گیمفای (Gamefi) چیست؟ (آشنایی با بازی‌های غیر متمرکز)

0

در سال‌های اخیر اصطلاح گیمفای را به‌کرات می‌شنویم. برخلاف بازی‌های سنتی که در آن افراد برای سرگرمی یا بهبود مهارت خود بازی می‌کنند بازی‌های گیم فای فرصتی برای کسب درآمد هستند و از این طریق به افراد انگیزه می‌دهند. GameFi تحولی بزرگ در صنعت بازی‌سازی و بلاک‌چین است. بنابراین لازم است در این مقاله با جزییات این تکنولوژی بیشتر آشنا شویم تا بدانیم دلیل اهمیت این تکنولوژی انقلابی چیست.

مطالعهٔ بیشتر: برنامه غیرمتمرکز

گیمفای چیست؟      

گیمفای عبارتی است که از دو کلمه game و finance گرفته شده و به بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین اشاره دارد که به بازیکنان خود پاداش‌های مالی می‌دهند. اکوسیستم GameFi از ارز دیجیتال، توکن غیرقابل تعویض (NFT) و فناوری بلاک‌چین برای ایجاد محیط بازی مجازی استفاده می‌کند.  معمولاً بازیکنان با تکمیل هر مرحله، مبارزه با سایر بازیکنان یا پیشرفت در مراحل مختلف بازی، پاداش‌های درون بازی به شکل توکن‌های کریپتو، زمین مجازی، آواتار و سایر NFT ها می‌گیرند. برخلاف بازی‌های ویدئویی قدیمی، بازی‌هایی که درآمد دارند یا به‌اصطلاح Play-to-Earn گفته می شوند امکان خرید دارایی در داخل بازی و سپس انتقال آن به دنیای واقعی را می‌دهند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

هر بازی مدل و اکونومی خاص خود را دارد. اما در اکثر موارد این دارایی‌های دیجیتال منافع مالی مشابهی برای بازیکنان فراهم می‌کنند. مثلاً عناوین رایج نظیر دسنترالند و سندباکس روی مالکیت فضای مجازی تمرکز دارند و به بازیکنان امکان خرید قطعات دیجیتالی از دنیای واقعی، توسعه آن‌ها و شارژ سایر بازیکنان برای ماندن در بازی را می‌دهد.

برخی بازی‌های play-to-earn حتی به بازیکنان خود امکان تولید درآمد غیرفعال بدون بازی کردن، از طریق استخراج نقدینگی یا قرض دادن دارایی‌های درون بازی به سایر بازیکنان را می‌دهند. معرفی قابلیت‌های این چنینی نه‌تنها موجب غیرمتمرکز شدن بازی می‌شود بلکه به بازیکنان امکان مشارکت در توسعه بازی از طریق سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) را می‌دهند.

مطمئناً توکنومیک یا میزان عرضه‌وتقاضای یک ارز دیجیتال خاص، در هر بازی متفاوت است. اما اکثر بازی‌ها سرمایه خود را از طریق فروش توکن بالا می‌برند. روش تخصیص این توکن‌ها، باز کردن قفل آن‌ها و محدود یا نامحدود بودن آن‌ها متفاوت است. بسیاری از این بازی‌ها روی اتریوم، سولانا و پالیگون ایجاد می‌شود که یک زنجیره لایه 2 روی اتریوم است و انتقال توکن‌ها در آن سریع‌ و ارزان‌تر است.

قیمت دوج کوین،‌ قیمت تتر، قیمت شیبا اینو و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی کیوسک ببینید.

تاریخچه گیم‌فای چیست؟  

گیمفای

ایده گیمفای از یک بازی بلاک‌چین به نام کریپتو کیتیز (CryptoKitties) نشات گرفت که روی بلاک‌چین اتریوم و زمانی که مفهوم NFT ها جا افتاده بود ساخته شد. سپس اقتصاد NFT شروع به کار کرد و زمانی که به اوج خود رسید بازی کریپتوکیتیز بیش از 14 هزار کاربر روزانه داشت. متأسفانه محبوبیت این NFT ها باعث کاهش سرعت شبکه اتریوم شد و به‌تبع آن کارمزدها و مدت‌زمان انتظار برای تأیید تراکنش‌ها بالا رفت.

در این زمان بود که توسعه‌دهندگان نیاز به بلاک‌چین‌هایی را حس کردند که تراکنش‌ها را سریع‌تر، مقیاس‌پذیرتر و با کارمزد کمتر انجام دهند. این پلتفرم‌ها مواردی مثل کاردانو، سولانا، پولیگون، پولکادات، وکس و غیره بودند.

گسترش پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) باعث افزایش محبوبیت GameFi شد چراکه سیستم مالی بومی بلاک‌چین‌های جدید تنها براساس قراردادهای هوشمند کار می‌کردند. این به کاربران ابزارهای مورد نیازشان برای راه‌اندازی توکن‌ها، ترید کردن، وام دادن یا شرط‌بندی در فضای بازی را می‌داد.

مطالعه بیشتر:‌ NFT چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتم خود را خرید کنید

نحوه عملکرد گیمفای

هزاران بازی بلاک‌چین وجود دارد و هرکدام آن‌ها مدل اقتصادی خاص خود را دارند. در گیم فای، پاداش‌ها به‌صورت‌های مختلفی داده می‌شود. هر پروژه گیمفای مدل‌ها و اکونومی خاص خود را دارد. بازیکنان می‌تواند به شیوه‌های مختلفی این آیتم‌ها را به دست آوردند. سپس آن‌ها را از بازی خارج کرده و در بازارهای NFT مثل اوپن‌سی معامله کنند.  بااین‌حال در سایر موارد، دارایی‌های درون بازی باید قبل از معامله کردن به NFT تبدیل شوند.

این مبنای اصلی عملکرد بازی‌های play to earn است که موجب ایجاد درآمد برای بازیکنان می‌شود. متأسفانه بسیاری از از این بازی ها متکی بر کمیاب کردن NFT ها و افزایش قیمت آن‌ها هستند.

 GameFi نیز مثل همه کاربردهای مبتنی بر وب 3 نیاز به کیف پول کریپتو دارد. مالکیت NFT ها از طریق کیف پولی که به آن گره خورده‌اند مشخص می‌شود.

معمولاً دارایی‌های درون بازی، مزایای خاصی برای بازیکن به همراه دارند و باعث می‌شوند پاداش بیشتری بگیرند. اما برخی بازی‌ها نیز آواتار و لباس‌هایی دارند که کاملاً بصری هستند و تاثیری روی میزان پاداش و نحوه بازی ندارند.

بازیکن‌ها براساس نوع بازی می‌توانند با تکمیل وظایف، نبرد با سایر بازیکنان یا ساخت سازه‌ها پاداش بگیرند. برخی بازی‌ها به بازیکنان امکان تولید درآمد غیرفعال بدون بازی کردن را از طریق سپرده‌گذاری یا وام‌دهی دارایی‌های بازی به سایر بازیکنان می‌دهد.

 در ادامه ویژگی‌های مهم گیم فای را بررسی می‌کنیم.

مطالعهٔ بیشتر: متاورس پاویا چیست؟

گیمفای

مدل Play-to-earn (P2E)

مدل‌های P2E یک انقلاب در صنعت بازی‌سازی هستند. روش کار آن‌ها با مدل پرداختی که در بازی‌های سنتی وجود داشت متفاوت است. در این بازی‌های گیمرها قبل از شروع بازی باید سرمایه‌گذاری می‌کردند. مثلاً در بازی کال آف دیوتی بازیکنان باید مجوز یا اشتراک می‌خریدند.

در بیشتر موارد، بازی‌های ویدئویی سنتی هیچ بازده مالی برای بازیکنان ایجاد نمی‌کنند و دارایی‌های درون بازی توسط شرکت‌های بازی‌سازی کنترل می‌شود. در مقابل بازی‌های P2E به بازیکنان خود کنترل کامل دارایی‌های درون بازی را می‌دهند و درعین‌حال فرصت‌هایی برای کسب درآمد ایجاد می‌کنند. بااین‌حال در نظر داشته باشید که همه این موارد به طراحی و مدل بازی پروژه‌های GameFi بستگی دارد..

نکته دیگری که باید مدنظر داشت این است که بازی‌های P2E می‌توانند رایگان باشند و درعین‌حال پاداش‌های مالی بدهند. اما برخی ازن این پروژه‌ها از بازیکنان می‌خواهند قبل از بازی، NFT های خاص یا دارایی‌های کریپتوی مشخصی را خریداری کنند. به‌این‌ترتیب اگر یک بازی نیازمند سرمایه‌گذاری اولیه زیادی باشد اما پاداش آن کم باشد، احتمال اینکه بازیکن سرمایه اولیه خود را از دست دهد زیاد است.

مطالعهٔ بیشتر: متاورس چیست؟

مالکیت دارایی دیجیتال

همان‌طور که گفتیم تکنولوژی بلاک‌چین امکان مالکیت دارایی‌های دیجیتالی را فراهم می‌کند، به این معنی که بازیکنان می‌توانند دارایی‌های درون بازی خود را به شیوه‌های مختلفی به پول تبدیل کنند.

مثل بازی‌های ویدئویی، بازیکنان می‌توانند آواتار، خانه، سلاح، ابزار یا چیزهای دیگر داشته باشند. اما در گیمفای، این دارایی به‌صورت NFT ایجاد می‌شود و بازیکنان امکان مالکیت کامل آن‌ها را دارند.

برخی بازی‌های متاورس مثل دسنترالند و سندباکس روی مفهوم مالکیت زمین تمرکز دارند. آن‌ها به بازیکنان خود امکان تبدیل زمین‌های مجازیشان به پول را می‌دهند. در سندباکس بازیکنان می‌توانند قطعات دیجیتالی از املاک و مستغلات را بخرند و از آن درآمدزایی کنند. مثلاً از بازیکنانی که از املاک آن‌ها دیدن می‌کنند هزینه بگیرند یا آن را اجاره دهند.

مطالعه بیشتر: توکن بازی چیست

اپلیکیشن های دیفای

برخی پروژه‌های GameFi نیز محصولات و ویژگی‌های دیفای نظیر سپرده‌گذاری، لیکوئیدیتی، استخراج و یلدفارمیگ را ارائه می‌کنند. معمولاً بازیکنان می‌توانند توکن‌های درون بازی خود را سپرده‌گذاری کرده و پاداش بگیرند، آیتم‌های خاصی را فعال کنند یا به سطح جدیدی در بازی راه یابند.

معرفی المان‌های دیفای می‌تواند بازی‌های کریپتو را غیرمتمرکزتر کند. برخلاف بازی‌های سنتی که به‌صورت متمرکز بازی‌ها را کنترل و به‌روزرسانی می‌کردند برخی پروژه‌های گمیفای به جامعه بازیکنان خود امکان مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها را می‌دهند. آن‌ها می‌توانند به از طریق سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز (DAO) به تغییرات رأی دهند.

مثلاً بازیکنان دسنترالند می‌توانند با قفل کردن توکن‌های حاکمیتی خود (MANA) در DAO به تغییرات درون بازی رأی دهند. هرچه یک بازیکن توکن‌های بیشتری قفل کند قدرت رأی‌دهی بیشتری دارد. به‌این‌ترتیب گیمرها می‌توانند مستقیماً با توسعه‌دهندگان بازی ارتباط بگیرند و بر توسعه بازی اثر بگذارند.

مطالعهٔ بیشتر: خرید زمین در متاورس

پروژه‌های معروف گیمفای

گیمفای

در سالهای اخری بازی‌های مختلف گیم فای در کانون توجه قرار گرفتند. در ادامه برخی از معروف‌ترین پروژه‌های GameFi را بررسی می‌کنیم.

1. Tamadoge

گیمفای

این یک بازی play-to-earn جدید است که توکن بومی خاص خود به نام TAMA را دارد. در Tamadoge بازیکنان می‌توانند حیوانات خانگی مجازی را شکار کنند و سپس آن‌ها را تا بزرگسالی پرورش دهند. سپس با آن حیوانات با هم مبارزه می‌کنند. برنده توکن TAMA را می‌برد.

نکته جالب این بازی این است که هر حیوان خانگی NFT منحصربه‌فردی است. به‌علاوه انتخاب‌هایی که بازیکنان درباره حیوان خانگی مجازی خود در هنگام رشد آن دارند روی وضعیت نهایی او، قدرت و ضعفش اثر دارد.

کوین TAMA قلب بازی است اما به بازیکنان برنده داده نمی‌شود. در عوض برای خرید NFT های جدید و نیز به‌روزرسانی و اکسسوری به کار می‌رود. میزان ذخایر این توکن به 2 میلیارد رسیده که 5 درصد از هر تراکنش درون بازی سوزانده می‌شود. بنابراین با ورود افراد بیشتر به بازی و خرید NFT ها، ذخیره کوین پایین آمده و ارزش آن بالا می‌رود.

نکته جالب دیگر این است که خریدوفروش TAMA هیچ مالیات یا کارمزدی وجود ندارد. بازی از تراکنش‌های درون خود درآمد دارد. توکن TAMA برای پیش‌فروش روی وبسایت Tamadoge در دسترس است.

مطالعه بیشتر: بهترین ارز متاورس

2. Battle Infinity

گیمفای

این بازی شاید از بهترین توکن‌های بازی گیمفای سال 2022 است. معمولا کاربران به دنبال بهترین پروژه‌های گیم فای هستند که ویژگی‌های play-to-earn را با تکنولوژی مبتنی بر بلاک‌چین ترکیب کرده باشند و  Batlle Infinity این ویژگی‌ها را دارد.

این پلتفرم یک پروژه غیرمتمرکز است که به کاربران خود به Battle Arena که پلتفرم مبتنی بر متاورس آن است دسترسی می‌دهد. در این محیط، بازیکنان شانس رقابت با سایرین در یک محیط مجازی به منظور کسب توکن‌های کریپتو، سپرده‌گذاری سود و NFT خواهند داشت.

قلب اکوسیستم Battle Infinity، IBAT یعنی توکن آن است. مثلاً کاربران توکن IBAT را به منظور دریافت NFT هایی برای مشارکت در بازیP2E  معامله می‌کنند. این بازی یک لیگ فانتزی ورزشی NFT غیرمتمرکز است که در آن کاربران می‌توانند تیم‌های استراتژیک خود را ایجاد نموده و برای دریافت پاداش‌های IBAT رقابت کنند.

ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران به دنبال راه‌های متعددی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال هستند Battle Infinity چنین فرصت‌هایی را ارائه می‌کند. مثلا شرط‌بندی انفرادی یک ویژگی است که در آن کاربران می‌توانند توکن IBAT را برای کسب درآمد بیشتر به اشتراک بگذارند. یکی دیگر از این گزینه‌ها امکان سپرده‌گذاری هر توکن کریپتو در مقابل توکن IBAT و دریافت سود است.

بعلاوه این بازی صرافی غیرمتمرکز  Battle Swap را ارائه می‌کند که کاربران می‌توانند با دسترسی به استخر نقدینگی آن، ارزهای دیجیتال را مبادله کنند. ویژگی دیگر آن بازار IBAT است که در آن‌همه دارایی‌ها روی قراردادهای هوشمند به‌صورت NFT توکنایز می‌شوند. بنابراین Battle Infinity در تلاش است که با ترکیب فرصت‌های کسب درآمد در متاورس، صنعت بازی‌سازی را متحول کند.

بااینکه پیش‌فروش IBAT فقط در 24 روز انجام شد، 16500 BNB جمع‌آوری کرد که به‌زودی در پنکیک‌سواپ در دسترس خواهد بود. کاربران علاقه‌مند می‌توانند برای آموزش درباره پلتفرم و اطلاع از تغییرات پروژه به گروه تلگرامی این بازی بپیوندند.

مطالعهٔ بیشتر: بلاک توپیا

3. Lucky Block

گیمفای

بازی Lucky Block روی زنجیره هوشمند بایننس اجرا می‌شود. این بازی تبدیل به پلتفرم مسابقات NFT شده که به شما امکان مشارکت با خرید NFT ها و بردن جوایز را می‌دهد. اکوسیستم این بازی تحت پشتیبانی توکن کریپتوی آن، LBLOCK است.

LBLOCK در ژانویه 2022 راه‌اندازی شده و حالا برای خرید در صرافی‌های ارز دیجیتال در دسترس است. کسانی که مایل به مشارکت در قرعه‌کشی جوایز این بازی هستند ابتدا باید با استفاده از کوین‌های LBLOCK بلیط بخرند. بعلاوه دارندگان توکن LBLOCK می‌توانند کیف پول‌های خود را به پلتفرم بازی متصل کنند و هر روز بلیط رایگان بگیرند.

کوین‌های LBLOCK در ابتدا حدود 0.00015 دلار قیمت داشتند و بعد از آن تا قیمت 0.009 صعود داشت. این به معنی رشد 6000 درصدی سرمایه خود در 30 روز بوده است. با اینحال قیمت توکن‌های LBLOCK کاهش یافته و تبدیل به یکی از کم‌ارزش‌ترین رمزارزهای بازار شده است. بعلاوه پروژه لاکی بلاک، امسال عنوان یکی از بهترین بازی‌های play to earn را کسب کرده است.

اگر توکن‌های LBLOCK را هولد کرده و کیف پول خود را به پلتفرم متصل کنید، به نسبت تعداد سکه‌هایی که نگه می‌دارید، واجد شرایط دریافت پاداش می‌شوید. علاوه بر این، می‌توانید یک NFT لاکی بلاک بخرید تا مشوق‌های دیگری مانند ورود مادام‌العمر به قرعه‌کشی روزانه را دریافت کنید.

4. Axie Infinity

گیمفای

اگر دنبال محبوب‌ترین بازی کریپتوی بازار می‌گردید اکسی اینفینیتی پاسخ شماست. ایده این بازی play to earn از پوکمن گرفته شده و به بازیکنان امکان خرید، معامله و مبارزه با موجوداتی به نام اکسی را می‌دهد. این اکسی‌ها به‌صورت NFT هستند و ویژگی‌های کمیاب و منحصربه‌فردی دارند.

اکسی اینفینیتی در طول همه‌گیری کرونا که مردم برای کسب درآمد غیرفعال شروع به بازی کردند به شهرت رسید. جذابیت این بازی در این است که می‌توانید با انجام چالش‌های درون بازی، توکن‌های AXS را به دست آورید. این توکن یکی از بهترین توکن‌های بازار ارزهای دیجیتال با رشد باورنکردنی است.

ارزش توکن AXS از زمان راه‌اندازی آن در سال 2020 بیش از 20،000 برابر رشد کرده است. جدا از اینکه می‌توانید این توکن را برای خریدهای درون بازی استفاده کنید می‌توانید آن را در صرافی‌های ارز دیجیتال با فیات معاوضه نمایید. این یعنی از رشد توکن‌های AXS سود می‌برید.

صرافی کیوسک یکی از بهترین و مطمئن‌ترین صرافی‌های ایران است که می‌توانید از طریق آن برای خرید آسان بیت‌کوین، خرید تتر، خرید شیبا اینو و دیگر رمزارزها اقدام کنید.

5. Enjin Coin

گیمفای

Enjin Coin یکی از بهترین توکن‌های رمزنگاری GameFi از نظر پتانسیل رشد در سال‌های آینده است. شرکت سازنده آن مجموعه‌ای از محصولات یکپارچه را ارائه می‌کند که ایجاد و راه‌اندازی پروژه‌های NFT را تسهیل می‌نماید. به‌این‌ترتیب Enjin در اکوسیستم GameFi و رشد بخش NFT نقش کلیدی دارد.

پلتفرم Enjin به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به کیت‌های توسعه، پلاگین‌های بازی، کیف پول کریپتو و راهکارهای پرداختی را می‌دهد. شما در هنگام استفاده از Enjin باید توکن‌های خود را در قرارداد هوشمند قفل کنید. به‌این‌ترتیب Enjin مستقیماً برای حمایت از ارزش توکن‌های غیرقابل تعویضی که در اکوسیستم آن ایجاد شده بکار می‌رود.

Enjin Coin در زمان عرضه آن در سال 2018 حدود 0.017 دلار قیمت داشت. در طی این چهار سال قیمت آن به 1 دلار افزایش داشته است و این به معنی افزایش 5،500 درصدی است. تطبیق‌پذیری و عملکرد این ارز دیجیتال آن را به یکی از بهترین توکن‌های ابزاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.

6. Sandbox

گیمفای

سندباکس اولین بار در قالب یک بازی موبایل در سال 2012 ارائه شد. با گذار زمان این بازی play to earn تبدیل به یکی از رایج‌ترین پلتفرم‌های بازار گیمفای گردید. در متاورس سندباکس، می‌توانید املاک مجازی داشته باشید و تجربه‌های خاص خود را خلق کنید.

اکوسیستم سندباکس از کوین بومی آن SAND قدرت می‌گیرد که قابلیت‌های خاص خود را دارد. اول و مهم‌تر از همه اینکه می‌توانید از SAND برای خرید NFT املاک درون بازی و نیز سایر آیتم‌های دیجیتال استفاده کنید.

بعلاوه، کسانی که توکن‌های SAND خود را سپرده‌گذاری می‌کنند نیز می‌توانند در مدیریت شبکه سندباکس مشارکت کنند. متاورس سندباکس فهرست بلندبالایی از حمایت‌های افراد مشهور ازجمله اسنوپ داگ و سرمایه‌گذاری جاستین تیمبرلیک، کیتی پری، ویل اسمیت و غیره را به خود اختصاص داده است.

7. Illuvium

گیمفای

Illuvium یکی از پروژه‌های NFT جدیدی است که در سال 2022 راه‌اندازی شد. این بازی روی دو لایه مختلف از بلاک‌چین یعنی اتریوم و Immutable X ساخته شده است. یکپارچه‌سازی آن‌ها به بهبود مقیاس‌پذیری و بازده این پلتفرم بازی‌سازی کمک کرده است.

Illuvium نیز مثل سایر بازی‌های کریپتو و NFT از توکن بومی خود برای تقویت اکوسیستم داخلی بازی استفاده می‌کند. این NFT ها دنیای مجازی و سایر تجربیات درون بازی را برای جذب کاربران ترکیب می‌کند. این بازی موجودات NFT به نام Illuvials دارد اما برخلاف اکسی اینفینیتی به‌صورت سه‌بعدی و دارای حالت داستانی است.

بعلاوه اگر به‌عنوان یک عضو اولیه ثبت‌نام کنید به شما دسترسی انحصاری به NFT های کمیاب را می‌دهد. با توجه به این ویژگی‌های منحصربه‌فرد، Illuvial یکی از بازی‌های رو به رشد امسال است. اگر بازی به تبلیغات خود ادامه دهد ارزش توکن آن نیز در آینده افزایش خواهد یافت.

8. Decentraland

گیمفای

دسنترالند یکی دیگر از بازی‌های کریپتو است که در آن می‌توانید املاک و مستغلات مجازی را خریدوفروش کنید. این پلتفرم تشابهات زیادی با سندباکس دارد چراکه هر دو بازی امکان ایجاد تجربه مجازی و تبدیل آن‌ها به پول را می‌دهند. بااین‌حال در دسنترالند، برای خرید پاراسل‌های املاک نیاز به توکن MANA دارید.

به‌این‌ترتیب کاربران دسنترالند می‌توانند سازه‌ها را در سرزمین مجازی خود بسازند، بازی کنند، ویترین‌هایی داشته باشند یا توریسم دیجیتالی راه بیندازند. توکن‌های MANA هسته اصلی این اکوسیستم هستند و تراکنش‌ها را تسهیل می‌کنند. بعلاوه این توکن ERC-20 توکن حاکمیتی دسنترالند نیز محسوب می‌شود.

همان‌طور که گفته شد دسنترالند در 12 ماه گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرده است. اگرچه قیمت توکن MANA در نوامبر 2021 به بالاترین حد خود یعنی 5 دلار رسید اما در حال حاضر کاهش یافته است. بااین‌وجود این کوین از زمان معرفی خود در سال 2018 رشد 5500 درصدی را تجربه کرده است.

مزایا و کاربرد های گیمفای          

مهم‌ترین مزیت گیمفای بخصوص برای کشورهای آفریقایی به دست آوردن پول است. تصور کنید در گوشه از اتاق خود در دهکده‌ای دوردست در لاگوس هستید و از فعالیت‌های خود در اوقات فراغتتان هزاران نایرا به دست می‌آورید. GameFi به کاربران خود امکان کسب درآمد تنها با اتصال به اینترنت را می‌دهد.

بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین راهکاری برای مشکل بیکاری هستند. همچنین پتانسیل سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند و سرمایه‌گذاران این بازی‌ها می‌توانند سود زیادی به دست آورند.

همچنین با گسترش پذیرش رمزارزها، فرصت‌های مالی جدید درحال ظهور و رشد است و به نظر می‌رسد گیم فای یکی از این فرصت‌های بدون مرز است.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین خود را خرید کنید

معایب گیم‌فای         

گیمفای متهم است که از طرح‌های پونزی استفاده می‌کند. بسیاری از بازی‌های p2e برای سودآوری به ماندن و جریان مداوم کاربران جدید وابسته هستند و زمانی که کاربران تصمیم به نقد کردن NFT های خود بگیرند ارزش این بازی‌ها افت می‌کند.

این صنعت کلاهبرداران و فرصت‌طلبان زیادی را به خود جذب کرده که در پی کسب درآمد سریع بدون اضافه کردن هیچ ارزشی به این اکوسیستم هستند.

یکی دیگر از نگرانی‌ها، مسئله تمرکززدایی است. گفته می‌شود GameFi براساس عدم تمرکز ساخته می‌شود اما ممکن است همیشه این‌طور نباشد. توکن‌های درون بازی NFT هایی هستند که بازیکنان مالک آن‌ها بوده و آن‌ها را معامله می‌کنند اما ممکن است این توکن‌ها از سوی سازنده بازی مسدود شوند.  

همچنین افرادی که به کریپتو دسترسی ندارند یا قابلیت سرمایه‌گذاری اولیه را نداشته باشند و نیز افرادی که دسترسی پایدار به اینترنت ندارند نمی‌توانند از این بازی‌ها استفاده کنند.

آینده گیمفای

حجم پروژه‌های گیمفای در سال 2021 افزایش چشمگیری یافت و انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز بیشتر شود. DappRadar بیش از 1400 بازی بلاک‌چین را در مارس 2022 لیست کرده است. بعلاوه، بازی‌های عمومی نیز روی چندین بلاک‌چین ازجمله اتریوم، هارمونی، سولانا، پولیگون، زنجیره هوشمند بایننس و بلاک‌چین‌های دیگر وجود دارند.

پیش‌بینی می‌شود روند افزایش گیمفای با پیشرفت فناوری بلاک‌چین به‌سرعت ادامه یابد. به‌علاوه، GameFi به خاطر داشتن آیتم‌های درون بازی و کسب درآمد به‌ویژه در کشورهای درحال‌توسعه بسیار جذاب است.

گیمیفای در یک نگاه

گیمفای اصطلاحی است که به بازی‌های مبتنی بر بلاک‌چین گفته می‌شود که در آن‌ها بازیکن می‌تواند دارایی‌هایی در قالب NFT به دست آورد و آن‌ها را تبدیل به پول کند. به‌این‌ترتیب بازی‌های گیمفای نه‌تنها برای سرگرمی بلکه برای کسب درآمد، موردتوجه عموم مردم هستند. هرکدام از این بازی‌ها اکوسیستم و سناریوی خاص خود را دارند اما آنچه اهمیت دارد این است که بازی‌های GameFi برای جذب و حفظ مخاطبان خود از پاداش‌های مالی استفاده می‌کنند.  

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.