معاملات فیوچرز چیست؛ می‌توان از کاهش قیمت هم سود برد!

آشنایی با معاملات فیوچرز

0

راه‌های زیادی برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما معاملات فیوچرز یا آتی یکی از محبوب‌ترین و راحت‌ترین رویکردها است. ممکن است بپرسید معاملات فیوچرز چیست.

معاملات فیوچرز به روشی برای سفته‌بازی بر روی قیمت دارایی‌ها، از جمله ارزهای دیجیتال، بدون داشتن مالکیت واقعی آنها اشاره دارد. مانند معاملات آتی کالا یا سهام، معاملات آتی ارزهای دیجیتال به معامله‌گران امکان می‌دهد روی قیمت آینده ارز دیجیتال شرط‌بندی کنند. نیازی به گفتن نیست که در حال حاضر معاملات آتی بیت کوین محبوب‌ترین نوع قراردادهای آتی ارز دیجیتال است.

در مقاله از کیوسک، همه چیزهایی که برای درک بهتر پیچیدگی‌های معاملات آتی نیاز دارید، شرح داده می‌شود. برای آگاهی از نحوه باز کردن موقعیت‌های خرید و فروش در ارز دیجیتال آن هم به روش معاملات آتی، با مقاله معاملات فیوچرز چیست، همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا فانتوم خود را خرید کنید

قراردادهای فیوچرز چیست


قراردادهای فیوچرز بخشی از دسته بزرگی از ابزارهای معاملاتی هستند که به‌عنوان مشتقات شناخته می‌شوند، مانند اختیار معامله.

در ابتدا، قراردادهای آتی برای بسیاری از کالاها، از جمله مواد غذایی، نفت و فلزات معنا داشت. با این حال، این قراردادها خیلی سریع از دلایل عملی خود فراتر رفتند و تمام بازارهای مالی، از جمله ارزهای دیجیتال را تسخیر کردند. امروزه، بیشتر مظنه‌های قیمت کالایی که در درگاه‌های مالی مشاهده می‌کنید شامل معاملات آتی هستند که اغلب تاریخ انقضای ماهانه دارند.

به طور خلاصه، یک قرارداد آتی چیزی نیست جز توافق بین دو طرف برای خرید یا فروش یک دارایی، مانند ارز دیجیتال، که در تاریخ و قیمت آن از پیش تعیین شده است. این قرارداد یک دارایی اساسی را ردیابی می‌کند، خواه یک کالا و سهام باشد یا ارز دیجیتال. در واقع بر روی حرکت قیمت در آینده شرط‌بندی شده است.

به‌عنوان مثال، اگر فکر می‌کنید که بیت کوین تا پایان ماه افزایش قیمت خواهد داشت، می‌توانید با خرید یک قرارداد آتی بیت کوین با تاریخ انقضای ماهانه، موقعیت خرید ارز دیجیتال را باز کنید. در تاریخ انقضای قرارداد، دو طرف درگیر در معامله تسویه حساب می‌کنند و قرارداد بسته می‌شود.

در حالی که شرط قرارداد آتی این است که تاریخ انقضا داشته باشد، زیرمجموعه‌ای از معاملات آتی ارزهای دیجیتال به نام قراردادهای دائمی وجود دارد. به عبارتی باید گفت که این قراردادها هیچ انقضایی ندارد. آنها درست مانند قراردادهای آتی سنتی هستند اما بدون تاریخ انقضا و تسویه عمل می‌کنند.

قیمت یک قرارداد دائمی، قیمت لحظه‌ای ارز دیجیتال را کنترل و بسیار نزدیک به آن معامله می‌کند. مکانیزم اولیه که قراردادهای دائمی را ممکن می‌سازد، نرخ تامین مالی است و در آن موقعیت‌های لانگ و شورت (خریدار و فروشنده)، بسته به وضعیت بازار، پرداخت‌های منظمی را به یکدیگر انجام می‌دهند.

معاملات فیوچرز چیست

قراردادهای فیوچرز چگونه کار می‌کنند؟


اگر روند معاملات آتی ارزهای دیجیتال را در پلتفرم یک صرافی ارز دیجیتال دیده باشید، متوجه خواهید شد که تفاوتی با معاملات معمولی ندارد. دلیل اصلی این است که معامله‌گران در هر دو مورد درست یک کار را انجام می‌دهند؛ موقعیت‌های خرید و فروش باز کرده و تکنیک‌های مدیریت ریسک مناسب را اجرا می‌کنند.

با این حال، قراردادهای آتی بسیار متفاوت از معاملات نقدی هستند، چون آنها با دارایی‌های اساسی کار نمی‌کنند، بلکه فقط با قیمت آنها سروکار دارند. بدون دارایی واقعی، معاملات آتی بسیار روان‌تر و راحت‌تر خواهد بود. همچنین، این معاملات، معاملات حاشیه‌ای را با اهرم بالا امکان‌پذیر می‌کنند. معاملات حاشیه‌ای یا مارجین تریدینگ نوعی از معامله است که میزان سرمایه مورد نیاز خود را از شخص ثالث مانند کارگزاری، وام می‌گیرید.

قراردادهای آتی به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد که قیمت خاصی را تضمین کرده و در برابر احتمال نوسانات قیمتی که ممکن است صعودی یا نزولی باشد، از آن محافظت کنند.

به‌عنوان مثال، اگر سرمایه‌گذار معتقد باشد که قیمت بیت‌کوین افزایش می‌یابد، می‌تواند قرارداد آتی خرید را امضا کند و زمانی که قیمت بیت‌کوین بالا رفت، بسته به حاشیه و اهرمی که در قرارداد استفاده می‌شود، به سود برسد.

به همین ترتیب، وقتی سرمایه‌گذار معتقد است که قیمت بیت‌کوین نزولی خواهد بود، می‌تواند قرارداد آتی فروش را نیز منعقد کند و زمانی که قیمت پایین می‌آید، بسته به حاشیه و اهرم استفاده‌شده، به سود خواهد رسید.

مطالعه بیشتر: ترید چیست؟


نمونه‌ای از معاملات فیوچرز در دنیای واقعی آینده


برای درک بهتر پرسش معاملات فیوچرز چیست، بیایید یک مثال را بررسی کنیم. فرض کنید یک معامله‌گر می‌خواهد با عقد قرارداد آتی در ماه می با این انتظار که قیمت تا پایان سال بیشتر شود، روی قیمت نفت خام گمانه زنی کند. قرارداد آتی نفت خام در دسامبر با قیمت 50 دلار معامله می‌شود و معامله‌گر قرارداد را قفل می‌کند.

از آنجایی که نفت با میزان 1000 بشکه‌ای معامله می‌شود، سرمایه‌گذار اکنون موقعیتی به ارزش 50،000 دلار نفت خام دارد. البته سرمایه‌ای را به‌عنوان حاشیه، نزد کارگزار سپرده‌گذاری کرده و اهرمی را نیز تعیین می‌کنند. مثلا اهرم 5x . به این معنا که 10،000 دلار سرمایه اولیه است 40،000 دلار هم کارگزار وام می‌دهد.

از ماه می تا دسامبر، قیمت نفت مانند ارزش قراردادهای آتی در نوسان است. اگر قیمت نفت بیش از حد نوسان داشته باشد، کارگزار ممکن است درخواست کند وجوه اضافی به حساب حاشیه‌ای واریز شود.

در ماه نوامبر تاریخ پایان قرارداد نزدیک می‌شود. قیمت نفت خام به 65 دلار افزایش یافته است و معامله‌گر برای خروج از موقعیت، قرارداد اصلی را می‌فروشد. تفاوت خالص به صورت نقدی تسویه می‌شود و 15000 دلار سود برای سرمایه‌گذار حاصل خواهد شد. با این حال، اگر قیمت نفت به 40 دلار کاهش می‌یافت، سرمایه‌گذار 10،000 دلار ضرر می‌کرد.

مطالعه بیشتر: استراتژی اسکالپینگ چیست


آیا باید قراردادهای آتی را معامله کنیم؟


قبل از اینکه بتوانیم در این مورد تصمیم‌گیری کنیم، باید ریسک مرتبط با معاملات آتی را بدانید. معاملات حاشیه‌ای و اهرم می‌تواند یک شمشیر دو لبه باشد، همانطور که سود خوبی می‌دهند، اما می‌توانند ضرر بسیاری نیز در پی داشته باشند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند بیش از مقدار سرمایه اولیه، به دلیل اهرم بالا، ضرر کنند. همه چیز در معاملات آتی به زمان‌بندی ختم می‌شود. دانستن روند بازار کافی نیست. شما باید پیش‌بینی دقیقی داشته باشید که بازار چه زمانی بالا یا پایین می‌رود، که تا حد زیادی غیرممکن است.

هر کسی که به معامله ارزهای دیجیتال علاقه دارد، ممکن است با معاملات فیوچرز شروع کند. این ابزار مالی به‌خصوص برای کسانی که می‌خواهند با ارزهای دیجیتال بیشتر سروکار داشته باشند، مناسب است. اما، در واقعیت این رمز ارزها را در کیف پول دیجیتال خود ندارید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا نئو خود را خرید کنید

چطور معاملات آتی انجام دهیم


حالا که متوجه شدیم معاملات فیوچرز چست، بیایید ببینیم چطور باید این معاملات را انجام داد تا به سود رسید.

معاملات آتی ارزهای دیجیتال تفاوتی با سایر اشکال معاملاتی ندارد و سطح دشواری آن به اهرمی که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. هنگام معامله در بازارهای نقدی یا سایر مشتقات، باید از قوانین معتبر پیروی کنید. بیشتر قوانین مربوط به مدیریت ریسک و یافتن بهترین نقاط ورود و خروج است.

در اینجا مراحل اصلی برای شروع موفقیت‌آمیز سفر معاملات آتی ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

معاملات فیوچرز چیست

مقداری سرمایه کنار بگذارید

یکی از مهم‌ترین توصیه‌های مدیریت ریسک این است که هرگز نباید بیش از چیزی که آمادگی از دست دادنش را دارید، سرمایه‌گذاری کنید. هرگز برای معامله وام نگیرید مگر اینکه معاملات مارجین مد نظر شما باشد.

وقت خود را اختصاص دهید

اگر قصد دارید معاملات فیوچرز را به یک فعالیت پرسود تبدیل کنید، نباید معاملات آتی ارزهای دیجیتال خود را به‌عنوان یک سرگرمی در نظر بگیرید. مطمئن شوید که زمانی را برای یادگیری معاملات آتی، یافتن نقاط ورودی مناسب و نظارت بر موقعیت‌های باز خود اختصاص می‌دهید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا پالیگان (ماتیک) خود را خرید کنید

معامله با یک حساب آزمایشی

می‌توانید معامله با وجوه مجازی را در یک حساب آزمایشی شروع کنید. اغلب افراد قبل از شروع به انجام معاملات آتی، قیمت لحظه‌ای بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری را بررسی می‌کند و از طریق حساب‌های آزمایشی که بعضی از صرافی‌ها ارائه می‌دهند، این معاملات را تمرین می‌کنند.

یک پلت فرم معاملات آتی را انتخاب کنید

شهرت در انتخاب یک صرافی ارز دیجیتال کلیدی است. بنابراین، اگر مبتدی هستید، معاملات خود را در یک صرافی معتبر شروع کنید و همیشه در ابتدا باید با مبالغ کوچک معاملات خود را انجام دهید.

معامله قراردادهای دائمی شما را ملزم می‌کند که به طور خودکار نرخی را پرداخت کنید و این بستگی به قیمت قرارداد دارد که از قیمت لحظه‌ای بیشتر باشد یا کمتر. همچنین اگر از اهرم استفاده می‌کنید، باید مبلغ حاشیه معامله را بررسی کنید که با قیمت در نوسان است. اگرقیمت از آستانه مشخصی پایین‌تر بیاید، ممکن است معامله شما بسته و نقد شود و متحمل ضرر شوید.

برای اطلاع از قیمت ریپل و خرید ریپل روی کیوسک حساب کنید.


مزایای معاملات فیوچرز چیست


معاملات آتی ارزهای دیجیتال به دلایل عالی بسیار محبوب شده‌اند. در ادامه مقاله «معاملات فیوچرز چیست» برخی از مزایای قراردادهای آتی را با هم بررسی می‌کنیم.

راحتی

معاملات آتی حتی برای مبتدیان نسبت به معامله با ارزهای دیجیتال واقعی آسان است، چون این کار مستلزم دسترسی به بازار نقد و داشتن یک کیف پول دیجیتال امن است. در واقع، به همین دلیل است که حجم معاملات آتی ارزهای دیجیتال، دو تا سه برابر از حجم معاملات عادی بیشتر است.

سود بالقوه بالاتر

هنگامی که معاملات آتی کریپتو با اهرم انجام می‌شود، اغلب سود، قابل توجه‌تر است. در بعضی از صرافی‌های ارز دیجیتال، می‌توانید اهرم را تا 100 برابر تنظیم کنید، به این معنی که می‌توانید موقعیتی به ارزش 1000 دلار را با تنها 10 دلار باز کنید. با این حال، باید بدانید که هنگام استفاده از اهرم، ریسک ضرر نیز بیشتر خواهد بود.

استراتژی‌های تجاری انعطاف‌پذیر

پیاده‌سازی استراتژی‌های معاملاتی در معاملات آتی بسیار بهتر از معاملات ارزهای دیجیتال واقعی عمل می‌کند، به‌خصوص وقتی صحبت از معاملات روزانه باشد. همچنین، معاملات آتی کریپتو به شما این امکان را می‌دهد که بدون هیچ مانعی، موقعیت فروش داشته باشید. از این رو، فرصت‌های بیشتری برای به کارگیری استراتژی‌های معاملاتی مختلف به منظور به حداکثر رساندن سود خواهید داشت.

مطالعه بیشتر: اسپات تریدینگ


معایب معاملات فیوچرز چیست


به طور کلی، برخی از کارشناسان معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال به اندازه کافی بالغ نیست تا بازار آتی وجود داشته باشد. چنین منتقدانی ادعا می‌کنند که بی‌ثباتی در بیت کوین ممکن است به سایر بخش‌های بازار فیوچرز سرایت کند.

با این حال، تاکنون هیچ رویداد قابل توجهی توسط پلتفرم‌های آتی ارزهای دیجیتال گزارش نشده است، چون بیشتر آنها بر خلاف صرافی‌های معمولی ارز دیجیتال که دارایی‌های رمزنگاری مشتریان را ذخیره می‌کنند، مستعد حملات هک نیستند.

باید بدانید که ریسک‌های مربوط به نوسانات بازار، استراتژی‌های معاملات آتی ضعیف که از بازارهای سنتی بدون هیچ‌گونه تعدیل اتخاذ شده‌اند، و همچنین اهرم‌های بالاتر از حد توصیه‌شده، می‌تواند از معایب معاملات فیوچرز باشد.

معاملات فیوچرز چیست

قبل از معاملات آتی چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟


معاملات آتی علیرغم شباهت‌ها، به طور کامل مشابه معاملات عادی نیستند. در ادامه چندین مورد کلیدی را که باید قبل از انجام معاملات فیوچرز باید در نظر داشت، بیان می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: لیکوئید شدن چیست

معاملات اهرمی

اهرم یکی از ویژگی‌های حیاتی معاملات حاشیه‌ای (Margin Trading) است که امروزه توسط بیشتر پلتفرم‌های معاملات آتی ارائه می‌شود. با استفاده از اهرم، معامله‌گران می‌توانند سود بالقوه را افزایش دهند، اما خطراتی هم در معامله با اهرمی وجود دارد.

اگرچه صرافی‌های کریپتو اغلب اهرمی تا ۵۰ برابر دارند، اما بعضی صرافی‌ها مانند بای‌بیت (Bybit) برای قراردادهای دائمی خود تا ۱۰۰ برابر و بایننس تا ۱۲۵ برابر اهرم ارائه می‌دهد. معامله با اهرم بالا ممکن است سود بالقوه بیشتری برای معامله‌گران داشته باشد، اما برای انحلال موقعیت، خطرناک است و ممکن است صرافی به صورت خودکار موقعیت را ببندد و سهام را با ضرر نقد کند.

هنگام معامله قراردادهای آتی، مبتدیان باید از شرط‌بندی بر روی اهرم بالا اجتناب کنند. اهرم انتخاب‌شده، سرمایه حاشیه مورد نیاز برای معامله را تعیین می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر اهرم 10 برابری را انتخاب کند، موقعیت بازشده، 10 درصد از وجوه او را در اختیار خواهد داشت و مابقی وام گرفته می‌شود. این وجه یا از طرف خود صرافی و یا از طرف معامله‌گرانی که با بهره وام می‌دهند، تامین می‌شود.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

ارزیابی نقدشوندگی

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران برای تعیین یکپارچگی بازار، سرعت معامله، نقدشوندگی بازار و به طور کلی برای ارزیابی ثبات دارایی، به نقدشوندگی آن دارایی دقت می‌کنند. همه این موارد به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا دارایی خود را به سرعت به پول نقد بدون لغزش قیمت زیاد تبدیل کنند.

هنگام معامله قراردادهای آتی، سه معیار اصلی برای تعیین نقدشوندگی وجود دارد. شامل نقدشوندگی دارایی، صرافی و بازار است. یک معامله‌گر همیشه باید در نظر داشته باشد که آیا خریداران و فروشندگان کافی برای یک دارایی در بازار وجود دارد یا خیر.

به طور کلی، نقدشوندگی بیشتر بازارهای ارز دیجیتال آتی بیش از صرافی‌های معمولی است، زیرا اغلب قراردادهای آتی به صورت نقدی هستند. بنابراین، در معاملات آتی بیت کوین نیازی به بیت کوین واقعی در کیف پول شما نیست. به لطف نقدشوندگی کافی، خطر لغزش قیمت بسیار کمتر است. اما اصول اساسی باید همیشه برای کاهش خطرات انجام شود.

هجینگ یا پرچین

منظور از هجینگ در معاملات فیوچرز چیست؟ هجینگ (Hedging)  مفهومی گسترده دارد و در معنای کلی به پوشش ریسک اشاره می‌کند. اما در بازار ارزهای دیجیتال، به معنای معامله در دو جهت عکس، بر روی نماد یا یک جفت ارز است. هجینگ اغلب برای محافظت معامله از نوسانات شدید و مقطعی بازار انجام می‌شود.

معاملات آتی کریپتو روشی عالی برای محافظت در برابر احتمال کاهش شدید قیمت ارز دیجیتال است. سرمایه‌گذاران معاملات آتی، بیت کوین را به‌عنوان یک ابزار پوشش ریسک ترجیح می‌دهند. معاملات آتی بیت کوین، شما را در معرض زیان شدید قیمت آن در بازار نقدی قرار نمی‌دهد. چون قرارداد آتی قیمت از پیش تعیین‌شده و تاریخ انقضای مشخص دارد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتم خود را خرید کنید

تنوع بخشی

علاوه بر پوشش ریسک، معاملات آتی کریپتو به شما امکان می‌دهد که سرمایه خود را متنوع کنید. می‌دانیم که متنوع‌سازی سبد سهام یا کیف پول ارز دیجیتال، یکی از بهترین تکنیک‌های مدیریت مالی است که در دسترس معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قرار دارد.

می‌توانید موقعیت‌های متعددی را در بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH)، چین لینک (LINK) و بسیاری از توکن‌های دیگر باز کرده تا یک سبد دارایی متنوع، متشکل از قراردادهای آتی ایجاد کنید. به این ترتیب، می‌توانید خطر قرار گرفتن در معرض یک دارایی واحد را که ممکن است به طور غیرمنتظره‌ای کاهش قیمت داشته باشد، به حداقل برسانید.

نوسانات بازار

یکی از مهمترین چیزهایی که باید در مورد معامله ارزهای دیجیتال و معاملات آتی مربوط به آنها بدانید، نوسانات بالا است. در حالی که این موضوع بیشتر به‌عنوان یک ریسک در نظر می‌شود، اما با فرصت‌های زیادی نیز همراه است.

نوسان‌ها، به ویژه برای معامله‌گران کوتاه‌مدت که ترجیح می‌دهند با استفاده از حرکات سریع قیمت‌ها معامله کنند، مناسب است. ارزهای دیجیتال در مقایسه با فارکس یا سهام همچنان بازار کوچکی را نشان می‌دهند. بنابراین، دارایی‌های دیجیتال مستعد نوسانات بالا و تحت تاثیر نهنگ‌ها یا رویدادهای مختلف هستند.

تاریخ انقضا

فرض کنید معاملات آتی ارزهای دیجیتال معمولی را به صورت نقدی انجام می‌دهید. در این صورت باید به تاریخ انقضا توجه کنید، چون در این زمان است که پول نقد یا استیبل کوین خود را پس از تسویه قرارداد دریافت خواهید کرد. با این وجود، می‌توانید قرارداد آتی باز خود را در هر زمانی قبل از تاریخ انقضا بفروشید. بنابراین، بسته به تغییر قیمت لحظه‌ای، سود یا زیان را می‌توان ثبت کرد.

مطالعه بیشتر: آربیتراژ چیست؟


جمع‌بندی


معاملات آتی ارزهای دیجیتال یک تلاش پر ریسک و با پاداش بالا است. این رویکرد برای معامله‌گران با تجربه‌ای است که دانش حضور در بازار را دارند. اگر فردی هستید که نمی‌توانید کل ضرر سرمایه‌گذاری خود را بپذیرید، معاملات آتی برای شما مناسب نیست. همچنین اگر تازه کار هستید و تجربه کافی در بازار ندارید، معاملات آتی برای شما هم مناسب نخواهد بود.

بسیاری از معامله‌گران جدید، معاملات آتی برای ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک طرح سریع رسیدن به سود می‌بینند، اما به ندرت چنین اتفاقی می‌افتد. بازار نوسان بسیاری دارد و باید همه شرایط را قبل از تصمیم‌گیری برای باز یک موقعیت، بسنجید. این امر معاملات فیوچرز ارزهای دیجیتال را تبدیل به یک تجارت پرخطر می‌کند.

اما در نظر داشته باشید که با تحلیل و پیش‌بینی درست، می‌توانید از این بازار سود خوبی کسب کنید. نظر شما درباره معاملات فیوچرز چیست؟ با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.