هارد فورک طلایی بیت کوین، بیت کوین گلد چیست ؟

معرفی ارز دیجیتال بیت کوین گلد

1

بیت کوین گلد چیست؟ بیت کوین گلد یک هارد فورک از بیت کوین است که توانست با الگوریتم جدیدش، توجه زیادی به خود جلب کند. این هارد فورک در واقع انشعابی از بیت کوین است که با تغییرات گسترده‌ای در قوانین بلاک‌چین خود همراه شد.

بیت کوین گلد از الگوریتم ماینینگ ایکوی‌هش(Equihash) استفاده می‌کند که از بیت کوین متفاوت است. این هارد فورک ابتدا در سال ۲۰۱۷ ایجاد شد و قصد داشت تا دسترسی عموم مردم را به استخراج رمز ارز افزایش دهد. در ادامه این مقاله، درباره الگوریتم جدید بیت کوین گلد، تفاوت‌های آن با بیت کوین و آینده سرمایه‌گذاری در آن با شما صحبت خواهیم کرد. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

تاریخچه بیت کوین گلد

جک لیائو، مالک و رئیس شرکت لایتینگ (Lightning ASIC mining company)، از عوامل مهم ساخت بیت کوین گلد بود. برای این که پی ببرید بیت کوین گلد چیست ، ابتدا باید با هدف ایجاد آن آشنا شوید. بنا بر گفته جک لیانو، شبکه بلاک‌چین بیت کوین گلد برای غیرمتمرکز کردن بیت کوین ایجاد شد.

با اینکه هدف از ایجاد رمز ارزهایی مانند بیت کوین، از ابتدا غیرمتمرکز کردن کنترل مالی بود، با گذر زمان تحت تسلط افراد ثروتمند و دولت‌های موفق قرار گرفت. بیت کوین طراحی شده بود تا با یک بانک مرکزی، کشور خاص یا سیستم دولتی ارتباطی نداشته باشد. سازندگان بیت کوین گلد با الگوریتم جدید خود که به اثبات کار نیاز داشت، این امکان را فراهم کردند که هر کسی با یک رایانه معمولی بتواند آن را استخراج کند.

مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟

از ابتدای تاریچه بیت کوین گلد پی می‌برید که این رمز ارز با مشکلات زیادی مواجه شد. اکتبر ۲۰۱۷، روز انتشار بیت کوین گلد، به سایت اطلاعات آن حمله شد و پس از چند روز نیز بعضی از کاربران، یکی از سازندگان را به دریافت ۰.۵ درصد هزینه‌ی استخراج متهم کردند که از ابتدا از دید پنهان شده بود. همچنین درباره امنیت بیت کوین گلد نیز نگرانی‌هایی وجود داشت زیرا در برنامه‌های محافظی آن ایراداتی به چشم می‌خورد.

جالب است بدانید که سازندگان بیت کوین گلد، پس از راه‌اندازی آن از پست ماین (نوعی عملیات استخراج با برنامه‌ریزی برای تعطیلات در طول بهره‌برداری)  استفاده کردند که به تبادلات کریپتو در هنگام انتظار لیست شدن مربوط بود. این کار به این معنا بود که از پیش ۱۰۰،۰۰۰ کوین را پس از ایجاد فورک استخراج کردند.

مطالعه بیشتر: لایت نود و فول نود بیت کوین

بیت کوین گلد چیست

استخراج 100 هزار کوین در هنگام روی کار آمدن فورک

برای این کار، ۸،۰۰۰ بلوک را به سرعت استخراج کردند که نتیجه آن نوعی وام بود که می‌توانست برای رشد و نگهداری از شبکه بزرگ‌تری از بیت کوین گلد استفاده شود. تقریبا ۵ درصد از آن ۱۰۰،۰۰۰ کوین به عنوان پاداشی برای ۶ نفر اصلی تیم سازنده کنار گذاشته شده بودند و بقیه آن نیز برای حمایت از رشد بیت کوین گلد قرار گرفته بود.

با اینکه صرافی بیترکس ابتدا محتاط بود، سرانجام قبول کرد بیت کوین گلد را در لیست خود برای معامله قرار دهد. بزرگ‌ترین نگرانی آن‌ها از این جهت بود که این رمز ارز کد اجماع کامل، محافظت اجرایی، کد کافی برای آزمایش و تعیین اعتبار و برنامه‌نویس‌های شناخته شده نداشت.

مطالعه بیشتر: سگویت چیست؟

این شرکت به کاربران خود هشدار داد: « ۸،۰۰۰ بلوک از کد بیت کوین گلد به طور خصوصی از پیش استخراج شده است. بدانید که اگر بازار آن در دسترس قرار گیرد، این امکان وجود دارد که برنامه‌نویس‌ها کوین‌های از پیش استخراج‌شده خود را در بازار آزاد بفروشند.»

در سال ۲۰۱۸ پس یک حمله سایبری ۵۱ درصدی، که در آن ۵۱ درصد از قدرت پردازش بلاک‌چین تحت کنترل حمله‌کننده قرار گرفت، بیت کوین گلد مبلغی حدود ۱۸ میلیون دلار آمریکا را از دست دارد. شرکت بیترکس درخواست کرد که بیش از ۱۲،۰۰۰ بیت کوین گلد (که آن زمان به ارزش ۲۲۵،۰۰۰ دلار بود) به عنوان غرامت پرداخت شود. بیت کوین گلد از پرداخت این غرامت خودداری کرد و تبادلات آن از لیست خارج شد. شرکت کوین‌بیس (یک صرافی ارز دیجیتال) نیز با توجه با اطلاعاتی که در دسترس داشت، این رمز ارز را وارد لیست صرافی خود نکرد.

مطالعه بیشتر: ساتوشی چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا فانتوم خود را خرید کنید

بیت کوین گلد چگونه کار می‌کند؟

استخراج بیت کوین کاری بسیار پرسود است اما به تجهیزات زیادی نیاز دارد. معمولا فرآیند ماینینگ هنگامی با منفعت بسیار زیاد همراه می‌شود که توسط سیستم‌های استخراج زیادی انجام شده باشد و هر کدام از این سیستم‌ها، به تجهیزات و ابزار گران‌قیمت و مخصوصی نیاز دارند. افراد مستقلی که بخواهند خودشان بیت کوین استخراج کنند، باید سرمایه قابل توجهی به این کار اختصاص دهند و وقت زیادی برای ساخت ابزارشان بگذارند که به شرکت‌های بزرگ اجازه می‌دهد تا از آن‌ها پیشی بگیرند.

از مهم‌ترین اهداف بیت کوین گلد این بود که طوری الگوریتم را تغییر دهد تا با ابزارهای مخصوص سریع‌تر از رایانه‌های معمولی، نتوان این کار را انجام داد. برای این کار، ابتدا تصمیم گرفتند که الگوریتم هشینگ Equihash را به کار بگیرند که از قدرت رم کارت گرافیک استفاده می‌کرد.

مطالعه بیشتر: تپ روت بیت کوین

کارت گرافیک روی همه دستگاه‌های مدرن قرار دارد، پس هر کسی با یک کامپیوتر، لپتاپ، تبلت یا حتی گوشی همراه هوشمند هم می‌تواند بیت کوین گلد را استخراج کند. با این وجود، الگوریتم جدید، فرآیند استخراج را به هیچ وجه تغییر نداد. مانند همه‌ رمز ارزهای دیگر، برای استخراج بیت کوین گلد، شما نیاز دارید که نرم‌افزار مناسب را دانلود کرده و یک آدرس کریپتو ایجاد کنید.

بیت کوین گلد چیست

بیت کوین و بیت کوین گلد چه تفاوت‌هایی دارند؟

بلاک‌چین اصلی بیت کوین از قدرت پردازشگر یا CPU و الگوریتم هشینگ SHA-256 که مسئول ایجاد بلوک‌های جدید است،  استفاده می‌کند. از آن‌جایی که برای استخراج آن تنها به پردازشگر نیاز است، مهندس‌ها دستگاه‌هایی تشکیل شده از چند پردازشگر تولید کرده‌اند که به طور تخصصی برای استخراج رمز ارز کاربرد دارند (ASIC).

ارزش پاداش استخراج بیت کوین به نسبت قدرت سیستم ماینر به شبکه کل بلاک‌چین بستگی دارد؛ پس کسی که سیستم قوی‌تری داشته باشد می‌تواند بیت کوین بیشتری استخراج کند. ساختن سیستم‌های مخصوص باعث شد بیت کوین در دسترس افرادی قرار گیرد که می‌توانستند صدها یا هزاران ASIC تهیه کنند و همه‌ي آن‌ها را به طور نرم‌افزاری به یک مزرعه استخراج بزرگ متصل کنند.

مطالعه بیشتر: بیت کوین پرایوت

نه تنها بیت کوین تنها تحت کنترل افراد محدودی قرار گرفت که صاحب مزرعه‌های بزرگ بودند، بلکه متمرکز شدن آن باعث شد تا بلاک‌چین‌ بیشتر نسبت به حمله‌ی هکرها آسیب‌پذیر باشد. برای حل این مشکلات، جک لیائو و همکارانش تصمیم گرفتن بیت کوین‌های دیگری تولید کنند که الگوریتم آن‌ها مانع متمرکز شدنشان می‌شود.

در نظر آن‌ها، این کار باعث می‌شد بیت کوین به مسیر قبلی و درست خود برگردد و هر سیستمی قابلیت بهره‌گیری از آن را داشته باشد. الگوریتم ایکویی‌هش همان‌طور که خواندید باعث شده تا همه‌ سیستم‌ها با هم برابر و شانسی یکسان در استخراج بیت کوین گلد داشته باشند. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بیت کوین و بیت کوین گلد این است که قیمت بیت کوین گلد به ازای هر کوین بسیار کمتر است.

مطالعه بیشتر: ساتوشی ناکاموتو کیست؟

در دسترس بودن بیت کوین گولد در صرافی‌ها

با توجه به جریانات صرافی‌های بیترکس و کوین‌بیس، می‌توان گفت مانند رمز ارزهای دیگر، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده موفقیت طولانی‌مدت و کوتاه‌مدت بیت کوین گلد، دسترسی به آن در صرافی رمز ارزهاست. کاربران باید به رمز ارز مورد نظر خود در صرافی دسترسی داشته باشند تا بتوانند معاملاتشان را انجام دهند. بنابر گفته سایت بیت کوین گلد، تبادلات توسط برخی از صرافی‌ها انجام می‌شود که چند نمونه از آن را در زیر عنوان می‌کنیم:

Bithumb, Bitfinex, Binance, HitBTC

همچنین بیت کوین گلد از طریق ۲۰ کیف‌پول نیز در دسترس است که برخی از آن‌ها شامل Trezor Wallet, Ledger Wallet, Exodus, Coinomi, Guarda, Freewallet, BTGWallet, and Kasse می‌شوند. در حال حاضر این رمزا رز در بیش از ۴۰ صرافی با ۱۱ واحد پول متفاوت لیست شده است.

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین سیاه چیست؟

بیت کوین گلد چیست

آینده‌ی بیت کوین گلد چیست؟

بیت کوین گلد برنامه دارد که تحقیقاتی در زمینه قراردادهای هوشمند و دموکراسی بلاک‌چین انجام می‌دهد و یک شبکه غیرمتمرکز واسطه‌گری رمز ارز بدون پشتوانه ایجاد می‌کند. بنابر برنامه‌های جدید آن، قصد دارد روی پیشرفت زمینه‌هایی مانند کارکردپذیری مشترک، نرم‌افزارها، زیرسازی و شبکه‌ی لایتنینگ تمرکز کند.

مطالعه بیشتر:‌ بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان

پیش‌بینی شده است که ارزش بیت کوین گلد افزایش پیدا کند؛ دلیل آن استفاده‌ از امضای اشنور (Schnorr) است که باعث می‌شود امنیت و حریم شخصی معاملات بیشتر شود و همچنین اندازه‌ي بلوک هر معامله کاهش یابد. امضای اشنور یک امضای دیجیتال است که توسط الگوریتمی با همین اسم ایجاد می‌شود و با امضاهای کوتاه خود می‌تواند هویت کاربر را تایید کند.  این امر باعث می‌شود پهنای باند شبکه‌ی بلاک‌چین افزایش یابد.

به طور کلی افزایش بیت کوین گلد تحت تأثیر بالا و پایین‌های بازار رمز ارزها قرار خواهد گرفت و رشدی که در سال‌های اخیر مشاهده شده، نشان می‌دهد که می‌توان به افزایش قیمت بیت کوین گلد نیز امیدوار بود.

مطالعه بیشتر: قوانین بیت کوین در ایران

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اکسی اینفینیتی خود را خرید کنید

خلاصه‌ای کوتاه

بیت کوین گلد یک هارد فورک از بیت کوین است که طراحی شده تا دسترسی همه افراد را به رمز ارزها افزایش دهد. با الگوریتم جدید خود، بیت کوین گلد به تجهیزات مخصوص برای استخراج نیاز ندارد و هر سیستم با دیگری در فرآیند استخراج برابری می‌کند. با اینکه این رمز ارز شروع پر فراز و نشیبی داشت، می‌توان دید که اخیرا به طور ثابتی در حال رشد است و تلاش می‌کند تمام ایرادهای خود را برطرف کند تا نسخه‌ای کاربردی و غیرمتمرکز از بیت کوین باشد.

مطالعه بیشتر: مزایا و معایب بیت کوین

با مقاله بیت کوین گلد چیست ، با آکادمی کیوسک همراه بودید. آیا تا به حال سرمایه‌گذاری در بیت کوین گلد را در نظر گرفته‌اید؟ می‌توانید پیش‌بینی‌های خود را درباره این رمز ارز متفاوت با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlover tonet می گوید

    Great post, I believe blog owners should acquire a lot from this web blog its really user pleasant.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.