تراکنش محرمانه؛ روشی برای انجام معاملات محرمانه و افزایش حریم خصوصی

آشنایی با مفهوم تراکنش محرمانه

1

در بررسی تراکنش محرمانه باید گفت از مهمترین نگرانی‎‌هایی که کاربران و معامله‌گران بیت کوین دارند، حریم خصوصی و محافظت از آن است. در شبکه بیت کوین همه معاملات و تراکنش‌ها قابل مشاهده‌اند و تاریخچه یک تراکنش برای همیشه باقی می‌ماند.

پرداخت از طریق بیت کوین به شکلی ناشناس انجام نمی‌گیرد و همین امر باعث شده تا از لحاظ حریم خصوصی، ایده‌آل نباشد. زیرا امکان دارد معامله‌گران مایل نباشند کسی از تراکنش صورت گرفته آنها، اطلاعاتی پیدا کند. یکی از راه‌هایی که برای حل این مشکل وجود دارد، تراکنش‎‌های محرمانه است که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟


تراکنش محرمانه یا «Confidential Transaction» چیست؟


در حالت عادی یعنی زمانی که تراکنش به شکل عمومی قابل نمایش است، یک نود یا گره (کامپیوتر حاضر در شبکه) راحت می‌تواند تایید کند که مقدار بیت کوین فرستاده شده با مقدار بیت کوین دریافت شده برابر است.

به‌عنوان مثال تصور کنید مینا 1 بیت کوین دارد و می‌خواهد برای سینا 0.3 بیت کوین بفرستد، عملکرد بیت کوین به این صورت است که تمام موجودی به شبکه فرستاده می‌شود و سپس میزان 0.3 به مقصد ارسال شده و 0.69 آن مجدد به مبدا برمی‌گردد. کارمزد تراکنش هم از مقدار باقی مانده کسر خواهد شد.

مثال فوق مصداقی از یک تراکنش معمولی و قابل نمایش برای همه بود. حال اگر میزان مبلغ ارسال شده و دریافت شده مشخص نباشد چگونه باید اعتبار تراکنش را تایید کرد؟

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا آوالانچ (آواکس) خود را خرید کنید

زمانی که تراکنش به صورت محرمانه انجام می‌گیرد، تنها دو طرف معامله این امکان را دارند که از مبلغ معامله اطلاع داشته باشند و افرادی که خارج از گود معامله هستند، نمی‌توانند آن را مشاهده کنند. حال سیستم برای آنکه بتواند اعتبار تراکنش محرمانه را تعیین کند، باید از برابر بودن تعداد ورودی‌های ابتدای تراکنش با تعداد خروجی‌های پایان تراکنش، اطمینان حاصل کند.

برای آنکه بهتر متوجه شوید مثالی میزنیم. فرض کنید که مینا و سینا اینبار می‌خواهند یک تراکنش به شکل محرمانه انجام دهند و مینا تصمیم دارد 1 بیت کوین برای سینا بفرستد. این تراکنش ممکن است تعداد ورودی‌های زیر را داشته باشد:

  • ورودی 1: 0.25 بیت کوین
  • ورودی 2: 0.25 بیت کوین
  • ورودی 3: 0.25 بیت کوین
  • ورودی 4: 0.25 بیت کوین

حال با فرض اینکه هیچ کارمزدی وجود نداشته باشد، خروجی‌های تراکنش به شرح زیر خواهد بود:

  • خروجی 1: 0.25 بیت کوین
  • خروجی 2: 0.25 بیت کوین
  • خروجی 3: 0.25 بیت کوین
  • خروجی 4: 0.25 بیت کوین

مطالعه بیشتر: کیف پول بیت‌کوین

تراکنش محرمانه


تاریخچه و اصالت تراکنش‌های محرمانه


در سال 2013 بود که مدیرعامل «Blockstream»، آدام بک، ایده‌ای را ارائه داد که به موجب آن مشکل حریم خصوصی و قابلیت تعویض شبکه بیت کوین حل می‌شد. باوجود آنکه شفاف بودن معاملات و تراکنش‌ها ویژگی بسیار خوبی است، اما امکان دارد همین ویژگی برای برخی از کاربران، جنبه منفی سیستم باشد. زیرا هرکسی می‌تواند بلاک چین بیت کوین را به شکل کامل بررسی کرده و از تاریخچه معاملات آگاه شود.

این امر باعث شد تا گرگوری ماکسول ایده آدام بک را توسعه داده و تقویت کند و مشکلات حریم خصوصی و قابلیت تعویض شبکه بیت کوین رفع شود. این کار از طریق اجرای پروتکلی صورت می‌گیرد که تراکنش را رمزگذاری کرده و جزئیات آن را مخفی می‌کند. بنابراین تنها دو طرف معامله هستند که از میزان معامله و جزئیات آن آگاهی دارند.

مطالعه بیشتر:‌ بهترین کیف پول بیت کوین برای ایرانیان


تراکنش‌های محرمانه چگونه کار می‌کنند؟


در بلاک‌چین بیت کوین زمانی که یک تراکنش انجام می‌گیرد، نودها می‌توانند تایید کنند که تراکنش انجام گرفته از مقدار بیت کوین‌های دریافتی در یک آدرس، تجاوز نکرده است. اما فرایند تایید تراکنش در شبکه ارز دیجیتال مونرو که از پروتکل CT یا همان تراکنش محرمانه استفاده می‌کند، سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

تفاوت چرخه‌های بازار بیت‌کوین

در تراکنش‌هایی که در مونرو صورت گرفته، داده‌هایی که با آن تراکنش مرتبط هستند، با سایر داده‌ها که به صورت پیشرفته رمزنگاری شده، ترکیب و پنهان می‌شوند. در چنین حالتی شبکه، هم باید صحت و درستی داده‌ها را تایید کرده و هم از افشای اطلاعات کاربران جلوگیری کند.

این کار تنها به طریق رمزنگاری همومورفیک انجام‌پذیر است. رمزنگاری همومورفیک روشی است برای پردازش داده‌ها که در عین حال، اطلاعات را محرمانه نگه می‌دارد. در رمزنگاری همومورفیک طرحی وجود دارد با نام تعهد پدرسن یا «Pedersen Commitment». این طرح این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به آدرس، تراکنش تکمیل شود. به بیان بهتر، اطلاعات تراکنش بدون آن که نیازی به افشای اطلاعات داشته باشد، تایید شود.

تعهدات پدرسن یا (PC) به جای آن که از آدرس برای انتقال استفاده کند، از امضاهای کور بهره می‌برد. درنتیجه کاربران فعال در معاملات خود برای تایید شدن، از چند امضا استفاده می‌کنند. به غیر از آن، تعهدات پدرسن اجازه رمزگذاری ورودی/خروجی یک تراکنش را می‌دهند. این امر موجب می‌شود امضاها تنها برای فرستنده و گیرنده تراکنش قابل مشاهده باشد.

مطالعه بیشتر: بیت کوین گلد چیست؟

مثالی برای درک بهتر کارایی تراکنش‌های محرمانه

فرض کنید که مینا 2 بیت کوین دارد و قصد دارد یک بیت کوین برای سینا بفرستد. مینا آدرس بیت کوین سینا را می‌گیرد و کلید پنهان‌سازی را ایجاد و این دو را باهم هش می‌کند. هش کردن به فرایندی گفته می‌شود که داده‌های یک ورودی را همچون تصویر، پیام و… تبدیل به خروجی رمزگذاری شده می‌کند. بنابراین به این شکل مینا یک آدرس محرمانه ایجاد کرده است.

به غیر از مینا و سینا هیچ کس دیگری نمی‌تواند آدرس تراکنش محرمانه و آدرس بیت‌کوین سینا را ببیند. همچنین مقدار بیت‌کوین ارسال شده از سوی مینا به سینا، پنهان می‌شود اما چون این دو نفر کلید پنهان‌سازی را در اختیار دارند، می‌توانند آن مقدار را مشاهده کنند.

مطالعه بیشتر: لایت نود و فول نود بیت کوین

تراکنش محرمانه


مزایای تراکنش محرمانه


شبکه فعلی بیت کوین در مدل فعلی خود دو مشکل اساسی دارد که عبارت است از:

  • عدم ناشناس بودن
  • عدم قابلیت تعویض

مطالعه بیشتر: سگویت چیست؟

عدم ناشناس بودن

بیت‌کوین به عنوان یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز، برچسب‌گذاری شده، در حالی که چنین نیست. هر کاربر در شبکه بیت کوین یک آدرس عمومی دارد که همه می‌توانند مشاهده کنند. بنابراین سایر کاربران این امکان را دارند که از طریق آدرس عمومی، تاریخچه تراکنش‌های فرد را ببینند. به عبارت دیگر چنانچه بین یک آدرس عمومی و کاربر حقیقی پیوندی ایجاد شود، هرکسی می‌تواند مشاهده کند که معامله میان چه کسانی و با چه میزانی صورت گرفته است.

عدم قابلیت تعویض

قابلیت تعویض به این معناست که یک واحد کالا یا ارز را با واحد دیگری تعویض کرد. به‌عنوان مثال یک دلار آمریکا را با یک دلار دیگر عوض کرد بدون آنکه ارزش مبادلاتی خود را از دست بدهد. اما در مورد بیت‌کوین‌ها چنین چیزی صدق نمی‌کند. زیرا ممکن است بعضی از بیت‌کوین‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی استفاده شوند و به اصطلاح آلوده باشند. به طور معمول افراد از پذیرش بیت کوین آلوده امتناع می‌کنند و همین امر ارزش سکه را کاهش می‌دهد. به همین دلیل است که به این بیت کوین‌ها غیرقابل تعویض می‌گویند.

اما مزیتی که تراکنش محرمانه دارد این است که با رمزگذاری کردن ورودی و خروجی تراکنش، دیگر منشا معامله مشخص نمی‌شود. درنتیجه دیگر نمی‌توان مشخص کرد که کدام بیت کوین آلوده است. با انجام تراکنش به صورت محرمانه دیگر نمی‌توان تاریخچه یک تراکنش را ردیابی کرد، حتی اگر آدرس عمومی آنها در دسترس باشد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا چین لینک خود را خرید کنید

محدودیت‌های تراکنش محرمانه


با وجود مزایایی که اجرای تراکنش به شکل محرمانه دارد، اما محدودیت‌هایی نیز به دنبال خواهد داشت که بهتر است از آن آگاهی داشته باشید.

سیستم تراکنش‌های محرمانه به نظر نمی‌رسد که فعلا بر روی شبکه بیت کوین اجرا شود. به دلیل آنکه با انجام این کار، تراکنش‌ها از سایز فعلی خود بزرگ‌تر شده و موجب تشدید یافتن میزان تقاضا می‌شود. در ابتدا، سایز یک تراکنش از نوع محرمانه، 16 برابر تراکنش عادی در شبکه بیت کوین بود. این سایز تراکنش باعث می‌شد تا اضافه کردن این سیستم به شبکه بیت‌کوین سخت شود. زیرا که شبکه بیت کوین با مشکل عدم مقیاس‌پذیری روبرو است. مقیاس‌پذیری به معنای تعداد تراکنش‌های انجام شده در ثانیه است.

با گذشت زمان، گرگوری مکسول یک به‌روزرسانی ارائه داد که به موجب آن، سایز تراکنش‌ها از نوع محرمانه، تنها به 3 برابر سایز تراکنش عادی در شبکه بیت کوین رسید. این کم شدن سایز تراکنش، احتمال استفاده از این سیستم را در شبکه بیت کوین در آینده بیشتر می‌کند و ممکن است به شکل یک سافت فورک ارائه شود.

تراکنش محرمانه


جمع بندی


تراکنش‌های محرمانه یک سیستمی است که به موجب آن افراد می‌توانند به شکلی محرمانه و پنهان معاملات و تراکنش‌های خود را انجام دهند. از آنجایی که بیت‌کوین محبوب‌ترین رمز ارز محسوب می‌شود و کاربران زیادی نیز دارد، این کاربران به دنبال راهی هستند تا تراکنش‌های خود را به شکل محرمانه انجام دهند که قابل پیگیری نباشد. به همین دلیل این سیستم تراکنش، بسیار می‌تواند کارآمد باشد.

مطالعه بیشتر: ساتوشی چیست؟

البته حجم داده در این نوع تراکنش‌ها از تراکنش‌های معمولی بیشتر است. همین امر امکان دارد مشکلاتی را در شبکه بیت کوین که با مشکل مقیاس‌پذیری مواجه است، ایجاد کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlover tonet می گوید

    This web page is mostly a stroll-by way of for the entire information you wanted about this and didn’t know who to ask. Glimpse right here, and you’ll positively discover it.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.