گس چیست؟ راهنمای گام به گام سوخت شبکه اتریوم

گس چیست؟

0

گس چیست؟ این سوال بسیاری از افرادی است، که روی شبکه اتریوم کار می‌کنند و با پدیده‌ای به نام گس
« Gas » رو به رو می‌شوند. کاربران برای انجام عملیات روی هر اتریوم باید کارمزد مشخصی را پرداخت نمایند؛ مقدار کارمزد پرداختی را گس تعیین می‌کند. هر عملیاتی که در اتریوم انجام شود، از معامله گرفته تا اجرای قرارداد هوشمند، به مقداری گس نیاز دارد. اگرچه رمز ارز گس شباهت زیادی به هزینه پردازش تراکنش در بیت کوین دارد اما در واقعیت سوخت شبکه اتریوم فراتر از هزینه یک تراکنش است. ما در این مقاله از کیوسک آکادی می‌خواهیم مفهوم ارز دیجیتال گس در اتریوم را مورد بررسی قرار دهیم. برای آشنایی بیشتر با این رمز ارز، با مقاله گس چیست را مطالعه کنید. گس در اتریوم به‌زبان ساده با کیوسک آکادمی همراه باشید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

اتریوم چیست؟

بدون شک شما با مفهوم اتریوم و نحوه کار با آن آشنا هستید، اما برای یادآوری باید اتریوم رو اینگونه معرفی کنیم. اتریوم پس از بیت کوین، محبوب‌ترین رمز ارز و یک پلتفرم مبتنی بر فناوری بلاکچین، به صورت غیرمتمرکز و متن باز است. رمز ارز بومی آن اتر « ETH» نام دارد و افراد را قادر می‌سازد، معاملات و قرارداد‌‌‌های هوشمند خود را در محیط پلتفرم مخصوص آن، به انجام رسانند.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا شیبای خود را خرید کنید

هرکسی با هر مشخصه و منطقه جغرافیایی می‌تواند به عنوان یک گره « node » به شبکه اتریوم بپیوندد و عملیات خود را انجام دهد. به فعال‌ترین گره‌‌‌ها، استخراج‌کننده یا « ماینر » گفته می‌شود. وظیفه ماینر‌‌ها محافظت از شبکه در برابر خطرات، حملات احتمالی و الویت‌بندی پردازش تراکنش‌‌‌ها است. بدون ماینر‌‌‌ها هیچگونه عملیاتی بر روی شبکه اتریوم انجام نمی‌شود، به همین دلیل در قبال وظایف ماینر‌‌ها هزینه‌ای به عنوان کارمزد انجام عملیات به آن‌ها پرداخت می‌شود.

مطالعه بیشتر: فورک در بلاچین چیست؟

گس

ماشین مجازی اتریوم (EVM) چیست؟

ماشین مجازی اتریوم  به عنوان یک ماشین شبه تورینگ « Turing » شناخته می‌شود. این ماشین که نام آن از آلن تورینگ گرفته شده است، وظیفه دستکاری داده‌‌‌ها را برعهده دارد. سیستم عامل‌‌‌ها و زبان‌‌‌های برنامه نویسی را می‌توان، یکی از بهترین مثال‌‌‌های دستگاه تورینگ نام برد که داده‌‌‌های دریافت شده را براساس قوانین مشخص دستکاری و سازماندهی می‌کنند. انجام قرارداد‌‌های هوشمند از طریق کنترل وضعیت حساب، ذخیره‌سازی، پردازش اطلاعات بلاک، که می‌تواند نشان‌دهنده توافقات مالی مانند قرارداد‌‌‌های کاری و اختیاری، مبادله یا اوراق پرداخت باشد. همچنین تایید تراکنش‌‌‌های انجام شده روی بلاک چین را عهده‌دار است. ماشین مجازی برای اجرای دستورات ماینر‌‌‌ها به سوختی نیاز دارد که به آن گس گفته می‌شود. پس تا به اینجا متوجه شدیم که گس چیست .

مطالعه بیشتر: پل بلاکچین

ارز دیجیتال(Gas) گس چیست؟

در پاسخ به سوال گس چیست باید گفت که گس به کارمزد یا سوخت شبکه اتریوم گفته می‌شود که برای اجرای عملیاتی از قبیل معامله یا اجرای قرارداد هوشمند در بستر بلاکچین اتریوم مورد نیاز است. کارمزد تراکنش‌‌‌های انجام شده در بستر اتریوم با استفاده از اتر (ارز دیجیتال اتریوم) پرداخت می‌شود.

مطالعه بیشتر: دفتر توزیع شده در بلاکچین

از طریق شبکه اتریوم می‌توان با به‌کارگیری قرارداد‌‌‌‌های هوشمند، برنامه‌‌‌‌های غیرمتمرکز را راه اندازی کرد. به این نکته توجه داشته باشید که تراکنش‌‌‌های اجرا شده در بستر شبکه اتریوم از لحاظ توان اجرایی یکسان نیستند و نمی‌توان واحد مشخص، سادگی و یا سختی برای آن‌ها تعیین کرد. به این ترتیب از گس برای تعیین میزان پردازش مورد نیاز (کارمزد هر تراکنش)، سادگی و سختی عملیات استفاده می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که ارز دیجیتال گس یک رمز ارز جدا از اتریوم است و در صرافی‌‌‌ها خرید و فروش می‌شود، در حالی که سوخت شبکه اتریوم «Gas» تنها یک واحد ضمنی جهت تعیین میزان کارمزد هر تراکنش در پلتفرم اتریوم است، که میزان تلاش محاسباتی مورد نیاز را برای اجرای هر عملیات خاص در شبکه اتریوم، اندازه‌گیری می‌کند.

برای خرید لایت کوین، خرید و فروش بیت کوین، خرید آسان دوج کوین، خرید شیبا اینو و دیگر رمز ارزها می‌توانید از خدمات مجموعه کیوسک استفاده کنید. کیوسک کمترین میزان کارمزد را از شما دریافت می‌کند.

هزینه گس با پول بومی اتریوم « Ethereum »، اتر « ETH» پرداخت می‌شود. با توجه به اینکه هزینه گس بسیار ناچیز است (وی Wei کوچکترین واحد اتر (ETH) است)، با واحد کوچکتر گیگا وی (Giga Wei) در شبکه اتریوم که جزئی از مبلغ اتر است، نشان داده می‌شود. هر اتر معادل یک کونیتیلیون (18 ^ 10) وی است. هر گیگا وی (Gwei)  هم برابر با 0.000000001 یا (9- ^ 10) اتر « ETH » است. در شبکه اتریوم قیمت گس به وسیله واحد گیگا وی مشخص شده و با اتر پرداخت می‌شود. (برای مثال، به جای اینکه بگویید بنزین شما 0.000000001 اتر است، می‌توانید بگویید که بنزین شما 1 Gwei است.)

مطالعه بیشتر: ارتفاع بلاک در بلاکچین

هزینه‌‌‌‌‌‌های ارز دیجیتال گس چگونه است؟

کاربران می‌توانند هزینه گس یا همان کارمزد پرداختی برای هر تراکنش را خودشان مشخص کنند. بدیهی است اگر مقدار هزینه کارمزد پرداختی تعیین شده، در ازای تراکنش‌‌‌های محاسباتی انجام شده هر عملیات کمتر از میزان معقول باشد، ماینر‌‌‌ها (افرادی که بر روی عملیات انجام شده در شبکه نظارت می‌کنند) انجام تراکنش را تایید نخواهند کرد. بنابراین میزان سوخت شبکه اتریوم برای هر تراکنش انجام شده براساس ترافیک پایین یا بالای شبکه متفاوت است.

مطالعه بیشتر: اثبات دانش صفر

افراد آزاد هستند برای معاملات یا قرارداد‌‌‌های هوشمند خود، میزان ارز رمز گس دلخواه را تعیین کنند. برای مثال یک نفر می‌تواند برای هر گس ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰7 اتر در نظر بگیرید، در حالی که شخص دیگری اجازه تعیین 20 اتر را دارد.

لازم به ذکر است توان عملیاتی شبکه محدود است و امکان اجرای چندین عملیات به صورت همزمان را ندارد. به این ترتیب ماینر‌‌‌های اتریوم ( افرادی که انجام عملیات را تایید می‌کنند)، ابتدا عملیاتی را که گس بیشتری دارند (کارمزد بالاتر) تایید می‌کنند. مشکلی که در ترتیب تایید عملیات رخ می‌دهد، عملیاتی که کارمزد کمتری داشته باشند در صف می‌مانند و ممکن است هرگز از سوی ماینر‌‌ها تایید نشوند. برای درک کامل این موضوع می‌توانید یک مثال عینی را مشاهده کنید. سارا باید به ر‌‌ها یک اتر بپردازد، برای هر تراکنش عادی در شبکه (ارسال اتر) باید ۲۱,۰۰۰ گس صرف شود که قیمت هر گس 200 « GWei » است.

مطالعه بیشتر: حمله کانال جانبی

هزینه کل به صورت، 21000*200 = 4200000 « Gwei » یا 0.0042 اتر « ETH » خواهد بود. بدیهی است هنگامی که سارا پول ارسال می‌کند، 1.0042 اتر از حساب او کسر و به حساب ر‌‌ها یک اتر اضافه می‌شود. در این بین ماینر 0.0042 اتر سود بدست می‌آورد که کارمز عملیات انجام شده بین سارا و ر‌‌ها است.

متوسط قیمت گس به صورت تقریبی حدوداً ۲۰ گیگا‌وِی (Gwei) می‌باشد که هر Gwei معادل با ۰.۰۰۰۰۰۰۰۰۱ اتریوم است.

گس

نگاه اجمالی به ارز دیجیتال گس اتریوم

انجام عملیات گس در دنیای واقعی شباهت زیادی به رابطه ماشین با پمپ بنزین دارد. برای مثال، اگر بخواهید از یک نقطه شهر به نقطه دیگر سفر کنید و خودروی شما بنزین کافی نداشته باشد چه مراحلی را طی می‌کنید؟

  • بدیهی است شما ابتدا به پمپ بنزین می‌روید و مقدار سوخت مورد نیاز خود را مشخص می‌کنید.
  • میزان بنزین تعیین شده را از پایانه بنزین به ماشین انتقال می‌دهید.
  • در آخر هزینه مقدار بنزین دریافتی را پرداخت خواهید کرد.

حال مراحل گفته شده را برای رمز ارز گس اتریوم در نظر بگیرید:

  • مبادله یا اجرای قرارداد هوشمند در واقع همان تصمیم به سفر است.
  • در این مرحله بنزین حکم گس را دارد.
  • پایانه پمپ بنزین نقش ماینر را ایفا می‌کند.
  • گس یا همان سوخت در شبکه اتریوم همانند پرداخت هزینه بنزین (اتر) به پمپ بنزین (ماینر) است.

مطالعه بیشتر: حمله دیداس

اگرچه گس یک کارمزد برای اولویت‌بندی پردازش عملیات به شمار می‌رود، اما دارای مزایایی نیز می‌باشد که از جمله آن می‌توان به خنثی‌سازی حملات اسپم و جلوگیری از ترافیک بالای شبکه اشاره کرد. از آنجایی که با شلوغ شدن ترافیک شبکه هزینه کارمزد گس نیز افزایش می‌یابد، اسپم‌کنندگان باید هزینه زیادی را برای اجرای عملیات زیاد با ارزش کم پرداخت کنند.

محدودیت‌‌‌‌‌‌های رمز ارز گس چیست ؟

در تعریف مفهوم گس با دو مفهوم گس لیمیت (Gas limit) و گس پرایس (Gas Price) سرو کار داریم. کاربر باید مقدار سوختی که حاضر است در ازای انجام تراکنش مورد نظر خود پرداخت کند را مشخص کند که این امر از طریق تعیین گس لیمیت میسر می‌شود.

گس لیمیت مقدار کارمزدی است که کاربر برای انجام عملیات مورد نظر خود پرداخت می‌کند. زمانی که صحبت از گس باشد منظور همان گس لیمیت است. کارمزد شبکه اتریوم از ضرب گس لیمیت در گس پرایس حاصل می‌شود.

گس لیمیت * گس پرایس = کارمزد شبکه اتریوم

همانطور که در مثال پمپ بنزین اشاره کردیم، که راننده برای پر کردن باک ماشین خود باید میزان بنزین مورد نظر را مشخص کند. در اینجا نیز کاربر باید تعیین کند که با چه میزان کارمزدی عملیات مورد نظر او انجام شود.

مطالعه بیشتر: حمله ربودن کلیپ بورد

گس لیمیت، حداکثر میزان کارمزدی است که کاربر حاضر به پرداخت آن در قبال پردازش تراکنش خود است. به عنوان مثال‌ برای رسیدن از شهر تبریز تا تهران اگر به 300 لیتر بنزین نیاز باشید، در صورتی که 100 لیتر آن کم باشد، نمی‌توانید به مقصد برسید. حال آنکه اگر گس لیمیت کمتر از حد مجاز باشد، تراکنش مورد نظر شما اجرا نخواهد شد. به این ترتیب اگر گس لیمیت اضافه باشد، مقدار اضافه آن به کاربر برگشت داده می‌شود. چنانچه کافی نباشد، عملیات انجام نمی‌شود. گس پرایس نیز همان هزینه‌ای است که کاربر برای هر گس پرداخت می‌کند.

گس

قرارداد هوشمند گس چیست؟

قرارداد هوشمند کد‌های برنامه نویسی، پیاده شده در بلاکچین است که در صورت رخداد شرایطی، دستورات و قوانین مختلفی را اجرا می‌کند. در این قرارداد‌‌ها بدون نیاز به واسطه شرایط توافق بین دو طرف برای مبادله پول، دارایی، سهام یا هر چیز ارزشمندی به شکل شفاف و بدون درگیری براساس توافقنامه بین طرفین انجام می‌گیرد.

مطالعه بیشتر: شبکه همتا به همتا

می‌توان چنین عنوان کرد که تحقق این قرار داد‌ها به شرایط خاصی بستگی دارد. دستورالعمل‌‌های این نوع قرارداد‌‌ها نیازی به نظارت و دستور کسی ندارد و براساس راهنمایی که در کد‌‌ها قرار داده شده است، به صورت خودکار اجرا می‌شوند.

قرارداد هوشمند نحوه انجام کار‌ها در اکوسیستم اتریوم است. اگر فردی بخواهد عملیات خاصی در شبکه بلاکچین اتریوم انجام دهد، با یک یا چند نفر قرارداد هوشمند منعقد می‌کند. قرارداد‌های هوشمند به زبان سالیدیتی (Solidity) کدنویسی شده‌اند که مبنای آن قوانین «اگر این… درنتیجه آن»، (IF-THIS-THEN-THAT) یا به صورت اختصاری IFTTT، است.

نحوه کار به این صورت است که اگر اولین دستورالعمل به درستی اجرا شود به صورت سلسله مراتبی سایر دستورالعمل‌‌ها اجرا می‌شوند تا به پایان قرارداد برسند.

مطالعه بیشتر: دارایی مصنوعی

نحوه محاسبه مقدار گس مورد نیاز برای عملیات روی هر اتریوم چگونه است؟

روش‌‌های مختلفی برای محاسبه گس مورد نیاز برای عملیات یا قرارداد هوشمند جاری در شبکه اتریوم وجود دارد. یکی از روش‌‌های روتین و ساده‌ای که می‌توان گس مورد نیاز جهت اختصاص به تراکنش‌ها را محاسبه کرد، وبسایت « ETH Gas Station » است. این وبسایت محاسبه دقیقی را براساس ازدحام شبکه، برای ترغیب ماینر‌‌ها جهت پذیرش عملیات جاری شما انجام می‌دهند. 21000 گس با قیمت ۳7۵ gwei از طرف ۹۷ درصد ماینر‌ها، امروزه قابل پذیرش است. مطابق با محاسبه وبسایت فوق براساس قیمت‌‌های اعلام شده زمان تراکنشات 21 ثانیه طول می‌کشد.

برای کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌های رمز ارز گس چه راهکار‌‌‌‌‌هایی ارائه شده است؟

کارمزد گس اتریوم در بستر مبادلات و قرارداد‌های هوشمند غیر متمرکز مبلغ بالایی به شمار می‌رود. هزینه‌‌های کارمزد عملیات انجام شده در شبکه اتریوم از آبان سال 99 رو به افزایش است به طوری که در 8 اسفند به بیشترین مقدار خود یعنی 373 Gwei چیزی حدود 11.72 دلار رسید. به این ترتیب بسیاری از مردم به دنبال کاهش هزینه‌‌های ارز دیجیتال گس هستند. اگرچه محدودیت گس‌‌ها میزان ثابتی هستند و با سادگی و پیچیدگی عملیات رابطه مستقیمی دارند. (مانند انجام یک قرارداد هوشمند هزینه گس (کارمزد) بیشتری نسبت به یک انتقال ساده دارد)، به همین منظور قیمت سوخت در شبکه اتریوم نوسانات شدیدی دارد.

مطالعه بیشتر: حمله سوییپر

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا فانتوم خود را خرید کنید

راه حل پیشنهادی برای ذخیره‌سازی گس اتریوم

صرافی غیرمتمرکز 1inch، بهترین نرخ‌‌ها را در چندین صرافی دکس (DEX) جستجو، و عملیات قابل انجام شما را به چندین قسمت جهت دریافت از چندین استخر متفاوت، تقسیم‌بندی می‌کند. این کار برای ترید‌‌های بزرگ بسیار کارآمد است، در نتیجه شما بیشترین توکن را در یک معامله کسب می‌کنید. استفاده از چندین صرافی غیرمتمرکز بسیار مناسب بوده و این اطمینان خاطر را به شما می‌دهد که با بهترین نرخ موجود، تراکنشات خود را به انجام رسانید و در صرف هزینه گس صرفه جویی کرده و آن را ذخیره‌سازی نمایید.

جمع بندی

گس در شبکه اتریوم یکی از مهم‌ترین عوامل اجرای تراکنش و قرارداد‌های هوشمند است. هر تراکنش و عملیاتی که در شبکه اتریوم انجام می‌شود هزینه‌ای دارد که به کارمزد آن تراکنش معروف است. با پرداخت این هزینه عملیات درخواستی شما توسط ماینر تایید شده و براساس میزان گس پرداختی در کمترین زمان اجرا می‌شود.

قیمت اینو شیبا امروز،‌ قیمت دوج کوین، قیمت لحظه‌ای لایت کوین، قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی کیوسک ببینید.

ما در مقاله گس چیست راهنمای کاملی از رمز ارز گس را تشریح کردیم. در صورتی که تجربه سرمایه‌گذاری بر روی این ارز را داشته‌اید، تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.