وایت پیپر (white paper) چیست؟ خواندن آن چه کمکی به ما می‌کند؟

وایت پیپر چیست

0

اگر به تازگی کاربر یک سیستم نقدی الکترونیکی جدید شده‌اید و این سیستم به شدت خاص و ویژه است یا هیچ شخص ثالث قابل اعتمادی در این سیستم وجود ندارد، بدون شک به اطلاعات کامل و معتبر نیاز خواهید داشت. در واقع برای کسب اطلاعات مفید و جامع از پروژه‌های غیرمتمرکز مانند بلاکچین‌ها و ارزهای دیجیتال به یک راهنمای کامل نیاز پیدا می‌کنید.در این مرحله است که با وایت پیپر (White Paper) آشنا می‌شوید. همین وایت پیپر اطلاعات لازم را در اختیارتان می‌گذارد. طی این مقاله کیوسک آکادمی شرح می‌دهد که وایت پیپر چیست و چگونه آن را می‌نویسند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

وایت پیپیر چیست و چگونه روی کار آمده است؟

در راستای توصیف فنی این که وایت پیپر چیست باید گفت اولین سندی است که اصول سیستم پرداخت الکترونیکی را با امنیت بالا و به طور شفاف و مقاوم طراحی می‌کند و همچنین مانع از هرگونه سانسور یا کنترل مالی بر روی این سیستم می‌شود. این کاغذ سفید سند اطلاعاتی است که به طور معمول توسط یک شرکت صادر می‌شود و در ادامه ویژگی‌های خاص یک محصول یا سرویس خدماتی را بازگو می‌کند.

در نظر داشته باشید این وایت پیپرها برای سنجش واکنش مردم و همچنین بیان کردن سیاست‌ها و قوانین دولتی روی کار آمده‌اند. دلیل روی کار آمدن وایت پیپر ترویج و معرفی یک محصول، فناوری یا عملکرد خاص است. ناگفته نماند این وایت پیپرها بر تصمیمات و اهداف احتمالی مشتریان و سرمایه‌گذاران به شدت تاثیر می‌گذارد. پیش از این، از بروشورها و دیگر مطالب بازاریابی به عنوان وایت پیپر یاد می‌شد.

فراموش نکنید جواب سوال وایت پیپر چیست در هر صنعت متفاوت با صنعت دیگر خواهد بود. به همین دلیل توصیف وایت پیپر می‌تواند برای بعضی از افراد یا بازاریاب‌ها گیج‌کننده باشد. به خاطر داشته باشید وایت پیپر در فناوری یعنی نظریه‌ای در پشت فناوری نوین وجود دارد. وایت پیپر بیشتر به منظور توضیح و معرفی نحوه استفاده مشتریان از محصولات و فناوری‌های نوین کاربرد دارد.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت تورنت خود را خرید کنید

بخش‌های مختلف و اساسی یک وایت پیپر

وایت پیپرها اغلب در راستای ترغیب مشتریان پتانسیل‌دار نوشته می‌شوند. همچنین همان‌طور که گفتیم وایت پیپرها برای ارائه اطلاعات کامل و جامع در مورد یک محصول یا فناوری روی کار آمده‌اند. درواقع وایت پیپرها ابزار بازاریابی هستند و خریداران را با محصول و سرویس مورد نظر آشنا و تحریک به خرید می‌کنند. اساس اصلی هر وایت پیپر اطلاعات آن است. به طور کلی وایت پیپر همانند یک کتابچه راهنما یا سندی از مشخصات فنی ارائه می‌شود.

ناگفته نماند اساس دیگر وایت پیپرها پشتیبانی از مشتریان است. کاربران پس از خرید، توسط این وایت پیپرها حمایت می‌شوند. وایت پیپر قادر به شکل دادن ارتباط تجاری میان تولیدکننده و عمده فروش یا عمده فروش و خرده فروش است. این اسناد اهداف بازاریابی دارند که وابسته به میزان آگاهی و رغبت مشتریان است. بنابراین وایت پیپرها در آگاهی رساندن و ترغیب خریداران نقش بسزایی دارند.

مطالعه بیشتر: قرارداد هوشمند چیست؟ 

وایت پیپر چیست و مراحل آن را توضیح دهید

در نظر داشته باشید گاهی وایت پیپرها در جهت حل یک مشکل خاص یا رفع یک چالش نیر نوشته می‌شوند. بنابراین نمی‌توان گفت وایت پیپرها تنها با هدف بازاریابی به وجود آمده‌اند. وایت پیپرها در فعالیت‌های تجاری بسیار استفاده می‌شوند. نوعی وایت پیپر برای نوشتن نکات مربوط به پیشنهادات برجسته و نوع دیگر آن برای نوشتن راه‌حل‌های مربوط به یک چالش یا مشکل تجاری و فنی است.

مطالعه بیشتر: تاثیر بیت کوین 

چطور یک وایت پیپر بنویسیم؟

پس از درک مفهوم وایت پیپر چیست ، این سوال پیش می‌آید که چطور یک وایت پیپر بنویسیم؟ بدون شک می‌دانید که نوشتن یک وایت پیپر ارز دیجیتال کار ساده‌ای نیست اما روش بسیار عالی در برجسته کردن هدف مورد نظر شماست. درست است که نوشتن وایت پیپر نیازمند مهارت و یا هنر و سلیقه است، ولی دستور‌العمل‌های ثابت و کلی نیز برای آن وجود دارد. در ادامه به چند مورد از این دستورالعمل‌ها اشاره می‌کنیم:

موضوع انتخابی

همیشه باید در مورد موضوعی بنویسید که مردم علاقه به خواندن آن داشته باشند. انتخاب موضوع شاید به نظر ساده باشد ولی به طور کلی بزرگ‌ترین قسمت نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال است. برای مثال اگر قصد دارید در حوزه رمز ارزها وایت پیپر تهیه کنید، باید بررسی کنید افراد به دنبال کسب دانش در چه زمینه‌ای هستند و سپس دست به نوشتن بزنید.

درواقع باید بدانید مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ سرمایه‌گذاران، خریداران، یا فروشندگان؟ هدف شما از نوشتن چیست و قصد دارید به چه کسی کمک کنید؟ در نهایت با در نظر گرفتن تمامی این موارد موضوع خود را انتخاب کنید. برای ایده گرفتن و انتخاب موضوع می‌توانید از شرکت‌های موفق در حوزه مورد نظر خود کمک بگیرید.

مطالعه بیشتر: تحلیل فاندامنتال

توصیفی و حرفه‌ای بنویسید

بدون شک می‌دانید که نوشتن وایت پیپر با نوشتن وبلاگ خیلی فرق دارد. شما باید از شیوه خاصی که مربوط به نگارش در مورد مشاغل است استفاده کنید. بهتر است صد در صد توصیفی بنویسید. هرچه متن شما حرفه‌ای‌تر و توصیفی‌تر باشد مخاطبان بیشتری را به خود جلب می‌کند.

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین طلاست یا مس

مقدمه پرمحتوا

در نوشتن وایت پیپر ارز دیجیتال باید فریبنده باشید. درواقع باید جوری کالا، محصول، یا خدمات مورد نظر را توصیف و معرفی کنید که افراد به ادامه مطالعه و حتی خرید و پیوستن ترغیب شوند. بهترین روش برای جلب علاقه افراد تولید مقدمه‌ای فریبنده است. باید مقدمه‌ای برای وایت پیپر ارز دیجیتال خود بنویسید که خواننده همان ابتدا بداند قرار است با چه چیزی آشنا و روبه‌رو شود.

مطالعه بیشتر: ارزهای دیجیتال در سال 2022

تاکید بر ارزش وایت پیپر

بهتر است بر موضوع وایت پیپر و اهمیت آن تاکید کنید. در نظر داشته باشید وایت پیپر تنها یک بیلبورد تبلیغاتی نیست بلکه فرصتی برای بیان و نمایاندن تخصص و نگرش ماهرانه شما خواهد بود. به خوانندگان کمک می‌کند با تخصص و فن شما آشنا شوند. در نهایت نیز ممکن است این خوانندگان از شما خرید کنند. پس شما باید چیزی ارزشمند برای ارائه و فروش داشته باشید و تنها نکات کاربردی و کلیدی را در اختیارشان بگذارید.

وایت پیپر چیست و چگونه بنویسیم

چطور یک وایت پیپر را بخوانیم

تا به اینجای کار توضیح دادیم که وایت پیپر چیست و چگونه وایت پیپر ارزهای دیجیتال را بنویسیم. در این مرحله نوبت به خواندن وایت پیپر می‌رسد، فرقی ندارد که شما فردی علاقه‌مند به رمز ارزها باشید یا در این حوزه خیلی حرفه‌ای عمل کنید یا حتی تنها از روی کنجکاوی به این بازار رو کرده‌اید، وایت پیپر به هرحال وسیله‌ای است که درک عمیق‌تری از حوزه ارزهای دیجیتال برای شما ایجاد می‌کند.

درواقع با خواندن یک وایت پیپر از یک پروژه در بازار ارزهای مجازی درک واقعی کسب خواهید کرد. شاید در ابتدا این وایت پیپرها برایتان پیچیده یا حتی ترسناک باشند اما تنها کافیست خواندن را شروع کنید سپس احساس راحتی به شما دست می‌دهد. در نظر داشته باشید لازم نیست تمام وایت پیپرهای ارزهای دیجیتال را بخوانید، تنها وایت پیپرهای مربوط به پروژه‌های ارزشمند را مطالعه کنید.

شاید این سوال برایتان پیش آید که چرا باید یک وایت پیپر را بخوانید؟ احساس برتری اخلاقی نسبت به افرادی که این وایت پیپرهای ارزهای دیجیتال را نخوانده‌اند به تنهایی حس بسیار لذت‌بخشی خواهد بود اما گذشته از این احساس لذت‌بخش، با خواندن وایت پیپر می‌توانید بدی یا خوبی یک پروژه را به راحتی تشخیص دهید. در هنگام خواندن وایت پیپر باید به پرسش‌هایی که در زیر آمده است توجه کنید:

  • آیا این پروژه به اندازه کافی معتبر است؟
  • این وایت پیپر چه مشکلی را حل می‌کند؟
  • آیا این وایت پیپر مطلب مورد نیاز مرا ارائه می‌دهد؟
  • این وایت پیپر ارزهای دیجیتال چگونه این مشکل مهم را حل می‌کند؟
  • چرا این وایت پیپر تا این حد امیدوار و آرزومند است؟
  • آیا تیم این وایت پیپر مهارت کافی و فنی برای اجرای توصیه‌های خود را دارد؟

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال

سه نمونه از وایت پیپرهای موفق

برای درک بهتر شما از پرسش وایت پیپر چیست ، در اینجا 3 نمونه از وایت پیپرهای موفق ارزهای دیجیتال را بیان می‌کنیم. این وایت پیپرها اجرای عالی داشته و مورد نظر همگان قرار گرفته‌اند. به نظر می‌آید ارز دیجیتال دنیای امروز را تسخیر کرده و انواع مدل‌های آن هر روز روی کار می‌آیند. برای شناخت بیشتر هر ارز دیجیتال نیاز به وایت پیپر آن احساس می‌شود.

مطالعه بیشتر: حباب بیت کوین چیست

وایت پیپر چیست و کدام بهتر است

وایت پیپر اتریوم

این وایت پیپر قبل از شروع جدی بازار اتریوم توسط بنیانگذار اتریوم در سال 2015 منتشر شد. لازم به ذکر است از زمان نوشتن این وایت پیپر تا به امروز اتریوم تکامل بسیاری یافته و پروژه‌های نرم افزاری زیادی در دست دارد. با اینکه سال‌های بسیاری از نوشتن این وایت پیپر گذشته است اما وایت پیپر اتریوم همچنان به عنوان یک منبع و مرجع دقیق و مفید استفاده می‌شود.

مطالعه بیشتر: اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت کوین کش خود را خرید کنید

کویینه

در وایت پیپر کویینه شما با اعتقادات و باورهای این تیم موفق آشنا می‌شوید. آنها معتقدند همه به خدمات مالی برتر دسترسی دارند. درواقع ارزهای مجازی روشی برای تحقق ایده و هدف آنهاست. کویینه محصولات و خدماتی ارائه می‌دهد که برای جدی‌تر شدن بازار ارزهای دیجیتال روی کار آمده‌اند. این تیم در تلاش هستند دارایی آینده را بین همگان توزیع کنند. طی وایت پیپر کویینه شما با مفهوم دموکراتیک‌سازی مالی آشنا خواهید شد. این وایت پیپر بیان می‌کند قدرت در دست همگان است.

دیجی ایکس دائو

این وایت پیپر هم درگیر نمایش و توضیح طلاهای مجازی در آینده است. به طور کلی نشان می‌دهد چرا باید از طلای دیجیتال استفاده کنیم. در این وایت پیپر متوجه می‌شوید می‌توانید طلاها را تا مرزهای دور حمل و نقل کنید. اگر طلا فیزیکی باشد شما به مرز و بوم خاصی محدود می‌شوید. با کمک این وایت پیپر می‌توانید طلای دیجیتال خود را همه روزهای سال مدیریت کنید.

مطالعه بیشتر: هارد کپ و سافت کپ چیست

پنج ویژگی یک وایت پیپر خوب و جامع

امیدواریم به طور کامل متوجه مفهوم وایت پیپر چیست شده باشید. در ادامه قصد داریم شما را با بهترین ویژگی‌های یک وایت پیپر خوب ارزهای دیجیتال آشنا کنیم. با دانستن این 5 نکته می‌توانید وایت پیپری بنویسید که مورد پسند و نظر همه افراد حرفه‌ای حوزه ارزهای دیجیتال قرار گیرد.

فراموش نکنید هیچ حداقل شرایطی به خصوص در حوزه فنی و تخصصی برای وایت پیپر ارزهای دیجیتال وجود ندارد. البته بدین معنا نیست که هرکسی بتواند وایت پیپر توزیع و تولید کند. تولید وایت پیپر باید به گونه‌ای باشد که مخاطب گمراه نشود و در نتیجه اعتبار خود را حفظ کنیم. در واقع وایت پیپر ارزهای دیجیتال نقش بسیار مهمی در اعتباردهی به عرصه ارزهای دیجیتال دارد.

وایت پیپر چیست و چه روشی دارد

در این بخش 5 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های یک وایت پیپر با کیفیت و محبوب را نام می‌بریم:

1.طول وایت پیپر

بهترین وایت پیپر وایت پیپری است که زیاد طولانی نشود و حوصله مخاطب را سر نبرد. همچنین بهتر است وایت پیپر ارزهای دیجیتال دارای تصاویر، نمودار، و منابع معتبر باشد. اگر این جزئیات را در وایت پیپر خود ذکر کنید نیمی از راه محبوبیت را طی کرده‌اید.

برای اطلاع از قیمت تتر و خرید تتر روی کیوسک حساب کنید.

2.ساختار وایت پیپر

بهترین وایت پیپر ارزهای دیجیتال ساختار واضح و مشخصی دارد. به طور کلی باید عنوان، مطالب، و خلاصه یا حتی مقدمه این وایت پیپر واضح و مشخص باشد. بهتر است در ساختار وایت پیپر خود از حل مشکل نیز استفاده کنید در نتیجه مخاطب بیشتر جذب می‌شود. فرضیه نیز می‌تواند جزئی از ساختار مهم و اساسی وایت پیپر ارزهای دیجیتال محسوب شود. در ضمن فراموش نکنید در انتهای وایت پیپر باید نتیجه‌گیری کنید.

مطالعه بیشتر: پامپ و دامپ

3.حجم وایت پیپر

همان‌طور که می‌دانی نوشتن یک وایت پیپر مناسب کار ساده‌ای نیست. از آنجایی‌که وایت پیپر ارزهای دیجیتال تنها یک کتاب الکترونیکی نیست که افراد خودشان به آن جذب شوند و به سراغش بیابند، باید به زبان ساده و البته به طور خلاصه نوشته شود. اگر حجم وایت پیپر شما زیاد باشد، درک آن برای خواننده سخت خواهد بود. بنابراین مخاطب مجبور است چند باری این اطلاعات را بخواند تا متوجه شود.

4.فرمت وایت پیپر

خیلی مهم است که وایت پیپر ارزهای دیجیتال با فرمتی قابل توزیع و ارائه مهیا شود. بهترین فرمت را با توجه به هدف خود انتخاب کنید.

وایت پیپر چیست

5.سبک نگارش وایت پیپر

وایت پیپر ارزهای دیجیتال باید بسیار حرفه‌ای، جدی و خوب نوشته و همچنین به درستی ویرایش شوند. بد نیست برای مهیا کردن سبک بهتری از وایت پیپر، طراح گرافیک استخدام کنید.

مطالعه بیشتر: فاندینگ ریت ارز دیجیتال

وایت پیپر در یک نگاه

طی این مقاله قصد داشتیم شرح دهیم وایت پیپر چیست و با چه اهدافی روی کار آمده است. در نظر داشته باشید وایت پیپر ارزهای دیجیتال سابقه طولانی و همچنین کاربردهای متفاوتی دارند. باید قبل از اینکه دست به نگارش یک وایت پیپر بزنید مطمئن شوید آیا وایت پیپر شما به مخاطبان مسئله مهم و لازمی را ارائه می‌دهد یا اینکه چه خدماتی را برای مخاطب مهیا می‌کند. وایت پیپر باید خیلی خوب عمل کند و محتوای آموزشی مناسبی را ارائه دهد.

پیشاپیش از اشتراک‌گذاری نظر خود درباره این مقاله از آکادمی کیوسک، ممنون هستیم.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.