هک بیت کوین؛ آیا بیت کوین را می‌توان هک کرد؟

هک بیت کوین و ناگفته‌های نفوذ به شبکه بلاکچین

0

هک بیت کوین دغدغه بسیاری از افرادی است که می‌خواهند در بازار این رمز ارز سرمایه‌گذاری کنند. محبوبیت و موفقیت‌‌های بیت کوین باعث هجوم سرمایه‌گذاران، برای خرید و نگهداری آن شده است. با افزایش وسعت جامعه بیت کوین و ورود افراد مختلف به آن، این سوال پیش می‌آید، آیا بیت کوین هک می‌شود؟ اگر چنین باشد چگونه می‌توان از آن در برابر نفوذ هکر‌‌ها محافظت کرد.

در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ به سوالات مربوطه، پاسخ جامعی را به مباحث پیرامون هک بیت کوین دهیم. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

چرا می‌توان بیت کوین را در مقابل هک شدن مقاوم دانست؟

بیت کوین در برابر دسترسی‌‌های غیرمجاز و هک، امنیت و مقاومت بالایی دارد. در واقع این ارز دیجیتال بر روی بستر فناوری بلاکچین به صورت غیر متمرکز پیاده‌سازی شده و همین امر باعث می‌شود، بلاکچین بیت کوین به طور مداوم توسط شبکه بررسی شود.

مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟

چرا می‌توان بیت کوین را در مقابل هک شدن مقاوم دانست؟

در این شبکه هیچ سرور و سیستم مرکزی وجود ندارد تا هکر‌‌ها بتوانند با نفوذ به آن کل شبکه را از کار بیندازند، همین امر بیتکوین را به یکی از غیر قابل نفوذ‌ترین ارز‌های دیجیتال تبدیل می‌کند. برای افزودن بلاک جدیدِ حاوی مجموعه‌ای از معاملات، شرکت‌کنندگان (ماینرها) که زنجیره کل دفتر بیت کوین را به‌روزسانی می‌کنند، باید به صورت مداوم مسائل پیچیده ریاضی را حل کنند.

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

غیرقابل هک بودن بیت کوین با الگوریتم هش

مسائل پیچیده ریاضی برای رمزنگاری بیت کوین توسط توابع هش ایجاد می‌شوند. چنانچه یک بلاک به زنجیره بلاکی اضافه شود، کلیه کاربران شبکه برای تایید اعتبار بلاک مذکور باید به توافق برسند و تنها در صورت موافقت همه نود‌‌ها، (بکامپیوتر فعال در شبکه)، دفترکل بیت کوین متناسب با آن به‌روز می‌شود.

دستکاری اطلاعات در شبکه‌‌های ارز دیجیتال کار بسیار سختی است. حذف یا بازنویسی یک بلاک بیتکوین غیرمتمرکز و قدرتمند بلاکچین، هک بیت کوین را غیرممکن کرده است.

مطالعه بیشتر: بازیابی بیت کوین‌های گم‌شده

امنیت بیت کوین چگونه است؟

بیت کوین برای اولین بار در سال 2009 به عنوان یک رمز ارز غیرمتمرکز معرفی شد. غیرمتمرکز به این معنی است که تحت مدیریت و نظارت هیچ دولت، سازمان و نهادی نیست. کاربران در این شبکه به صورت نظیر به نظیر با یکدیگر ارتباط دارند و همین امر باعث شده تا بیتکوین رتبه اول محبوبیت ارز‌‌های دیجیتال را کسب کند و لقب پادشاه رمز ارز‌‌ها را به خود بگیرد. بلاکچین به عنوان یک دفتر کل عمومی، برای تایید و ثبت معاملات بیت کوین استفاده می‌شود.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین کش خود را خرید کنید

مسئله هک بیت کوین چگونه است؟

امنیت بیت کوین از همان زمان پیدایش یک مسئله حیاتی و مهم بود. قرار گرفتن در بستر بلاکچین، هک بیت کوین را بسیار سخت می‌کند، زیرا بلاکچین به صورت مداوم توسط کاربران بررسی می‌شود. از طرفی، اگرچه نفوذ به بیت کوین کار آسانی نیست، اما این موضوع به معنی سرمایه‌گذاری مطمئن در آن نیست.

مطالعه بیشتر: خودپرداز بیت کوین

مسئله هک بیت کوین چگونه است؟

درست است که بیت کوین در بستر بلاکچین متمرکز و امن را نمی‌توان هک کرد، ولی روش‌‌های دیگری مانند ایجاد خطرات امنیتی در مراحل مختلف فرآیند معاملات وجود دارد.

اگر کسی بخواهد بلاکچین بیت کوین را هک کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

همانطور که می‌دانید هیچ نسخه‌ای از بلاکچین بیت کوین وجود ندارد، اما هزاران نسخه از آن در شبکه‌‌های کامپیوتری نود‌ها ذخیره شده است. نود‌های شبکه در سراسر جهان پراکنده شده‌اند و حاوی کلیه معاملات انجام شده بلاکچین بیتکوین هستند.

مطالعه بیشتر: حمله ۵۱ درصدی در بلاکچین

یک هکر به عنوان کسی که می‌خواهد به شبکه توزیع شده بیت کوین یا هر شبکه دیگری که در بستر فناوری بلاکچین وجود دارد، نفود کند، باید بیش از نیمی از شبکه که شامل کامپیوتر نود‌های شرکت‌کننده است را در دست بگیرد، این کار عملآ کار غیرممکن و سختی است. این روش همان حمله 51 درصدی است.

حمله 51 درصد چیست؟

حمله 51 درصد را می‌توان بزرگترین تهدید برای بلاکچین به شمار آورد. سناریوی این حمله به این صورت است: اگر یک فرد یا یک سازمان بتواند کنترل بیش از نیمی از استخراج‌کنندگان شبکه بلاکچین را در دست بگیرد، از نظر تئوری تاریخ معاملات شبکه بیتکوین را می‌تواند تغییر دهد و دوباره بنویسد.

مطالعه بیشتر: شبکه لایتنینگ چیست؟

تصرف 51 درصد شبکه بلاکچین بیت کوین

اکثر کاربران شبکه (51 درصد)، باید همیشه باید برای تایید و رد تراکنش‌‌های انجام شده توسط بقیه، تصمیم‌گیری کنند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که اکثریت نود‌‌ها می‌توانند دفترکل توزیع شده‌ بلاکچین را به گونه‌ای تغییر ‌دهند که هزینه تراکنش انجام شده دو بار فعال شود. یعنی یک تراکنش چند بار اجرا شده و کوین به دست آمده به دو حساب منتقل گردد. با این حال رسیدن به این شرایط بسیار سخت بوده و تا حدودی بعید به نظر می‌رسد.

آیا می‌توان بیت کوین را خاموش کرد یا از کار انداخت؟

تا به حال شخص یا نهادی نتوانسته بیت کوین را به عنوان یک رمز ارز محبوب و ارزشمند تحت حمله 51 درصدی موفقیت آمیز قرار دهد. بنابراین همانطور که کسی نتوانسته حمله موفقیت آمیز به این رمز ارز داشته باشد، کسی هم نتوانسته حتی برای زمان کوتاهی باعث خاموش شدن آن شود.

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین کور چیست؟

آیا می توان بیت کوین را هک کرد

بسیاری از دولت‌‌ها و سازمان‌‌ها پیشنهاد از کار انداختن سازوکار بیت کوین را داده‌اند، اما شبکه بیت کوین با اقتدار به مدت 10 سال است که به صورت مستمر روشن است و به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

سناریوی از کار انداختن شبکه بیت کوین

سناریو اول

در بدترین حالت ممکن، تئوری‌‌هایی وجود دارد که پایان حکومت بیت کوین را رقم می‌زنند. برای مثال قطع برق در سراسر جهان که کلیه ارتباطات و اینترنت را در جهان مختل می‌کند. این کار می‌تواند از تماس نود‌های شبکه با یکدیگر جلوگیری کرده، روند استخراج بیت کوین را قطع کند و ساز و کار آن را برای همیشه از کار بیندازد.

سناریو دوم

به‌روزرسانی بیت کوین شامل یک اشکال مهم و اساسی است که برخلاف تلاش‌های متخصصان پروتکل بیت کوین، هنوز تشخیص داده نشده است. چنین وضعیتی به احتمال زیاد منجر به اختلال موقتی شبکه و در نتیجه، کاهش شدید قیمت بیت کوین و فورک (انشعاب) بلاک چین می‌شود.

تلاش دولت‌ها برای خاموش کردن بیت کوین

باتوجه به ویژگی تمرکززدایی بیت کوین، تلاش دولت‌ها برای بستن آن بی‌نتیجه است. با این حال بسیاری از دولت‌ها تلاش می‌کنند تا ارزهای رمزنگاری شده را ممنوع کرده، یا استفاده از آن‌ها را در حوزه قضایی خود محدود کنند، (مانند کشور چین). با این حال باتوجه به محبوبیت ارزهای دیجیتال دولت‌ها برای استفاده از آن‌ها و محافظت از سرمایه‌گذارن فردی، در آینده نه چندان دور تمهیداتی در نظر گرفته و قوانین و مقرارت مالیاتی وضع خواهند کرد.

مطالعه بیشتر: لایت نود و فول نود بیت کوین

حمله 51 درصد برای از کار انداختن شبکه بیت کوین

نظریه حمله 51 درصد (هر چند بعید)، نیز مورد توجه برای از بین بردن شبکه بیت کوین قرار گرفته است. در این حمله، 51 درصد از شرکت‌کنندگان باید نیروهای خود را برای سرنگونی شبکه بیتکوین متحد کنند. از آنجایی که عملی شدن این حمله مستلزم سرمایه‌گذاری بسیار زیاد، برای در دست گرفتن دستگاه‌های استخراج‌کننده است، چنین سناریویی بعید به نظر می‌رسد.

ورود رمز ارزهای جدید به بازار کریپتوکارنسی

با ورود ارزهای دیجیتال بهبود یافته جدید به بازار، ممکن است خطر بزرگی جایگاه محبوبیت بیت کوین را تهدید کند. این تحولات ممکن است سرمایه‌گذاران را تحت تاثیر قرار دهد. این بدان معنی است که اگر سرمایه‌گذاران جذب رمز ارزهای دیگر شوند، دیگر خریداری وجود نخواهد داشت که بیت کوین را به آن بفروشند و این امر سبب کاهش قیمت بیتکوین می‌شود. با این حال، بیت کوین تقریبا ده سال است که محبوبیت خود را حفظ کرده و به احتمال زیاد در آینده نیز شهرت و ذخیره ارزش آن حفظ خواهد شد.

مطالعه بیشتر:‌ بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان

چرا هکر‌ها بیت کوین را به سرقت می‌برند؟

افرادی که برای ذخیره رمز ارزهای خود احتیاط لازم و اقدامات امنیتی را به درستی انجام نمی‌دهند، نفوذ به حساب آن‌ها و از دست دادن بیتکوین‌هایشان بیشتر از سایر مردم گزارش شده است. برای مثال «کیف پول داغ» به کیف پول‌های با قابلیت اتصال به اینترنت و آنلاین گفته می‌شود که هر نوع ارز دیجیتال مانند بیت کوین را در خود نگهداری می‌کنند.

آیا بیت کوین هک می شود؟

این نوع کیف پول‌ها بر روی رایانه شخصی و گوشی هوشمند شما نصب می‌شوند و کم‌ترین امنیت را دارند. به دلیل روزنه‌های امنیتی زیاد، اکثر آن‌ها در معرض هک قرار می‌گیرند و کلید خصوصی شما را بر روی رایانه ذخیره می‌کنند. این امر باعث می‌شود با دسترسی هر نوع بد افزار به سیستم رایانه و یا گوشی همراهتان، کیف پول بیت کوین شما به راحتی در دسترس هکرها قرار بگیرد.

مطالعه بیشتر: قوانین بیت کوین در ایران

ماجرای هک صرافی مینت گاکس  (Mt.Gox)

هک صرافی مینت گاکس احتمالا اولین نمونه از امنیت ضعیف و بزرگترین سرقت ارزهای رمزنگاری شده است. این صرافی در ژاپن تأسیس شد و در سال 2010 به عنوان صرافی بیت کوین استقرار یافت. به دلیل اقدامات امنیتی ضعیف، هکرها موفق به سرقت بیش از 850،000 بیت کوین شدند. هک مینت گاکس بزرگترین هک از زمان ظهور بیت کوین است و منجر به ورشکستگی این صرافی در سال 2014 شد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا لایت کوین خود را خرید کنید

جمع بندی

هک بیت کوین موضوع دیروز و امروز نیست بلکه سالیان سال، هکرها تلاش زیادی برای به سرقت بردن این ارز دیجیتال ارزشمند داشته‌اند. با اینکه تلاش‌های هکرها برای نفوذ به شبکه قدرتمند بلاکچین بیت کوین بی‌نتیجه مانده است، اما آن‌ها شگرد‌ها و روش‌های خود را دارند و از طریق روش‌های مختلف از جمله نفوذ به کیف پول‌های نگهدارنده بیت کوین، اقدام به دزدی از کاربران شبکه بیت کوین می‌کنند.

مطالعه بیشتر: ماینر بیت کوین

هر چند با اولویت قراردادن راه حل‌های امنیتی می‌توان از هک بیت کوین جلوگیری کرد. اما در برخی موارد ایجاد روزنه امنیتی در آن اجتناب ناپذیر است.

شما چه تجربه‌ای در استفاده از بیت کوین داشته‌اید؟ آیا تا به حال کسی توانسته به کیف پول شما نفوذ کند یا از روش‌های دیگر بیتکوین شما را از چنگتان در بیاورد؟

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.