وقتی قیمت رمزارزهایمان سقوط می‌کند، چه کنیم؟

0

وقتی قیمت رمز ارزهایتان سقوط می‌کند، چه می‌کنید؟ چند کارشناس بازار رمر ارز به این سؤال، پاسخ داده‌اند که در این گزارش می‌خوانید.

به‌گزارش کیوسک، به‌نقل از مارکت‌واچ (MarketWatch)، اوایل سال میلادی جاری، رمز ارزها در جوش‌وخروش بودند، قیمت چندین کوین به اوج‌های جدیدی رسید و صرافی کوین‌بیس هم شروع به عرضه عمومی کرد. ایلان ماسک، طرف‌دار پروپاقرص رمز ارزها و مدیرعامل ثروتمند تسلا، چپ و راست توییت می‌کرد و شعار «به‌سوی ماه» سرمی‌داد! همین‌ها باعث شدند سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ به بازار رمز ارزها هجوم بیاورند.

درست زمانی که قیمت محبوب‌ترین رمز ارز بازار، یعنی بیت‌کوین به ۶۵هزار دلار نزدیک می‌شد، ناگهان همه‌چیز تغییر کرد. اوایل ماه ژوئن بود که ارزش این شاه‌ارز بازار ۵۰درصد کاهش یافت و بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه‌ازراه‌رسیده را دچار افسردگی کرد!

کیانا دنیال (Kiana Danial)، نویسنده «سرمایه‌گذاری رمز ارز برای دامیز» (Cryptocurrency Investing For Dummies) می‌گوید: «خیلی جالب است که هربار قیمت بیت‌کوین بالا می‌رود، توجه همه را به خود جلب می‌کند». او در ادامه می‌گوید آخرین کسی که کوین را در قیمت بالا می‌خرد، «همان فردی است که وقتی قیمت کاهش پیدا می‌کند، وحشت‌زده می‌شود». (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

همیشه به خاطر داشته باشید که بیت‌کوین و سایر رمزارزها پرنوسان هستند

برای آن‌هایی که سال‌هاست روی رمز ارزها سرمایه‌گذاری می‌کنند، سودها و ضررهای چشم‌گیر داستان جدیدی نیستند. برای نمونه، بیت‌کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷، اوج قیمت ۲۰هزار دلار را ثبت کرد، اما درست یک سال بعد و در دسامبر سال ۲۰۱۸ زیر ۳۵۰۰ دلار معامله می‌شد!

گرگ کینگ (Greg King)، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آزپری فاندز (Osprey Funds) دراین‌باره می‌گوید همین‌طور که بیت‌کوین توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، «حرکت‌های صعودی و نزولی نفس‌گیر می‌شوند. اما اگر دید بلندمدت داشته باشیم، این روندها دیگر اهمیت خود را از دست می‌دهند».

کینگ ادامه می‌دهد: «برای مثال، با آنکه بیت‌کوین در بازه زمانی آوریل تا می سال میلادی جاری ۵۰درصد پایین‌تر از قیمت فعلی بود، در حال حاضر ۲۵درصد بالاتر از آن افت قیمتی و هم‌چنان ۱۰۰درصد بالاتر از نوامبر سال گذشته است».

برای سرمایه‌گذاران فصلی بیت‌کوین، قیمت‌های پایین خوب بودند. به‌عقیده دنیال، افت قیمت بیت‌کوین فرصت مناسبی برای خرید محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتریوم کلاسیک خود را خرید کنید

قبل از سرمایه‌گذاری، با ریسک‌های بازار آشنا شوید

ریسک سرمایه گذاری روی رمزارزها

وقتی رمز ارزها سقوط می‌کنند، کسی که از کنار زمین به ماجرا نگاه می‌کند، با خودش می‌گوید الان وقت خرید در قیمت پایین است. اما کینگ توصیه می‌کند پیش از هر تصمیمی برای سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین یا سایر رمز ارزها، دو سؤال را از خودتان بپرسید:

آن دو سؤال این‌ها هستند: «ببینید آیا افت قیمت ۸۰درصدی تا ۹۰درصدی دارایی‌هایتان خواب را از چشمتان خواهد گرفت، یا باعث می‌شود آن‌ها را بفروشید! اگر پاسختان به یکی از این دو موقعیت مثبت است، سرمایه‌گذاری نکنید».

دنیال اضافه می‌کند: «هر دارایی فراز و نشیب خودش را دارد. رمز ارزها هم به‌خاطر هیاهو و هیجانات دوروبرشان بالا و پایین‌های خودشان را دارند. و این حقیقت که مردم واقعا نمی‌دانند رمز ارز چیست! آن‌ها رمز ارزها را می‌خرند، چون شنیده‌اند کسی درباره‌شان حرفی زده… در واقع ریسک حساب‌نشده می‌کنند».

او ادامه می‌دهد: «از خودتان بپرسید واقعا چقدر پول می‌توانید از دست بدهید، چون ذات این سرمایه‌گذاری پرخطر است. اگر دارایی‌ها را آگاهانه انتخاب کنید و دلایل درستی برای سرمایه‌گذاری روی آن‌ها داشته باشید، وقتی هم بازار سقوط می‌کند، جا نمی‌خورید و هم‌چنان به راهتان ادامه می‌دهید».

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

برای اطلاع از قیمت بیت‌کوین و خرید بیت‌کوین روی کیوسک حساب کنید.

سبد سرمایه‌گذاری خود را با دارایی‌های مختلف پر کنید

کارشناس‌های رمز ارز توصیه می‌کنند موقع سرمایه‌گذاری روی رمز ارز، همه سرمایه خود را وارد یک‌جا نکنید. جیک یوکوم پایت (Jake Yocom-Piatt)، هم‌بنیان‌گذار دیکرید (Decred)، رمز ارزی که ۱٫۵میلیارد دلار ارزش بازار دارد، دراین‌باره می‌گوید: «یک‌باره مقدار زیادی رمز ارز نخرید. اگر این کار را بکنید و قیمت سقوط کند، از نظر روانی برایتان خیلی دشوار خواهد بود».

مطالعه بیشتر: تحلیل تکنیکال

او توصیه می‌کند در عوض، استراتژی رایجی را به کار بگیرید که برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام استفاده می‌شود؛ یعنی استراتژی میانگین‌گیری (dollar-cost averaging). «هر ماه مقدار کمی رمز ارز بخرید و به این کار ادامه بدهید، همین‌طور که قیمت‌ها بالا یا پایین می‌روند، شما به سرمایه‌گذاری ماهیانه خودتان ادامه بدهید».

کارشناس‌های امور مالی شخصی اغلب می‌گویند هر تک دارایی، خواه یک رمز ارز مشخص، سهام یک شرکت یا هر چیز دیگری، باید جزو کوچکی از سبد سرمایه‌گذاری بزرگ‌تری باشد که سرمایه‌گذاری‌های متنوعی را در خود جای داده و کمکتان می‌کند به اهداف مالی بلندمدت خود برسید.

دنیال دراین‌باره می‌گوید: «اگر تصمیم گرفته‌اید فقط در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری کنید، ریسک فراوانی می‌کنید»! با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

مطالعه بیشتر: روانشناسی بازار ارزهای دیجیتال

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.