پروتکل Origin Trail چه کاربردی دارد؟

0

آیا با مفهوم زنجیره تامین آشنا هستید؟ از زمانی که محصولی در کارخانه تولید می‌شود تا زمانی که این محصول در دسترس مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد، یک فرآیند مشخص است. به این فرآیند تعیین‌شده زنجیره تامین می‌گویند ولی متاسفانه زنجیره تامین همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو است. پروتکل Origin Trail با هدف حل مشکلات زنجیره تامین بر روی شبکه بلاکچین به وجود آمد.

به عبارت دیگر بنیان‌گذاران این پروتکل سعی داشتند با کمک فضای بلاکچین مشکلات حل‌نشدنی زنجیره تامین را رفع کنند. از جمله این مشکلات می‌توان به سنتی بودن زنجیره تامین، عدم یکپارچگی داده‌ها، حریم خصوصی ضعیف، و متمرکز بودن داده‌ها اشاره کرد. در این مقاله ما به طور مفصل در مورد این پروتکل منحصربه‌فرد توضیح می‌دهیم.

پروتکل Origin Trail چیست؟

Origin Trail یکی از پروتکل‌های حاضر در وب 3.0 است که شرایط مناسبی برای نقل و انتقال داده‌ها بین شرکت‌ها، سازمان‌ها و زنجیره‌های بلاکچین به وجود می‌آورد. اطلاعات مربوطه به صورت غیر متمرکز منتقل می‌شوند و توسط نوعی هوش مصنوعی مورد نظارت قرار می‌گیرند.

در نظر داشته باشید، نقل و انتقال داده‌ها به صورت غیر متمرکز در بین سازمان‌ها، شرکت‌ها، و زنجیره‌های بلاکچین تا قبل از روی کار آمدن این پروتکل امکان‌پذیر نبود. در ضمن پروتکل اریجین تریل با کمک نودهای خود می‌تواند داده‌ها را به صورت غیر متمرکز به اشتراک بگذارد. این پروتکل دارای توکنی منحصربه‌فرد است که TRAC نامیده می‌شود.

از این توکن پروتکل می‌توان به عنوان روش پرداخت استفاده کرد. ناگفته نماند پروتکل اریجین از طریق روش دانش صفر بر روی حریم خصوصی داده‌ها تمرکز دارد و از آنها محافظت می‌کند. خوشبختانه پروتکل اریجین یکپارچگی دارد و به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چه کسانی پروتکل اریجین تریل را راه‌اندازی کردند؟

پروتکل Origin Trail اولین بار در سال 2018 توسط یک شرکت فناوری اطلاعات اروپایی به مدیریت توماز لواک (Tomaz Levak) و با هدف حل مشکلات زنجیره تامین با کمک شبکه بلاکچین راه‌اندازی شد. این پروتکل بر روی تبادل داده‌ها در بین سازمان‌ها و رسیدگی به زنجیره تامینتمرکز داشت.

اریجین تریل به تبادل داده‌ها به صورت غیر متمرکز مشغول است و به قدری مورد پذیرش همگان خواهد بود که اعتماد و کارایی این پروتکل به طور دائم توسعه می‌یابد. به خاطر داشته باشید پروتکل اریجین یک شبکه بلاکچین نیست بلکه از داده‌های بلاکچین‌ها به روشی مقرون‌به‌صرفه حفاظت می‌کند.

به زبان ساده این پروتکل به شبکه‌های بلاکچین متصل می‌شود و با استفاده از سیستم فناوری اطلاعات خود بهترین روش برای انتقال داده‌ها را به وجود می‌آورد. از این‌رو حریم خصوصی داده‌ها حفظ  و تنها اثر انگشت کاربران بر روی شبکه بلاکچین ذخیره می‌شود. ناگفته نماند این پروتکل از استانداردهای جهانی نیز برای تبادل داده‌ها پشتیبانی می‌کند.

پروتکل Origin Trail از چه تکنولوژی پشتیبانی می‌کند؟

هدف اصلیOrigin Trail تبدیل شدن به زبان جهانی زنجیره‌های تامین است و قصد دارد بین شرکت‌ها زبان یکپارچه‌ای به وجود آورد. بنابراین این پروتکل از تکنولوژی استفاده می‌کند که از فرآیندها و برنامه‌های تجاری به امن‌ترین شکل ممکن حفاظت کند و پردازش سریع تراکنش‌ها نیز امکان‌پذیر باشد.

نماد پروتکل Origin Trail

اریجین تریل بر روی یکپارچگی محصولات تمرکز دارد و برای به اشتراک‌گذاری داده‌های قابل اعتماد براساس فناوری دفتر کل توزیع‌شده فعالیت می‌کند. البته فناوری‌های جدید شبکه بلاکچین نیز در این پروتکل دخالت دارند و بهترین سیستم‌های سازمانی را برای نقل و انتقال غیر متمرکز داده‌ها به وجود آورده‌اند.

این پروتکل براساس فناوری‌های جدید و استانداردهای جهانی صنعتی بر نحوه ارائه خدمات و محصولات شرکت‌ها، سازمان‌ها و حتی زنجیره‌های بلاکچین نظارت دارد. با روی کار آمدن این پروتکل امکان ترکیب انواع سیستم‌ها با یکدیگر ممکن شد و حتی شرایط خوبی برای سایر بلاکچین‌ها به وجود آمد.

اریجین تریل چگونه کار می‌کند؟

پروتکل Origin Trail پروتکلی منحصربه‌فرد برای مدیریت زنجیره تامین بر پایه بلاکچین است که به موضوع اعتمادسازی و شفافیت بیشتر زنجیره تامین اشاره دارد. فعالیت این پروتکل باعث می‌شود انواع محصولات و اجزا مختلف به زنجیره تامین سازمان‌ها اضافه شوند.

بدون‌شک می‌دانید که تولیدکنندگان در طول مسیر تولید، عرضه و توزیع با شرایط خاصی روبه‌رو می‌شوند. از این‌رو اریجین تریل سعی دارد داده‌های این سازمان‌ها را براساس داده‌های واقعی ذخیره‌شده در شبکه‌های بلاکچین تغییر دهد تا دسترسی و به اشتراک‌گذاری آنها راحت‌تر و منظم‌تر انجام شود.

این داده‌ها چرخه تولید یک محصول از مواد خام را نشان می‌دهند. پروژه Origin Trail تاریخچه شفافی از مراحل و فرآیند تولید، عرضه، توزیعو حمل و نقل انواع محصولات را تامین می‌کند. در ضمن این پروژه با کمک نودهای خود به صورت غیر متمرکز بر فرآیند تولید، عرضه و توزیع نظارت دارد.

آشنایی با مسیر راه پروتکل Origin Trail

پیش از این نیز گفتیم Origin Trail در اواخر سال 2018 راه‌اندازی شد. پیشنهادات شغلی خوبی را برای جامعه و فضای بلاکچین به وجود آورد. از آنجایی که اریجین تریل یک پروتکل منبع‌باز برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها و توسعه زنجیره تامین محسوب می‌شود، هر کاربری می‌تواند از نودهای این پروتکل برای نگهداری داده‌های ارزشمند خود استفاده کند.

مسیر و نقشه این پروتکل به شکلی تعبیه شده که در سال 2020 مشاغل زیادی در این شبکه به وجود آمدند که مسئولیت‌ها و وظایف مشخصی در برنداشتند. با توجه به این توضیحات می‌توان گفت این پروتکل سیستم قابل اعتمادی به نظر نمی‌رسد. حتی تا حدودی بدون مجوز داده‌ها را منتقل می‌کند.

شش کاربرد مهم اریجین تریل

تا به اینجای مقاله به طور حتم با اصلی‌ترین کاربرد پروتکل Origin Trail که جبران مشکلات زنجیره تامین است، آشنا شده‌اید. در ضمن این پروتکل داده‌های تولیدکنندگان را سازماندهی می‌کند. و باعث می‌شود سیستم‌های تولید، عرضه، و توزیع عملکرد بهتری داشته باشند. در ادامه 6 مورد از بهترین کاربردهای این پروژه را نام می‌بریم:

  • بررسی و کشف قابلیت‌های شرکت‌ها، سازمان‌ها، و زنجیره‌های بلاکچین
  • رسیدگی به روند زنجیره‌های تامین
  • توجه به کیفیت داده‌ها
  • بررسی تکرر داده‌ها
  • ذخیره‌سازی و مدیریت خوب داده‌ها
  • ارائه بهترین زنجیره‌های تامین و فیلتر کردن آنها

چهار ویژگی منحصربه‌فرد پروتکل Origin Trail

پروتکل Origin Trail از ماه دسامبر سال 2018 روی کار آمد و به بررسی داده‌های سازمان‌های مختلف مشغول شد. گره‌های نگهدارنده این پروتکل محل مناسبی برای ذخیره انواع داده‌ها به حساب می‌آمدند. این پروتکل از زمان روی کار آمدن تا به امروز دارای 4 ویژگی کاربردی و مهم بوده است.

کاربرد پروتکل Origin Trail

قابلیت ایجاد همکاری و یکپارچگی بین داده‌ها

این پروتکل براساس استانداردهای جهانی به وجود آمد. بنابراین می‌تواند داده‌ها را از منابع متعدد همانند سیستم‌های قدیمی و سیستم‌های جدید متکی به بلاکچین دریافت کند. فرقی ندارد موضوع داده‌ها مربوط به چه چیزی است، اریجین تریل از تمام داده‌ها پشتیبانی می‌کند.

فراموش نکنید داده‌ها در این پروتکل ترازبندی می‌شوند. بعد از بررسی‌های اجمالی برای تایید در اختیار این پروژه قرار می‌گیرند. در ضمن این پروتکل به صورت خودکار به ممیزی داده‌ها اشاره می‌کند. از آنجایی که این پروتکل از سیستم اثبات دانش صفر استفاده می‌کند، حساسیت بیشتری به هنگام بررسی زنجیره تامین کسب و کارها به خرج می‌دهد.

قابلیت تغییرناپذیری داده‌ها

با ایجاد چنین قابلیتی داده‌ها به صورت امنیتی محافظت می‌شوند و تنها با اثر انگشت کاربر می‌توان این داده‌ها را تولید یا جابه‌جا کرد. در ضمن داده‌ها براساس میزان اهمیت خود بر روی شبکه بلاکچین قرار می‌گیرند. بنابراین راحت‌تر می‌توان تغییرناپذیری آنها را قبول کرد.

 پایداری و هزینه معقول

با وجود اینکه ایجاد همکاری و یکپارچگی در میان داده‌ها فعالیتی دشوار است تا حدودی خارج از زنجیره بلاکچین رخ می‌دهد. پروتکل اریجین تریل با کارآمدی چشم‌گیر و هزینه مناسب این روند را پیش می‌گیرد. ویژگی منبع‌باز این پروتکل سبب پایداری بیشتر آن شده است.

فراموش نکنید اریجین برخلاف سایر پروتکل‌ها سیستم‌های قدیمی را از بین نمی‌برد بلکه راه‌حل مناسبی برای زنجیره‌های تامین متکی به شبکه بلاکچین فراهم می‌کند.

افزایش انگیزه شبکه‌های بلاکچین از طریق توکن استیکینگ

توکن TRAC این پروتکل وسیله‌ای برای جبران خسارت سازندگان و مصرف‌کنندگان خواهد بود. در واقع اگر آسیبی به داده‌های تولیدکنندگان یا مصرف‌کنندگان وارد شود، اریجین تریل به راحتی با کمک توکن بومی خود این آسیب و خسارت را جبران می‌کند.

همچنین این پروژه دارای یک سیستم شرط‌بندی نوآورانه است که با کمک گره‌های خود داده‌ها را بررسی می‌کند و اگر تقاضا برای یکی از داده‌ها بیشتر باشد، کاربران دیگر را به سمت همین داده تشویق می‌کند.

چند نوع نود در اریجین تریل وجود دارد؟

در بخش‌های قبلی این مقاله گفتیم که پروتکل Origin Trail از طریق نودهای خود داده‌ها را وارد شبکه غیر متمرکز  و مشکلات زنجیره‌های تامین را به صورت مجاز و غیرمجاز رفع می‌کند. با کمک این نودهای اریجین تریل می‌توان از تغییرناپذیری داده‌ها مطمئن شد. در ادامه 4 نود موجود در Origin Trail را برای شما توضیح می‌دهیم:

  • نود تامین‌کننده داده: همان‌طور که از نام این نود مشخص است، داده‌های زنجیره تامین توسط این نود در شبکه بلاکچین منتشر می‌شود. در ضمن داده‌ها با کمک همین نود در محلی امن نگهداری می‌شوند.
  • نود تولید کننده داده: داده‌ها با کمک این نود Origin Trail به شبکه بلاکچین وارد می‌شوند، البته قبل از ورود توسط همین نودها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
  • نوده نگه‌دارنده داده: این نودها نیز داده‌های تولیدشده را برای مدت زمان مشخصی نگه‌می‌دارد و سپس بعد از سپری شدن این زمان در اختیار کاربران قرار می‌دهد. هدف روی کار آمدن این نودها جلوگیری از ارائه داده‌ها اشتباه یا دستکاری‌شده است.
  • نود ناظر داده: این نود برای دریافت داده‌های جدید درخواست می‌دهد و به دنبال دریافت داده‌های مقرون‌به‌صرفه و واقعی است.

نگاهی به قیمت توکن TRAC

در تاریخ 25 آوریل سال 2022 قیمت توکن TRAC 0.513913 دلار اعلام شد و براساس تحقیقات به عمل آمده قیمت این توکن طی 24 ساعت گذشته 6.84 درصد کاهش داشته است. با بررسی بورد بهترین صرافی‌ها (صرافی کیوسک، یکی از بهترین صرافی‎های ایرانی است.)می‌توانید قیمت اصلی این توکن را متوجه شوید و برای معامله آن اقدام کنید.

صعود به کمک پروتکل Origin Trail

نتیجه‌گیری 

در این مقاله گفتیم که تیم پروتکل Origin Trail به شناسایی نقاط ضعف و کمبودهای زنجیره تامین اشاره دارد. نودهای متنوع این پروتکل راه‌حل‌های مهمی برای رسیدگی مستقیم به مشکلات زنجیره تامین ارائه می‌دهند. علاوه بر این کارایی‌ها، اریجین تریل به دنبال توسعه قابلیت ردیابی و اثبات منشا داده‌ها است.

فراموش نکنید ظهور چنین پروتکلی به قدرت و امنیت بیشتر زنجیره‌های تامین کمک می‌کند. اولین پروژه‌های اریجین بر روی مواد غذایی تمرکز داشتند و از لحظه تولید تا رسیدن کالا به دست مصرف‌کننده نهایی به فرآیند عرضه و توزیع نظارت می‌کردند. در حال حاضر این پروژه در سراسر صنایع جهانی کاربرد دارد.

به نظر شما پروتکل اریجین تریل چه فواید دیگری دارد؟ ممنون می‌شویم نظر خود را برای ما بنویسید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.