تتر چیست؟ همه چیز دربارۀ ارز دیجیتال USDT

تتر چیست

0

تتر چیست و چه تفاوتی با سایر رمز ارزها دارد؟ تتر یکی از پرطرف‌دارترین ارزهای دیجیتال باثبات در بازار است. رمز ارز تتر به‌عنوان جایگزین ارزهای دنیای حقیقی، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای، سود مطمئنی دارد. اما تفاوت‌های این ارز دیجیتال با سایر ارزها، باعث شده تازه‌کارهایی که نمی‌دانند تتر چیست رغبت چندانی به آن نشان ندهند.

در این مقاله از آکادمی کیوسک به پرسش تتر چیست به زبان ساده پاسخ می‌دهیم و صفر تا صد آن را با شما در میان می‌گذاریم. پس اگر می‌خواهید روی تتر سرمایه‌گذاری کرده و به سود مطمئنی هم برسید، این نوشته را با دقت و تا انتها مطالعه کنید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

تتر چیست و چقدر ارزش دارد؟

پیش از آنکه به پرسش تتر چیست بپردازیم، بیایید با ارز دیجیتال باثبات آشنا شویم. ارز دیجیتال پایدار یا استیبل کوین (stablecoin) ارز دیجیتالی است که به یکی از ارزهای فیات وابستگی دارد. اما ارز فیات چیست؟ ارزهای دنیای واقعی، مانند دلار، یورو، پوند، یوان و غیره را ارز فیات (fiat) می‌گویند.

شرکت‌هایی وجود دارند که پشتوانه‌های مالی با ارزهای فیات تأمین کرده و بر مبنای این پشتوانه‌ها، ارز دیجیتال باثبات تولید می‌کنند. آن‌ها برای تولید ارز دیجیتال باثبات بر مبنای ارز فیات، از دو روش عمده استفاده می‌کنند:

  • روش اول، وثیقه‌گذاری با ارز فیات است. در این روش، شرکت تولیدکننده ارز دیجیتال باثبات، با وثیقه‌گذاری دارایی‌هایش، از ارز دیجیتال خود پشتیبانی می‌کند. این وثیقه‌گذاری با دارایی‌های حقیقی، اثباتی برای مطمئن‌بودن ارز دیجیتال و حفظ ارزش آن است.
  • روش دوم، دستکاری منبع آن ارز دیجیتال با الگوریتم‌های خاصی است. آن‌ها با استفاده از الگوریتم‌هایشان، بسته به میزان تقاضای بازار، پشتوانه ارز دیجیتال خود را کاهش یا افزایش می‌دهند.

تتر (Tether) یکی از همان ارزهای دیجیتال باثبات است که به ارزهای فیات وابستگی یک‌به‌یک دارند. رایج‌ترین تتر موجود در بازار، تتر یواس‌دی‌تی (USDT) است که با دلار آمریکا برابری می‌کند.

هر تتر یو‌اس‌دی‌تی معادل ۱ دلار آمریکاست، نه یک سنت کمتر و نه یک سنت بیشتر. در واقع می‌توان گفت تتر یواس‌دی‌تی حداقل از نظر ارزش، یک دلار دیجیتالی محسوب می‌شود.

هم‌ارزشی تتر یواس‌دی‌تی با دلار آمریکا، به معامله‌گران تتر اجازه می‌دهد بدون آنکه نیازی به محاسبه نرخ ارز داشته باشند، بین ارزهای فیات، به‌راحتی انتقال سهم انجام دهند.

البته همان‌طور که گفته شد، تتر را با پشتوانه ارزهای فیات مختلف تولید می‌کنند. برای نمونه، تتر ای‌یو‌آرتی (EURT) با یورو هم‌ارزش بوده و از تترهای پرطرف‌دار بازار هم است.

سرمایه‌گذاران و دارندگان تتر از نوسان ارزش ارزهای دیجیتال در امان هستند، چون تتر ارز دیجیتال باثبات است؛ اما نوسانات نرخ ارز فیات قفل‌شده، روی ارزش ارز دیجیتال آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

برای مثال، تصور کنید اتفاقی بیفتد و ارزش دلار آمریکا پایین بیاید. در این شرایط، اگر تتر یو‌اس‌دی‌تی داشته باشید، ارزش آن هم به میزان افت قیمت دلار، کاهش پیدا می‌کند.

تتر

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

چه کسی ارز دیجیتال تتر را ساخت؟

آیا دوست دارید بدانید تتر چیست و از کجا شکل گرفت؟ داستان تتر از نوامبر سال ۲۰۱۴ شروع شد. در آن سال پروژه‌ای به‌نام ریل‌کوین (Realcoin) در جریان بود. براک پیرس (Brock Pierce) با همراهی کریگ سلارز (Craig Sellars) و ریو کالینز (Reev Collins) از ریل‌کوین دست کشیده و سراغ راه‌اندازی ارز دیجیتال جدیدی رفتند.

هدف اولیه آن‌ها ساخت رمز ارزی بود که با بعضی ارزهای فیات نسبت یک‌به‌یک داشته باشد. این رمز ارز قرار بود پرداخت‌‌‌‌ها در بستر بلاک‌چین را تسهیل کند. آن‌ها ارز دیجیتال خود را با استفاده از پلت‌فرم اُمنی ‌‌‌لیر (Omni Layer) ساختند که بر‌‌‌‌اساس پروتکل بیت‌کوین شکل گرفته است.

اما این‌روزها چه کسانی پشت پرده تتر هستند؟ گویا فیلیپ پاتر (Philip Potter) و جیانکارلو دیواسینی (Giancarlo Devasini) تتر را مدیریت می‌کنند؛ یعنی همان کسانی که پشت پرده بیت‌فینکس (Bitfinex)، یکی از چهار صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در دنیا هستند. حساب‌های جدید تتر هم بیشتر اوقات به‌سوی همین صرافی بزرگ هدایت می‌شوند.

در آوریل سال ۲۰۱۷ که یواس بانک (US Bank) و ولز فارگو (Wells Fargo) به‌عنوان شرکای بانکداری از هم جدا شدند، تتر و بیت‌فینکس هم دچار اختلال در عملیات‌های فیات شدند. به همین خاطر بیت‌فینکس دیگر مشتری‌های آمریکایی را نمی‌پذیرد و بازار دلاری هم فراهم نمی‌کند. در عوض، فقط از تتر یو‌اس‌دی‌تی استفاده می‌کند.

انواع تتر چه هستند؟

رایج‌ترین و پرطرف‌دارترین تتر موجود در بازار، یواس‌دی‌تی است. تتر یواس‌دی‌تی چهار نوع دارد که هرکدام روی بلاک‌چین به‌خصوصی راه‌اندازی شده است. این چهار نوع تتر دلاری عبارت‌اند از:

  • یو‌اس‌دی‌تی ای‌آرسی۲۰ (USDT ERC20) که بر پایه پروتکل ای‌آرسی۲۰ مبتنی بر بلاک‌چین اتریوم است.
  • یواس‌دی‌تی اُمنی (USDT Omni) که بر پایه پروتکل اُمنی لیر (Omni Layer) مبتنی بر بلاک‌چین بیت‌کوین است.
  • یواس‌دی‌تی ترون (USDT TRON) که بر پایه پروتکل تی‌آر‌سی۲۰ (TRC20) مبتنی بر بلاک‌چین ترون است.
  • یواس‌دی‌تی ای‌اُاس (USDT EOS) که مبتنی بر شبکه ای‌اُاس است.

تتر چه ویژگی‌هایی دارد؟

رمز ارز تتر را می‌توان شکل دیجیتالی ارزهای دنیای حقیقی دانست. این هم‌ارزشی بین برای مثال تتر یواس‌دی‌تی با دلار آمریکا، باعث ثبات قیمت آن می‌شود. سودی که شما از خرید تتر یواس‌دی‌تی می‌کنید، مشابه سودی است که از سرمایه‌گذاری در بازار دلار به دست می‌آورید.

اما این تنها ویژگی تتر نیست. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز تتر اشاره می‌کنیم:

  • پشتوانه مطمئنی دارد: تتر با ارزهای فیات، یعنی ذخیره نقدی و سایر دارایی‌های مشابه پشتیبانی می‌شود.
  • امنیت بالایی دارد: تتر از فناوری بلاک‌چین بهره می‌برد. بنابراین امنیت انتقال پول بالاست.
  • شفافیت مالی دارد: شما به‌عنوان معامله‌گر یا سرمایه‌گذار تتر، می‌توانید اطلاعات مربوط به ارزهای پشتوانه تتر را مشاهده و پیگیری کنید.
  • به‌راحتی به پول نقد تبدیل می‌شود: تتر را در سرتاسر دنیا، از جمله در ایران خودمان، از طریق صرافی‌های معتبری مانند کیوسک می‌توانید نقد کنید.
  • جایگزین خوبی برای ارزهای خارجی است: تتر به‌خاطر ثبات قیمت نسبی، جایگزین خوب و مطمئنی برای ارزهای خارجی مانند دلار است.
  • از سرمایه شما در برابر نوسان معمول ارزهای دیجیتال حفاظت می‌کند: ارزش رمز ارزها نوسان زیادی دارد. پس هنگام کاهش شدید قیمت ارزهایی مانند بیت‌کوین، می‌توانید آن‌ها را به تتر تبدیل کرده و ارزش دارایی خود را حفظ کنید.
تتر

درآمد شرکت تتر از کجاست؟

بر اساس ادعای وب‌سایت رسمی تتر، هر دلاری که به تتر، یا هر تتری که به دلار تبدیل می‌شود، ۰٫۱درصد کارمزد به شرکت تتر می‌رسد. درآمد این شرکت از محل همین کارمزدها تأمین می‌شود.

برای اطلاع از قیمت بیت‌کوین و خرید بیت‌کوین روی کیوسک حساب کنید.

رمز ارز تتر چگونه کار می‌کند؟

حالا که متوجه شدیم تتر چیست و با یکی از رایج‌ترین انواع آن، یعنی تتر یواس‌دی‌تی آشنا شدیم، بیایید نگاهی به چگونگی عملکرد این رمز ارز بیندازیم:

تتر برای اولین بار، روی پلت‌فرمی اُمنی (Omni) عرضه شد. این پلت‌فرم روی شبکه بلاک‌چین بیت‌کوین است و تبادل توکن‌ها یا دارایی‌های دیجیتال مختلف را در این شبکه ممکن می‌کند. بعد از بیت‌کوین، ارزهای تتر مبتنی بر اتریم (Ethereum) هم راه افتادند.

اما پیشرفت تتر به همین‌جا ختم نشد! تتر توکن‌ها و دارایی‌های خود را روی بیشتر از هشت بلاک‌چین، از جمله ترون (Tron)، ای‌اُاس (EOS)، سولانا (Solana) و اُام‌جی نتورک (OMG Network) هم منتشر کرد.

همان‌طور که بالاتر گفتیم، یکی از رایج‌ترین راه‌های هم‌ارزشی تتر با فیات، وثیقه‌گذاری است؛ یعنی شرکت تتر دارایی‌هایی را وثیقه گذاشته و به‌مقدار ارزش آن‌ها، رمز ارز تولید می‌کند. پس هر ۱ یواس‌دی‌تی موجود، ارزش ۱ دلار آمریکا را دارد. البته این هم‌ارزشی، برای یورو، پوند و سایر ارزهای فیات هم به همین شکل است.

برای آنکه بگوییم ۱ یواس‌دی‌تی ۱ دلار ارزش دارد، این تتر در هر لحظه فرضی باید به قیمت ۱ دلار قابل‌خرید باشد. در حال حاضر، تتر یواس‌دی‌تی تنها ارز قابل‌تبدیل به دلار آمریکاست که از طریق تعداد محدودی صرافی و شرکت تتر انجام می‌شود. البته سرمایه‌گذاران برای تبدیل تتر خود به دلار، باید حداقل ۱۰۰هزار دلار داشته باشند و کارمزد تبدیل آن هم بالاست.

مطالعه بیشتر: پروتکل اولنچ و ارز دیجیتال AVAX 

تتر چه مزیتی نسبت به سایر رمز ارزها دارد؟

بیشتر سودی که از ارزهای دیجیتال نصیب سرمایه‌گذاران و معامله‌گران آن‌ها می‌شود، از نوسان قیمت‌هاست؛ یعنی مقداری ارز دیجیتال می‌خرند، به قیمت بالاتری می‌فروشند. حالا شاید چنین پرسش‌هایی برایتان ایجاد شوند:

  • ارز دیجیتال باثباتی مثل تتر، که مبنای وجودی آن‌ها حفظ قیمت ثابت است، از کجا سود می‌کند؟!
  • آیا سرمایه‌گذاری روی تتر، مثل سپرده‌گذاری در حساب بانکی نامطمئنی است که صفردرصد سود می‌دهد؟!
  • بعضی تازه‌کارها که نمی‌دانند تتر چیست می‌پرسند اگر ریسک تتر بیشتر از رمز ارز معمولی است و امکان سود مالی هم ندارد، اصلا چرا تتر بخریم؟

اما واقعیت آن است که تتر به‌عنوان جایگزین فیات، برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این حوزه فوق‌العاده سودمند است. در این بخش به چهار مزیت اصلی تتر نسبت به سایر ارزهای دیجیتال می‌پردازیم.

تتر

۱. زمان انجام معامله تتر بسیار کوتاه است

واریز و برداشت سپرده‌های دلاری و ارزهای خارجی، اغلب فرایند زمان‌بری هستند و گاهی اوقات تا چهار روز کاری هم طول می‌کشند! اگرهم معامله بعد از تعطیلی بانک، شب‌ها، آخر هفته‌ها و روزهای تعطیل انجام شود، زمان انتظار بسیار بیشتر می‌شود.

اما برخلاف چنین تراکنش‌هایی، معامله‌های تتری طی چند دقیقه انجام می‌شوند. این مزیت فوق‌العاده‌ای است، چون معامله‌گران رمز ارزها اغلب اوقات باید سرمایه‌ها را به‌سرعت تبدیل به یکدیگر کرده و از فرصت آربیتراژ بهره ببرند.

۲. کارمزد معامله تتر صفر است

معامله‌های جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی یا همان سوئیفت (SWIFT) کارمزدهای بالایی دارند که از ۲۰ دلار شروع شده و به‌طور میانگین ۳۰ دلار است. علاوه بر این، اگر از ارز فیات برای خریدوفروش رمز ارز استفاده کنید، بانک‌ها کارمزد دیگری هم بابت تبدیل ارز خارجی دریافت می‌کنند.

اما شرکت تتر هیچ کارمزدی برای تبدیل ارز بین کیف‌های تتری نمی‌گیرد! البته کارمزدهای استاندارد شبکه بلاک‌چین، طبق معمول این معامله‌ها کسر خواهند شد.

۳. ارز دیجیتال تتر ثبات قیمت دارد

رمز ارزها به بی‌ثباتی معروف هستند. معامله یک ارز بی‌ثبات با ارز بی‌ثبات دیگر، موانع فراوان و ریسک بیشتری دارد. برای درک بهتر این قضیه، سناریوی زیر را تصور کنید که درباره معامله بیت‌کوین با اتریم است:

  • فرض کنید بیت‌کوین را برای خرید اتریوم تبدیل می‌کنید؛
  • اتریم ۱۰درصد گران می‌شود؛
  • به امید اینکه سود کنید، اتریم را می‌فروشید تا بیت‌کوین بگیرید؛
  • در حالی که معامله در جریان است، ناگهان بیت‌کوین ۱۵درصد افت قیمت پیدا می‌کند!

در چنین حالتی، با وجود اینکه تصمیمتان درباره خرید اتریم درست بود، اما در نهایت ضرر کردید! چون قیمت بیت‌کوین کاهش یافت. اما اگر از تتر یواس‌دی‌تی استفاده می‌کردید، تنها نگرانی‌تان قیمت اتریم بود. به همین خاطر است که معامله‌گران حرفه‌ای ارزهای باثابت را سودمند می‌دانند.

۴. با تتر، در سایه حرکت می‌کنید

بعضی اوقات بهترین جای ممکن در بازار، بی‌جایی است! تصور کنید قیمت رمز ارزی که دارید خیلی بی‌ثبات است. در چنین شرایطی، بهترین کار ممکن، نقد کردن آن است. بعد هم اینکه صبر کنید تا کاهش پیدا کرده و دوباره آن را بخرید. اما با سرمایه‌گذاری روی تتر، همیشه در گوشه‌ای از بازار ارز دیجیتال حضور دارید و نگران نوسان قیمت نیستید.

مطالعه بیشتر: پلتفرم پاراسواپ

خرید تتر در ایران: از کجا و چگونه تتر بخریم؟

حالا که به پاسخ تتر چیست رسیدید، شاید تمایل به سرمایه‌گذاری روی این ارز دیجیتال داشته باشید. رایج‌ترین و ساده‌ترین روش برای خرید تتر یو‌اس‌دی‌تی، تبادل رمز ارز دیگری با آن است؛ یعنی می‌توانید بیت‌کوین یا اتریوم بخرید، و آن‌ها را با تتر مبادله کنید.

این‌ها هم چند صرافی آنلاین هستند که معاملات تتر یواس‌دی‌تی به دلار را انجام می‌دهند:

  • کیوسک (صرافی معتبر ایرانی)،
  • کراکن (Kraken)،
  • بیت‌فینکس (Bitfinex)،
  • اکسمو (Exmo).

اما آیا تتر را هم مانند بعضی رمز ارزها، می‌توان استخراج کرد؟

آیا می‌توانیم تتر را استخراج کنیم؟

روند استخراج تتر با سایر ارزهای دیجیتال موجود بازار تفاوت دارد. همان‌طور که گفته شد، باید به‌ازای هر تتر صادرشده، یک دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات وثیقه‌گذاری شود؛ بنابراین مؤسسه‌های حسابرسی مختلفی استخراج تتر را زیر نظر دارند تا از انتشار تتر بدون پشتوانه جلوگیری کنند.

البته جامعه سرمایه‌گذاران و دارندگان رمز ارز، در این زمینه دچار تردید هستند. بعضی‌ها تتر را به نداشتن پشتوانه کافی متهم می‌کنند. به‌طور کلی عرضه تتر، به تقاضای موجود در بازار و میزان سپرده‌گذاری شرکت تتر بستگی دارد. بنابراین استخراج تتر امکان‌پذیر نیست.

مطالعه بیشتر: تبدیل بازار سنتی به مدرن با ارز دیجیتال سیسکوین

کیف پول تتر چیست : ارز دیجیتال تتر را کجا نگهداری کنیم؟

سرمایه‌گذاران حرفه‌ای بازار ارزهای دیجیتال، برای نگهداری دارایی‌های خود، باید کیف پول هم داشته باشند. کیف‌های ارز دیجیتال انواع نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارند. در این بخش رایج‌ترین کیف‌ها برای نگهداری تتر را معرفی می‌کنیم.

۱. کیف پول دیجیتال لجر

امن‌ترین راه برای نگهداری یواس‌دی‌تی، کیف سخت‌افزاری است. کیف سخت‌افزاری، ارزها را به‌صورت آفلاین حفظ کرده و دزدیدن آن‌ها را غیرممکن می‌کند. تنها خطری که سرمایه شما را تهدید می‌کند، این است که کسی به کیف سخت‌افزاری، دسترسی فیزیکی پیدا کرده و آن را بردارد.

لجر (Ledger) دو مدل کیف دارد که از تتر و بیش از ۱۲۰۰ رمز ارز دیگر پشتیبانی می‌کنند. هر دو مدل کیف‌های لجر، یعنی مدل اس (Model S) و مدل اکس (Model X) از تتر یواس‌دی‌تی پشتیبانی می‌کنند. تفاوت اصلی بین این دو، آن است که مدل اکس را می‌توان از روی موبایل هوشمند هم کنترل کرد.

۲. کیف پول دیجیتال ترزر

ترزر (Trezor) برند دیگری در دنیای کیف‌های سخت‌افزاری است که از تتر پشتیبانی می‌کند. ترزر هم دو مدل به‌نام‌های ترزر وان (Trezor One) و ترزر مدل تی (Trezor Model T) دارد. مدل تی جدیدتر است و صفحه لمسی هم دارد. البته کیف‌های ترزر فقط با کامپیوترهای دسکتاپ سازگاری دارند.

۳. کیف پول دیجیتال کوینومی

کوینومی (Coinomi) کیف نرم‌افزاری چندارزی چندپلت‌فرمی است که می‌توانید بیش از ۱۵۰۰ رمز ارز، از جمله تتر یواس‌دی‌تی را روی آن ذخیره کنید. این کیف محیط کاربرپسندی دارد. قابلیت تبادل ارز داخل خود این کیف تعبیه شده، بنابراین می‌توانید ارزهای خود را به تتر یواس‌دی‌تی تبدیل کنید یا برعکس. کوینومی در آی‌اُاس، اندروید، ویندوز، مکینتاش و لینوکس قابل‌استفاده است.

۴. کیف پول دیجیتال اکسودوس

اکسودوس (Exodus) کیف نرم‌افزاری دیگری برای رمز ارزهاست و طراحی زیبایی دارد. این کیف رمز ارز می‌تواند بیش از ۱۰۰ دارایی مختلف، از جمله تتر را روی خود نگه دارد. اگر در دنیای رمز ارزها تازه‌کار هستید، اکسدوس انتخاب خوبی برای شماست؛ چون کار با آن برای تازه‌کارها بسیار آسان است. اکسدوس در سیستم‌عامل‌های آی‌اُاس، اندروید، ویندوز، لینوکس و مکینتاش اجرا می‌شود.

۵. کیف دیجیتال تتر

شرکت تتر رابط وب مخصوص به خودش را هم دارد. البته این رابط چندان پیشنهاد نمی‌شوند، چون فقط از ارز دیجیتال تتر پشتیبانی می‌کند و هیچ رمز ارز دیگری را نمی‌توان در آن نگه داشت. علاوه بر این، چند ماه پیش، به‌خاطر هک ۳۰میلیون‌دلاری یواس‌دی‌تی، مدتی تعلیق شد!

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال پولکادات

تتر

دلیل انتقال تتر به OMG چه بود؟

تتر اواسط سال ۱۳۹۹ با زنجیره جانبی دیگری به‌نام اُام‌جی نتورک پلاسما (OMG Network Plasma) ادغام شد و حدود ۳میلیون یواس‌دی‌تی خود را به این شبکه منتقل کرد. هدف ظاهری این ادغام، کاهش کارمزدهای اتریوم بود؛ یعنی قرار شد تراکنش‌ها ارزان‌تر انجام شوند.

شرکت تتر با انتقال بخش بزرگی از حجم معاملات خود به شبکه اُام‌جی، امیدوار بود بار سنگین تراکنش‌ها روی اتریم را کم کند. آن‌ها با این انتقال، در هزینه‌هایشان هم صرفه‌جویی کردند؛ فشار روی شبکه اصلی را کم کرده و در نتیجه عملکردشان را بهبود دادند.

شبکه تتر مبتنی بر اُام‌جی از طریق بیت‌فینکس هم قابل‌دسترس است. به‌گفته تصمیم‌گیران تتر، این امر به معامله‌گران این ارز دیجیتال اجازه می‌دهد واکنش سریع‌تری به فرصت‌های معاملاتی نشان دهند.

مطالعه بیشتر: تتا چیست؟

جنجال‌های تتر: منتقدان تتر چه می‌گویند؟

چند وقت پیش بعضی رسانه‌های معتبر، مانند نیویورک تایمز، بلومبرگ و فورچن، مقاله‌هایی منتشر کرده و در آن‌ها نسبت به وضعیت تتر اعلام نگرانی کردند. این مقاله‌ها حکایت از تردیدها و ترس‌هایی داشتند که مدت‌هاست در بعضی گوشه‌کنارهای دنیای رمز ارزها درباره تتر شنیده می‌شود.

منتقدان شرکت تتر و صرافی بیت‌فینکس، آن‌ها را به برنامه‌ریزی برای ذخیره کسری متهم می‌کنند. منتقدان می‌گویند این شرکت بدون توجه به اینکه ماهیت تتر چیست و بیشتر از دلارهایی که سپرده‌گذاری کرده، تتر یواس‌دی‌تی تولید می‌کند.

آن‌ها عقیده دارند تترهایی که فراتر از مقدار پشتیبانی‌شده هستند، به‌قصد دستکاری بازار و برای ایجاد تورم در قیمت بیت‌کوین عرضه شده‌اند؛ یعنی افزایش سود و ثروت سرمایه‌گذاران کلان بیت‌کوین را هدف از شکل کنونی انتشار تتر می‌دانند.

انتشار بی‌رویه توکن‌های تتر، صدای افراد زیادی را در شبکه‌های اجتماعی درآورده است. بعضی فعالان حوزه رمز ارز شرکت تتر را متهم می‌کنند که قصد راه‌اندازی ترفند پانزی (Ponzi scheme) دارد.

در ترفند پانزی، سودی به سرمایه‌گذارها پرداخت می‌شود که بسیار بالاتر از سودهای متعارف بازار هستند. اما نکته اینجاست که این سود بالا، از پول سرمایه‌گذاران بعدی تأمین می‌شود! شرکت دریافت‌کننده سرمایه هم نیازی به انجام کار اقتصادی با آن پول ندارد!

با همه این‌ها، امور مالی شرکت تتر ادعا می‌کند توکن‌های خود را بر اساس نیاز بازار منتشر کرده و ذخایر ارز فیات کافی و حتی بیشتر از مقدار موردنیاز برای پشتیبانی از تترها دارد.

با این حال شرکت تتر درباره تبدیل‌پذیری یک‌به‌یک یواس‌دی‌تی به دلار تضمینی نمی‌دهد! نگرانی‌های فراوانی هم درباره بدهی‌های شرکت صادرکننده تتر وجود دارند که تا امروز نه تأیید و نه تکذیب شده‌اند.

آینده ارز دیجیتال تتر چگونه است؟

بنابر ارزیابی‌های فعالان بازار ارز دیجیتال، تتر یواس‌دی‌تی در مسیر رشد قرار دارد. در بازار ارز دیجیتال، برای رمز ارزهای باثبات تقاضای زیادی وجود دارد که اصلی‌ترین دلیل آن، ریسک کم سرمایه‌گذاری روی ارزهای باثبات نسبت به ارزهایی است که نوسان قیمت بالا و غیرقابل‌پیش‌بینی دارند.

برخی فعالان این حوزه عقیده دارند افزایش سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای باثبات، باعث شده بانک‌های مرکزی هم به انتشار ارز دیجیتال خود علاقه نشان بدهند. اگر چنین روندی ادامه داشته باشد، وضعیت به نفع تتر یواس‌دی‌تی خواهد بود و این ارز دیجیتال، روزهای پررونق‌تری را تجربه می‌کند.

نگاه خوش‌بینانه دارندگان تتر و کسانی که می‌دانند تتر چیست حاکی از آن است که طی سال‌های پیش‌رو، تتر، بعد از بیت‌کوین، به دومین رمز ارز باارزش در بازار تبدیل شود. با توجه به تقاضا برای بیت‌کوین و دارایی رمزنگاری‌شده‌ای شبیه دلار، چنین انتظاری بعید هم نیست.

مطالعه بیشتر: بیبی دوج کوین

استیبل کوین تتر در یک نگاه

ارز دیجیتال تتر باثبات است. شرکت تتر این رمز ارز را تولید کرده و با سپرده‌های فیات آن را پشتیبانی می‌کند. یکی از رایج‌ترین تترها، یواس‌تی‌دی است که هر یک واحد آن معادل یک دلار آمریکاست. در این نوشته به معرفی رمز ارز باثبات پرداختیم و به پرسش تتر چیست پاسخ کاملی دادیم. سپس به مزیت‌های تتر در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال اشاره کرده و چگونگی کارکردش را توضیح دادیم.

حالا که متوجه شدید تتر چیست نوبت شماست: آیا به نظرتان سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال باثبات، به‌ویژه تتر یواس‌دی‌تی، سودمند است؟ تجربه‌ای از سرمایه‌گذاری روی تتر دارید؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.