صرافی پنکیک سواپ چیست؟ آموزش کار با صرافی غیر متمرکز Pancake Swap

معرفی صرافی پنکیک سواپ

0

صرافی پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. برخلاف صرافی‌های متمرکز و محبوب ارز دیجیتال مثل بایننس و کوین‌بیس که توسط یک سازمان اداره می‌شوند، معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) بدون واسطه انجام می‌شود. این صرافی‌ها مبتنی بر اتریوم هستند که حجم بزرگی از اقدامات مالی غیرمتمرکز (deFi) در آنها انجام می‌شود.

با قوی‌تر شدن بلاکچین‌های قراردادهای هوشمند، رشد صرافی‌های غیرمتمرکز هم بیشتر شد. در همین راستا، صرافی پنکیک سواپ، به جای اتریوم، روی زنجیره هوشمند بایننس ایجاد شد. به همین دلیل کارمزد تراکنش‌های آن خیلی کم است. زنجیره هوشند بایننس جدیدتر و تازه‌تاسیس‌تر از اتریوم است. در ادامه مقاله به بررسی ویژگی‌های پنکیک سواپ و نحوه عملکرد آن می‌پردازیم. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: صرافی ارز دیجیتال چیست؟


صرافی پنکیک سواپ چیست


پنکیک سواپ یک صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که روی زنجیره هوشمند بایننس (BSC) کار می‌کند. این صرافی ارز دیجیتال به شما امکان تبادل ارزهای دیجیتال و توکن‌ها را بدون حضور واسط می‌دهد. توکن اختصاصی آن کیک (CAKE) نام دارد. در این صرافی می‌توانید توکن Cake را با بایننس‌کوین مبادله کنید، کیک و توکن‌های بایننس کوین بخرید و تراکنش‌های دیگری انجام دهید.

ساختار و اصول کاری آن مشابه یونی‌سواپ، سوشی‌سواپ و سایر صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال است. بنابراین اگر با واسط‌های کاربری آن‌ها آشنا باشید در شناخت اصول کاری پنکیک سواپ نیز مشکلی نخواهید داشت. بخصوص که تکنولوژی آنها مشابه است.

پنکیک سواپ با توکن‌های BEP-20 که روی زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شوند، کار می‌کند. بااین‌حال می‌توان توکن‌های دیگر را به وسیله بایننس از سایر پتلفرم‌ها وارد کرد و به‌عنوان یک توکن BEP-20 در صرافی غیرمتمرکز ارائه داد.

شبیه بسیاری دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز، پنکیک سواپ هم روی سیستم بازارساز خودکار (AMM) ایجاد شده که متکی بر استخرهای نقدینگی است و کاربران سوخت آن را تامین می‌کنند. در ادامه مقاله، توضیحات بیشتری درباره بازارسازهای خودکار ارائه خواهیم کرد.

 کاربران به جای اینکه مثل صرافی‌های متمرکز، سفارش بگذارند و دنبال کسی باشند که خواهان توکنی است که آنها در صدد فروش آن هستند، توکن‌های خود را به وسیله قراردادهای هوشمند در استخر نقدینگی یا سیروپ (Syrup) قفل و در واقع سپرده‌گذاری می‌کنند. به‌این‌ترتیب زمانی که خریدار آنها پیدا شود، معامله بلافاصله انجام خواهد شد. به‌علاوه، کاربرانی که سکه‌های خود را در استخر قفل کرده‌اند پاداش می‌گیرند.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتریوم خود را خرید کنید

تاریخچه صرافی پنکیک سواپ


صرافی پنکیک سواپ در سپتامبر 2020 روی زنجیره هوشمند بایننس به‌عنوان یک بازار ساز خودکار و جایگزین یونی‌سواپ (UNI) با سرعت بالاتر و هزینه تراکنش پایین‌تر معرفی شد.

بااینکه در ابتدای کار، پنکیک سواپ کاملا مشابه یونی‌سواپ و سایر بلاکچین‌ها بود، اما ویژگی‌هایی ارائه کرد که باعث شد دفعات استفاده از آن، بیشتر از یونی سواپ شود. این ویژگی‌ها شامل قرعه‌کشی، پیش‌بینی قیمت و مزرعه استخراج بود. این روزها پنکیک سواپ، مقدار ارزش قفل‌شده بیشتری نسبت به یونی‌سواپ دارد و تراکنش‌ها و تعاملات قراردادهای روزانه آن نیز بیشتر است.


صرافی پنکیک سواپ چگونه کار می‌کند؟


صرافی پنکیک سواپ

تا همین چند سال پیش چیزی به اسم صرافی غیرمتمرکز یا DEX نبود. اگر کسی می‌خواست سهام یا ارز دیجیتال یا کالایی خرید و فروش کند، باید به دنبال خدمات یا سرویس‌های صرافی متمرکز یا CEX می‌بود.

صرافی‌های متمرکز که تحت نظارت شرکت‌هایی با جیب‌های گشاد بودند، هزینه‌های زیادی برای افراد به همراه داشتند. مثلا اگر می‌خواستید یک سهم تسلا (TSLA) بخرید بازار باید یک فروشنده می‌داشت. با‌این‌حال اگر فروشنده‌ای نبود چه می‌شد؟ اینجا بود که بازارساز‌ها وارد عرصه شدند. این صرافی‌ها نقدینگی لازم را اینطور فراهم می‌کردند که هرگاه معامله‌ای آغاز شود، خودشان به‌عنوان خریدار یا فروشنده عمل می‌کنند. اما ممکن است این سوال پیش بیاید که صرافی‌های غیرمتمرکز، چطور نقدینگی بازار را تامین می‌کنند؟

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

بازارسازی خودکار

بازارسازهای خودکار باعث می‌شود صرافی‌های غیرمتمرکز هم با فراهم کردن نقدینگی بازار، به خوبی صرافی‌های متمرکز کار ‌کنند. دو مولفه کلیدی این کار، استخرهای نقدینگی و تامین‌کنندگان نقدینگی هستند.

صرافی پنکیک سواپ

بازارساز‌ها و نوسان

قبل از اینکه به بررسی عملکرد صرافی پنکیک سواپ بپردازیم، مسئله مهم دیگری هست که باید بررسی کنیم. همانند بازار سهام و کالا، در ارزهای دیجیتال نیز انجام سریع معامله اهمیت زیادی دارد. در غیر این صورت نوسان اتفاق می‌افتد یعنی تغییر قیمت خرید و فروش بین سفارش بازار و زمان اجرای آن اتفاق می‌افتد. این اختلاف قیمت تلرانس یا دامنه نوسان قیمت نامیده می‌شود که حد نرمال آن در صرافی‌های غیرمتمرکز 0.5درصد است.

هر قدر تعداد تامین‌کنندگان نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز بیشتر باشد، تلرانس نوسان کمتر خواهد بود. رایج‌ترین شیوه اجتناب از نوسان استفاده از سفارشات محدود است. سفارش محدود یعنی داشتن حداکثر محدوده خرید و حداقل محدوده فروش، مثلا تعداد ارز دیجیتال A که می‌تواند معامله شود، بین 1000 تا 50،000 سکه است.

به عبارت دیگر، سفارشات بازار تا زمانی که شرایط محیا شود، اجرا نمی‌شوند. به این ترتیب متوجه می‌شویم پنکیک سواپ و سایر صرافی‌های غیرمتمرکز‌ چطور کار می‌کنند.

استخرهای نقدینگی یا سیروپ

استخرهای نقدینگی، قراردادهای هوشمندی هستند که تعداد مشخصی توکن به‌صورت جفتی دارند. بنابراین وقتی معامله‌گری بخواهد توکنی تبادل کند، باید از استخر نقدینگی استفاده کند.

این استخرها پر از سرمایه کاربران است. کاربران سرمایه خود را در استخر نقدینگی می‌گذارند و در مقابل آن مقداری توکن می‌گیرند. این توکن‌ها برای برگرداندن سهم شما و دریافت بخشی از کمیسیون معامله استفاده می‌شود. در این پلتفرم می‌توانید توکن‌ها را معامله کرده و نقدینگی اضافه کنید و پاداش بگیرید.

مثلا، جفت توکن رپد‌بی‌ان‌بی / بایننس‌دلار (BUSD/WBNB) در استخر نقدینگی، برای تبادل بایننس‌دلار به‌منظور دریافت توکن بایننس‌کوین، عملکردی مشابه توکن اتر در اتریوم دارد. به عبارت دیگر برنامه توزیع‌شده‌ای که روی زنجیره هوشمند بایننس ایجاد می‌شود، می‌تواند از WBNB که یک توکن BEP-20 است، استفاده کند. درحالیکه توکن بایننس کوین به خودی خود ارز دیجیتال بومی زنجیره بایننس است.

تامین‌کنندگان نقدینگی برای معامله این توکن‌های غیرمتمرکز، باید انگیزه‌ای به جهت سپردن دارایی خود داشته باشند. آنها کسانی هستند که رمزارز خود را در استخرهای نقدینگی سهام‌گذاری (استیکینگ) می‌کنند. در پنکیک سواپ، استخر‌های نقدینگی استخرهای سیروپ نامیده می‌شود و پاداش آن به شکل توکن Cake است.

هرگاه معامله‌گران دیگر وارد استخر سیروپ شما شوند، شما بسته به تعداد رمزارزهایی که در آن قفل کرده‌اید، Cake می‌گیرید. شما می‌توانید استخر سیروپ را با جفت توکن‌های BUSD /CAKE یا BNB/ CAKE بسازید. همانطور که می‌بینید، وقتی نقدینگی لازم برای بازار رمزارز را تامین کنید، به این ترتیب تبدیل به یک فارمر (امتیازدار) می‌شوید.


ویژگی خاص صرافی پنکیک سواپ


از آنجایی که بانک‌های مرکزی در سراسر جهان، به طور بی‌سابقه‌ای پول چاپ می‌کنند، بازده سالیانه نزدیک به صفر دارند. یعنی اگر پول خود را در این بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنید سودی که به صورت سالیانه می‌گیرید نزدیک به صفر است.

برعکس، فراهم کردن نقدینگی با پنکیک سواپ، سال‌ها جلوتر است. نرخ بازده سالیانه سرمایه‌گذاری در استخر «سیروپ ‌کیک» حدود 175درصد است. به همین دلیل است که پنکیک سواپ محبوبیت زیادی دارد. یونی‌سواپ تنها بخاطر حجم معاملاتش از آن پیشی گرفته است.

به‌این‌ترتیب، پنکیک سواپ در مقایسه با بانکداری سنتی که یک ضرر دائمی است، فرصت سرمایه‌گذاری خوبی را مهیا می‌کند. اگر قیمت توکن سهام شما از زمان قفل شدن در استخر سیروپ تغییر کند، دچار ضرر می‌شوید. بااین‌حال، اگر این ضرر خیلی زیاد نباشد کارمزدهای معاملات آنها را جبران می‌کند.

در نهایت پنکیک سواپ پیشنهاداتی در قالب قرعه‌کشی دارد. کاربران در زمان خرید بلیط این قرعه‌کشی در قالب توکن Cake ، مبلغ هنگفتی از این توکن برنده می‌شوند. بلیط برنده باید شش رقم مطابق عدد برنده داشته باشد تا 40درصد استخر جایزه را برنده شود درحالیکه هر بلیط یک تا 10 شانس برای انطباق با عدد اول دارد.

ناگفته نماند که تبدیل شدن به یک فارمر، با ریسک کمتری مواجه است.


کارمزد صرافی پنکیک سواپ


صرافی پنکیک سواپ

برای کار با صرافی پنکیک سواپ نیاز به کیف پول دارید چراکه صرافی‌های غیرمتمرکز از ارزهای فیات پشتیبانی نمی‌کنند. پنکیک سواپ با کیف پول‌هایی مثل تراست‌والت (Trust Wallet)، مث‌والت (MathWallet)، کیف پول زنجیره بایننس و حتی متاماسک (MetaMask) کار می‌کند. متاماسک یک کیف پول مبتی بر اتریوم است، اما می‌تواند برای کار با زنجیره هوشمند بایننس نیز پیکربندی و تنظیم شود. برخلاف صرافی‌های متمرکز، مجبور به ارائه اطلاعات شخصی نیستید. حتی لزومی به ایجاد پروفایل کاربری هم نیست.

همانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز نظیر یونی‌سواپ و سوشی‌سواپ، پنکیک سواپ نیز نقدینگی را از طریق سهام‌گذاران تامین کرده و بخشی از کارمزد مبادلات را تامین می‌کند. کارمزد مبادلات پنکیک سواپ حدود 0.25درصد است. 0.17درصد آن به تامین‌کنندگان نقدینگی تعلق دارد، 0.03درصد آن به خزانه پنکیک سواپ برمی‌گردد که سوزانده می‌شود و بقیه 0.05درصد آن برای بازخرید و سوزاندن Cake استفاده می‌شود.

بنابراین اگر توکن‌های BEP-20 را روی پنکیک سواپ معامل کنید، باید کارمزد 0.025درصد بپردازید.

کیوسک سایت معتبر خرید و فروش بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال است. با استفاده از خدمات این مجموعه می‌توانید برای خرید آسان رمز ارزها اقدام کنید.


توکن Cake و تاریخچه قیمتی آن


کیک (CAKE) توکن صرافی پنکیک ‌سواپ و یک توکن BEP-20 است. این توکن یکی از چندین توکنی است که در پروتکل پنکیک سواپ استفاده می‌شود و برای مبادله توکن‌ها در دسترس است.

توکن Cake در سال 2020 معرفی و روی زنجیره هوشمند بایننس راه‌اندازی شد. کیک یک توکن BEP-20 بومی زنجیره هوشمند بایننس است. این توکن در سال 2021 عملکرد خوبی داشت و قیمت آن در فوریه رشد چشمگیری نشان داد.

اولین قابلیت توکن کیک ایجاد نقدینگی در بستر پنکیک سواپ است. در حال حاضر حجم بازار آن بیش از 4میلیارد دلار و قیمت آن حدود 19 دلار است، که این عدد در فوریه 2021، حدود 3دلار با حجم بازار 335میلیون دلار بود.

توکن Cake مقدار سقفی برای ذخایر خود ندارد به این معنی که یک توکن تورم‌زاست. به همین دلیل توکن‌ها به صورت مرتب برای کاهش ذخایر آن سوزانده می‌شوند.


پیش‌بینی آینده ارز دیجیتال پنکیک سواپ


صرافی پنکیک سواپ

زنجیره هوشمند بایننس به‌سرعت درحال توسعه است، چرا که توسعه‌دهندگان از مزایای کارمزد کم آن و تراکنش‌های سریعتر آن در مقایسه با اتریوم استفاده می‌کنند. در آوریل 2021، بایننس اعلام کرد که این پلتفرم حدود 4.9 میلیون تراکنش را در یک روز انجام داده که سه برابر بیشتر از اتریوم است.

حجم تراکنش‌های روزانه پنکیک سواپ، به اندازه یونی‌سواپ و سوشی‌سواپ که دو صرافی غیرمتمرکز بزرگ اتریوم هستند نیست، اما با در نظر گرفتن سن پایین زنجیره هوشمند بایننس، چشمگیر است.

اگر پلتفرم برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp) بایننس به رشد کردن ادامه دهد و کاربران بیشتری جذب کند، ممکن است وارد رقابت سنگینی با سایر صرافی‌ها شود.


مزایای پنکیک سواپ


صرافی پنکیک ‌سواپ مجموعه محصولاتی را در پتلفرمش ارائه می‌کند. اول، استخرهای سیروپ که می‌توانید توکن Cake را سرمایه‌گذاری کنید و پاداش بگیرید. استخرها فقط یک مخزن ترکیبی خودکار هستند به این ترتیب کاربران مجبور نیستند پاداش‌ها را به صورت دستی جمع آوری کنند و سهم خود را افزایش دهند.

مزیت بعدی، فارم‌ها (مزارع) هستند که کاربر می‌تواند جفت دارایی خود مانند کیک و بایننس‌کوین (BNB) را برای تامین نقدینگی فارم در آن قرار داده و پاداش بگیرد. این فارم‌ها می‌توانند بازده داشته باشند، اما اگر درحال تامین نقدینگی برای دارایی‌های ناپایدار باشید ریسک بیشتری به همراه دارند.

مزیت دیگر، قرعه‌کشی‌ها هستند که توسط توسعه‌دهندگان برای افزایش قیمت توکن Cake انجام می‌شوند. اما بعد از اتمام، کاربر می‌تواند بلیط قرعه‌کشی را که قیمت آن یک دلار است بخرد و برنده حجم بزرگی از توکن Cake شود.

پیش‌بینی نیز امکان جدیدی است که به کاربران این فرصت را می‌دهد تا حدس بزنند که آیا قیمت بایننس کوین در مدت 5 دقیقه بیشتر یا کمتر از قیمت قفل شده خواهد بود یاخیر. برای این کار تنها می‌توانید از بایننس‌کوین استفاده کنید و همه شرط‌های باخته‌شده به توکن‌های سوخته هفتگی اضافه می‌شود.

آخرین ویژگی آن، این است که صرافی دارای هزینه معاملاتی پایینی است و نیازی به رد کردن رویه‌های تایید هویت ندارد. به این معنی که می‌توانید معامله را تا زمانی که سرمایه‌ای در کیف پولتان دارید شروع کنید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا یونی سواپ خود را خرید کنید

معایب پنکیک سواپ

معایب پنکیک سواپ شبیه هر بازارسازی خودکار دیگر است. اما تنها خطر واقعی آن از دست دادن دائمی عملکرد محصول و از دست دادن سرمایه در قرعه‌کشی یا پیش‌بینی‌هاست. اگر وارد این موارد نشوید خطر زیادی وجود ندارد.

تنها عیب دیگر آن کلاهبرداری است. چراکه با اتریوم هر کسی می‌تواند در زنجیره هوشمند بایننس یک توکن ایجاد کرده و از کاربران ناآگاه کلاهبرداری کند. از آنجایی که این زنجیره ارزانتر است بسیاری از کلاهبرداری‌ها به سمت آن رفته و دارایی‌های پر خطری در پنکیک سواپ معامله می‌شوند. اما تا زمانی که تصمیم منطقی بگیرید می‌توانید از آنها دور باشید.

جمع بندی

صرافی پنکیک سواپ همانند سایر پلتفرم‌های صرافی آنلاین ارز دیجیتال، امکان دسترسی به توکن‌هایی مانند Cake و بایننس که روی صرافی‌های متمرکز در دسترسند را می‌دهد. همچنین در هنگام مبادلات، کمیسیون کمتری می‌گیرد. شما می‌توانید با سرمایه‌گذاری توکن‌هایتان در استخر نقدینگی این صرافی، درآمد غیرفعال داشته باشید.

این صرافی نسبت به سایر صرافی‌های غیرمتمرکز مشابه، قابلیت‌های بیشتری دارد که باعث شده مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.