حمله 51 درصدی ؛ مراقب باشید پول‌تان را بر باد ندهید

چرا باید حمله 51 درصدی را بشناسیم؟

0

رمز ارزهایی نظیر بیت کوین، مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین (زنجیره‌ای از بلاک‌های حاوی داده‌) کار می‌کنند. یکی از اهداف اصلی طراحی بلاک چین این بود که شبکه‌ای امن برای نقل و انتقال وجوه دیجیتالی را برای مردم فراهم کند. در حقیقت، بلاک چین دارای مکانیزم‌های (کدها) امنیتی است که شانس موفقیت حملات سایبری را بسیار پایین می‌آورند؛ با این حال هنوز هم امکان بروز این حملات در شبکه‌های بلاک چین وجود دارند و نباید از آن‌ها غافل ماند.

اگر می‌خواهید از این حملات خطرناک که ممکن است همه دارایی‌تان را از بین ببرد در امان بمانید، توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید.

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

حمله 51 درصدی چیست؟

حمله 51 درصدی (که اغلب در مورد بلاک چین بیت کوین استفاده می‌شود) به این معناست که گروهی از ماینرهای (استخراج‌کنندگان) بیت کوین بتوانند کنترل بیش از 50 درصد از نرخ هش (توان محاسباتی) بلاک چین را در دست بگیرند. از سال 2010 که بیت کوین راه‌اندازی شده، حمله 51 درصدی در بلاک چین این رمز ارز رخ نداده است اما احتمال آن وجود دارد. در این شیوه، مهاجمان می‌توانند با جلوگیری از تایید تراکنش‌ها در بلاک چین، بخشی از معاملات یا همه آن را متوقف کنند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟

در زمانی که مهاجمان کنترل بلاک‌چین را در اختیار دارند،می‌توانند تراکنش‌ها را معکوس کنند؛ به این معنا که قادر هستند هر کوین را دوباره هزینه کنند. البته در یک حمله 51 درصدی، مهاجمان قادر نخواهند بود تا کوین‌های جدید استخراج کنند یا بلاک‌های قدیمی‌تر را تغییر دهند. حمله 51 درصدی موجب نابود شدن بیت کوین یا رمز ارزهای دیگر مبتنی بر بلاک چین نمی‌شود، حتی اگر قدرت تخریب بالایی داشته باشند.

حمله 51 درصدی

حمله 51 درصدی چگونه کار می‌کند؟

بهتر است در ابتدا اشاره مختصری به ساختار بلاک چین داشته باشیم تا مکانیزم حمله 51 درصدی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، بهتر درک کنیم. بیت کوین و دیگر رمز ارزها، مبتنی بر بلاک چین هستند. بلاک چین یک دفتر کل توزیع شده است. در دفتر کل (لجر)، پرونده‌های دیجیتالی وجود دارند که همه تراکنش‌های انجام‌شده در یک شبکه رمز ارز را ثبت می‌کنند و آن را در اختیار همه کاربران شبکه و عموم کسانی که می‌خواهند تراکنش‌ها را بررسی کنند، قرار می‌دهد.

مطالعه بیشتر: بازیابی بیت کوین‌های گم‌شده

به زبان ساده، بلاک چین زنجیره‌ای از بلاک‌ها است. درون هر یک از این بلاک‌ها، دسته‌ای از تراکنش‌ها قرار می‌گیرند. این بلاک‌ها، همه تراکنش‌های انجام‌شده در یک مدت مشخص را ثبت می‌کنند. در بلاک چین بیت کوین، ایجاد هر بلاک، حدود 10 دقیقه طول می‌کشد. زمانی که یک بلاک استخراج و به بلاک چین افزوده می‌شود، دیگر نمی‌توان آن را تغییر داد؛ چراکه اگر نسخه‌ جعلی از دفترکل توزیع شده ایجاد شود، کاربران شبکه به‌سرعت متوجه می‌شوند و آن را رد می‌کنند.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین کش خود را خرید کنید

حالا که با ساختار بلاک چین آشنا شدید، بهتر می‌توانیم کارکرد حمله 51 درصدی را درک کنیم. در حمله 51 درصدی، یک مهاجم یا گروهی از مهاجمان با کنترل اکثریت توان محاسباتی در یک شبکه (50+1 درصد)، می‌توانند در روند ثبت و افزوده شدن بلاک‌های جدید دخالت کنند.

مطالعه بیشتر: خودپرداز بیت کوین

آن‌‌ها می‌توانند از ثبت بلاک‌های جدید توسط دیگر ماینرها جلوگیری کنند. از لحاظ نظری، اگر حمله 51 درصدی در شبکه بلاک چین رخ دهد، ماینرهایی که حالا اکثریت توان محاسباتی را در اختیار دارند می‌توانند روند استخراج بیت کوین را به انحصار خود درآورند و کل پاداش‌ (بیت کوین+ کارمزد تراکنش) افزودن بلاک‌های جدید را کسب کنند.

به علاوه، این مهاجمان، شروع به خرج کردن دوباره کوین‌های استخراج‌شده می‌کنند. آن‌ها با انتقال دادن کوین‌ها به صرافی‌های رمز ارز، آن‌ها را می‌فروشند.

تاریخچه حمله 51 درصدی

تعدادی از آلت‌کوین ها در سال‌های گذشته مورد این حمله قرار گرفته‌اند. مهاجمان پس از به دست گرفتن کنترل بلاکچین‌ها، رمز ارزهای آن را دوباره خرج می‌کردند. دوباره خرج کردن به این معناست که رمز ارزهای متعلق به دیگران را تصاحب و آن را در پلتفرم‌های دیگر فروخت.

مطالعه بیشتر: مزایا و معایب بیت کوین

نمونه‌های حمله 51 درصدی

با اختلاف، بزرگترین حمله 51 درصدی در شبکه بیت کوین گلد (BTC) در تاریخ 16 تا 19 می 2018 اتفاق افتاد. در آن زمان، ارزش کل بازار بیت کوین گلد، حدود 100 میلیون دلار بود. پس از این حمله و کنترل کامل بیت‌کوین گلد، مهاجمان اینترنتی دوباره خرج کردن کوین‌ها را در صرافی‌های ارز دیجیتال مختلف آغاز کردند. این یک رویداد فاجعه‌بار برای بیت کوین گلد بود و بسیاری از صرافی‌ها وادار شدند تا بیت کوین گلد را از فهرست رمز ارزهای خود خارج کنند.

مطالعه بیشتر: شبکه لایتنینگ چیست؟

اتریوم کلاسیک (BTG) هم در ژانویه 2019 مورد حمله قرار گرفت. در این حمله نیز، هکرها موفق شدند تا کوین‌های اتریوم کلاسیک را دوباره خرج کنند. بر اساس تخمین‌ها، در جریان این حملات تعداد 200 هزار اتریوم کلاسیک به ارزش 1.1 میلیون دلار سرقت و به فروش رسید. البته پس از اطلاع از این حمله، معاملات اتریوم کلاسیک به سرعت در صرافی کوین‌بیس و پلتفرم‌های دیگر متوقف شد. پس از این حمله، قیمت اتریوم کلاسیک به سرعت کاهش یافت.

ورج (XVG) هم از دیگر شبکه‌هایی بود که در سال 2018، بارها مورد این دست از حملات قرار گرفتند. در بزرگترین این حملات، 35 میلیون دلار از این کوین‌ها به سرقت رفت.

کریپتون و شیفت، دو بلاک‌چین دیگر بودند که در سال 2016 مورد حمله قرار گرفتند.

حمله 51 درصدی

شانس موفقیت حمله 51 درصدی چقدر است؟

اینکه حمله 51 درصدی تا چه حد و میزانی شانس موفقیت داشته باشد، به عوامل مختلفی وابسته است. از مهم‌ترین این عوامل می‌توانیم به ارزش بازاری کوین مربوط به آن شبکه، میزان نقدینگی بازار و تعداد صرافی‌هایی که کوین مورد نظر را پذیرفته‌اند، اشاره کرد. اگر بتوان کوین مربوط به شبکه‌ای که برای حمله در نظر گرفته شده را به طور همزمان در چند صرافی به فروش رساند، نتیجه بهتر و سریع‌تری حاصل می‌شود.

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین کور چیست؟

بیشتر حملات 51 درصدی موفق در طول سال 2018 اتفاق افتادند. ارزش بازار در آن زمان به آرامی در حال کاهش بود. به همین دلیل هم سود استخراج کوین‌ها هم کاهش یافت. با خروج ماینرها (استخراج‌کنندگان) بیشتر از استخراج کوین‌های کوچک‌تر، زمینه برای افراد و گروه‌های فرصت‌ طلب فراهم شد تا بتوانند با در اختیار گرفتن اکثر نودها (دستگاه‌های متصل به بلاک‌چین)، کنترل این شبکه‌ها را به دست آورند و آن‌ها را مورد حمله قرار دهند. این همان اتفاقی است که در بلاکچین بیت کوین گلد رخ داد.

حمله 51 درصدی چه خطری برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال دارد؟

حمله 51 درصدی چندان شایع نیست و در موارد خاصی رخ می‌دهد. برای سرمایه‌گذاران رمز ارزها، بزرگترین ریسک این حمله، از دست دادن ارزش رمز ارزی است که مورد حمله واقع شده است. فرض کنید که یک کوین را برای سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌‌اید و پس از مدتی، تحت حمله قرار می‌گیرد. پس از این حمله، بسیاری از صرافی‌ها این کوین را از لیست معاملاتی خود خارج می‌کنند تا دیگر کسی آن را خرید و فروش نکند. به همین دلیل ممکن است قیمت این کوین به سرعت سقوط کند یا همه ارزش خود را از دست بدهد. البته همانطور که گفتیم، این حملات در دنیای رمز ارزها بسیار کم اتفاق می افتند و جای نگرانی نیست.

قیمت لحظه‌ای بیت‌ کوین، قیمت اتریوم و دیگر ارزهای دیجیتال را در صرافی کیوسک ببینید.

حمله 51 درصدی

ممکن است از خودتان این سوال را بپرسید که کدام رمز ارزها کمتر مورد حمله 51 درصدی قرار می‌گیرند. در پاسخ باید بگوییم که اگر نگران هستید، باید در رمز ارزهای بزرگ‌تر و شناخته‌شده‌تری مثل بیت کوین، اتریوم، کاردانو، ریپل و … سرمایه‌گذاری کنید. هرچقدر تعداد اعضای یک بلاک‌چین بیشتر شوند، شانس این حمله هم کاهش می‌یابد. در مقابل، هر چه شبکه کوچکتر باشد، احتمال حمله 51 درصدی موفق نیز افزایش می‌یابد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا لایت کوین خود را خرید کنید

سخن آخر

حمله 51 درصدی را می‌توان مهم‌ترین پاشنه آشیل و نقطه خطر فناوری بلاکچین دانست. این حمله در حالتی رخ می‌دهد که یک یا چند ماینر بتوانند کنترل 51 درصد یا بیشتر نودهای بلاکچین را در اختیار بگیرند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، مهاجمان اینترنتی می‌توانند کوین‌های مربوط به آن شبکه را دوباره خرج کنند. یعنی کوین‌هایی که تحت مالکیت افراد دیگر هستند را به نوعی سرقت می‌کنند، اما کسی متوجه نمی شود که این کوین‌ها متعلق به افراد دیگری است. هکرها کوین‌ها را معمولا وارد صرافی‌ها کرده و آن‌ها را می‌فروشند.

مطالعه بیشتر: بیت کوین گلد چیست؟

به‌علاوه، بیت کوین تاکنون مورد حمله 51 درصدی قرار نگرفه است، اما این حمله در شبکه‌های مربوط به چند آلت کوین مثل بیت کوین گلد و اتریوم کلاسیک رخ داده است. با این همه، نباید فراموش کنیم که این نوع حمله بسیار کمیاب بوده و در این سال‌ها، تنها در چند مورد اتفاق افتاده است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.