق توکن‌های خود به پیشنهادات رای دهید. با این حال، چندین مشکل اساسی وجود دارد.

  • طرح‌های پیشنهادی بسیار زیاد هستند.
  • پیشنهادات بیش از حد فنی هستند یا به کاربران عادی مربوط نمی‌شوند.
  • مردم با پیروی از چهره‌های برجسته که نحوه انجام کارها را به آن‌ها می‌گویند، رای می‌دهند.

به دلیل تخصصی بودن نظرسنجی‌ها رای‌دهی حاکمیتی از طرف مردمی که دانش زیادی در آن حوزه ندارند، زمان‌بر و چالش برانگیز خواهد بود. از سوی دیگر، اکثر مردم دانش زیادی درباره تکنولوژی بلاکچین ندارند، به همین دلیل به نظرات و ترجمه‌های شخصیت‌های برجسته اکتفا می‌کنند، زیرا آن‌ها را متخصص این کار می‌دانند، درحالی که این روش می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

مقایسه توکن‌‌‌‌های حاکمیتی و توکن‌‌‌‌های کاربردی

برای مثال توکن حاکمیتی کازماس به کاربران اجازه می‌دهد، حق رای خود را به دیگران واگذار کنند. اکثر اوقات آن‌ها از نودهای اپراتور برای رای دهی مطمئن استفاده می‌کنند. این انتخاب ریسک رای‌دهی را کم می‌کند، با این حال شما اعتبار خود را بر عهده شخص دیگری قرار داده‌اید.

جمع بندی

دیفای (DeFi) یا امور مالی غیر‌متمرکز روزبه‌روز در حال افزایش است و پروژه‌های دیفای برای مشارکت کاربران در پیشبرد اهداف، سازوکاری اندیشیده‌اند تا نظرات کاربران را در پروژه‌ها سهیم کنند. توکن‌های حاکمیتی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که کاربران بتوانند نظرات خود را نشان داده و برای سرمایه خود تصمیم‌گیری کنند.

کیوسک سایت معتبر خرید و فروش دوج کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است. با استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانید برای خرید آسان رمز ارزها اقدام کنید.

علاوه بر امکان رای‌دهی، امکان تجدید نظر در ساختار مالی و همچنین جذب سرمایه برای شرکت‌ها را نیز برای کاربران فراهم می‌کند. ما در این مقاله سعی کردیم، پاسخ روشنی به توکن حاکمیتی چیست، دهیم. اگر تجربه استفاده از این توکن‌ها و یا سوالی درباره آن‌ها دارید، نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.