اسپات تریدینگ ساده‌ترین روش انجام معاملات در بازار ارزهای دیجیتال

0

عبارت تریدینگ در بازار ارزهای دیجیتال و بین کاربران این بازار زیاد به گوش می‌خورد. در واقع به جای استفاده از کلمه انجام معاملات، تریدینگ به کار می‌رود. پس می‌توان گفت در فضای ارزهای دیجیتال زبان انگلیسی و فارسی با یکدیگر ترکیب شده‌اند. یکی از همین اصطلاحات که ترکیبی فارسی و انگلیسی، اسپات تریدینگ (Spot Trading)است.

همان‌طور که از نام این اصطلاح مشخص است، با این نوع روش معامله، شما در یک نقطه، تاریخ و زمان مشخصی دست به معامله می‌زنید. در حال حاضر این روش انجام معامله یکی از ساده‌ترین روش‌های موجود در بازار رمز ارزها به حساب می‌آید. کیوسک آکادمی شما را با مفهوم دقیق و واضح این اصطلاح آشنا می‌کند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

اسپات تریدینگ چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال، اسپات تریدینگ به فرآیندی گفته می‌شود که خرید و فروش رمز ارزها با قیمت‌های لحظه‌ای و خیلی سریع انجام می‌شود. در ضمن طی این معاملات تسویه نیز به سرعت صورت می‌گیرد. معامله‌گران قصد دارند با معامله توکن‌ها در بازار رمز ارزها و با کمک نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال به سود خوبی دست پیدا کنند.

در روش معاملات نقدی سرمایه‌گذاران در بازه زمانی مشخصی دست به معامله می‌زنند. در ضمن ممکن است در طول معامله نقدی کوچک خود، سود بزرگی راکسب کنند. در نظر داشته باشید برای معاملات اسپات نیازی نیست دارایی دیجیتال خود را برای مدت طولانی نگه‌دارید.

به عبارت دیگر در طول یک معامله 1روزه می‌توانید سود خوبی کسب کنید. اسپات برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بهترین گزینه خواهد بود. تکنیکی سریع و لحظه‌ای که شما را به سود خوبی می‌رساند. به معاملاتی که در زمان و تاریخ مشخصی انجام می‌شوند و خیلی ساده و سریع هستند، اسپات گفته می‌شود.

مطالعه بیشتر: ترید چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا آوه خود را خرید کنید

بررسی مفهوم اسپات مارکت

بازار نقدی رمز ارزها بستری است که سرمایه‌گذاران می‌توانند به معامله مشغول شوند. در این بستر صرافی‌ها می‌توانند ارتباط مستقیمی با کاربران برقرار کنند. در اسپات مارکت معاملات سرمایه‌گذاران به طور مداوم و خیلی سریع تسویه می‌شوند. همچنین سفارشات افراد متقاضی نیز به سرعت ثبت و تکمیل می‌شود.

با کمک اسپات مارکت می‌توانید چندین رمز ارز مختلف را به طور همزمان معامله کنید. به خاطر داشته باشید، اسپات مارکت از سه بخش مجزا تشکیل شده است. در ادامه این سه بخش را نام می‌بریم:

  • فروشندگان
  • خریداران
  • ثبت‌کننده سفارشات

اسپات مارکت برای انجام اسپات تریدینگ کاربرد خوبی دارد. صرافی‌های خارج از بورس یا خصوصی می‌توانند در همین مارکت حضور داشته باشند و بدون هیچ درنگی با کاربران بازار بورس یا رمز ارزها ارتباط برقرار کنند. برخی از اسپات مارکت‌های خارج از فضای بورس تنها دو بخش دارند:

  • فروشندگان
  • خریداران

در چنین شرایطی هیچ کارگزاری حضور ندارد. در واقع تنها با حضور دو بخش اصلی و بدون دخالت کارگزارها معاملات به انجام می‌رسد. در مقابل، بعضی از صرافی‌های خصوصی موجود در اسپات مارکت به‌عنوان دلال یا واسطه بین خریداران و فروشندگان حضور دارند.

مطالعه بیشتر: استراتژی اسکالپینگ چیست

استفاده از اسپات تریدینگ در ارزهای دیجیتال

اسپات تریدینگ در بین تمام معامله‌گران بازار کریپتو بسیار محبوب است. بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال به طور دائم شرایط و گزینه‌های مختلفی برای خرید و فروش رمز ارزها در هر زمانی که بخواهید در اختیار شما قرار می‌دهند.

کارایی اسپات تریدینگ

بعضی از دارایی‌های دیجیتال نقدینگی بالاتری نسبت به سایرین دارند، همین امر سبب بالا رفتن حجم معاملات آنها می‌شود. صرافی‌های محبوب از معاملات اسپات استقبال می‌کنند. به‌عنوان یک معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال باید با انواع الگوها و تکنیک‌های قابل‌استفاده در معاملات اسپات رمز ارزها آشنا شوید.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

چند نوع سفارش مربوط به معاملات اسپات وجود دارد؟

زمانی که قصد ورود به اسپات تریدینگ را دارید، باید بر روی نقطه شروع معامله خود تمرکز کنید. این معاملات حتی به صورت معاملات خارج از بورس نیز انجام می‌شوند. در ضمن ممکن است صرافی‌های متمرکز یا صرافی‌های غیر متمرکز نیز تراکنش چنین معاملاتی را کنترل کنند. در ادامه سه مورد از سفارش‌ها و روش‌های معاملاتی نقدی را توصیف می‌کنیم.

سفارش‌های خارج از بورس

پیش از این گفتیم، معاملات اسپات را می‌توان خارج از بورس نیز انجام داد. این روش معاملاتی مزیت‌های بسیاری دارد. در طول ثبت سفارش‌های خارج از بورس، معامله به طور مستقیم بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. البته برای تسهیل روند اجرای معامله و پایان موفقیت‌آمیز آن بهتر است از حضور یک واسطه نیز کمک بگیرید.

برخلاف معاملاتی که در بورس و با کمک صرافی‌ها انجام می‌شود، سفارشات معاملات خارج از بورس سریع‌تر به نتیجه مطلوب می‌رسند. با وجود تمام ویژگی‌های مثبت سفارش‌های خارج از بورس، هیچ دفتر سفارشی وجود ندارد. چون برخی مواقع درخواست‌های کافی از سوی خریداران ثبت نمی‌شود.

این نوع از معاملات به تسهیل خرید و فروش رمز ارزها کمک می‌کنند. خریداران بعد از اینکه وارد بستر معاملات می‌شوند، براساس اولویت‌های تجاری خود دست به معامله می‌زنند. در ضمن طبق فیلترهای خود سفارش‌های جدید را ثبت می‌کنند. هر توکن پیشنهاد قیمتی متفاوت و روش پرداخت انحصاری دارد.

برای اطلاع از قیمت پولکادات و خرید پولکادات روی کیوسک حساب کنید.

سفارش‌های متمرکز

سفارش‌های متمرکز با کمک صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. این صرافی‌ها به‌عنوان واسطه بین معامله‌گران عمل می‌کنند. در واقع صرافی‌ها به‌عنوان محافظ دارایی‌های معامله‌گران در معامله شناخته می‌شوند. صرافی‌های متمرکز به معامله‌گران اجازه می‌دهند به معاملات فیات نیز دسترسی داشته باشند.

بدین‌ترتیب، سرمایه‌گذاران خیلی راحت با قرار دادن رمز ارز یا فیات در حساب کاربری خود می‌توانند دست به معامله بزنند. به نظر شما صرافی‌های متمرکز چه مزیت‌هایی در اسپات تریدینگ دارند؟ چهار مورد از اهمیت‌های این صرافی‌ها را نام می‌بریم:

  1. اطمینان از امنیت معامله
  2. حفاظت از سرمایه معامله‌گر
  3. مبارزه با پولشویی
  4. کمک به عملکرد بهتر معامله‌گر

فراموش نکنید صرافی‌های متمرکز به ازای ارائه این خدمات، بر طبق معامله انجام‌شده شما، کارمزد مشخصی دریافت می‌کند. فرقی ندارد سفارشات متمرکز شما در بازار نزولی باشد یا در بازار صعودی، در هر حال صرافی متمرکز کارمزد خود را طلب می‌کند. می‌توان گفت این صرافی‌ها از حجم معاملات انجام‌شده سود می‌برند.

روابط حاضر در اسپات تریدینگ

سفارش‌های غیرمتمرکز

سفارش‌های غیرمتمرکز نیز تا حدودی شبیه به سفارش‌های متمرکز عمل می‌کنند. با این تفاوت که در طول انجام سفارشات غیرمتمرکز هیچ واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده وجود ندارد. ناگفته نماند صرافی‌های غیرمتمرکز در طول این نوع از معاملات حضور دارند، اما نقش و کارایی متفاوتی خواهند داشت.

هدف اصلی صرافی غیرمتمرکز این است که به کاربران در تکمیل و انجام سفارش‌های آنها، اطمینان دهد. این صرافی‌ها به استفاده از فناوری بلاکچین افتخار می‌کنند. در روند ثبت سفارشات غیرمتمرکز کاربر به طور مستقیم از طریق کیف پول خود و بر طبق قراردادهای هوشمند دست به معامله می‌زند.

این سفارشات تا حدودی به صورت ناشناس انجام می‌شوند. زمانی که تراکنشی به صورت غیرمتمرکز انجام می‌شود، وجوه درگیر در آن سفارش در اختیار یک نهاد متمرکز قرار می‌گیرد و سپس به حساب کاربری شما ارسال می‌شود.

مطالعه بیشتر: آربیتراژ چیست؟

مثالی برای درک بهتر معاملات نقدی

تعدادی از اسپات تریدینگ‌ها در بازارهای معمولی و بازارهای رمز ارزها دیده می‌شوند. برای مثال شما طلا را با قیمت نقدی می‌خرید و امید دارید در ماه‌های آینده قیمت طلا افزایش پیدا کند. پس اگر قیمت طلا در طول چند ماه رشد خوبی داشته باشد، بدون‌شک به سود خوبی می‌رسید.

در مقابل اگر در طول چند ماه قیمت طلا کاهش یابد، شما متضرر می‌شوید. همین موضوع در مورد بازار رمز ارزها نیز صدق می‌کند. تصور کنید شما رمز ارزی را به قیمت نقدی می‌خرید و برای چند ماه آن را نگه‌می‌دارید. در صورت رشد قیمت این توکن سود زیادی نصیبتان می‌شود اما اگر قیمت این توکن کاهش یابد، شما هم ضرر می‌کنید.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

هفت مزیت اسپات تریدینگ

اسپات تریدینگ برای خریداران و فروشندگان مزایای مختلفی دارد. در این بخش هفت مورد از بهترین مزیت‌های این نوع از معاملات را به طور خلاصه بررسی می‌کنیم.

  • براساس این معاملات می‌توانید از تسهیلات خوبی برخوردار شوید. همچنین برای مذاکره با سایر کاربران بازار ارزهای دیجیتال فرصت بهتری خواهید داشت. می‌توان گفت خریداران و فروشندگان می‌توانند در مورد قیمت‌های هر رمز ارز مذاکره کنند و شرایط معامله را به نفع خود تغییر دهند. ایجاد شرایط مناسب برای مذاکره سبب می‌شود انجام این معاملات منصفانه باشد. در ضمن اسپات جزء سودآورترین معاملات بازار بورس و رمز ارزها به حساب می‌آید.
  • در معاملات اسپات رسیدن به سود راحت‌تر از سایر معاملات است. علاوه بر این، معامله‌گران معاملات اسپات می‌توانند به طور همزمان توکن‌های خود را بفروشند و یا توکنی را خریداری کنند.
  • این بازار نقدی دروازه‌های معاملات نقدی بیشتری را باز می‌کند، پس شما به‌عنوان یک معامله‌گر می‌توانید خیلی سریع ارز دیجیتال مورد نظر خود را بخرید یا با فروش رمز ارزهای خود به سود خوبی دست پیدا کنید.
  • همان‌طور که گفتیم اسپات یکی از معاملات سودآور بازار ارزهای دیجیتال است. در نتیجه در زمان انجام این معاملات شما می‌توانید رمز ارز مورد نظر خود را با نرخ پایین بخرید و سپس آن را با قیمت بالاتر بفروشید. سوددهی معاملات اسپات تضمینی است.
  • اسپات به طور معمول در یک لحظه و زمان مشخص انجام می‌شود، پس همه چیز برای کاربران واضح و شفاف خواهد بود.
اسپات تریدینگ در معاملات بیت کوین
  • برای ورود به این بازار و انجام معاملات اسپات هیچ مانعی سر راه شما وجود ندارد. حتی معامله‌گرانی که سرمایه‌ کمی دارند می‌توانند از نوسانات بالای قیمت‌ دارایی‌های دیجیتال استفاده کنند.
  • بازار نقدی رمز ارزها شرایطی ایجاد می‌کند تا کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را با سایر رمز ارزها یا حتی با ارز فیات معامله کنند. همچنین معامله‌گران می‌توانند تراکنش‌های خود را خیلی سریع انجام دهند.

مطالعه بیشتر: لیکوئید شدن چیست

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتریوم خود را خرید کنید

شش عیب بزرگ اسپات تریدینگ

  • به دلیل وجود انواع نوسانات برخی از رمز ارزها و حتی سهم‌ها، قبل از اینکه دارایی مورد نظر به قیمت اصلی خود برسد، کاربران می‌توانند برای خرید با قیمت متورم دست به کار شوند. از این‌رو اسپات تریدینگ می‌تواند تا حد زیادی خطرناک باشد. این خطر بیشتر مورد توجه دارایی‌های بی‌ثبات است.
  • در صورتی که طرفین معامله، بعد از انجام معامله اسپات متوجه بی‌نظمی و مشکل شوند به هیچ‌وجه امکان رجوع برای آنها وجود ندارد.
  • در معاملات نقدی هیچ برنامه‌ریزی مشخصی وجود ندارد، این موضوع به طور قطعی برخلاف معاملاتی است که طرفین معامله برای آینده خود برنامه‌ریزی می‌کنند.
  • بازار اسپات از نظر زمان‌بندی انعطاف‌پذیر نیست،زیرا تحویل سفارشات در تاریخ و زمان مشخصی انجام می‌شود.
  • ریسک بازار نقدی یا اسپات رمز ارزها بیش از سایر بازارهاست.
  • معاملات اسپات می‌تواند کاربران را بدهکار کند، بدین‌ترتیب ریسک زیادی نیز برای طرفین معامله وجود دارد.

مطالعه بیشتر: معاملات فیوچرز چیست

محل اجرای اسپات تریدینگ

اسپات تریدینگ زمانی اتفاق می‌افتد که سرمایه‌گذاران با قیمت فعلی یک رمز ارز دست به خرید می‌زنند. همچنین پرداخت و دریافت آن ارز دیجیتال خیلی سریع انجام می‌شود. این نوع از معاملات در بازارهای خارج از بورس، صرافی‌های بازار عمده یا بازار سهام قابل مشاهده خواهند بود.

معاملات اسپات هم در بورس و هم در خارج از بورس قابل‌انجام هستند. در ضمن اسپات مارکت در مقابل بازارهای آتی قرار دارد. در اسپات مارکت خریداران براساس یک بازه زمانی مشخص معامله می‌کنند، اما در بازارهای آتی معامله‌گران برای معاملات آینده دست به کار می‌شوند.

درصد کاربرد اسپات تریدینگ

نتیجه‌گیری

معاملات اسپات مزایای زیادی در بازار ارزهای دیجیتال دارند. در صورتی که قصد ورود به اسپات مارکت را دارید باید محتاط باشید تا سرمایه خود را از دست ندهید. توصیه می‌کنیم با دقت برای ثبت سفارش خود دست به کار شوید. در ضمن انتخاب یک صرافی قابل‌اعتماد مسئله مهمی خواهد بود.

در صورتی که صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز معتبری برای ثبت سفارشات و انجام معاملات اسپات خود در نظر بگیرید، از نقدینگی خود حداکثر بهره را می‌برید و امنیت سرمایه شما حفظ می‌شود. همچنین در زمان انجام این معاملات از مزایای خاص آن نیز استفاده کنید. معاملات اسپات در زمان و تاریخ مشخصی انجام می‌شوند.

آیا تا به امروز در معاملات اسپات شرکت کرده‌اید؟با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.