مارجین تریدینگ چیست، چطور چندین برابر سرمایه‌ای که داریم، معامله کنیم؟

آشنایی با استراتژی مارجین تریدینگ

0

در روش مارجین تریدینگ یا معاملات حاشیه‌ای (Margin Trading)، دارایی‌ها با استفاده از وجه ارائه شده توسط شخص ثالث مانند کارگزاری، تامین می‌شود. در مقایسه با معاملات معمولی، حساب‌های مارجین به معامله‌گرها اجازه می‌دهد که به مبالغ بیشتری از سرمایه، دسترسی داشته باشند و از موقعیت‌های خود استفاده کنند. مارجین تریدینگ چیست و چطور کار می‌کند، موضوع بحث ما در این مقاله از کیوسک آکادمی خواهد بود.

معاملات مارجین به معامله‌گرها کمک می‌کند تا در معاملات موفق خود به سودهای بیشتری برسند. این توانایی برای گسترش نتایج معاملاتی باعث می‌شود که معاملات مارجین در بازارهای کم‌نوسان مانند فارکس، محبوبیت خاصی پیدا کند. با این حال، مارجین تریدینگ در بازارهای سهام، کالا و ارزهای دیجیتال نیز مورد استفاده است. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

در بازارهای سنتی، اغلب کارگزاری‌ها وجوه را به سرمایه‌گذاران قرض می‌دهند. با این حال، در معاملات ارزهای دیجیتال، وجوه اغلب توسط معامله‌گران دیگر ارائه می‌شود که بر اساس تقاضای بازار برای وجوه وام‌ داده‌شده سود کسب می‌کنند. این امر اگرچه چندان رایج نیست، اما برخی از صرافی ارز دیجیتال نیز وجوه حاشیه‌ای را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

اگر می‌خواهید بدانید از کدام صرافی‌ها می‌توانید برای انجام مارجین تریدینگ وام بگیرید، این مقاله را از دست ندهید.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال


مارجین تریدینگ چیست؟


معامله‌گرهای جدید اغلب در تلاش برای رمزگشایی از پیچیدگی‌های معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال غرق می‌شوند. اگر سعی کرده‌اید نحوه کارکرد آن را در گوگل جستجو کنید، ممکن است با واژه‌نامه‌ای از اصطلاحاتی مانند اهرم، معاملات شورت، هودل، فومو، فورک، فراخوانی حاشیه و چندین مورد دیگر مواجه شده باشید که هیچ اطلاعی در مورد آنها ندارید.

با این حال، اصول اولیه مارجین تریدینگ در ارزهای دیجیتال چندان پیچیده نیست. ارزهای دیجیتال بسیار گران هستند، بنابراین اکثر مردم نمی‌توانند آنها را خریداری کنند. بنابراین، به‌عنوان یک معامله‌گر مارجین، برای افزایش قدرت خرید خود، وام می‌گیرید تا بتوانید موقعیت‌هایی با ارزش بسیار بیشتر از موجودی حساب خود باز کنید.

معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال مشابه معاملات حاشیه در امور مالی سنتی است. این روش به شما امکان می‌دهد تا سود زیادی کسب کنید، اما خطرات بیشتری هم دارد. هنگامی که می‌خواهید یک معامله مارجین در بازار کریپتوکارنسی انجام دهید، وجوه را از شخصی دیگر مانند یک کارگزار یا وام‌دهنده مارجین، قرض می‌گیرید. برای انجام این کار، باید یک سپرده اولیه سرمایه‌گذاری کنید.

همچنین برای حفظ موقعیت، باید مقدار مشخصی را در حساب خود نگه دارید. هنگامی که در حال معامله در یک پلت‌فرم وام هستید، سپرده اولیه مارجین شما به‌عنوان وثیقه توسط پلتفرم نگهداری می‌شود. مقدار اهرم شما برای معامله مارجین به قوانین پلتفرمی که با آن معامله می‌کنید و سپرده اولیه، بستگی دارد.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال


مارجین تریدینگ چگونه کار می‌کند؟


بعد از پاسخ به پرسش مارجین تریدینگ چیست، نوبت به توضیح کارایی آن می‌رسد. هنگامی که معامله مارجین آغاز می‌شود، معامله‌گر ملزم خواهد بود که درصدی از ارزش کل سفارش را متعهد شود. این سرمایه‌گذاری اولیه به‌عنوان حاشیه شناخته می‌شود و ارتباط نزدیکی با مفهوم اهرم دارد.

به عبارت دیگر، حساب‌های معاملاتی مارجین برای ایجاد معاملات اهرمی مورد استفاده قرار می‌گیرند و اهرم نسبت وجوه قرض گرفته شده به حاشیه را توصیف می‌کند. به‌عنوان مثال، برای باز کردن یک معامله 100،000 دلاری با اهرم 10:1، یک معامله‌گر باید 10،000 دلار از سرمایه خود را در معامله قرار دهد.

حالا اگر از این معامله 100،000 دلاری 2000 دلار سود کسب کنید، در واقع سرمایه شما 12،000 می‌شود. 90،000 دلار را به کارگزاری برمی‌گردانید و آن هم از معامله شما سود خواهد برد.

مطالعه بیشتر:  استخراج بیت کوین در ایران

نسبت اهرم‌ها در بازارهای مختلف

به طور طبیعی، پلتفرم‌ها و بازارهای مختلف معاملاتی مجموعه‌ای متمایز از قوانین و نرخ‌های اهرمی را ارائه می‌دهند. برای نمونه، در بازار سهام، 2:1 یک نسبت معمولی است، در حالی که قراردادهای آتی اغلب با اهرم 15:1 معامله می‌شوند.

در رابطه با کارگزاری‌های فارکس، معاملات حاشیه اغلب اهرم 50:1 دارند، اما در برخی موارد از 100:1 و 200:1 نیز استفاده می‌شود. وقتی صحبت از بازارهای ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، نسبت‌ها معمولاً از 2:1 تا 100:1 متغیر است. جامعه تجاری برای بیان نسبت اهرم، اغلب از اصطلاحات «x» استفاده می‌کند،2x، 5x، 10x، 50x و غیره.

مطالعه بیشتر: ربات کریپتوهاپر

چه زمان ممکن است دارایی های یک معامله‌گر از بین برود؟

از معاملات مارجین می‌توان برای باز کردن موقعیت‌های خرید و فروش استفاده کرد. موقعیت خرید منعکس‌کننده این فرض است که قیمت دارایی بالا خواهد رفت و یک موقعیت شورت برعکس آن عمل می‌کند.

در حالی که موقعیت حاشیه باز است، دارایی‌های معامله‌گر به‌عنوان وثیقه برای وجوه قرض گرفته شده محسوب می‌شود. درک این موضوع برای معامله‌گرها ضروری است، زیرا اکثر کارگزاری‌ها این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که در صورت حرکت بازار بر خلاف موقعیت آنها این دارایی‌ها را مجبور به فروش کنند.

به‌عنوان مثال، اگر یک معامله‌گر یک موقعیت اهرمی را باز کند، زمانی که قیمت به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، معامله‌گر باید وجوه بیشتری را به حساب مارجین خود واریز کند تا به حداقل نیاز معاملاتی مارجین برسد. اگر معامله‌گر نتواند این کار را انجام دهد، دارایی‌های آنها به طور خودکار برای پوشش زیان، منحل می‌شود.

به طور معمول، این زمانی اتفاق می‌افتد که ارزش کل تمام سهام در یک حساب مارجین، که به‌عنوان «حاشیه انحلال» نیز شناخته می‌شود، کمتر از حد نیاز کل آن بورس یا کارگزار خاص باشد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا شیبای خود را خرید کنید

معاملات شورت و لانگ چیست؟


به احتمال زیاد درباره موقعیت‌های باز شنیده‌اید، اما اینها به چه معنا هستند؟ به طور معمول، در معاملات مارجین کریپتو، دو گزینه خواهید داشت: شورت یا لانگ.

در موقعیت‌های خرید، معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی کریپتو افزایش می‌یابد و این یک موقعیت لانگ است. موقعیت شورت برعکس است، در صورتی که معامله‌گر معتقد باشد که قیمت دارایی کریپتو کاهش می‌یابد، یک موقعیت فروش باز می‌کند. آنهایی که در موقعیت‌های شورت کار می‌کنند، اغلب معامله‌گرانی هستند که به دنبال سود بردن از کریپتوهای شکست‌خورده‌اند.

هنگام معامله مارجین، صرافی که با آن معامله می‌کنید، سپرده اولیه شما را به‌عنوان وثیقه نگه می‌دارد. اگر موقعیتی را با موفقیت ببندید، صرافی، ارز دیجیتالی را که سپرده‌گذاری کرده‌اید و سود آن را آزاد می‌کند. به همین ترتیب، اگر هنگام معامله مارجین ضرر کنید، صرافی موقعیت شما را نقد کرده و معامله را می بندد.

مطالعه بیشتر:  ربات های تریدر ارز دیجیتال


مزایا و معایب مارجین تریدینگ چیست


بارزترین مزیت مارجین تریدینگ این واقعیت است که می‌تواند به دلیل ارزش نسبی بیشتر موقعیت‌های معاملاتی، سود بیشتری به همراه داشته باشد. اما مزیت‌های دیگر مارجین تریدینگ چیست؟ این روش می‌تواند برای تنوع مفید باشد، چون معامله‌گرها قادرند چندین موقعیت را با سرمایه به نسبت کمی، باز کنند. در نهایت، داشتن یک حساب مارجین ممکن است باز کردن سریع موقعیت‌ها را برای معامله‌گرها آسان‌تر کند، بدون اینکه نیازی به انتقال مبالغ زیادی به حساب‌های خود داشته باشند.

با وجود تمام مزایا، معاملات مارجین معایب آشکار افزایش زیان را به همراه دارند. یعنی به همان صورت که سود را افزایش می‌دهند، می‌توانند باعث ضرر هم بشوند. برخلاف معاملات معمولی، معاملات مارجین احتمال زیان‌هایی را به دنبال دارند که حتی ممکن است بیش از سرمایه‌گذاری اولیه معامله‌گر باشد. به این ترتیب، یک روش معاملاتی با ریسک بالا در نظر گرفته می‌شود.

بسته به میزان اهرمی که در یک معامله وجود دارد، حتی یک کاهش کوچک در قیمت بازار ممکن است زیان قابل توجهی را برای معامله‌گرها به همراه داشته باشد. به همین دلیل، مهم است که سرمایه‌گذاران معاملات حاشیه‌ای، از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب و استفاده از ابزارهای کاهش ریسک، مانند سفارش‌های حد ضرر استفاده کنند.

مطالعه بیشتر: انجام چند معامله در یک ثانیه


صرافی‌های مارجین تریدینگ


همیشه لازم نیست روی پلتفرمی که بالاترین اهرم را ارائه می‌دهد، معامله کنید. عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید قبل از انتخاب مارجین تریدینگ با یک صرافی، در نظر بگیرید، مانند اینکه نرخ بهره چقدر است. بیت‌مکس (Bitmex) یک صرافی محبوب است که تا 100 برابر اهرم ارائه می‌دهد. نرخ‌های بهره این صرافی متفاوت و حدود 3.65 درصد در سال یا 0.01 درصد در روز است که آن را برای موقعیت‌های کوتاه‌مدت ایده‌آل می‌کند.

CEX.io هم مارجین تریدینگ ارز دیجیتال و هم سپرده‌های فیات را امکان پذیر می‌کند. به این ترتیب می‌توانید با استفاده از کارت‌های اعتباری پرداخت و برداشت کنید. سایر گزینه‌های محبوب برای صرافی‌هایی که از مارجین تریدینگ پشتیبانی می‌کنند عبارتند از PrimeXBT، BaseFEX و ByBit.

برای اطلاع از قیمت پالیگان و خرید پالیگان روی کیوسک حساب کنید.


چرا باید از مارجین تریدینگ استفاده کرد؟


با مفهوم مارجین تریدینگ چیست آشنا شدیم و نحوه کار آن را دانستیم. حالا بیایید ببینیم که چرا باید از این روش استفاده کنیم؟

معاملات مارجین به معامله‌گرها اجازه می‌دهد تا موقعیت‌هایی را باز کنند که می‌تواند سودآوری بیشتری را به نسبت استفاده نکردن از این روش، به همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، یک معامله موفق در اهرم 100X، 100 برابر بیشتر از یک معامله «عادی» سود خواهد داشت.

معامله مارجین بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال همچنین به معامله‌گرهای استراتژیک این امکان را می‌دهد که با باز کردن موقعیت‌های فروش در بازار نزولی سود کسب کنند. برای مثال، معامله‌گری که انتظار کاهش شدید قیمت را دارد، می‌تواند بخشی از پرتفوی خود را به یک موقعیت شورت اختصاص دهد تا به سودی دست یابد که زیان احتمالی ناشی از افت شدید قیمت را جبران کند.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین کش خود را خرید کنید

مطالعه بیشتر: نوسان گیری از ارزهای دیجیتال


نکات مارجین تریدینگ در بازار رمز ارزها


مارجین تریدینگ در ارزهای رمزپایه به شما امکان می‌دهد تا سود زیادی کسب کنید. وقتی هوشمندانه این کار را انجام دهید، می‌توانید 100 برابر بیشتر از تجارت مالی سنتی سود کسب کنید. با این حال، مواردی وجود دارد که باید هنگام معامله مارجین به آنها توجه کنید.

  • اگر به تازگی معاملات مارجین را در ارزهای دیجیتال آغاز کرده‌اید، با اهرم‌های کوچک شروع کنید. یک اهرم 2X یا 3X برای شروع خوب است، چون خطر انحلال را کاهش می‌دهد. همیشه اطمینان حاصل کنید که سپرده اولیه شما همان چیزی است که می‌توانید از دست دادنش را تحمل کنید.
  • همیشه یک حد ضرر برای جلوگیری از انحلال تعیین کنید. به این ترتیب، در صورتی که معامله طبق برنامه ریزی پیش نرود، تنها بخشی از سپرده اولیه خود را از دست خواهید داد.
  • معاملات حاشیه‌ای در ارزهای دیجیتال را به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری غیرفعال تلقی نکنید. شما همیشه باید موقعیت‌های خود را زیر نظر داشته باشید، چون یک چرخش غیرمنتظره می‌تواند ضررهای قابل توجهی به شما وارد کند. بنابراین، اگر معامله طبق برنامه شما پیش نرفت، باید آماده واکنش باشید.
  • برای خرید دارایی‌هایی که به سرعت در حال رشد هستند عجله نکنید. این می‌تواند یک طرح پامپ و دامپ باشد که در آن شرکت‌کنندگان در بازار، نرخ را دستکاری می‌کنند، زیرا دارایی‌های محدودی برای نقد کردن دارند. ارزش به همان سرعتی که افزایش یافته است کاهش می‌یابد و شما متحمل ضررهای قابل توجهی خواهید شد.
  • کارمزد و سود را بررسی کنید. صرافی‌هایی که از معاملات مارجین پشتیبانی می‌کنند، این کار را به‌صورت رایگان انجام نمی‌دهند. با باز کردن یک موقعیت اهرمی، سود سرمایه‌ای که قرض می‌کنید و همچنین سایر کارمزدها را باید بپردازید.
  • عوامل خارجی را نادیده نگیرید. ممکن است تغییرات نظارتی، تحرکات عمده کیف پول ارز دیجیتال یا حتی هک صرافی وجود داشته باشد که می‌تواند تغییرات غیرمنتظره قیمت را ایجاد کند.

مطالعه بیشتر: بهترین ارزهای دیجیتال برای نوسان گیری در سال 2022


سخن آخر


مارجین تریدینگ در ارزهای دیجیتال به شما امکان می‌دهد تا سود قابل توجهی کسب کنید و استراتژی‌های معاملاتی را بیاموزید. سود در این روش به دلیل ارزش نسبی بالای موقعیت‌های معاملاتی بهتر است و می‌توانید با سرمایه‌گذاری کم، معاملات متعددی را انجام دهید.

با این حال، معاملات مارجین رمز ارزها به دلیل ماهیت بسیار پرنوسان و خطرات بسیار، می‌تواند منجر به ضررهای قابل توجهی نیز شود. بنابراین، اگر در مارجین تریدینگ ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید، باید محتاط‌تر باشید.

کسب دانش در مورد مدیریت ریسک توصیه می‌شود. حتی با داشتن دانش کافی برای شناسایی روندهای بازار، نقاط ورود و خروج، بهتر است همیشه در معامله مارجین ارزهای دیجیتال محتاط باشید.

سپاسگزاریم که ما را با مقاله مارجین تریدینگ چیست همراهی کردید. آیا شما تا به حال به این روش معامله کرده‌اید؟ نظر شما درباره مارجین تریدینگ چیست؟. با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

مطالعه بیشتر: سیو سود در بازار ارزهای دیجیتال

 

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.