اتریوم نیم سرویس (ENS) چیست و چطور آدرس عمومی اختصاصی داشته باشیم؟

آشنایی با اتریوم نیم سرویس

0

اتریوم نیم سرویس (Etheruem Name Service) سیستمی است که برای ارائه نام‌های کوتاه‌تر و قابل درک برای انسان، به جای آدرس‌های طولانی، مانند آدرس‌های عمومی یا کیف پول در اکوسیستم اتریوم ایجاد شد. ENS یک برنامه مبتنی بر اتریوم است که بر اساس قراردادهای هوشمند ساخته شده است. این سرویس به کاربران اجازه می‌دهد تا یک نام دامنه منحصر به فرد را برای آدرس کیف پول ارز دیجیتال خود ثبت کنند و انتقال وجه به جای آدرس، به طور مستقیم به یک نام انجام شود. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

در سال‌های اولیه عصر اینترنت، برای دسترسی به یک سایت باید آدرس IP آن را تایپ می‌کردید. آدرس IP مجموعه‌ای از اعداد پیچیده برای به خاطر سپردن است. بعدها اسامی قابل خواندن توسط انسان برای آسان‌تر کردن وب‌گردی به وجود آمد. به‌عنوان مثال، به جای داشتن چیزی شبیه به 134.33.136.92، اکنون سرویس نام دامنه (DNS) داریم و نام سایت را به جای IP آن در مرورگر وارد می‌کنیم.

امروزه ارز دیجیتال هنوز در مرحله آدرس IP است و کاربران برای دسترسی به خدمات مورد نیاز خود نیاز به آدرس‌های طولانی و دشوار دارند.

اینجاست که اتریوم نیم سرویس وارد عمل می‌شود. ENS می‌خواهد استفاده از رمزارز به آسانی وبگردی باشد. در این راهنما به بررسی نحوه عملکرد ENS و اینکه چگونه هر کسی می‌تواند نام دامنه مخصوص به خود را ایجاد کند، می‌پردازیم.

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

 


اتریوم نیم سرویس چیست؟


به طور خلاصه می‌توان گفت که ENS یک سرویس نام و جستجو است که بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده و به کاربران این شبکه اجازه می‌دهد آدرس‌هایی که فقط بلاکچین می‌تواند آنها را بخواند، به آدرس‌های قابل خواندن توسط انسان تبدیل کنند. به سرویس نام اتریوم، به‌عنوان یک تولیدکننده نام مستعار برای آدرس‌های عمومی اتریوم فکر کنید که هدف آن دسترسی راحت‌تر به ارزهای دیجیتال است.

فرض کنید دوستتان می‌خواهد مقداری اتریوم برای شما واریز کند. برای انجام این کار، باید آدرس عمومی کیف پول اتریوم خود را که از 42 کاراکتر تشکیل‌شده از اعداد و حروف است، به اشتراک بگذارید. چیزی شبیه به رشته زیر:

0xDC25EF3F5B8A186998338A2ADA83795FBA2D695E

با کمک ENS، می‌توانید یک «نام مستعار» برای آدرس عمومی خود ایجاد کنید، بنابراین به‌جای اشتراک‌گذاری رشته پیچیده، لینکی مانند «Rick.eth» خواهید داشت که به‌طور خودکار به آدرس عمومی شما متصل می‌شود.

علاوه بر آدرس‌های اتریوم، ENS دامنه‌های قابل خواندن توسط انسان را برای سایر کیف پول‌های ارز دیجیتال، وب‌سایت‌ها، هش‌های محتوا و ابرداده‌ها ارائه می‌دهد. با این هدف که همه آدرس‌ها و وب‌سایت‌های شما را به یک نام مستعار متصل کند تا بتوانید هر نوع ارز دیجیتال را دریافت کنید.

ENS، پروتکل خود را «سیستم نام‌گذاری توزیع‌شده، باز و توسعه‌پذیر» می‌نامد که خدمات نام‌گذاری و جستجوی دامنه غیرمتمرکز و ایمن با بلاک چین را ارائه می‌دهد. به دلیل ماهیت غیرمتمرکز آن، ENS توسط هیچ نهادی کنترل نمی‌شود. این باعث می‌شود ENS از سرویس‌های نام‌گذاری متمرکز ایمن‌تر باشد، چون هیچ نقطه‌ای از شکستی وجود ندارد.

مطالعه بیشتر: بیت کوین چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت تورنت خود را خرید کنید

اتریوم نیم سرویس چگونه کار می‌کند؟


سرویس نام اتریوم، بر اساس دو قرارداد هوشمند اتریوم ساخته شده است. اولین قرارداد هوشمند، رجیستری ENS است که تمام دامنه‌های ثبت‌شده در ENS را ثبت کرده و سه بخش مهم از اطلاعات مربوط به هر دامنه را ذخیره می‌کند: مالک دامنه، حل‌کننده دامنه، و زمان ذخیره برای همه رکوردهای تحت دامنه.

دومین قرارداد هوشمند، حل‌کننده است که نام دامنه‌ها را به آدرس‌های قابل خواندن توسط شبکه ترجمه می‌کند و بالعکس. دومین قرارداد هوشمند، هر دامنه را با کاربر، وب سایت یا آدرس مربوطه مطابقت می‌دهد.

کسانی که مایل به ایجاد نام کاربری Web3 خود هستند می‌توانند از برنامه ENS دیدن کرده و نام دامنه مورد نظر برای خود را جستجو کنند. هنگامی که یک نام دامنه آزاد را پیدا کردید، به سادگی باید فرآیند ثبت نام را دنبال کنید، که شامل تایید دو تراکنش از کیف پول خود و پرداخت هزینه سالانه 5 دلار آمریکا برای نام‌های بیش از پنج کاراکتر است. پس از مالکیت دامنه، می‌توانید آن را به کیف پول‌های ارز دیجیتال و وب‌سایت‌های خود پیوند دهید. همچنین می‌توانید چندین زیردامنه مانند email.rick.eth یا website.rick.eth ایجاد کنید که همگی به یک دامنه ENS متصل هستند.

مطالعه بیشتر: پشتوانه بیت کوین چیست؟

از آنجایی که دامنه‌های ENS محدود است، دارندگان ارزهای دیجیتال برای ایمن کردن نام مستعار خود عجله دارند، درست مانند روزهای اولیه نام‌های DNS. بعضی حتی با خرید و فروش دامنه ENS سروکار دارند، که می‌تواند یک چالش جانبی سودآور باشد. دامنه‌های exchange.eth به قیمت 6660 اتر و weather.eth به قیمت 300 اتر فروخته شدند.

ENS فقط از  .eth پشتیبانی نمی‌کند، بلکه از محبوب‌ترین نام‌های DNS از جمله .com ، .org، .io، .app و غیره نیز پشتیبانی خواهد کرد.

برای خرید بیت کوین در ایران، خرید آسان تتر، خرید شیبا اینو، خریداری دوج کوین و دیگر رمز ارزها می‌توانید از خدمات مجموعه کیوسک استفاده کنید. کیوسک کمترین میزان کارمزد را از شما دریافت می‌کند.

اتریوم نیم سرویس


آیا اتریوم نیم سرویس یک سیستم دامنه است؟


در مفهوم دامنه‌های اینترنتی، باید گفت که ENS یک سیستم دامنه نیست. در حالی که می‌توان آن را به روشی مشابه در برنامه‌هایی که عملکرد مرورگر را تکرار می‌کنند، مانند کیف پول‌های میست (Mist) یا متامسک (Metamask) استفاده کرد. هیچ ادعایی در مورد سیستم دامنه .eth وجود ندارد.

ENS علامت تجاری یا هر نوع ادعایی در مورد مالکیت اعطا نمی‌کند. ثبت نام ENS فرآیندی به‌طور کامل خودکار است و مالکیت هر علامت تجاری، حق چاپ، نام تجاری یا هر نوع مالکیت معنوی دیگری را نشان نمی‌دهد.

مطالعه بیشتر: حمله ۵۱ درصدی در بلاکچین

این فرآیند فروش نیست

نام‌های ENS توسط هیچ طرف یا نهادی فروخته یا اجاره نمی‌شود. تمام اتری که در این فرآیند صرف شده است یا پس از مدتی به خریدار بازگردانده می‌شود، یا به یک آدرس واقعی و یا یک ماینر ارسال خواهد شد.

اسامی خریداری نمی‌شود

هر نام ثبت شده مستلزم واریز مقداری اتر به طور مستقیم به قرارداد ثبت‌کننده مربوطه برای حداقل مدت یک سال است، بنابراین هیچ نهاد مرکزی وجوهی را دریافت نمی‌کند. سپس تمام اترهای سپرده‌شده به اسناد قرارداد تا پایان حراج به طور موقت قفل می‌شوند.

مطالعه بیشتر: نرم افزار استخراج بیت کوین

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا پالیگان (ماتیک) خود را خرید کنید

توکن ENS چیست؟


از آنجایی که ENS یک پروتکل متن باز و غیرمتمرکز است، توسط سلسله مراتب شرکت سنتی مدیریت نمی‌شود. ENS به‌عنوان یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) اداره می‌شود که ما را به توکن ENS هدایت می‌کند.

اداره این سرویس توسط توکن ENS صورت می‌گیرد، ابزار کاربردی پروتکل و توکن حاکمیتی که برای ارائه پیشنهادات و رای دادن برای تأثیرگذاری بر توسعه آینده سرویس، مورد استفاده است. هر کسی که ENS را در اختیار دارد می‌تواند رای خود را برای پیشنهادات در سازمان به صندوق بیندازد.

ENS یک توکن ERC-20 است که در زمان انتشار با قیمت 51.08 دلار آمریکا، به‌عنوان صد و دهمین ارز دیجیتال بزرگ، با ارزش بازار 1.1 میلیارد دلار آمریکا معامله شد. این توکن حداکثر عرضه 100 میلیون واحدی و عرضه در گردش 19.6 میلیون را دارد. از کل عرضه ENS، 25 درصد به دارندگان ETH، 25 درصد به مشارکت کنندگان ENS و 50 درصد باقی‌مانده به DAO اختصاص یافت.

شما می‌توانید همین حالا با مراجعه به صرافی کیوسک قیمت اتریوم، قیمت امروز بیت کوین، قیمت شیبا اینو، قیمت تتر و دیگر رمز ارزهای دیجیتال را مشاهده کنید.


ENS مخفف چیست؟


اتریوم نیم سرویس  در اصل نسخه وب 3.0 DNS است. ENS یک جایگزین غیرمتمرکز برای DNS سنتی اینترنت ارائه می‌دهد که خطرات مربوط به تنها نقطه شکست آن را حذف می‌کند.

به‌عنوان یک پروتکل مبتنی بر بلاک‌چین، ENS به دلیل ساخته شدن بر روی اتریوم، ایمن‌تر و در برابر سانسور مقاوم است. این واقعیت که ENS دو قرارداد هوشمند است، حداکثر قابلیت همکاری با سایر قراردادهای هوشمند و کل اکوسیستم اتریوم را ممکن می‌کند.

ENS اولین سرویس در نوع خود برای آدرس‌های عمومی و بلاک‌چین است. سرویس‌های دیگری وجود دارند که سعی می‌کنند DNS قدیمی را برای اینترنت جایگزین کنند، اما ENS در حال حاضر تنها بازیکنی در لیگ خود است که نام‌های مستعار قابل خواندن برای انسان را ارائه می‌دهد و می‌تواند در تمام کیف ‌پول‌ها، وب‌سایت‌ها و برنامه‌های غیرمتمرکز شما کار کند.

این سرویس رشته‌های پیچیده (آدرس‌های عمومی) را به لینک‌های کوتاه و به‌یادماندنی و قابل خواندن برای انسان تبدیل می‌کند. ENS همچنین تراکنش‌های کریپتو را برای مبتدیان بلاک‌چین قابل درک خواهد کرد. خدمات مشابهی ممکن است در آینده به وجود آیند، اما هنوز ENS هیچ رقیب قابل مقایسه‌ای ندارد که بتواند تمام کارهایش را انجام دهد.

مطالعه بیشتر: شبکه لایتنینگ چیست؟

اتریوم نیم سرویس


اتریوم نیم سرویس در فضای کریپتو به چه معناست؟


ENS خود را به‌عنوان «یک ابزار عمومی باز که متعلق به جامعه است» نام‌گذاری می‌کند و با اجزای غیرمتمرکز و حاکمیت جامعه، ممکن است به ستون فقرات مهمی از اکوسیستم کریپتو و وب 3.0 تبدیل شود.

فضای کریپتوکارنسی یک زمینه بسیار فنی است که اغلب برای منصرف کردن مبتدیان رمزارز از کاوش در این فضا کافی است. با این حال، ENS استفاده از ارزهای دیجیتال و دسترسی به آنها را ساده‌تر می‌کند، این موضوع باعث پذیرفته شده آن خواهد شد.

ENS رشته طولانی از اعداد را که آدرس‌های عمومی قابل خواندن توسط کامپیوتر هستند، به پیوندهای کوتاه و به‌یادماندنی تبدیل می‌کند، که کاربران می‌توانند از آنها برای تراکنش، تعامل با برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز و دریافت هر نوع ارز دیجیتال و NFT استفاده کنند. علاوه بر این، هدف آن اتصال تمام کیف پول‌ها، وب‌سایت‌ها و زیردامنه‌های یک شخص تحت یک پیوند واحد است و فضای کریپتو را کاربرپسندتر می‌کند. ENS و مشوق‌های مشابه برای از بین بردن موانع روانی پذیرش جهانی ارزهای دیجیتال بسیار مهم است.

سازمان مستقل ENS نیز توجه بسیاری را به این پروتکل جلب کرده است، چون با راه‌اندازی DAO در 9 نوامبر 2021، 25 درصد از کل عرضه توکن را کاهش داد.

در حالی که نقشه راه ENS تنها تا سال 2021 پیش می‌رود، اما قصد دارد فضای نام کامل DNS را یکپارچه کند، به این معنی که صاحبان هر دامنه اینترنتی می‌توانند آنها را در ENS ادعا کنند. این امر ENS را به‌عنوان یک توسعه موازی DNS قرار می‌دهد و نام‌های کاربری وب 3.0 بین پلتفرمی را ایجاد می‌کند که جزء اصلی هویت غیرمتمرکز خواهد بود. از آنجایی که دسترسی به دنیای بلاک‌چین و رمزارز را برای مبتدیان ساده‌تر می‌کند، در حال تبدیل شدن به یک جزء اساسی از فضای کریپتو آینده است.

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین کور چیست؟


کاربردهای اتریوم نیم سرویس چیست؟


کاربرد اصلی سرویس نام اتریوم، این است که کاربران می‌توانند آدرس عمومی طولانی اتریوم را به یک آدرس کوتاه و مختصر تبدیل کنند. به این ترتیب امکان ارسال اشتباه رمز ارز و اشتراک‌گذاری آدرس اشتباه از بین خواهد رفت.

همچنین ENS  توکن بومی اتریوم نیم سرویس  است و دارندگان آن می‌توانند در حاکمیت و رای‌گیری برای توسعه پروژه مشارکت داشته باشند.

مطالعه بیشتر: آینده بیت کوین


ویژگی منحصربه‌فرد ENS


ENS بر اساس قراردادهای هوشمند اتریوم ساخته شده است و آن را نسبت به سرویس نام دامنه اینترنتی (DNS) ایمن‌تر، خصوصی‌تر و در برابر سانسور مقاوم‌تر می‌کند. تیم پشتیبان ENS زیرساخت نام‌گذاری اینترنتی را به‌عنوان یک مؤلفه اساسی می‌بیند که باید باز، غیرمتمرکز، جامعه‌محور و غیرانتفاعی باشد. در سطح فنی، ENS می‌تواند از اکوسیستم موجود اتریوم استفاده کند، به این معنی که بسیار قابل برنامه‌ریزی است و می‌تواند با سایر قراردادهای هوشمند خارج از نام‌گذاری تعامل داشته باشد.

مطالعه بیشتر: مزرعه بیت کوین


خرید دامنه در اتریوم نیم سرویس چگونه انجام می‌شود؟


امروزه دریافت نام ENS به سادگی بررسی در دسترس بودن آن در https://app.ens.domains/ و ثبت آن است. بیایید نگاهی به مثالی از نحوه شروع فرآیند بیندازیم.

ابتدا به https://app.ens.domains/ بروید، کیف پول خود را متصل کرده و دامنه مورد نظر خود را تایپ کنید.

اتریوم نیم سرویس

حالا در دسترس بودن نام انتخابی خود را بررسی کنید. به‌عنوان مثال در تصویر زیر در دسترسی بودن BinanceAcademy را می‌توان مشاهده کرد.

اتریوم نیم سرویس

پس از کلیک بر روی نام، دستورالعمل‌های مربوط به ثبت دامنه ENS را مشاهده خواهید کرد. شما می‌توانید دوره ثبت نام خود را انتخاب کنید و همچنین برآورد هزینه‌ها را ببینید. با استفاده از اتر (ETH) در کیف پول خود، می‌توانید سه مرحله نشان داده شده را دنبال کرده و درخواست ثبت آدرس کنید.

اتریوم نیم سرویس

در روزهای اولیه ENS، نام‌های محبوب شش، پنج، چهار و سه حرفی به حراج گذاشته می‌شد. یک قرارداد هوشمند، کل فرآیند را طی پنج روز انجام می‌دهد.

هر کسی می‌تواند در یک حراج عمومی شرکت و سعی کند یک نام دامنه را بخرد. شرکت‌کنندگان برای ثبت پیشنهاد خود سه روز مهلت دارند و باید تراکنشی شامل حداکثر پیشنهاد خود را ارسال کنند.

سپس حراج وارد مرحله افشا می‌شود. همه پیشنهادات خود را فاش می‌کنند یا ETH قفل شده خود را از دست داده و برنده مناقصه، تنها مبلغی برابر با پیشنهاد نفر دوم می‌پردازد. پس از آن، همه پیشنهادات فاش‌شده بازپرداخت خواهند شد.

مطالعه بیشتر: استخراج بیت کوین


با ENS چه کار می‌توان انجام داد؟


بهترین کار با ENS این است که آدرس طولانی و غیرقابل خواندن اتریوم خود را با یک آدرس ENS ساده و به‌یادماندنی مانند realsatoshi.eth جایگزین کنید. این امر دریافت دارایی‌های رمزنگاری‌شده و همچنین وارد کردن آدرس ENS را در برنامه‌های غیرمتمرکز اتریوم بدون نیاز به کپی و پیست آدرس عمومی طولانی، آسان‌تر می‌کند.

گذشته از این، وب غیرمتمرکز بر اساس مشارکت بین ENS و سیستم ذخیره‌سازی فایل IPFS ساخته می‌شود. almonit.eth یک سایت عالی برای جستجوی فهرستی از وب سایت‌های غیرمتمرکز است.

مطالعه بیشتر: خرید و فروش بیت کوین


سخن آخر


در دنیای شبکه‌های غیرمتمرکز، ENS گامی رو به جلو برای ایجاد راه‌های ساده و قابل دسترسی برای تعامل با بلاک‌چین است. همانطور که دیگر از آدرس‌های IP برای پیمایش در وب استفاده نمی‌شود، ممکن است به دلیل مفید بودن و افزایش محبوبیت، استفاده از اتریوم نیم سرویس  افزایش پیدا کنند. از زمان پخش آن، علاقه اکوسیستم ارزهای دیجیتال به این پروژه نیز افزایش یافته است.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.