هفت مورد از مهم‌ترین تفاوت ریپل و بیت کوین

تفاوت ریپل و بیت کوین

0

در مقایسه و تفاوت ریپل و بیت کوین و یا هر رمز ارز دیگری، ابتدا این‌طور به نظر می‌رسد که، دنیای سرمایه‌گذاری رمز ارزهای دیجیتال تنها به بیت کوین محدود شده است. درست است که بیت کوین به عنوان شناخته‌ شده‌ترین رمز ارز در بازار ارزهای دیجیتال و البته جذب سرمایه اصلی سرمایه‌گذاران پیشرو است. اما، چندین گزینه معتبر دیگر نیز برای کسانی که علاقه‌مند به ایجاد تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود هستند وجود دارد.

رمز ارزهایی که نگاه متفاوتی نسبت به بازار ارزهای دیجیتال برای شما ایجاد می‌کنند، ریپل « Ripple’s XRP» یکی از آنها است. رمز ارزی که در سال 2021، رمز نگاری شد و از نظر ارزش کل بازار در رده چهارم، بعد از رمز ارزهای بیت کوین، اتر و بایننس قرار گرفت.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دو رمز ارز، با کیوسک آکادمی همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

معرفی دو رمز ارز بیت کوین و ریپل

قبل از بیان شباهت‌ و تفاوت ریپل و بیت کوین، بهتر است کمی بیشتر آنها را بشناسیم.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین « Bitcoin»، رمز ارزی است که در ژانویه 2009 بوجود آمده است. ایده‌ این رمز ارز از نظرات ارائه شده توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) گرفته شده است.

هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ایجاد کرده‌اند هنوز یک معما است. بیت کوین برخلاف ارزهایی که دولت صادر می‌کند، توسط یک مرجع غیرمتمرکز اداره می‌شود.

بیت کوین نوعی ارز رمزنگاری شده است، در واقع هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد. بیت کوین توسط هیچ بانک یا دولتی پشتیبانی نمی‌شود. این رمز ارز برخلاف اینکه در اکثر نقاط جهان از نظر قانونی مجاز نیست، محبوبیت زیادی دارد. بیت کوین همچنین صدها ارز رمزنگاری شده دیگر را که به طور کلی آلت کوین نامیده می‌شوند، راه‌اندازی کرده‌ است. بیت کوین معمولاً به اختصار«BTC» شناخته می‌شود.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا آوه خود را خرید کنید

ریپل چیست؟

ریپل (Ripple) یک فناوری است که هم به عنوان رمز ارز پایه و هم به عنوان شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می‌کند. ریپل اولین بار در سال 2012 منتشر شد. «کریس لارسن» و «جد مک کالیب» بنیانگذاران آن بودند.

ریپل در اصل یک سیستم مبادله دارایی، مشابه سیستم سویفت (SWIFT) یا جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی، برای انتقال ارزهای بین‌المللی است که توسط بانک‌ها و واسطه‌های مالی که با ارزهای مختلف معامله می‌کنند، استفاده می‌شود.

رمز ارز ریپل به اختصار « XRP» شناخته می‌شود.

مطالعه بیشتر: انواع ارزهای دیجیتال حاضر در بازار رمز ارزها

تفاوت ریپل و بیت کوین

مقایسه‌ بیت کوین و ریپل

نوبت آن رسیده است که نگاهی دقیق به آنچه ریپل را از بیت کوین متمایز می‌کند، بیندازیم.

برای بررسی تفاوت‌ ریپل و بیت کوین، ادامه‌ مقاله را مطالعه کنید.

1.      تفاوت ریپل و بیت کوین در ساختار آنها چیست؟

تفاوت‌های اصلی بین بیت کوین  (Bitcoin) و ریپل (XRP) به شرح زیر است:

بیت کوین با هدف پرداخت هزینه کالاها و خدمات به عنوان یک ارز غیرمتمرکز دیجیتالی ساخته شد. از طرف دیگر، ریپل برای بانک‌ها و شبکه‌های پرداخت، به عنوان وسیله تسویه حساب، سیستم انتقال پول و مبادله ارز ایجاد شده است.

هدف اصلی ریپل تشکیل سیستمی برای انتقال مستقیم دارایی بود که جایگزین ارزان‌تر و مطمئن‌تری برای سیستم‌های پرداخت فعلی مانند سویفت ارائه می‌دهد. ریپل به این خدمت خود شهرت دارد.

شبکه بیت کوین توسط گروهی از توسعه‌دهندگان در سراسر جهان نگهداری می‌شود. همه این توسعه دهندگان به طور داوطلبانه به شبکه بیت کوین کمک می‌کنند.

تفاوت عمده دیگر این است که برخلاف بیت کوین، ریپل به هیچ وجه برای استخراج طراحی نشده است. در مورد بیت کوین، ماینرها بیت کوین جدید را استخراج می‌کنند. اما، در مورد ریپل، در مجموع 100 میلیارد رمز ارز « XRP» از قبل استخراج شد که مقدار مشخصی از آن در دسترس بازار عمومی قرار گرفت. مقدار باقیمانده توکن‌ها توسط آزمایشگاه‌های ریپل نگهداری می‌شود و به صورت دوره‌ای منتشر می‌شود.

مطالعه بیشتر: مقایسه ریپل و استلار

دیگر تفاوت‌های ساختاری

ریپل، به جای استخراج از طریق بلاکچین، به وسیله یک سازوکار گروهی و با انجام نظرسنجی، معاملات خود را تایید می‌کند.

به عبارتی ریپل برای تایید معاملات خود نیاز به تاییدیه‌ مرکز خاصی ندارد، به همین دلیل معاملات ریپل در مقایسه با بیت کوین نیاز به انرژی کمتری دارد و با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرند.  ریپل به دلیل غیرمتمرکز بودن از بسیاری از رقبای خود سریعتر و قابل اطمینان‌تر است.

به دلیل ماهیت پیچیده استخراج رمز ارز بیت کوین، معاملات آن ممکن است چند دقیقه طول بکشد و با هزینه‌های بالایی همراه باشد. اما، همانطور که ذکر شد تراکنش‌های ریپل در عرض چند ثانیه تایید می‌شوند و به طور کلی هزینه‌های بسیار کم‌تری دارند.

یک بیت کوین زمانی به شبکه اضافه می‌شود که ماینرها آن را استخراج کنند. به عبارتی تامین یک بیت کوین به سرعت شبکه و میزان دشواری الگوریتم مورد استفاده برای استخراج بیت کوین مورد نظر بستگی دارد.

اما انتشار ریپل طبق یک قرارداد هوشمند کنترل می‌شود. ریپل قصد داشت حداکثر 1 میلیارد توکن «XRP » در هر ماه طبق قرارداد منتشر کند که البته تیراژ فعلی بیش از 50 میلیارد است.

هر توکن « XRP» استفاده نشده در یک ماه، دوباره به یک حساب سپرده مشخص منتقل می‌شود.

تفاوت ریپل و بیت کوین

2.      تفاوت ریپل و بیت کوین در عرضه سهم چیست؟

طبق یک قرارداد مشخص، تصمیم بر این شد که تمام ریپل منتشر شده هنگام راه‌اندازی آن، ‌100 میلیارد باشد و تا اکنون حدود 45 میلیارد آن منتشر شده است.

به عبارتی در ابتدا حدود 1 میلیارد « XRP» پیش استخراج شده است و توسط سرمایه‌گذاران اصلی آن به تدریج در بازار عرضه می‌شود.

اما، میزان عرضه مشخص شده برای بیت کوین، 21 میلیون بوده است که تا کنون 18 میلیون آن منتشر شده است.

مطالعه بیشتر: دائو چیست؟

3.      تفاوت ریپل و بیت کوین در سرعت معامله چگونه است؟

ریپل در درجه اول، معاملات سریع و ارزان ارائه می‌دهد. این رمز ارز امکان مبادلات ارزی کم سرعت، پرسرعت، تسویه حساب و حواله ارز را فراهم می‌کند.

بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال نامتمرکز عمل می‌کند، به عبارتی بدون نظارت بانک مرکزی یا هر مسئول مرکزی دیگری فعالیت می‌کند. بنابراین انرژی‌اش را صرف سرعت انجام معاملات نمی‌کند.

بیت کوین ترجیح می‌دهد به مقاومت خود در برابر مرکزی شدن ادامه دهد. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها مستقیم و بدون واسطه میان کاربران انجام می‌شود. این یک مزیت اساسی برای بیت کوین به حساب می‌آید.

تراکنش‌های توکن « XRP» طی چند ثانیه تأیید می‌شوند. در صورتی که تأیید معاملات بیت کوین به طور متوسط حدود 10 دقیقه طول می‌کشد.

مطالعه بیشتر: لایت کوین چیست؟

تفاوت ریپل و بیت کوین

4.      تفاوت ریپل و بیت کوین در تایید معامله چیست؟

ریپل برای تایید تراکنش‌ها از مکانیزم اجماع، به جای شبکه‌ بلاک چین استفاده می‌کند. با ایجاد نظرسنجی، سرورها و نودهای شبکه (رایانه‌های متصل به شبکه بلاکچین)، روی معتبر بودن تراکنش به اتفاق نظر می‌رسند.

این مکانیزم امکان تأیید لحظه‌ای تراکنش‌ها را بدون یک سیستم مرکزی فراهم می‌کند که و این دقیقا به معنای نامتمرکز بودن ریپل است. در ضمن، با استفاده از این مکانیزم، تراکنش‌ها در شبکه ریپل سریع‌تر و با امنیت بالاتری انجام می‌شود.

شبکه ریپل به‌علت نبود عملیات استخراج، انرژی بسیار کمی مصرف می‌کند، درحالی که بیت کوین در پروسه استخراج از نظر مصرف انرژی اصلا مقرون به صرفه نیست.

برای اطلاع از قیمت کاردانو و خرید کاردانو روی کیوسک حساب کنید.

5.      تفاوت ریپل و بیتکوین در فن آوری هایشان چیست؟

شبکه بیت کوین به فناوری بلاکچین (یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش) متکی است و از ماینینگ (استخراج) استفاده می‌کند.

اما ریپل از شبکه‌ای از سرور‌های معتبر یا اعتبار سنج‌ها استفاده می‌کند. این اعتبار سنج‌ها توسط ریپل تأیید و انتخاب می‌شوند و کلید اصلی روند تأیید معامله هستند.

مطالعه بیشتر: تفاوت دوج کوین و شیبا اینو

6.      تفاوت ریپل و بیتکوین در برنامه‌های عملی آنها چیست؟

شبکه ریپل نت (Ripple Net) در حال حاضر توسط بیش از 300 موسسه مالی معتبر از جمله امریکن اکسپرس

(American Express) و سانتاندر (Santander) مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریپل کمک می‌کند تا انتقال وجه برای موسسات و مشتریان آنها در سراسر جهان ارزان، سریع و راحت باشد.

بیت کوین « Bitcoin» به محبوبیت خود ادامه می‌دهد. این امر در افزایش استقبال از بیت کوین در مشاغل متفاوت مشاهده    می‌شود. امروزه مشاغل مختلف زیادی بیت کوین را به عنوان نوعی پرداخت معتبر برای کالا و خدمات خود می‌پذیرند.

همچنین بیت کوین در بازار ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه‌گذاری معتبر شناخته می‌شود، که البته می‌تواند بازدهی قابل توجهی داشته باشد.

تفاوت ریپل و بیت کوین

7.      تفاوت ریپل و بیتکوین در استفاده از آنها چیست؟

وظایف اصلی ریپل مبادلات ارزی، حواله‌ها و پرداخت‌های بین‌المللی است. ریپل به عنوان بهترین جایگزین برای وضعیت موجود در پرداخت‌های سویفت (SWIFT) می‌باشد. ریپل راهی بسیار سریعتر، ارزان‌تر و بدون دردسر برای تبادل ارز و ارسال پول به خارج از مرزها ارائه می‌دهد.

بیت کوین یک رمز ارز نامتمرکز است. به عبارتی هیچ شخص ثالث و یا هیچ مرجع مرکزی، کنترل کننده میزان عرضه و تقاضای آن نیست. این رمز ارز به درجه‌ای از محبوبیت رسیده است که می‌توان از آن برای اهداف مختلفی استفاده کرد، از سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت گرفته تا رزرو آنلاین هتل، استفاده کرد.

بهتر است استفاده از بیت کوین و ریپل را در مثال‌های عملی نیز بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: شبکه اوآسیس و ارز دیجیتال ROSE

مثالی از استفاده ریپل

فرض کنید جان « John» می‌خواهد 2000 دلار برای سوفیا « Sofia» که در آرژانتین زندگی می‌کند‌، بفرستد. در یک سناریو بدون ریپل، جان باید پول را از طریق بانک خود را ارسال کند، که 1 تا 2 روز طول می‌کشد. این معامله شامل مبادله دلار آمریکا با پزوی آرژانتین است که معمولاً با نرخ ارز بالاتر از بازار، همراه با هزینه های معامله انجام می‌شود.

اما با وجود ریپل، جان، تنها کافیست با 2000 دلار خود، رمز ارز « XRP» را در عرض چند ثانیه و با نرخ مقرون به صرفه معامله کند و رمز ارزهای خریداری شده را به سوفیا انتقال دهد.

مطالعه بیشتر: تفاوت بین اتریوم و بیت کوین

مثالی از استفاده بیت کوین

ماریا « Maria» مایل است یک تشک یوگا به مبلغ 50 دلار، به صورت آنلاین خریداری کند.

وی به جای پرداخت 50 دلار از حساب بانکی خود، با استفاده از کارت نقدی، تعداد بیت کوین مورد نیاز را از کیف پول خود به کیف پول فروشنده منتقل می‌کند.

تفاوت ریپل و بیت کوین

مطالعه بیشتر: مقایسه بیت کوین و لایت کوین

جمع بندی

بیت کوین در 2009 و ریپل در 2012 ساخته شد و یک سیستم کاملاً نامتمرکز است که متعلق به هیچ فرد، مرجع یا دولتی نیست. شبکه ریپل اگرچه غیرمتمرکز است، اما توسط یک شرکت خصوصی با همین نام اداره می‌شود.

بیت کوین به فناوری بلاک چین متکی است، در صورتی که ریپل از شبکه‌ای از سرور‌های معتبر یا اعتبار سنج‌ها استفاده می‌کند.

ریپل از قبل استخراج شده است و در مقایسه با بیت کوین روش استخراج راحت‌تری دارد.

سیستم ریپل، در سرعت تأیید تراکنش‌ها و تایید لحظه‌ای معاملات‌، امنیت بالاتر، از شبکه بیت کوین بهتر است. اما بیت کوین شناخته شده‌تر از ریپل است و این برای بیت کوین یک مزیت محسوب می‌شود.

برخلاف اینکه هر دو این شبکه‌ها رمز ارز اختصاصی خود را دارند، این دو سیستم مجازی معروف، کارایی‌های متفاوتی دارند. بیت کوین برای اهداف مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری و خریدهای مختلف استفاه می‌شود و ریپل برای مبادلات ارزی و پرداخت‌های بین المللی کاربرد دارد.

به انتهای مقاله تفاوت بیت کوین و ریپل رسیدیم، در نهایت باید ذکر کنم، هر دو رمز ارز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. بسته به امکانات مورد نیازتان، انتخاب با شماست.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.