موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین روشی امن برای تحقیق

0

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که در کامپیوتر شرکتی که کار می‌کنید، مطلبی را سرچ کنید و از ترس اینکه همکار یا مدیرتان تاریخچه موتور جستجو شما را چک نکنند، گزارش جستجوهای خود را پاک کنید؟ این موضوع به حریم خصوصی افراد برمی‌گردد. سیستم تحت کنترل شما است و کسی نباید تاریخچه موتور جستجوی شما را بررسی کند. همین موضوع در ابعاد بزرگ‌تر نیز وجود دارد، گوگل به تمام اطلاعات کاربران دسترسی دارد و حریم خصوصی برای این موتور جستجو معنی خاصی ندارد. ولی موتورهای جستجو مبتنی بر بلاکچین به این شکل عمل نمی‌کنند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

ممکن است از وجود چنین موتورهای جستجویی آگاه نباشید. می‌توان گفت بعضی از موتورهای جستجو هیچ ناظری ندارند و به صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند، از این‌رو زمانی که شما موضوعی را مورد بررسی قرار می‌دهید، به هیچ‌وجه نگران حریم خصوصی خود نخواهید بود. کیوسک آکادمی در این راهنما شما را با این موتورها آشنا می‌کند و نحوه استفاده از آنها را شرح می‌دهد.

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

بررسی مفهوم مورتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

زمانی که از موتورهای جستجو استفاده می‌کنید، به‌طور حتم فیلترهای زیادی وجود دارند که باید از آنها بگذرید. برای مثال برخی از سایت‌ها فیلتر سنی دارند، برخی دیگر بر روی موقعیت مکانی کاربران متمرکز هستند. بعضی مواقع نیز بر روی حریم خصوصی کاربران تمرکز می‌کنند.

به طور کلی استفاده کاربران از موتورهای جستجو ممکن است به هر دلیلی محدود شود. بدین‌ترتیب برای از بین بردن این چنین مسائل و مشکلاتی، موتورهای جستجو مبتنی بر بلاکچین به وجود آمدند. به خاطر داشته باشید این موتورها همچنان در حال توسعه و بهبود هستند ولی می‌توانند رقیبی برای موتور جستجوی گوگل به حساب آیند.

مطالعه بیشتر: اندازه بلاک

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا کاردانو خود را خرید کنید

نحوه عملکرد موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

بعد از اینکه با مفهوم کلی موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین آشنا شدید، نوبت به شناخت نحوه عملکرد این موتورها می‌رسد. تمام اطلاعاتی که در زمان‌های مختلف پردازش می‌شوند، در یک سند گزارشی وجود دارند.

البته این سند موتورهای جستجو، غیر‌متمرکز است و ناظر مشخصی ندارد که آن را کنترل کند. در عوض توسط یک شبکه خاص، توزیع و مدیریت می‌شود. از این‌رو گزارش‌ها در یک مکان مشخص مانند تاریخچه جستجوی رایانه، ثبت نمی‌شوند بلکه در سراسر این شبکه وجود دارند.

مطالعه بیشتر: الگوریتم اجماع

 بدین‌ترتیب بررسی و دسترسی به این گزارش‌ها برای هر فرد و نهادی ممکن نخواهد بود. در واقع اعضای این موتورهای جستجو کنترل‌کننده‌های واقعی هستند. همچنین این اعضا به تطابق اطلاعات پردازش‌شدهبا سایر اطلاعات ذکرشده در سند گزارش نظارت دارند.

در نظر داشته باشید زمانی که فردی کلمه کلیدی مشخصی را در یک موتور جستجوی مبتنی بر بلاکچین سرچ می‌کند، این موتور جستجو در واقع دفتر کل توزیع‌شده را مورد بررسی قرار می‌دهد و در آخر نتایج به دست آمده را در اختیار فرد متقاضی می‌گذارد.

مطالعه بیشتر: محدویت‌های بلاکچین

آینده موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

پنج مزیت موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

  • اولین مزیت این موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین این است که حریم خصوصی شما دست نخورده باقی می‌ماند. بنابراین نیازی نیست نگران نظارت بر پروفایل جستجوی خود باشید. به‌طور کلی در این موتورهای جستجو نمی‌توان نتایج جستجو شما را ردیابی کرد.
  • وضوح بالای این موتورهای جستجو غیرمتمرکز یکی دیگر از مزیت‌های آنها به حساب می‌آید. همه افراد حاضر در شبکه غیرمتمرکز می‌توانند عبارات جستجوشده را ببینند. این در حالی است که هویت فردی که این عبارات را جستجو کرده، همچنان پنهان باقی می‌ماند. وضوح بالای این موتورهای جستجو، تاثیری در حریم خصوصی افراد ندارد.
  • این موتورهای جستجو به صورت خنثی و بی‌طرف عمل می‌کنند. می‌توان گفت برای آگهی‌های پولی نتایج جستجو را تغییر نمی‌دهند و هیچ موضوعی نمی‌تواند آنها را محدود کند. رتبه‌بندی این موتورهای جستجو می‌تواند بهتر از سایر موتورهای جستجوی سنتی یا گوگل باشد.
  • موتورهای جستجوی بلاکچین تنها بر روی منافع کلی جامعه تمرکز دارند. به عبارت دیگر هیچ شرکت بزرگی با انگیزه‌های خودخواهانه خود در پشت پرده راه‌اندازی این موتورهای جستجو قرار ندارد.
  • منابع اصلی همیشه در موتورهای جستجو بلاکچین به اشتراک گذاشته می‌شود. به زبان ساده همه افراد می‌توانند یک کپی از گزارشات آن در دست داشته باشند.

مطالعه بیشتر: فورک در بلاچین چیست؟

پنج عیب موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

  • هیچ قانون خاصی در مورد این موتورهای جستجو وجود ندارد.
  • موتورهای جستجو بلاکچین رهبر خوبی نیستند در نتیجه به هنگام کنترل، انعطاف‌پذیری زیادی ندارند. از این‌رو برای ایجاد هر تغییر جزئی باید همه مشترکان اتفاق نظر داشته باشند. می‌توان نتیجه گرفت که این نوع موتورهای جستجو با کوچک‌ترین تغییرات و حتی ارتقا مشکل دارند.
  • این موتورهای جستجو برای بازاریابی اینترنتی کاربرد ندارند. همان‌طور که گفتیم هیچ داده و اطلاعاتی در این موتورهای جستجو ذخیره یا جمع‌آوری نمی‌شود، پس بازاریابان نمی‌توانند از رفتار مصرف‌کننده برای رسیدن به هدف خود مطمئن شوند. این در حالی است که گوگل و سایر موتورهای جستجو به بازاریابان کمک زیادی می‌کنند.
  • برخلاف موتورهای جستجوی معمولی که در طول سال‌ها و از روش‌های مختلف می‌توانند به سود خوبی برسند، این نوع از موتورهای جستجو هیچ انگیزه پولی ندارند. البته برخی از آنها در تلاش هستند تا به این موفقیت دست یابند ولی همچنان در مراحل اولیه قرار دارند.
  • با اینکه حریم خصوصی موتورهای جستجو مبتنی بر بلاکچین، بیش از موتورهای جستجوی دیگر است، ولی همین حریم خصوصی می‌تواند برای افراد و دولت‌ها در سراسر جهان مشکل ایجاد کند. برخی از گروه‌های جاسوسی ممکن است از این بستر برای کارهای غیرقانونی خود استفاده کنند.

مطالعه بیشتر: تفاوت دیتابیس و بلاکچین

چرا موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین تهدیدی برای گوگل هستند؟

بدون‌شک می‌دانید گوگل بزرگترین موتور جستجوی جهان است. پایگاه داده گوگل خیلی خوب عمل می‌کند و از امکانات خوبی بهره‌مند است. از آنجایی که دسترسی به گوگل ساده و سریع انجام می‌شود، تمام کاربران از این موتور جستجو استفاده می‌کنند. مردم در سراسر جهان همیشه اولویت را به گوگل می‌دهند.

زنجیره موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

این در حالی است که گاهی گوگل کاربران را محدود می‌کند. در برخی مواقع افراد برای استفاده از خدمات گوگل مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی هستند. به منظور توسعه و رشد کسب‌وکار خود در گوگل باید کلیدواژه در نظر بگیرید و پول زیادی برای بهینه کردن سایت خود خرج کنید.

خوشبختانه موتورهای جستجوی بلاکچین این‌گونه نیستند. با انتخاب این موتورها از فرصت‌های عالی بهره‌مند می‌شوید و راه‌های جدیدی پیش‌روی شما قرار می‌گیرد. پس موتورهای جستجو بلاکچین می‌توانند در آینده تهدیدی برای گوگل محسوب شوند.

مطالعه بیشتر: پل بلاکچین

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا یونی سواپ خود را خرید کنید

چهار مورد از محبوب‌ترین موتورهای جستجو غیرمتمرکز

امروزه تعداد موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین توسعه یافته است، اما بسیاری از این موتورهای جستجو همچنان در مراحل اولیه خود قرار دارند. با این وجود بعضی از آنها به رشد و ثبات خوبی رسیده‌اند و همین موضوع تا حد زیادی امیدوارکننده است. در ادامه 4 مورد از محبوب‌ترین موتورهای جستجو غیرمتمرکز را بررسی می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: ارتفاع بلاک در بلاکچین

نبولاس (Nebulas)

نبولاس به دلایل زیادی گوگل بلاکچین نامیده می‌شود. این موتور جستجو خدمات زیادی را با هدف کمک به بازاریابان محتوا، تبلیغ‌کنندگان، ناشران، و محققان ارائه می‌دهد. نبولاس دارای یک رمز ارز است و قصد دارد به اولین جایگزین اصلی گوگل تبدیل شود.

مطالعه بیشتر: کاربردهای بلاکچین

پریسرچ (Presearch)

این موتور جستجوی بلاکچین، جدید است و توسعه‌دهندگان و کاربران را تشویق می‌کند تا بیشتر به فکر رشد موتورهای جستجوی خود باشند. در این موتور جستجوی غیرمتمرکز، می‌توان از توکن‌های دیجیتال برای دسترسی به تبلیغات هدفمند استفاده کرد.

دی سرچ (Desearch)

هر کسی که قصد دارد در مورد حوزه ارزهای دیجیتال تحقیق کند، بهتر است از دی سرچ کمک بگیرد. این موتور جستجو دارای یک منوی مشخص برای بیت کوین، اتریوم، و بعضی دیگر از ارزهای دیجیتال است. البته برای تحقیق در مورد موضوعاتی خارج از ارزهای دیجیتال نیز می‌توان از دی سرچ استفاده کرد. این گزینه دی سرچ هنوز محدود و ضعیف است.

قیمت لحظه‌ای بیت‌ کوین، قیمت اتریوم و دیگر رمز ارزها را در صرافی کیوسک دنبال کنید.

بیت کلیو (BitClave)

بیت کلیو یکی دیگر از موتورهای جستجو بلاکچین است که وعده داد به یکی از موتورهای جستجوی روزانه تمام عیار تبدیل می‌شود. تمرکز این موتور جستجو بر روی برهم زدن جنبه تبلیغاتی مسائل است و همچنین نیاز به واسطه‌هایی همانند گوگل ادوردز (Google Adwords) را کاهش می‌دهد یا از بین می‌برد. بستر بیت کلیو ارتباط سریعی میان کاربران و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر: اثبات دانش صفر

یکی از مدل‌های موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

سخن آخر

انحصاری بودن بازار موتورهای جستجوی گوگل باید از بین برود و این تکامل بیش از حد آن، شکسته شود. موتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین به طور حتم از پس این کار برمی‌آیند. فراموش نکنید حتی پتانسیل‌دارترین و محبوب‌ترین موتور جستجو بلاکچین نیز همچنان در مراحل اولیه خود به سر می‌برد.

مطالعه بیشتر: دفتر توزیع شده در بلاکچین

در حال حاضر 90 درصد از بازار جستجو در دست گوگل است. ناگفته نماند دو دهه طول کشید تا گوگل با صرف سرمایه‌های هنگفت در وقت، پول و دانش به جایگاه فعلی خود برسد. حتی اگر یکی از موتورهای جستجو غیرمتمرکز همین حالا برای ارتقا خود دست به کار شود، حداقل یک دهه طول می‌کشد تا کمی به گوگل نزدیک شود.

مطالعه بیشتر: دوبار خرج کردن در بلاکچین

آیا تجربه استفاده از این موتورهای جستجو را دارید؟ آن را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.