تله گاوی چیست؛ سیگنالی اشتباه در بازار رمز ارزها

آشنایی با تله گاوی

0

تله گاوی چیست؟ در دنیای ارزهای دیجیتال تله‌هایی وجود دارد که معامله‌گران را فریب می‌دهد و یکی از این تله‌ها، تله گاوی یا Bull Trap است. این تله باعث می‌شود معامله‌گران فکر کنند در بازار ارزهای دیجیتال، دیگر قرار نیست ارزش یک سهام خاص پایین بیاید و زمان خوبی برای خریدن آن است.

تله گاوی می‌تواند شما را با کاهش شدید سهامی که تازه خریدید مواجه کند و شناخت و دوری از آن می‌تواند باعث حرفه‌ای‌تر بودن شما در سرمایه‌گذاری شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم با خواندن ادامه این مقاله، به بهترین نحو سرمایه‌گذاری کنید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

تله گاوی چیست؟

تله گاوی یک علامت نادرست، مربوط به روند سقوط یک سهام یا ارزش ارز دیجیتال است. در این حال، قیمت برای مدت کوتاهی افزایش می‌یابد و سپس دوباره بیش از قبل سقوط می‌کند. این تله معامله‌گرانی را که فکر می‌کردند زمان مناسبی برای خرید است، به دام می‌اندازد و باعث ضررهای طولانی‌مدت می‌شود.

تله گاوی با وارونه کردن روند ارزش سهام، در واقع باعث می‌شود سرمایه‌گذاران طولانی مدت سرمایه خود را رها کنند تا از ضرر بیشتر جلوگیری کنند. در این روش، با اینکه به نظر می‌رسد ارزش سرمایه رو به افزایش است، بازار آن دچار ورشکستگی می‌شود.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتریوم کلاسیک خود را خرید کنید

درک مفهوم تله گاوی

تله گاوی هنگامی رخ می‌دهد که یک سرمایه‌گذار سهامی را می‌خرد که از مرز مقاومت عبور کرده است. این استراتژی بر اساس آنالیز بوده و بسیار رایج است. با این که در بیشتر مواقع این عبور با افزایش ناگهانی ارزش سهام همراه می‌شود، اما ممکن است که سهام به سرعت جهت حرکت خود را عوض کند.

به این اتفاق تله گاوی می‌گویند زیرا سرمایه‌گذارانی که به دلیل عبور از مرز مقاومت سهام را خریده‌اند، در این معامله به دام می‌افتند.

مطالعه بیشتر: اپلیکیشن بررسی بازار ارز دیجیتال

اما بهترین راه برای اجتناب از تله گاوی چیست؟ برای این کار نیاز است سرمایه‌گذاران پس از رشد ناگهانی سرمایه، به دنبال تأییدیه‌هایی باشند. برای مثال، سرمایه‌گذار باید مراقب حجم‌های بیشتر از عادی و نمودارهای گاوی باشد تا مطمئن شود پس از عبور از مقاومت نمودار، قیمت سهام بالاتر می‌رود. معمولا اگر گذر از مقاومت باعث ایجاد حجم کم و نمودار نوسان‌دار ‌شود، نشانه تله گاوی است.

از لحاظ روان‌شناسی، تله گاوی هنگامی رخ می‌دهد که افزایش ارزش بازار نمی‌تواند پس از عبور از مقاومت بالا بماند، که می‌تواند به دلیل سرعت پایین و عدم کسب سود باشد.

بهترین راه برای مقاله با تله‌های گاوی، این است که نشانه‌های آن را از پیش تشخیص دهید و سریع از بازار آن خارج شوید. همچنین درخواست حد ضرر می‌تواند در این شرایط مفید باشد. منظور از دستور فروش جلوگیری از ضرر، فروش خود به خود سهام، هنگام پایین آمدن ارزش و رسیدن به حد خاصی است. با این کار، اگر تغییرات بازار سریع‌ بودند می‌توانید از تصمیم‌های احساسی و غیرمنطقی جلوگیری کنید.

مطالعه بیشتر: بروکر فارکس تایم FXTM چیست؟

مثالی از تله گاوی

به عنوان مثال می‌توان گفت، سهام پس از ۵۲ هفته قیمت پایین، به سرعت افزایش پیدا می‌کند تا به مرحله مقاومت نمودار برسد. بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از این فرصت استفاده می‌کنند و با تصور صعود شدید نمودار سهام، روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. اما این سهام به سرعت جهت خود را تغییر می‌دهد و حتی از پیش هم به شدت کم‌ارزش‌تر می‌شود.

به این روش سرمایه‌گذاران جدید در معامله طولانی‌مدت گیر می‌افتند و به سرعت متحمل ضررهای شدید می‌شوند؛ مگر اینکه خیلی از روش‌های قاطعانه حد ضرر، شرایط را مدیریت کنند.

برای اطلاع از قیمت تتر و خرید تتر روی کیوسک حساب کنید.

در این شرایط سرمایه‌گذاران می‌توانستند با صبر کردن و دیدن نتیجه افزایش قیمت از تله گاوی دوری کرده و با خرید این سهام ضرر نکنند. حتی قرار دادن یک برنامه حد ضرر، که سرمایه را به محض سقوط از بازار خارج می‌کند نیز می‌تواند به کاهش ضررهای آن‌ها کمک کند.

یک نمونه از تله گاوی در سال ۲۰۰۷ اتفاق افتاد. بازار سهام آمریکا دچار کاهش‌های شدیدی شد و پس از آن، افزایش قیمت باعث رخ دادن تله گاوی برای بسیاری از سهام‌داران شد. شروع کاهش‌ها با سقوط ۱۶ درصدی سهام S&P از اوج خود بود. اما معلوم شد که این کاهش قیمت تنها موقتی بوده و قیمت سهام دوباره شروع به رشد کرد.

هنگامی که تقریبا ۵۰ درصد ضررها تا سال ۲۰۰۸ جبران شده بود، معلوم شد که این تغییرات نمودار سهام یک تله گاوی بود. تا اواخر سال ۲۰۰۸ قیمت سهام به شدت پایین آمد و به کمترین ارزش خود در ۱۲ سال اخیر رسید.

مطالعه بیشتر: تله خرسی چیست

چه چیزی باعث می‌شود تله گاوی اتفاق بیفتد؟

تله‌های گاوی می‌توانند پس از کاهش‌هایی رخ دهند که به نظر می‌رسد رو به پایان باشند. هنگامی که نموداری در طولانی مدت به سمت پایین حرکت می‌کند، سرمایه‌گذاران بسیار مشتاق می‌شوند تا هر چه سریع‌تر با اوج گرفتن این سهام همراه شوند. این افراد قصد دارند از قیمت‌های پایین استفاده کنند تا از افزایش ناگهانی آن سود ببرند.

این خریدهای اولیه باعث بالا رفتن ارزش سهام می‌شود و همین امر دوباره خرید بیشتر سهام را به همراه دارد. اما بالا رفتن ارزش می‌توانند نشانه‌ای اشتباه باشند و قیمت بسیار بدتر از قبل شروع به سقوط کند. 

مطالعه بیشتر: پرتفولیو ارز دیجیتال چیست؟

چطور از یک تله گاوی فرار کنیم؟

بهترین راه برای فرار کردن از تله گاوی، این است که از هنگام شروع سرمایه‌گذاری یک حد ضرر سهام مشخص کنید. این برنامه به شما کمک می‌کند در صورت برخورد با تله گاوی، سریعا از ضرر سنگین جلوگیری کنید.

برای مشخص کردن حد ضرر، گزینه‌های مختلفی در برابر خود دارید، اما دستور فروش متحرک احتمالا بیشتر از سایر گزینه‌ها مفید خواهد بود، چون به صورت تدریجی ارزش بازار فعلی را دنبال می‌کند و هنگامی به طور خودکار سهام را می‌فروشد که ارزش بازار به مقدار خاصی افت داشته باشد.

به این روش شما از بیشترین مقدار سود مطمئن خواهید شد و ضررهای خود را در صورت تله گاوی به سرعت قطع می‌کنید.

مطالعه بیشتر:  مقایسه بازار خرسی و گاوی

سخن پایانی

در این مقاله از آکادمی کیوسک توضیح دادیم که تله گاوی چیست. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که روند رشد یک سرمایه پس از مقاومت طولانی، وارونه شده و افت می‌کند. در حالت عادی، رشد ارزش یک سهام یا ارز دیجیتال، می‌تواند نشانه ادامه یافتن این افزایش باشد و به نظر می‌رسد وقت خوبی برای سرمایه‌گذاری است. اما در تله گاوی، قیمت بسیار پایین‌تر از کاهش‌های قبلی می‌آید و ضرر بسیار به همراه خواهد داشت.

مطالعه بیشتر: آلت سیزن چیست

سرمایه‌گذاران باید نسبت به خطر تله گاوی هوشیار باشند و با دیدن افزایش قیمت، عجله نکنند و ادامه یافتن این رشد را تحت نظر بگیرند. بهترین راه برای مقابله با این تله پیشگیری و آشنایی با روندهای بازار سهام است. اما همچنین می‌توان از دستورهای حد ضرر بهره برد که در صورت افت قیمت سهام شما را به صورت خودکار می‌فروشند.

به نظر شما بهترین روش برای شخیص و جلوگیری از تله گاوی چیست؟

با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.