بک رانیگ و فرانت رانینگ، از بازارهای سنتی تا بازارهای جدید

0

بک رانینگ (Back Running) و فرانت رانینگ (Front Running) دو مفهوم نسبتا رایج در بازار ارزهای دیجیتال هستند. حتما با این مفاهیم در بازار سنتی آشنا هستید. این مفاهیم در حوزه ارزهای دیجیتال که در آن، توکن‌ها، دارایی‌های افراد هستند نیز وجود دارد و اشخاصی از این طریق کسب سود می‌کنند. در ادامه مقاله با این مفهوم و نحوه استفاده از آن در بازار ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا می‌شویم.

معرفی بک رانینگ (Back Running)    

اخیراً شاهده تغییراتی در اتریوم بوده‌ایم که جلوی بک رانینگ را می‌گیرد. شاید بهتر باشد با مفهوم فرانت رانینگ آشنا شویم تا به درک بهتری از بک‌رانینگ برسیم. شرایطی را فرض کنید که در آن شما در جریان باشید که شخصی می‌خواهد کالای خاصی را بخرد و شما دقیقاً قبل از او آن را بخرید و به قیمت بالاتری به او بفروشید. این شرایط در بازارهای سنتی به‌کرات دیده می‌شود. در بلاک‌چین و دیفای نیز فرانت رانینگ رایج است. بااین‌حال ازآنجایی‌که ماینرها، تراکنش‌ها را به‌وسیله قیمت گس سفارش می‌دهد همیشه آن توکن‌ها به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌رسد. تراکنش‌هایی که قیمت پایین‌تری دارند نیز یا حذف شده یا به قیمت ضرر کردن فروشنده انجام می‌شوند که این به معنای محدودیت تعداد تراکنش‌های فرانت رانینگ در شبکه است.

اما Back Running داستان متفاوتی دارد. در بک‌رانینگ شما سعی می‌کنید تراکنشی را درست بعد ازاینکه کسی، توکنی را خرید انجام دهید. اما چرا؟ همه‌چیز به استفاده از منحنی‌های اتصال در Defi (دیفای یا دفتر کل توزیع‌شده) برمی‌گردد. مثلاً اگر باب روی صرافی غیرمتمرکز A توکنی را بخرد، منحنی اتصال را جابجا می‌کند. به این معنا که حالا ارزی که خریداری شده ارزشمندتر است و ارزی که باب با آن خرید کرده کم‌ارزش‌تر شده است.

حالا شخصی مثل آلیس که در حال Back Running این تراکنش است می‌تواند از این به هم خوردن بالانس ارزش‌ها برای انجام آربیتراژ در سایر صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کند. بنابراین آلیس توکن فروخته شده را با قیمت کمی از باب می‌خرد و در صرافی دیگری با قیمت بالاتر می‌فروشد.

انواع بک رانینگ    

بک‌رانینگ به سه شکل عمده انجام می‌شود که در ادامه آن‌ها را بحث می‌کنیم:

  1. سفارش گذاری بعد از یک تراکنش فروش

در این حالت سفارش بلافاصله بعد از انجام تراکنش گذاشته می‌شود و در یک بلاک ثبت می‌شوند. البته ثبت تراکنش و سفارش در یک بلاک در همه شکل‌های بک‌رانینگ انجام می‌شود.

  • ثبت سفارش بعد از لیکوئید شدن یک قرارداد

در این حالت لیکوئید شدن یک قرارداد از طریق اوراکل‌های قیمت پلتفرمی که این قرارداد را میزبانی می‌کند اعلام می‌شود. در همین لحظه افراد برای خرید وثیقه‌های آن قرارداد اقدام می‌کنند. البته در این حالت ممکن است پای فرانت رانینگ هم در میان باشد و افرادی وثیقه‌ها را بخرند تا درجای دیگر با قیمت بالاتر بفروشند. احتمالاً هم بک‌رانینگ و هم فرانت رانینگ فعال هستند.

  • مدل ری بیس (Rebase) برخی توکن‌ها و کوین‌ها

ری بیس درصورتی‌که قیمت یک دارایی تغییر کند، برای ثابت نگه داشتن قیمت آن موجودی کیف پول و عرضه در گردش آن را تغییر می‌دهد. مثلاً با افزایش قیمت یک توکن مقدار آن را کاهش و با کاهش قیمت یک توکن مقدار آن را افزایش می‌دهند تا قیمت آن به مقدار قبل برگردد. بک رانرها نیز از این اختلاف قیمت استفاده می‌کنند و وقتی قیمت در حال متعادل شدن است سفارش می‌گذارند تا سود ببرند.

معایب و مشکلات بک رانینگ      

بک رانینگ

همان‌طور که گفتیم افراد در بک‌رانینگ، یا تراکنش‌های پشت سرهم و یا به‌موازات هم ارسال می‌کنند. این کار علاوه بر شلوع شدن شبکه در پلتفرم‌هایی مثل اتریوم که با بالاتر رفتن تعداد تراکنش‌ها، میزان گس را افزایش می‌دهد، باعث افزایش گس شبکه می‌شود.

منحنی اتصال چیست و چه ارتباطی با بک رانینگ دارد؟       

منحنی اتصال مفهومی در اقتصاد و ریاضیات است که درواقع نشان‌دهنده رابطه عرضه و قیمت یک دارایی است. در نظر بگیرید یک دارایی مقدار محدودی دارد و هر بار که کسی، بخشی از آن دارایی را می‌خرد میزان عرضه در گردش آن دارایی کاهش می‌یابد چراکه بخشی از آن به تملک خریدار درآمده است. به‌این‌ترتیب قیمت دارایی افزایش می‌یابد و نفر بعدی برای خرید بخش دیگری از آن دارایی، قیمت بیشتری می‌پردازد.

حالا اگر شخصی بخواهد رمزارز A خود را بفروشد و رمزارز B بخرد در این حالت ارزش A افزایش و ارزش B کاهش می‌یابد. در همین حین شخص دیگری وجود دارد که در حال رصد تراکنش‌های استخر است و با خرید A می‌تواند آن را در پلتفرم دیگری باقیمتی بیش از قیمت خرید به فروش برساند که به این حالت آربیتراژ می‌گویند. این Back Running است.

چگونه شانس موفقیت در بک رانینگ را افزایش دهیم؟

همان‌طور که میدانیم ماینرها تراکنش‌های یک شبکه را انجام داده و ثبت می‌کنند. اگر تراکنشی گس بالاتری داشته باشد در اولویت ماینرها قرار می‌گیرد. بک رانرها می‌توانند سفارشات پشت سرهم ثبت کنند که هر یک گس بالاتری نسبت به قبلی داشته باد. اما این مسئله هست که مدام حاشیه سود بک رانر کم می‌شود. بااینکه ممکن است افرادی باشند که این روش را انتخاب کنند اما روش‌های دیگری هم وجود دارد.

دومین روش، ارسال تراکنش‌های هم‌زمان به‌جای پشت سرهم است. اما میدانیم در پلتفرم‌هایی مثل اتریوم کاربر می‌تواند یک تراکنش ارسال کند و پس از انجام آن تراکنش بعدی او ثبت می‌شود. پس راهکار اصلی در داشتن چندین حساب مختلف است که تراکنش از همه آن‌ها با یک مقدار گس مشخص ثبت شود.

روش سوم نیز فراخوانی قرارداد هوشمند از یک حساب است که بحث آن در این مقاله نمی‌گنجد.

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم بک رانینگ و فرانت رانینگ روش‌هایی برای کسب سود از تغییرات قیمت دارایی‌ها با توجه به نمودار منحنی اتصال است. ارزش دارایی‌ها نسبت به میزان خریدوفروش آن‌ها تغییر می‌کند و افرادی که در حال پایش بازار هستند می‌توانند از این تغییرات برای کسب سود خود استفاده کنند. بک رانینگ و فرانت رانینگ جنبه غیراخلاقی ندارند اما موفقیت در آن‌ها نیازمند مهارت و سرعت عمل است. بااین‌حال می‌توانند باعث ازدحام و شلوغی شبکه و مشکل برای سایر کاربران شوند.

با کیوسک آکادمی همراه باشید تا اطلاعات بیشتری از بازار ارزهای دیجیتال به دست آورید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.