پامپ و دامپ، مراقب باشید به دام نیوفتید

آشنایی با پامپ و دامپ

0

گاهی بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازار صنایع دیگر گرفتار احتکار می‌شود. برای مثال چندی پیش از نوشتن این مقاله، توزیع‌کنندگان صنایع غذایی، میزان زیادی روغن را احتکار کردند. سپس شایع راه انداختند که قیمت روغن روبه‌افزایش است. در آخر توانستند روغنی که با قیمت بسیار کم خرید بودندرا با قیمت بالا در اختیار خریداران بگذارند. در بازار ارزهای دیجیتال نیز همین اتفاق می‌افتد که به آن پامپ و دامپ گفته می‌شود.

در واقع گاهی بعضی از سرمایه‌گذاران میزان زیادی از یک رمز ارز را با قیمت پایین می‌خرند و ذخیره می‌کنند. سپس به طور دائم از سوددهی آن رمز ارز توضیحاتی ارائه می‌دهند. در نتیجه طی تبلیغات گسترده این سرمایه‌گذاران، کاربران بسیاری به این رمز ارز جذب می‌شوند و با قیمت بالایی این ارزهای دیجیتال را می‌خرند. تمام کاربران بازار ارزهای دیجیتال ممکن است به دام پامپ و دامپ گرفتار شوند. نگران نباشید، کیوسک آکادمی برای شما شرح می‌دهد که چطور در برابر این چالش‌ها مقاوم باشید و فریب سرمایه‌گذاران بدجنس را نخورید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟


پامپ و دامپ یعنی چه؟

آیا تا به حال اصطلاح دامپ و پامپ به گوشتان خورده است؟ در نظر داشته باشید این استراتژی به هیچ‌وجه نوپا نیست. به عبارت دیگر فرآیند دامپ و پامپ از قدیم در بازار ارزهای دیجیتال دیده می‌شد. به زبان ساده می‌توان گفت این عمل نوعی تقلب در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. حتی قبل از ظهور بازار ارزهای دیجیتال این استراتژی در بورس‌ کالاهای دیگر استفاده می‌شد.

مطالعه بیشتر: روش های ترید ارز دیجیتال

برای اینکه بتوانید به عنوان یک سرمایه‌گذار از این روش استفاده کنید، لازم نیست سرمایه اولیه زیادی داشته باشید. همان‌طور که گفتیم دامپ و پامپ نوعی تقلب است و برای تقلب، سرمایه واقعی لازم نیست. شاید برایتان سوال شود که این استراتژی چگونه در بازار ارزهای دیجیتال پیاده می‌شود؟ باید گفت همه چیز زیر سر عده‌ای سرمایه‌گذار است.

گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران گرد هم جمع می‌شوند و رمز ارزی که قیمت پایینی دارد را می‌خرند. بنابراین سبب می‌شوند قیمت آن رمز ارز به طور ناگهانی افزایش پیدا کند. این جهش اولیه قیمت رمز ارز به دلیل کمیاب شدن آن در بازار ارزهای دیجیتال خواهد بود. در مرحله بعد، سرمایه‌گذاران شایعه درست می‌کنند و با اطلاعات غلط خود سعی دارند کاربران را به خرید این رمز ارز مجاب کنند. به تمامی این مراحل از ابتدا تا انتها پامپ و دامپ گفته می‌شود.

مطالعه بیشتر: قرارداد هوشمند چیست؟ 

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا مونرو خود را خرید کنید

بررسی مفهوم پامپ

در اینجا قصد داریم شما را با مفهوم پامپ به صورت جداگانه آشنا کنیم. تصور کنید قیمت ارز دیجیتال استیم دچار کاهش زیادی شده است، در این هنگام عده‌ای از سرمایه‌گذاران ثروتمند تمامی ارزهای استیم موجود در بازار را با قیمت پایین می‌خرند. ناگفته نماند در بیشتر مواقع سرمایه‌گذاران ثروتمند، بانک‌ها یا موسسات بزرگ خواهند بود.

پس از اینکه این سرمایه‌گذاران میزان زیادی از دارایی خود را وارد معامله ارز دیجیتال استیم کردند، دست به تبلیغات گسترده می‌زنند و کاربران را به خرید استیم تشویق می‌کنند. بدین‌ترتیب، افراد بسیاری فریب این تبلیغات را می‌خورند و سرمایه خود را برای خرید ارز دیجیتال استیم خرج می‌کنند. با اینکه تبلیغات هیچ منبع مشخصی ندارند اما باز هم کاربران زیادی به دام این سوددهی دروغین گرفتار می‌شوند.

پامپ و دامپ چیست

هنگامی که کاربران براساس تبلیغات دروغین عده‌ای از سرمایه‌گذاران، دست به خرید ارز دیجیتال استیم می‌زنند در واقع استراتژی پامپ صورت می‌گیرد. سرمایه‌گذاران به طور معمول از عبارات وسوسه‌کننده‌ای استفاده می‌کنند همانند: «همین امروز خرید کنید تا از سود کلان این رمز ارز بهره‌مند شوید» یا «اگر همین حالا دست‌به‌کار نشوید دیگر طعم ثروت واقعی را نمی‌چشید.»

مطالعه بیشتر: بیت‌کوین طلاست یا مس


بررسی مفهوم دامپ

تا به اینجای مقاله شما را با مفهوم کلی پامپ و دامپ آشنا کردیم. همچنین استراتژی پامپ را به طور جداگانه شرح دادیم. پس نوبت به اصطلاح دامپ می‌رسد. حدس شما از مفهوم این استراتژی چیست؟ زمانی که سرمایه‌گذاران ثروتمند و بدجنس به سود قابل‌قبولی دست پیدا کردند و رمز ارز مورد نظر خود را به بالاترین قیمت ممکن فروختند، به طور ناگهانی تمام سرمایه و ارزهای دیجیتال ذخیره‌شده خود را در معرض فروش می‌گذارند.

اگر در بازار ارزهای دیجیتال کمی مهارت کسب کرده باشید به طور حتم می‌توانید استراتژی پامپ را تشخیص دهید و حتی زمانی که سرمایه‌گذاران فرآیند دامپ را پیاده می‌کنند، شما خیلی سریع متوجه این موضوع می‌شوید و سود خود را ذخیره می‌کنید. اما اگر کاربری نوپا باشید چه بلایی سر شما می‌آید؟

افرادی که در این بازار خبره نیستند، با مشاهده شرایط دامپ و پایین آمدن قیمت‌ها دچار ترس و دلهره می‌شوند. از این‌رو برای اینکه ضرر بیشتری نبینند خیلی سریع دست به فروش دارایی خود می‌زنند. بدین‌ترتیب رمز ارزی که با قیمت بالا خریدند را به قیمت پایین می‌فروشند و دچار ضرری بزرگی می‌شوند. طی این ریزش قیمتی، کاربران تازه‌کار سقوط می‌کنند.

مطالعه بیشتر: ارزهای دیجیتال در سال 2022


پامپ و دامپ از کجا آب می‌خورد؟

عده‌ای از سازمان‌های بزرگ و قوی قلب این استراتژی محسوب می‌شوند. در نظر بگیرید در ابتدا یک سازمان قدرتمند این طرح را پیاده می‌کند و سپس سایر سرمایه‌گذاران بزرگ و ثروتمند را فرامی‌خواند تا به این استراتژی بپیوندند. با وسوسه این سازمان‌ها سرمایه‌گذاران نیز ترغیب می‌شوند پا به این عرصه بگذارند.

آیا می‌دانید تبلیغات گسترده این طرح و برنامه چطور انجام می‌شود؟ باید گفت به طور معمول در بعضی از شبکه‌های اجتماعی یا بسترهای پیامکی همانند تلگرام، تبلیغات این طرح‌ها به چشم می‌خورد. هدف اصلی پامپ و دامپ، رمز ارزها و صرافی‌های دیجیتال است. با این کار در واقع نقدینگی بسیاری از کاربران قفل می‌شود و سرمایه‌گذاران بزرگ، قدرت را در دست می‌گیرند.

مطالعه بیشتر: تحلیل فاندامنتال

طرح‌های پامپ و دامپ شاید برای سرمایه‌گذاران بزرگ و ثروتمند سودآور به نظر برسد. اما سود اصلی را سازمان‌های بزرگی می‌برند که سرمایه‌گذاران را وارد این بازی کرده‌اند. درآمد حاصل از این طرح‌ها بیشتر شامل سازمان‌های بزرگ می‌شود زیرا این سازمان‌ها علاوه‌بر اینکه خودشان استراتژی پامپ را پیاده می‌کنند، از زمان دقیق دامپ نیز مطلع هستند.

مطالعه بیشتر: درآمدزایی از ارزهای دیجیتال


از کجا بفهمیم استراتژی پامپ و دامپ در کمین ما است؟

پیش از این نیز گفتیم که کاربران خبره بازار ارزهای دیجیتال راحت‌تر از سایر کاربران می‌توانند شرایط پامپ و دامپ را تشخیص دهند. گذشته از هوش و تجربه کاربران، علامت‌های هشداردهنده‌ای نیز وجود دارند که می‌توانند کاربران را تاحدودی از خطر این استراتژی آگاه کنند. پس بهتر است همیشه در بازار ارزهای دیجیتال گوش‌به‌زنگ و محتاط باشید.

روند پامپ و دامپ

بدون‌شک تشخیص این هشدارها نیز کار ساده‌ای نخواهد بود و هر کسی از پس آن برنمی‌آید. زمانی که یک رمز ارز مورد توجه نهادهای مختلف قرار می‌گیرد و تبلیغات گسترده‌ای در مورد آن انجام می‌شود، در قدم اول باید سازمانی که پشت این تبلیغات است را پیدا کنید. سپس تجربه و گذشته آن نهاد سازمانی را مورد بررسی قرار دهید و اعتبار آن را بسنجید.

نکته دیگر اینکه اگر تنها یک نهاد، تبلیغات گسترده‌ای در مورد یک رمز ارز ارائه می‌داد باید به این موضوع شک کنید و شرکت ترویج‌کننده این تبلیغات را مورد بررسی قرار دهید. در ضمن با تحقیقات بیشتر بهتر است به اطلاعات مدیرعامل آن نهاد دست پیدا کنید و سوابق کاری او را مورد سنجش و بررسی قرار دهید. اگر از این روش‌ها استفاده کنید و محتاطانه دست‌به‌کار شوید، هرگز به دام این استراتژی تقلبی گرفتار نخواهید شد.

مطالعه بیشتر: هارد کپ و سافت کپ چیست

برای اطلاع از قیمت سولانا و خرید سولانا روی کیوسک حساب کنید.


آیا می‌توان پامپ و دامپ را از واقعیت تشخیص داد؟

شاید برای شما سخت باشد که هشدارهای مربوط به وضیعت پامپ و دامپ را تشخیص دهید. بنابراین روش بهتری برای این کار بازگو می‌کنیم. یکی از آسان‌ترین روش‌های تشخیص دامپ و پامپ، شناسایی یک سکه ناشناخته است. به عبارت دیگر، زمانی که یک سکه ناشناخته با قیمت بالایی عرضه می‌شود و به طور ناگهانی مورد توجه سرمایه‌گذاران بزرگ قرار می‌گیرد، بدون‌شک قضیه بودار خواهد بود.

در این صورت شما نباید بی‌گدار به آب بزنید. در قدم اول باید نمودار قیمت این سکه را از زمان پیدایش آن بررسی کنید. برای مثال اگر رمز ارزی بعد از اینکه تنها چند دقیقه در بازار ارزهای دیجیتال حضور پیدا کرد، به قیمت بالایی رسید و شاخص قیمتی آن بیش از 5 درصد بود، باید به این سکه و سوددهی آن شک کنید. روش دیگری نیز برای تشخیص وضعیت دامپ و پامپ وجود دارد.

در صورتی که یک سکه کوچک و ارزان‌قیمت مورد توجه چندین مقاله خبری قرار می‌گیرد و به ارزش یا سوددهی آن اشاره می‌شود، به طور حتم کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است. همچنین زمانی که شبکه‌های اجتماعی همانند توییتر یا فیس‌بوک به طور مداوم یک رمز ارز خرد را تبلیغ کنند باید به این تبلیغات گسترده مشکوک شوید و تحت تاثیر وسوسه‌های دروغین آنها قرار نگیرید.

مطالعه بیشتر: فاندینگ ریت ارز دیجیتال


گول پامپ و دامپ را نخوریم!

ما توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است از سرمایه خود در برابر این تله‌های پرضرر محافظت کنید و در این بازار با احتیاط قدم بردارید. پامپ و دامپ به طور معمول بیشتر بر روی سکه‌هایی که حجم معاملات پایینی دارند پیاده می‌شود. اگر ویژگی‌های رمز ارز مورد نظر را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید، کمتر فریب وضعیت دامپ یا پامپ را می‌خورید.

آشنایی با پامپ و دامپ

اجتناب از سرمایه‌گذاری در رمز ارزهای خرد یا ناشناخته تا حد زیادی مانع از قربانی شدن سرمایه شما می‌شود و ریسک ضررهای مالی را تا میزان زیادی کاهش می‌دهد. نکته دیگر اینکه، حواستان را جمع کنید و از توصیه‌های سرمایه‌گذاری بعضی از نهادهای مشکوک به هیچ‌وجه استفاده نکنید. در ضمن بعضی از شبکه‌های اجتماعی نیز سودجو هستند و قصد دارند سرمایه شما را به دام بیاندازند. پس نمی‌توانید به توصیه‌های بسترهای پیام‌رسان یا شبکه‌های اجتماعی نیز اعتماد کنید.

به طور کلی تحت تاثیر هیچ مقاله خبری یا مالی نباشید و سعی کنید با توجه به سیگنال‌های درست ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری خود تصمیم بگیرید. تنها در صورتی می‌توانید از توصیه‌های سرمایه‌گذاری یک سازمان کمک بگیرید که آن سازمان با سربلندی از پس فیلترهای آزمایشی ضروری برآمده باشد.

مطالعه بیشتر: حباب بیت کوین چیست

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا نئو خود را خرید کنید

مثالی از شرایط پامپ و دامپ

برای درک بهتر استراتژی پامپ و دامپ مثالی را بازگو می‌کنیم. در اوایل امسال( سال 2021) قیمت بیت کوین بیش از 50 درصد سقوط کرد. بنابراین مدیر عامل شرکت تسلا به راه‌اندازی استراتژی دامپ و پامپ متهم شد. چندی پیش از این نیز مدیر عامل شرکت خدمات مالی سیگنیا (Sygnia)مورد این اتهام قرار گرفته بود. در ادامه اتهام وارده به ایلان ماسک (Elon Musk) را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بسیاری از متخصصان حوزه ارزهای دیجیتال بی‌ثباتی که در بازار ارزهای دیجیتال به صورت ناگهانی به وجود آمده را حاصل دستکاری ایلان ماسک می‌دانند. براساس گزارشات به دست آمده از دخالت مدیر عامل شرکت تسلا در وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، مشخص شد که شواهد بسیاری بر علیه این شرکت وجود دارد. اگر ثابت شود که یک شرکت یا نهاد در ایجاد وضعیت دامپ یا پامپ دخالت داشته است، مورد تحریم شدید اقتصادی قرار می‌گیرد.

پادکستی بر علیه تسلا ارائه شد. طی این پادکست ماسک قبل از گران شدن قیمت بیت کوین، سرمایه خود را در این معامله درگیر کرد. کم‌کم قیمت را به اوج خود رساند و سپس با بررسی موقعیت اقتصادی‌ خود، دست از خرید بیت کوین برداشت. زمانی که او از این معاملات کناره کشید، قیمت بیت کوین به طور ناگهانی کاهش یافت. طی این فرآیند کاربران بسیاری متضرر شدند.

مطالعه بیشتر: تاثیر بیت کوین 

معرفی پامپ و دامپ بیت کوین

کلام آخر

یکی از بزرگ‌ترین معایب بازار صعودی یا گاوی ارزهای دیجیتال، وجود طرح‌های دامپ و پامپ است. این استراتژی سودجو تنها در طول دوره بازارهای صعودی پا می‌گیرد. با اینکه فرآیند دامپ و پامپ جزء استراتژی‌های قدیمی بازار ارزهای مجازی به حساب می‌آید اما در سال 2021 نیز این وضعیت مشاهده شد. ما سعی کردیم در این مقاله شما را با مفهوم این استراتژی آشنا کنیم.

مطالعه بیشتر: وایت پیپر چیست

برای دوری از وضعیت پامپ و دامپ عوامل بسیاری را باید در نظر بگیرید. همچنین بهتر است به هشدارهایی که در مورد ظهور وضعیت دامپ یا پامپ اخطار می‌دهند توجه بیشتری داشته باشید. تنها از طریق شناسایی و بررسی بیشتر رمز ارزهای حاضر در بازار یا نهادهای مبلغ آنها می‌توانید به واقعیت قضیه پی ببرید یا وضعیت دامپ و پامپ را از وضعیت واقعی بازار ارزهای دیجیتال تشخیص دهید.

مطالعه بیشتر: اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.