پل بلاکچین راهی برای انتقال توکن‌ها بین دو بلاکچین متفاوت

پل بلاکچین

0

با بررسی دقیق فناوری بلاکچین به چالش‌ها و دغدغه‌های بزرگ آن پی می‌برید. یکی از همین مسائل پیچیده مربوط به بلاکچین، برقراری ارتباط میان سیستم‌های درون‌ شبکه‌ای است. اما این مشکلات را چطور باید حل کرد؟ توسعه‌دهندگان گرد هم جمع شدند و پل بلاکچین را به وجود آوردند تا راه‌حلی برای این مشکل باشد. منظور از پل بلاکچین چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

از آنجایی‌که سیستم‌های مختلف هر یک دارای بستری متفاوت هستند و برقراری ارتباط برای آنها امری دشوار خواهد بود، Blockchain Bridge روی کار آمد و با کمک برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز توانست این مسئله را حل کند. در این مقاله کیوسک آکادمی علاوه بر مزایای این پل ارتباطی به کاربردها و نحوه عملکرد آن نیز اشاره می‌کند. با ما همراه باشید تا به درک درستی از این اصطلاح برسید. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا بیت تورنت خود را خرید کنید

درک مفهوم پل بلاکچین

به پل ارتباطی که توکن‌های ارزهای مجازی یا سایر داده‌ها  و دارایی‌های دیجیتال را میان یک یا چند زنجیره مبادله می‌کند پل بلاکچین گفته می‌شود. به کمک این پل ارتباطی، طرفین می‌توانند طبق قوانین و پروتکل‌های وضع‌شده پیش روند و به نتیجه بهتری برسند. درواقع این پل سبب سازگاری بیشتر و همکاری سودآور میان طرفین خواهد شد.

در ضمن این پل همکاری سالمی میان زنجیره‌ها برقرار می‌کند. شاید بدانید که این پل‌ها به شکل‌های مختلفی طراحی شده‌اند. اما دو نوع از آنها بیشتر از سایر مدل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. پل‌های متمرکز بلاکچین به شکلی تعبیه شده‌اند که شما می‌توانید به آن متکی باشید اما نوع دیگری از این پل‌ها کمتر مورد اعتماد کاربران قرار می‌گیرد.

فراموش نکنید پل‌های بلاکچین در بیشتر مواقع همانند یک مرجع یا مرکز اصلی عمل می‌کنند. بنابراین کاربران تنها به این منابع تکیه می‌کنند و هیچ نیازی به واسطه ندارند. همچنین لازم نیست برای بهره‌مندی از یک سرویس یا خدماتی خاص به شخص سومی اعتماد کنند.

مطالعه بیشتر: اندازه بلاک

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا استلار خود را خرید کنید

طرز کار پل بلاکچین چگونه است؟

اگر با عملکرد فناوری بلاکچین آشنا باشید درنتیجه از نحوه عملکرد پل بلاکچین نیز باخبر هستید زیرا این دو تا حدودی شبیه یکدیگر کار می‌کنند. هدف اصلی و نهایی این پل‌ها تمرکززدایی است. همان‌طور که در بالاگفتیم، پل‌های بلاکچین بهبخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. بنابراین با توجه به بخشی که در آن قرار می‌گیرند وظایف مشخصی خواهند داشت.

مطالعه بیشتر: الگوریتم اجماع

برای مثال پل‌های معتمد به طور تقریبی شبیه یک بلاکچین خصوصی عمل می‌کنند. در واقع وظیفه این نوع پل تعیین شرایطی ویژه برای عضویت در این شبکه است. ناگفته نماند مدیریت و نظارت بر نوع عملکرد افراد واجد شرایط نیز بر عهده همین پل خواهد بود. همچنین بعضی از پل‌ها توکن‌های خاصی را در بلاکچین اتریوم قفل می‌کنند.

در نظر داشته باشید پل‌های بلاکچین معیارهای خاصی برای ارزش‌گذاری توکن‌ها قرار می‌دهند. بد نیست با روند کاری پل‌های دیگر نیز آشنا شوید. به بعضی پل‌ها نمی‌توان اعتماد کرد زیرا کاربران اگر بخواهند از توکن‌های قفل‌شده خریداری کنند باید اطلاعات و داده‌های خصوصی و امن خود را در اختیار این پل‌ها قرار بدهند. در نتیجه این پل‌ها زیاد مورد پسند نیستند.

مطالعه بیشتر: محدویت‌های بلاکچین

اهمیت پل بلاکچین برای سیستم دیفای

از آنجاکه پل بلاکچین به تازگی فعالیت جدی خود را آغاز کرده است، در نتیجه هنوز به طور کامل مورد توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران و توسعه‌دهندگان قرار ندارد. در واقع این پل‌ها در مراحل اولیه فعالیت خود به سر می‌برند. اما این پل‌ها قول داده‌اند در مورد استیبل کوین‌ها یک فکر اساسی کنند. حتی تتر نیز مورد لطف این فناوری جدید قرار گرفته است.

آشنایی با پل بلاکچین

به طور کلی پل‌های بلاکچین سبب رشد روزافزون و مداوم بعضی از توکن‌ها، همانند تتر، شده‌اند. موسس این پروژه به مقیاس‌گذاری در فناوری بلاکچین علاقه‌مند است در نتیجه قصد دارد در بسیاری از این شبکه‌های دیجیتالی فعالیت خود را شروع کند. چون این سیستم نوپا است احتمال ایجاد خطا و مشکلاتی نیز وجود دارد.

البته پل بلاکچین تمام سعی خود را می‌کند تا هیچ تجربه بدی برای کاربران رقم نزند. اما چند وقت پیش از نوشتن این مقاله، توسعه‌دهندگان بیت کوین هنگام استفاده از یک پل به مشکلاتی برخوردند که باعث توقف کار آنها شد. این مسئله زمانی رخ داد که تنها دو روز از راه‌اندازی این پل می‌گذشت. بدین‌ترتیب پل‌های بلاکچین در سیستم دیفای از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

مطالعه بیشتر: مورتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

نگاهی به مزیت‌های اصلی پل بلاکچین

تا به اینجای مقاله شاید متوجه مزایای قابل توجه این پل شده باشید. برای درک بهتر از مزایای پل بلاکچین مقاله ما را دنبال کنید. بعضی از توسعه‌دهندگان سیستم اتریوم با مسائلی همانند کندی سرعت پردازش تراکنش‌ها یا معاملات روبه‌رو هستند. همچنین این افراد از هزینه‌های بالای تراکنش‌ها نیز شکایت می‌کنند. در نتیجه کاربران شبکه اتریوم تجربه کاربری خوبی نخواهند داشت.

در این مرحله پل بلاکچین روی کار می‌آید و پردازش تراکنش‌ها یا معاملات را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد. در ضمن این پل‌ می‌تواند هزینه‌های کمتری به بلاکچین اتریوم تحمیل کند. بدین‌معنا که توسعه‌دهنده اتریوم طبق استانداردهای تعیین‌شده از توکن‌های خود استفاده می‌کند یا از انرژی زیاد این پل‌ها نهایت بهره را می‌برد.

مطالعه بیشتر: فورک در بلاچین چیست؟

به خاطر بسپارید که استفاده از این پل‌ها سبب سود بیشتری نیزخواهد شد. در واقع با توزیع توکن‌ها در چند شبکه، این پل ازدحام و شلوغی یک شبکه را کاهش می‌دهد. از این رو کاربران می‌توانند به راحتی در فرآیند مقیاس‌پذیری اتریوم یا هر توکن دیگر شرکت کنند. همچنین با گذر زمان این شبکه مورد توجه و پسند کل جامع قرار می‌گیرد.

شما می‌توانید قیمت لحظه‌ای بیت کوین، قیمت اتریوم و دیگر انواع رمز ارزها را در صرافی کیوسک مشاهده کنید.

بررسی 3 مزیت پل بلاکچین برای کاربران سیستم دیفای

پیش‌‌تر به مزایای اصلی پل بلاکچین اشاره کردیم اما ایجاد همکاری بین چند زنجیره از جمله بهترین کاربردهای این پل به حساب می‌آید. همکاری دو طرفه میان یک زنجیره اصلی و فرعی به کاربران اجازه می‌دهد تا به هر توکنی که می‌خواهند دسترسی داشته باشند.

مطالعه بیشتر: کاربردهای بلاکچین

در ضمن کاربران بدون ارائه دادن هیچ هزینه‌ای به این دسترسی‌ها می‌رسند. کاربران علاوه بر مزیت زنجیره‌های میزبان، از سایر مزایا نیز بهره‌مند می‌شوند. در ادامه به 3 مورد از این مزایا اشاره می‌کنیم:

استفاده از پل بلاکچین

اعتبار متقابل درون زنجیره‌ای

این پل باعث می‌شود کاربران به راحتی دارایی‌های دیجیتال خود را از یک زنجیره به زنجیره دیگر صادر کنند. چرا باید کاربران این نقل و انتقال را انجام دهند؟ گاهی ارزش یک بلاکچین به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد در نتیجه کاربران تصمیم می‌گیرند توکن‌های خود را به زنجیره‌ای منتقل کنند که بیشتر به نقدینگی و سوددهی نزدیک باشد.

مطالعه بیشتر: تفاوت دیتابیس و بلاکچین

مقیاس‌پذیری

بعضی از پل‌های بلاکچین مخصوص معاملاتی با حجم بالا هستند و این پل‌ها خیلی بهتر مقیاس‌پذیری انجام می‌دهند. Blockchain Bridge توسعه‌دهندگان و سرمایه‌گذاران را به کاری مجبور نمی‌کند. بدین‌معنا که بدون هیچ اجباری، نقدینگی را کسب می‌کند و فرآیند مقیاس‌پذیری را انجام می‌دهد. این پل‌ها با همین روش توانستند مشکلات بزرگ شبکه اتریوم را حل کنند و سبب انتشار بیشتر این رمز ارز شوند.

مطالعه بیشتر: بلاکچین ترون

کارآمدی

Blockchain Bridge نقش بسزایی در نقل و انتقالات توکن‌ها دارد. در نتیجه به کاربران کمک بسیاری می‌کند. در واقع افراد با سرعت مناسبی می‌توانند به خواسته خود برسند و بدون پرداخت هزینه‌های بالا به انجام تراکنش‌ها مشغول می‌شوند. از بازی گرفته تا تجارت الکترونیکی، این پل تجربه‌های خوبی برای کاربران ایجاد می‌کند.

مطالعه بیشتر: دفتر توزیع شده در بلاکچین

سه نمونه از بهترین پل‌های بلاکچین

فناوری بلاکچین برای اولین بار در سال 2008 روی کار آمد. نحوه استفاده و کاربرد از این فناوری در وایت پیپر بیت کوین مشخص شده بود. با گذر زمان این فناوری توسعه پیدا کرد و تنوع زیادی در طرح‌ها و قابلیت‌های آن ایجاد شد. یکی از همین قابلیت‌ها پل بلاکچین است که نقش مهمی در اجرای معاملات درون زنجیره‌ها دارد. بعضی از نمونه‌های این پل بسیار پرکاربرد و کارآمد هستند که در این مقاله به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

بدون‌شک همه شما از هدف اصلی فناوری بلاکچین مطلع هستید و می‌دانید که این فناوری برای تمرکز زدایی تلاش می‌کند. بلاکچین قصد دارد مالکیت هر شبکه و اداره آن،بدون هیچ واسطه و سوم شخصی انجام شود. از دید بلاکچین شرکت‌های متمرکز دولتی، در پایین‌ترین سطح ارزشی قرار دارند.

مطالعه بیشتر: دوبار خرج کردن در بلاکچین

پل بلاکچین موسسات غیرمتمرکز

در نظر داشته باشید نقل و انتقال از طریق Blockchain Bridge موسسات غیرمتمرکز روش متفاوتی دارد. اگر کاربران تنها از طریق پل بلاکچین یک موسسه غیرمتمرکز اقدام به اجرای نقل و انتقالات کنند، دارایی دیجیتال آنها به راحتی جابه‌جا نمی‌شود و پس از ارسال در مقصد نهایی خود جای نمی‌گیرد. بلکه پس از طی دو مرحله مهم این روند تکمیل می‌شود.

پل بلاکچین و موسسات غیر متمرکز

در ابتدا دارایی‌های دیجیتال باید براساس یک قرارداد هوشمند و با کمک فناوری بلاکچین قفل شوند. میزانی از این دارایی نیز ذخیره می‌شود. سپس باقی‌مانده به کمک بلاکچین بریج انتقال پیدا می‌کند. در نظر داشته باشید گاهی فناوری بلاکچین با این موضوع کنار نمی‌آید در نتیجه باید توکن‌های دیجیتال را از طریق مکانیزم دیگری مسدود کنید. با این کار دو زنجیره به طور همزمان تمایل به معامله و مبادله خواهند داشت.

مطالعه بیشتر: اتمیک لونز چیست 

پل بلاکچین معتمد

محبوب‌ترین بلاکچین بریج، پل معتمد است که یک ابتکار نوین به حساب می‌آید. کاربران بیت کوین از طریق این پل می‌توانند درگیر معاملات غیرمتمرکز شوند و از مزایای اتریوم نیز بهره ببرند. ناگفته نماند کاربران بیشتر قصد دارند توکن‌های خود را در کیف پول واریز کنند و سپس به دست سازمانی معتبر بسپارند.

بدین‌ترتیب پل‌های بلاکچین سعی می‌کنند توکن‌های بیت کوین یا اتریوم تاجران را در مکانی امن ذخیره کنند و سپس در زنجیره‌های مناسب به نقل و انتقال آنها مشغول شوند. میزان اهمیت و محبوبیت این پل در برنامه‌های کاربردی بسیار چشمگیر است. به عبارت دیگر Blockchain Bridge برای حل مشکلات موجود در نقل و انتقال توکن‌ها تاثیر زیادی دارد. البته این پل به طور حتم یک راه‌حل ساده در فناوری بلاکچین محسوب می‌شود.

مطالعه بیشتر: ارتفاع بلاک در بلاکچین

پل‌ بلاکچین در زنجیره‌های فرعی

تا به اینجای مقاله در مورد پل‌های اصلی بلاکچین توضیح دادیم. علاوه بر این پل‌های اصلی بعضی از پل‌ها زیرشاخه‌های حاضر در زنجیره‌های بلاکچین را به هم متصل می‌کنند. برای مثال توسعه‌دهندگان بعضی از بازی‌های محبوب حاضر در شبکه بلاکچین، از این پل‌های فرعی استفاده می‌کنند.

تعدادی از این پل‌های فرعی براساس اتریوم فعالیت دارند. در واقع پل بلاکچین از توکن‌های اتریوم نگهداری می‌کند و اعتبارسنجی آنها را بر عهده دارد. امنیت بالای این پل‌ها دلیل دیگر استفاده از آنها است. در ضمن Blockchain Bridge به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به راحتی توکن‌های خود را منتقل کنند.

مطالعه بیشتر: اثبات دانش صفر

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اکسی اینفینیتی خود را خرید کنید

آینده پل بلاکچین

آینده این پل بستگی به دو مورد دارد: قابلیت‌ها و میزان همکاری زنجیره‌های مختلف حاضر در شبکه بلاکچین. در واقع تیم‌های حاضر در این زنجیره‌ها باید طبق یک الگوی اختصاصی کنار یکدیگر بمانند و همکاری پایداری داشته باشند. همان‌طور که پیش از این گفتیم، پل‌های بلاکچین نردبانی برای ترویج نوآوری در شبکه بلاکچین هستند.

مطالعه بیشتر: رویکرد چند زنجیره‌ای

این شبکه‌های نویدبخش را دست کم نگیرید. گذشته از همه این موارد، پل‌های بلاکچین بیشتر بر روی ایجاد ارتباط میان کاربران تمرکز دارند. همچنین در راستای توسعه ارتباطات تکنولوژی نیز تلاش می‌کنند. بلاکچین بریجقصد دارد نسل جدیدی ایجاد کند که همگی درگیر مسائل غیرمتمرکز باشند و به حضور واسطه‌ها پایان دهد.

ارتباطات پل بلاکچین

نتیجه‌گیری

در این مقاله شرح دادیم که پل بلاکچین، تمرکز زدایی را توسعه می‌دهد و سبب رشد بیشتر نوآوری و تجارت‌های الکترونیکی می‌شود. همچنین رشد اقتصادی بازار ارزهای دیجیتال تا حدودی تحت تاثیر این پل است. Blockchain Bridge تمام تلاش خود را می‌کند تا پیشرفتی در صنعت ارتباطات و فناوری ایجاد شود. بنابراین برنامه‌های کاربردی بسیاری براساس این پل طراحی شده‌اند.

مطالعه بیشتر: رپد توکن

این راه ارتباطی تنها در یک شبکه به خصوص فعالیت نمی‌کند بلکه پتانسیل بالایی در اجرای انواع معاملات مربوط به توکن‌های مجازی دارد. البته این پل‌ها مدیون بلوغ فناوری بلاکچین هستند. با روی کار آمدن پل بلاکچین سیستم‌های مختلف توانستند با یکدیگر همکاری کنند و خدمات و سرویس‌های خوبی ارائه دهند. در ضمن بلاکچین بریج نقاط قوت شبکه‌های مختلف را بررسی کرد و توانست تاثیر گسترده‌ای بر روی ارائه سرویس‌های آنها داشته باشد.

حالا که با پل‌های بلاکچین بیشتر آشنا شدید، خوشحال می‌شویم نظر و تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.