آیا شورای استخراج بیت‌کوین همان اوپک است؟

0

دیروز خبر رسید که ایلان ماسک در جلسه‌ای با استخراج‌کنندگان بزرگ بیت‌کوین در آمریکای شمالی درباره راه‌اندازی سازمانی با عنوان شورای استخراج بیت‌کوین صحبت کرده است. آیا قرار است این شورا نقشی مانند اوپک در حوزه نفت را بازی کند؟

به‌گزارش کیوسک، به‌نقل از وب‌سایت کوین‌دسک (CoinDesk)، پیتر وال (Peter Wall)، مدیرعامل بلاک‌چین آرگو تأکید کرده که این گروه به رهبری ایلان ماسک و مایکل سیلور، با کدنویسی بیت‌کوین یا انعطاف‌پذیری این رمز ارز کاری نخواهند داشت.

پیتر وال به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس این شورا گفته شورای استخراج بیت‌کوین (Bitcoin Mining Council)، قصد هیچ‌گونه تغییری در نرم‌افزار این رمز ارز را ندارد، و صرفا می‌خواهد شیوه‌های استفاده از انرژی پایدار و شفافیت را در این صنعت ارتقا بدهد.

مدیرعامل بلاک‌چین آرگو در ادامه گفته این شورا، به رهبری ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و همین‌طور مایکل سیلور، مدیرعامل مایکرواستراتژی، برای انعطاف‌پذیری بیت‌کوین ارزش قائل است و بین سکه‌های به‌اصطلاح پاک و کثیف هیچ‌گونه تبعیضی قائل نخواهد شد.

وال که شرکتش یکی از معدود شرکت‌های استخراج بیت‌کوینی بود که دو روز پیش با ماسک و سیلور جلسه داشتند، این را هم اضافه کرده که آن‌ها درباره کدنویسی بیت‌کوین یا اندازه بلوک‌ها یا هر چیزی که مربوط به تغییر ماهیت این ارز دیجیتال است صحبتی نمی‌کنند. او تأکید کرده آن‌ها عاشق بیت‌کوین هستند، به همان شکلی که هست، یعنی سیستمی غیرمتمرکز و بدون نیاز به مجوز.

او در این مصاحبه که روز دوشنبه انجام داده، گفته صحبت‌هایی که در این گروه انجام شده، کاملا واضح بوده‌اند که هر یک بیت‌کوین برابر یک بیت‌کوین است و انعطاف‌پذیری و ویژگی‌های اساسی این رمز ارز نباید هیچ تغییری بکنند.

شورای استخراج‌کنندگان بیت‌کوین

طی این چند ساعتی که از توییت‌های ماسک و سیلور درباره جلسه آن‌ها با استخراج‌کنندگان آمریکای شمالی گذشته، بسیاری از فعالان بازار رمز ارز، ایده تشکیل چنین شورایی را با توافق‌نامه سال ۲۰۱۷ نیویورک مقایسه می‌کنند که بحث‌برانگیز و در نهایت هم ناموفق بود.

بسیاری از کاربران بیت‌کوین این سؤال را مطرح می‌کنند که چگونه گروه کوچکی از شرکت‌ها با همراهی دو چهره معروف می‌توانند ادعای رهبری جامعه‌ای جهانی را داشته باشند که از اساس هیچ شخصی مسئولیت آن را بر عهده ندارد.

مارتی بنت (Marty Bent)، هم‌بنیان‌گذار گریت امریکن ماینینگ (Great American Mining)، روز دوشنبه در خبرنامه شرکتش نوشته: «اینکه این گروه از استخراج‌کننده‌های بیت‌کوین، بدون هیچ‌گونه خودآگاهی، جلسه‌ای ترتیب می‌دهند، بسیار نگران‌کننده است. آن‌ها آخرین باری را که جلسه‌ای غیرعلنی برگزار شد و ذی‌نفع‌ها از طرف کل صنعت صحبت کردند، به خاطر نمی‌آورند؟ آن‌ها چه فکری دراین‌باره کرده‌اند؟ این گستاخی حیرت‌آور است».

پیتر وال هم گفت چنین نگرانی‌هایی دراین‌باره بی‌اساس است.

وال در پاسخ به این نگرانی‌ها گفت: «این شروع اوپک نیست. این گروه راهی برای دور هم جمع شدن و گفت‌وگوست. همه ما استخراج‌کننده‌های مستقل و غیرمتمرکز هستیم که گروهی داوطلبانه را برای تأثیرگذاری بر صنعت و همین‌طور یکدیگر تشکیل داده‌ایم».

او تأکید کرد: «این گروه انحصاری نیست و مشغول کار روی سازوکارهایی برای اضافه‌شدن سایر فعالان حوزه استخراج بیت‌کوین هستیم. این چالشی بین‌المللی برای بیت‌کوین است و باید در سطح بین‌المللی موردتوجه قرار بگیرد».

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.