چنگال اندروز چیست و نحوه ترسیم آن چگونه است؟

0

فرقی ندارد در کدام بازار سرمایه‌گذاری وارد شده‌اید، به هر حال کار کردن با پول خود به هدف افزایش آن امری پر ریسک است. البته برخی از بازارها همانند بازار ارزهای دیجیتال ریسک بیشتری به همراه دارند، از این رو کاربران این نوع بازارهای پرریسک باید توانایی بالایی در تحلیل و پیش بینی روند بازار داشته باشند تا بتوانند به موفقیت و سود خوبی دست یابند. بدین ترتیب اگر دانش کافی در مورد روش‌های تحلیلی بازار ارزهای دیجیتال در دست ندارید، هرگز بدون آگاهی به این بازار وارد نشوید. یکی از بهترین روش‌های تحلیل بازار ارزهای دیجیتال چنگال اندروز نام دارد که شاید کمی گنگ به نظر برسد اما در ادامه این مقاله به طور مفصل در مورد مفهوم آن توضیح می‌دهیم. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

بررسی مفهوم چنگال اندروز

چنگال اندروز که یکی از شاخص‌های فنی بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌آید و متاسفانه در میان کاربران بازار رمز ارزها خیلی شناخته شده نیست. به زبان ساده این شاخص به ندرت توسط تریدرهای نوظهور و مبتدی استفاده می‌شود.

البته طبق آمار به دست آمده، این شاخص فنی راهی ساده و سریع برای تشخیص سطح احتمالی قیمت دارایی‌های دیجیتال است. در واقع با کمک این شاخص کاربران می‌توانند با آگاهی بیشتری از دارایی خود حمایت کنند و در برابر انواع نوسانات پیش رو مقاوم باشند.

این نمودار یا چنگال با قرار دادن 3 نقطه در انتهای روندها قبلی بازار و کشیدن خطی از نقطه اول که از میان 2 نقطه دیگر رد می‌شود، به وجود می‌آید. شاید برایتان سوال شود که چرا به این شاخص فنی، چنگال می‌گویند. از آنجایی که بعد از ترسیم این تحلیل و نمودار شکل نهایی آن یک چنگال است، آن را فورک می‌نامند.

به طور کلی تریدرها زمانی برای خرید دست به کار می‌شوند قیمت دارایی‌ها تا نزدیکی پایین‌ترین خط روند بازار کاهش یابد. در ادامه زمانی که قیمت به بالاترین خط روند بازار نزدیک می‌شود آن را می‌فروشند.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

نحوه ترسیم Andrew’s Pitchforkدر تحلیل تکنیکال

برای اینکه بتوانید چنگال اندروز را به خوبی برای تحلیل بازار ارزهای دیجیتال خود ترسیم کنید، مثال از ترسیم این چنگال در یک روند صعودی را ذکر می‌کنیم:

  • در ابتدای کار باید پایین‌ترین نقطه نمودار را پیدا کنید ( آن را الف بنامید)
  • در ادامه باید بالاترین روند انجام شده از پایین‌ترین نقطه را پیدا کنید ( آن را ب بنامید)
  • نقطه بعدی حاصل از کوتاه‌ترین حرکت برگشتی از نقطه ب است ( آن را ث بنامید)
  • نقطه الف به سمت نقطه ب صعود می‌کند و سپس به نقطه ث می‌رسد بنابراین می‌توان روند صعودی این نمودار را مشاهده کرد
چنگال اندروز چیست

در نظر داشته باشید اگر روند صعودی این نمودار معکوس شود، خط روند پایینی نمودار که به عنوان سطح حمایت عمل می‌کند، کم کم به سطح مقاومت تبدیل می‌شود. با ترسیم این نمودار روند اصلی بازار تا حدودی قابل پیش بینی خواهد بود.

 به طور معمول تریدرها سهم دارایی دیجیتال خود را در نزدیکی خط مرکزی به نقطه مقاومت می‌فروشند. اگر چه چنگال اندروز به طور معمول و عمده در بازارهای سهام و آتی استفاده می‌شود اما می‌تواند به تریدرهای بازار ارزهای دیجیتال کمک کند تا فرصت‌های سودآوری را در معاملات بلند مدت به دست آورند.

یک تریدر منضبط که منتظر بازار فارکس است، می‌تواند برای شناسایی و روند صعودی و نزولی از همین فورک استفاده کند.

مطالعه بیشتر: تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال

چهار ویژگی یک چنگال ایده آل

چنگال‌های تحلیل بازار نیز همانند هر وسیله و فرآیند موجود در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند ویژگی‌های متفاوتی داشته باشند که به افزایش و کاهش اعتبار آنها کمک کند.

بدون شک می‌دانید که هر چه اعتبار یک چنگال بیشتر باشد تاثیر و کارایی آن در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال و تشخیص روند صعودی و نزولی قیمت‌ها افزایش می‌یابد. در صورتی که ویژگی‌های مناسب و منحصر به فرد یک فورک اندروز را بشناسید به طور حتم تحلیل‌ها و بررسی‌های با کیفیت‌تر و درست‌تری انجام می‌دهید.

 در واقع با شناخت و شناسایی این ویژگی‌ها به معاملات مطمئن‌تری دست می‌یابید. در ادامه 4 مورد از ویژگی‌های یک اندروز فورک ایده آل را به طور خلاصه شرح می‌دهیم:

  • در صورتی که میزان واکنش‌هایی که حاصل از قیمتی که خط میانی را لمس کرده است، بیشتر باشد، می‌توان گفت اعتبار این چنگال ترسیم شده نیز بیشتر خواهد بود.
  • قیمت موجود در نقطه سوم یک چنگال ایده آل باید بین 2 نقطه اول و دوم قرار بگیرد. در صورتی که چنگال بدین شکل ترسیم نشود بدون شک یک کانال رگرسیونی خواهید داشت.
  • شیب یک چنگال ایده آل معادل 60 درجه خواهد بود.
  • برای تایید زاویه خط میانی یک چنگال ایده آل می‌توانید از ابزارهای سنجش زاویه استفاده کنید.
  • در یک چنگال ایده آل هیچ اطلاعاتی خارج از قیمت‌های ذکر شده در چنگال وجود نخواهند داشت.
  • داده‌های اصلی یک چنگال اندروز ایده آل به قیمت‌های درونی این چنگال مرتبط هستند و به طور معمول بین 2 خط مقاومت و حمایت قرار دارند.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

ترسیم چنگال اندروز

معرفی انواع خطوط حاضر در چنگال اندروز

طبق آمار به دست آمده و همان‌طور که از نام این چنگال مشخص است، این نمودار توسط مربی مشهوری به نام آلن اندروز تهیه و طراحی شده است. این شاخص فنی می‌تواند توسط تریدرها به منظور ایجاد فرصت‌های سودآور و نوسانی بازار ارزهای دیجیتال کاربرد خوبی داشته باشند.

این شاخص فنی انواع مختلفی از خطوط را مدیریت می‌کند و تحت نظارت خود دارد. به همین دلیل این فروک طی مدتی طولانی می‌تواند برای شناسایی و اندازه‌گیری چرخه‌های کلی موثر بر فعالیت نقطه‌ای بازار را استفاده شود و به کار آید. علاوه بر این نوع خطوط رسمی، اندروز فورک خطوط دیگری نیز شامل می‌شود که در ادامه آنها را شرح می‌دهیم:

  • خط میانه استاندارد اندروز: اولین خطی که توسط دکتر آلن اندروز تعبیه و طراحی شد.
  • خط میانه شیف: این خط شامل شناخته‌شده‌ترین روش تحلیل روند بازار ارزهای دیجیتال (تی) است و به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت هستند از: چنگال شیف، چنگال گوشه، چنگال میکولا و چنگال دالوگا
  • خط میانه معکوس: این خط میانه توسط ابزار مخصوص ترسیم این چنگال و از طریق تنظیم دستی نقطه الف نمودارها و بدون حضور در یک نقطه مشخص رسم می‌شود و قابل مشاهده خواهد بود. در چنین شرایطی وضع نمودار بازار به خط میانه معکوس می‌سد.
  • رسم خط بر روی شکاف قیمت: با توجه به نوع شکاف قیمتی که وجود دارد، چنگال ویژه‌ای رسم می‌شود.

برای اطلاع از قیمت ریپل و خرید ریپل روی کیوسک حساب کنید.

نحوه استفاده از شکست در Andrew’s Pitchfork

شاید بعد از شناختن چنگال اندروز و تاثیر آن در تحلیل بازار ارزهای دیجیتال، بررسی معاملات داخل و خارج این خطوط کمی پیچیده به نظر برسد اما اگر مرحله به مرحله این گام‌ها را پیش ببرید، به طور تجزیه و تحلیل بازار برای شما آسان خواهد بود.

طبق آمار به دست آمده، تریدرها معتقد هستند که این روش تحلیل چنگالی زمانی که برای ارزهای اصلی اعمال می‌شود نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. در واقع ارزهای اصلی به دلیل ماهیتی که دارند به جای دامنه نمودار خواهند بود.

در صورتی که این تحلیل چنگالی را برای ارزهای پر طرفدار دیگری استفاده کنید که تمایل زیادی به متنوع بودن دارند، متاسفانه نتیجه رضایت بخشی زیادی حاصل نمی‌شود. بنابراین بهتر است در 2 طرف این نمودار 2 ارز اصلی همانند دلار و یورو قرار بگیرند.

برای درک بهتر شما از کاربرد این نمودار، 2 ارز دلار آمریکا و دلار نیوزلند را در نظر بگیرید. سپس روند این نمودار را تجزیه کنید. تصور کنید که این 2 ارز بهترین و عالی‌ترین فرصت‌های داخل و خارج خطوط چنگال را نشان می‌دهد.

کاربرد چنگال اندروز

در نظر داشته باشید به کار بردن این تحلیل در روند شکست ریسک بالایی به همراه دارد. به عبارت دیگر این امکان وجود دارد که شما براساس یک شکست تقلبی بازیچه شوید. بدین ترتیب توصیه می‌کنیم از شاخص‌های دیگری برای تحلیل تکنیکال تایید یک شکست استفاده کنید.

با وجود اینکه ریسک بالایی در این تحلیل وجود دارد، همچنان بسیاری از تریدرها از همین چنگال در تایید شکست استفاده می‌کنند. در این استراتژی مناسب شکست، زمانی که قیمت برعکس روند چنگال اندروز حرکت کند سیگنال معامله نیز ارسال می‌شود.

بدین ترتیب معاملات زمانی انجام می‌شوند که قیمت از فورک اندروز خارج شده باشد. برای استفاده از این روند در شکست باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین کش خود را خرید کنید

مراحل استفاده از چنگال اندروز در شکست

بعد از اینکه شکست ایجاد و تایید شد، شما می‌توانید براساس اطلاعات به دست آمده از وضعیت جدید نمودار حد ضرر و سود را تشخیص دهید. در برخی معاملات حد ضرر بالای سقف جدید قرار می‌گیرد و بعد از شکسته شدن فورک اندروز قیمت دوباره به آن سمت برگشته است.

تعیین حد سود در معاملاتی که با شکست این چنگال همراه هستند بیشتر بر پایه نوسانات حاصل از قیمت خواهد بود. شما می‌توانید سود را در سطح حمایت این چنگال یا از طریق سایر الگوها ذخیره کنید، کافی است طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • تشخیص شکست حاضری که هنوز به تایید نرسیده است ( فراموش نکنید در این مرحله نباید وارد هیچ معامله‌ای شوید)
  • پس از تایید شکست کف جدیدی زیر این چنگال به وجود می‌آید
  • در ادامه ممکن است سطح مقاومت کف این چنگال را مشاهده کنید
  • به احتمال زیاد قیمت تا کف جدید حاصل از بعد از شکست کاهش می‌یابد.
  • در ادامه این روند سیگنال تایید و ورود به ترید زمانی که قیمت تا زیر این کف جدید بیاید به تریدرها و سرمایه‌گذاران تحویل داده می‌شود.

مطالعه بیشتر: الگوی پرچم

انجام معاملات بین خطوط چنگال اندروز

شاید برایتان سوال شود که چگونه یک تریدر می‌تواند از معامله بین خطوط سود کند؟ نموداری را تصور کنید که روند دلار کانادا و یورو را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نظر بگیرید که قیمت این ارزها از خط میانی برگشته و به بالاترین نقطه چنگال ( مقاومت) رسیده است.

در نتیجه زمانی که این روند رو به افزایش است، روند خرید نیز کاهش می‌یابد و کم کم ناپدید می‌شود. در ادامه یک نقطه متقاطع درست زیر شاخک بالایی چنگال ایجاد می‌شود. بعد از شناسایی یک نوسان تصادفی، ضربدری زیر خط سیگنال قابل مشاهده خواهد بود که روند نزولی را تایید می‌کند.

شما به عنوان یک تریدر باید تمام این نشانه‌ها را در نظر بگیرید. زمانی که قیمت این ارزها به سمت خط میانی حرکت کند، می‌توان گفت حرکت نزولی انجام می‌شود. در این مرحله شما باید دارایی خود را مدیریت کنید تا از ضررهای احتمالی نیز جلوگیری شود.

در صورتی که قیمت‌ها داخل خط اندروز مشاهده شوند، می‌توان گفت فرصت سوددهی خوبی ایجاد می‌شود. با نگاه دقیق‌تر به این فرصت سوددهی با ساختارهای فنی بیشتری آشنا می‌شوید که در حوزه ورود شما به بازار ارزهای دیجیتال کمک می‌کند. در این بخش تریدر می‌تواند معامله را طبق روند نزولی آن تایید کند.

مطالعه بیشتر: تایم فریم چیست؟

چگونه چنگال اندروز ترسیم کنیم

انجام معاملات خارج خطوط چنگال اندروز

اگرچه طبق آمار به دست آمده معاملات خارج از خطوط کمتر از معاملات بین خطوط اندروز انجام می‌شوند اما این معاملات می‌توانند سود خوب و طولانی به همراه داشته باشند. با این حال تلاش برای اجرای این نوع معاملات بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

تصور کنید روند قیمت نمودار شما به سمت خط میانی برمی‌گردد، این روند مشابه عملکرد قیمت در میان خطوط اندروز است. ولی در ادامه این امکان وجود دارد که بازار برای تغییر جهت تصمیم قاطعی بگیرد. از این رو شکست معاملات در بیرون خطوط این اندروز ممکن است روند جدیدی از بازار را ایجاد کند.

برای جلوگیری از ضررهای غیر قابل جبران، پارامترهای ساده‌ای اضافه می‌شوند. با کمک این پارامترها اصطلاحات اساسی در کانال آنها به وجود می‌آید. همچنین تمام حرکات نامطلوب که در نهایت منجر به عقب نشینی زودهنگام تریدرها می‌شوند را فیلتر می‌کنند.

در صورتی که توانستید در روند بازار مورد نظر خود شکست را مشاهده کنید، توصیه می‌کنیم به منظور دریافت روحیه بهتر و قوی‌تر بازار خود را ایزوله کنید و آن را بزرگ‌تر از چیزی که است نشان دهید.

مطالعه بیشتر: اشتباهات در تحلیل تکنیکال 

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا لایت کوین خود را خرید کنید

پیوت چنگال اندروز چیست و چگونه قابل شناسایی خواهد بود؟

پیوت نیز یکی از اصلی‌ترین مفاهیم حاضر در تحلیل فورک اندروز است که باید قبل از شروع این تحلیل با مفهوم پیوت آشنا شوید. به نقاطی که قیمت ارزهای دیجیتال حاضر در بازار تغییر جهت داده‌اند پیوت می‌گویند.

به عبارت دیگر اگر قیمت یک رمز ارز روند صعودی داشته و در یک نقطه روی این نمودار به سمت روند نزولی تغییر دهد به آن نقطه پیوت گفته می‌شود.

تا مدتی پیش به این نقاط سقف یا کف نمودار گفته می‌شد. شناسایی و تشخیص نقاط تغییر جهت قیمت ارزهای دیجیتال کار سختی نیست. شما با کسب کمی تجربه به راحتی می‌توانید پیوت‌های یک چنگال را تشخیص دهید. به طور معمول این نقاط به 2 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • پیوت‌های اصلی یا ماژور: به نقاط برگشتی حاضر در نمودار پیوت اصلی گفته می‌شود. همان‌طور که از نام این پیوت‌ها مشخص است، این نقاط باعث تغییر روند اصلی قیمت ارزهای دیجیتال حاضر در بازار می‌شوند. در ضمن این پیوت‌ها را به عنوان سقف و کف اصلی یک نمودار تحلیل در نظر می‌گیریم. به خاطر داشته باشید اگر از پیوت‌های اصلی به هنگام ترسیم خطوط استفاده کنید، اعتبار تحلیل شما افزایش می‌یابد.
  • پیوت‌های فرعی یا مینور: این پیوت‌ها نیز نقاط برگشتی روی نمودار به شمار می‌آیند اما قیمت باعث تغییرات جزئی و محدودی در قیمت ارزهای دیجیتال حاضر در نمودار می‌شوند. نوسانات حاضر در این پیوت‌ها در مقایسه با پیوت اصلی کوچک‌تر است و تغییرات کوتاه مدتی در روند اصلی قیمت ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر: سوئینگ تریدینگ چیست

نحوه شناسایی پیوت

اکنون که با پیوت حاضر در چنگال اندروز آشنا شدید، نوبت به نحوه تشخیص آن می‌رسد. خبر خوب اینکه انواع مختلفی از پیوت‌ها را می‌توانید با چشم مشاهده کنید و نیازی به وسیله خاصی نیست. به عبارت دیگر اگر تجربه کافی در این زمینه کسب کرده باشید، به طور حتم به طور چشمی می‌توانید این پیوت‌ها را تشخیص دهید.

ناگفته نماند شاخص یا اندیکاتور زیگ زاگ نیز می‌تواند در تشخیص روند اصلی و فرعی قیمت، سطح نسبی حمایت و مقاومت و نقاط معین شده برای پیوت و گردش یا تغییرات قیمت‌ها به شما کمک کند. علاوه بر این اندیکاتور زیگ زاگ، شاخص ای او  AOنیز یکی دیگر از روش‌های مناسب برای تشخیص پیوت است.

رسم چنگال اندروز

این شاخص نیز با استفاده از نوسان بین 2 فاز مثبت و منفی می‌تواند در تشخیص پیوت‌ها نقش خوبی داشته باشد. در پایان این شما هستید که با توجه به دانش، تجربه و نیاز خود یکی از روش‌های مناسب برای تشخیص پیوت را انتخاب می‌کنید.

همچنین شما به عنوان یک کاربر بازار ارزهای دیجیتال یا تریدری که به تحلیل علاقه‌مند است، می‌توانید از این شاخص‌های تشخیص پیوت به صورت جداگانه استفاده کنید. طبق اطلاعات به دست آمده یک پیوت فرعی ممکن است در دوره زمانی یک روزه، همانند یک پیوت اصلی در دوره زمانی یک ساعته به چشم آید.

از این رو قبل از اینکه وارد معاملات رمز ارزی شوید، توصیه می‌کنیم دوره زمانی مورد نظر را انتخاب کنید زیرا نقش مهمی در ماهیت اصلی بازار مورد نظر شما دارد.

مطالعه بیشتر:  روند در تحلیل تکنیکال

برای ترسیم اندروز به چه ابزارهایی نیاز داریم؟

همه ما می‌دانیم که تحلیل بازار ارزهای دیجیتال بدون کمک ابزارهای مناسب امری غیر قابل انجام خواهد بود. به زبان ساده اهمیت استفاده از ابزارهای مختلف بر هیچ یک از کاربران بازار ارزهای دیجیتال پوشیده نیست.

از آنجایی که استفاده از ابزارها باعث تسهیل روند سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های مهم می‌شود، بسیاری از تحلیل‌گران و تریدرها نیز از این ابزارها استقبال می‌کنند. با وجود اینکه سعی کردیم تمام مراحل ترسیم چنگال اندروز را برای شما شرح دهیم اما اگر ترسیم این چنگال همچنان برای شما سخت است.

 نگران نباشید زیرا ابزارهای مناسب ترسیم روی کار آمده‌اند تا ترسیم این نمودار تسهیل دهند. برخی از این ابزارهای مخصوص ترسیم در بعضی از بسترهای معاملاتی همانند تریدینگ ویو قرار گرفته‌اند. از این رو با توجه به وجود این ابزارها لازم نیست شما به صورت دستی خطوط فورک اندروز را رسم کنید.

البته ترسیم این چنگال به صورت دستی به درک بهتر مفاهیم بازار کمک می‌کند و لایه‌های عمیق‌تری از تحلیل‌های کاربردی را در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ترسیم این نمودار به صورت دستی باید با تمامی اجزای آن به طور کامل آشنا باشید و ساز و کار آنها را به خوبی درک کنید.

با انتخاب ابزار مناسب برای ترسیم این چنگال و آموزش نحوه استفاده از آن شما می‌توانید این ابزار را به بستر تحلیلی خود اضافه کنید. توجه داشته باشید بعد از انتخاب ابزار باید 3 نقطه مرجع نیز برای آن در نظر بگیرید.

در ادامه بعد از نصب کافی است بر روی یک از این نقاط مرجع کلیک کنید تا چنگال مورد نظر شما به صورت خودکار بر روی نمودار حاضر رسم شود.

مطالعه بیشتر: لوریج چیست

چنگال اندروز چه کاری انجام می دهد

سخن آخر

در این راهنما به طور مفصل در مورد چنگال اندروز که یکی از ابزارهای تکنیکال و ترسیمی بازار ارزهای دیجیتال است توضیح دادیم و گفتیم که این چنگال را می‌توانید بر روی نمودار تحلیلی بازار رسم کنید. این فورک به منظور کنترل کانال‌های قیمتی بازار استفاده می‌شود و کاربرد مفیدی دارد.

همان‌طور که گفتیم اندروز فورک از 3 خط موازی تشکیل شده که خط اول و دوم آن در بالا و پایین قرار دارند و خط میانی نیز در وسط این 2 خط قرار گرفته و موازی با آنها در حرکت است. در ضمن مراحل ترسیم این نمودار یا چنگال را به طور مفصل شرح دادیم. توجه داشته باشید ترسیم این چنگال در روند نزولی به طور کامل برعکس روند صعودی خواهد بود. با ما در کیوسک آکادمی همراه باشید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.