پلن بی کیست؟ آیا میتوان قیمت بیتکوین را پیش بینی کرد؟

0

بسیاری از سرمایه‌گذاران بیتکوین نام Plan B را شنیده‌اند اما نمی‌دانند پلن بی کیست. پلن‌بی یکی از تحلیل گران ناشناس بیت‌کوین است که با مدل S2F خود توانسته توجه زیادی را به خود جلب کند. او هم‌اکنون بیش از 700هزار دنبال کننده در توییتر دارد و مرتباً نتایج مدل خود را برای پیش‌بینی بیت‌کوین به‌روز می‌کند. در ادامه مقاله با این شخص و پیش‌بینی‌های او بیشتر آشنا خواهیم شد. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بایننس کوین خود را خرید کنید

پلن بی کیست؟        

چیز زیادی درباره پلن‌بی نمی‌دانیم. او یکی از تحلیل گران فضای ارزهای دیجیتال است. او در سایه نام مستعاری که در شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه‌های ویدئویی دارد، چند سال زمان صرف بررسی و پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین کرده است. او اهل هلند است و زمانی که وارد عرصه پیش‌بینی بیت‌کوین شد، در حوزه مالی و حقوقی، تجربه داشت. Plan B علاوه بر ارائه مدل جدید جهانی خود با عنوان موجودی به جریان (Stock-to-Flow) یا S2F به‌عنوان مدیر سرمایه‌گذاری تیمی که ترازنامه چند میلیارد دلاری را مدیریت می‌کند، مشغول است. در سال 2020 و بعد از هالوینگ بیت‌کوین در ماه می، مدل S2F پلن بی‌توجه زیادی را به خود جلب کرده است. مدل S2F نه‌تنها برای بیت‌کوین بلکه برای طلا، نقره و سایر دارایی‌ها نیز کاربرد دارد. هالوینگ پدیده نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین است که هر چهار سال یک‌بار رخ می‌دهد.

گفته می‌شود «پلن‌بی راهکاری جایگزین برای تسهیل کمّی (چاپ پول توسط بانک مرکزی)، نرخ بهره منفی و کاهش ارزش پول به‌طورکلی است. 100trillionUSD به اسکناس 100 تریلیون دلاری زیمبابوه در دوران تورم شدید آن در سال 2008 اشاره دارد».

مطالعه بیشتر: نظر ایلان ماسک درباره دوج‌کوین

اولین‌ مقاله پلن بی 

اولین مقاله‌ای که Plan B منتشر کرد و مردم به‌صورت رسمی متوجه شدند پلن بی کیست در 22 مارس 2019 با عنوان «مدل‌سازی ارزش بیت‌کوین با کمبود» بود. این درواقع همان مدل جریان به موجود یا S2F بود که ارائه شد. طبق این مدل تعداد بیت‌کوین‌های در گردش بر نرخ عرضه سالیانه آن تقسیم می‌شوند. در سال 2019 ارزش بازار بیت‌کوین حدود 70میلیارد دلار بود اما امروز حدود 770 میلیارد دلار است.

مطالعه بیشتر: بیل گیتس و ارز دیجیتال

مدل های ارائه شده توسط Plan B

پلن‌بی از سه مدل استفاده می‌کند که همگی آن‌ها S2F هستند:

  • یکی از مدل‌ها در بازار کالا بکار می‌رود و هدف آن استخراج قیمت با توجه به جریان عرضه کالا و به‌صورت سنتی است.
  • مدل دوم مبتنی بر سیگنال‌های زنجیره‌ایست.
  • مدل سوم، مدل طبقه ایست که برای پیدا کردن کمترین قیمت بیت‌کوین به کار می‌رود.

برخی از پیش‌بینی‌های PlanB درباره بیت‌کوین

پلن بی کیست

در ادامه پیش‌بینی‌های پلن‌بی برای قیمت بیت‌کوین از سال‌های 2020 تا 2023 را آورده‌ایم:

پیش‌بینی پلن بی برای 2020  

پلن‌بی سال 2020 خود را ثابت کرد. ابتدا با پیش‌بینی او برای اوج گرفتن قیمت، وقتی ارزش بیت‌کوین به 3600 دلار رسید انتقادها علیه او شروع شد و او نیز از مدل S2F خود و پیش‌بینی‌های قیمتی آن دفاع کرد. بااینکه انتقادها زیاد بود و افرادی معتقد بودند بیت‌کوین از مدل S2F پیروی نمی‌کند اما در این سال، قیمت بیت‌کوین دقیقا به همان‌جایی رسید که مدل Plan B ارائه کرده بود. او در این سال پیش‌بینی‌های دیگری درباره سایر دارایی‌ها مثل طلا نیز ارائه کرد.

برای اطلاع از قیمت پالیگان و خرید پالیگان روی کیوسک حساب کنید.

مدل پلن بی برای 2021 و 2022

در سال 2021  پلن‌بی در توییتر خود یک نظرسنجی برگزار کرد که بیش از 124هزار نفر در آن شرکت کردند و 41درصد گفتند تا پایان 2021 قیمت به صد هزار دلار نخواهد رسید. درحالی‌که در نظرسنجی قبلی تنها 16درصد این نظر را داشتند. او پیش‌بینی کرد که بیت‌کوین 100هزار دلار را رد خواهد کرد. وی در مصاحبه با آنتونی پامپلیانو (Anthony Pompliano) که یوتیوبر معروفی است گفته بود اگر بیت‌کوین تا آخر سال به قیمت 100هزار دلار نرسد شگفت‌زده می‌شود. او همچنین قیمت 135هزار دلاری را برای بیت‌کوین تا کریسمس 2022 پیش‌بینی کرده بود. او برای اوایل سال 2022 نیز اوج قیمت تا 288هزار دلار را انتظار داشت و گفته بود « اگر قیمت بیت‌کوین در سه‌ماهه اول و یا دوم سال آتی به 300000، 400000 و یا 500000 دلار برسد نیز تعجب نخواهم کرد.»

مدل پلن بی برای 2023

ما هنوز نمیدانیم پلن بی کیست ولی او اخیراً در توییتر خود گفته که بزرگ‌ترین ارز دیجیتال دنیا در سال 2023 قیمت 100هزار دلار را رد خواهد کرد. او گفته هم مدل S2F و هم رگرسیون لگاریتمی این مسئله را تائید می‌کنند.

مطالعه بیشتر: جک دورسی، از دلیل افزایش قیمت بعدی بیت‌کوین می‌گوید

معایب مدل S2F پلن بی بیت‌کوین

مدل S2F همواره بر این فرضیه استوار است که کمیابی باعث افزایش قیمت می‌شود و ازنظر منتقدان اگر بیت‌کوین در کنار کمیاب بودن، نقطه ارزش دیگری نداشته باشد، این ویژگی باعث ارزشمندی بیشتر آن نمی‌شود.

بازار ارزهای دیجیتال به‌شدت تحت تأثیر رویدادهای سیاسی و اقتصادی است و آن‌ها می‌توانند تأثیر ناگهانی بر قیمت‌ها داشته باشند. این مسئله در مدل‌هایی که Plan B ارائه کرده در نظر گرفته نشده است.

بعلاوه، در S2F نوسانات نیز در نظر گرفته نمی‌شوند. بااینکه در بلندمدت تأثیر نوسانات کمتر است اما قیمت بیت‌کوین همیشه در بازار آزاد و توسط تریدرها و کاربران تعیین شده. اگر این مسئله را در کنار لیکوئیدیتی پایین قرار دهید باعث نوسان بالای قیمت خواهد شد. بنابراین در مدل S2F فاکتورهای مهمی در نظر گرفته نشده‌اند.

مطالعه بیشتر: ارتباط بین ایلان ماسک و ارزهای دیجیتال

جمع بندی

این روزها بیت‌کوین نیمی از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده و افراد زیادی سرمایه بسیاری را صرف خرید بیت‌کوین کرده‌اند. بنابراین پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین برای قشر زیادی از جامعه مهم است. یکی از افرادی که با هویت ناشناس قیمت بیت‌کوین را پیش‌بینی می‌کند پلن‌بی است. او چند مدل برای پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین و سایر دارایی‌ها بر اساس میزان کمیابی و عرضه آن‌ها دارد. گرچه او پیش‌بینی‌های درستی داشته اما پیش‌بینی او برای قیمت بیت‌کوین در اواخر 2021 و 2022 محقق نشده است. بااین‌حال افراد زیادی به پیش‌بینی‌های او اعتماد دارند و نظرات او را در توییتر دنبال می‌کنند.

با آکادمی کیوسک همراه باشید تا اخبار به روز ارزهای دیجیتال در دنیا را راحت‌تر دنبال کنید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.