کاربردهای بلاکچین، اکوسیستمی به‌روز برای همه جوانب زندگی

بررسی کاربردهای بلاکچین

0

هر زمان که در مورد نحوه تغییر تکنولوژی در زندگی صحبت می‌کنیم، بلاکچین اصطلاحی است که مدام می‌شنویم. کاربردهای بلاکچین شیوه زندگی ما را در زمینه‌های مختلف به سمت بهتر شدن تغییر می‌دهد. این تکنولوژی، انقلابی قابل توجه در سیستم‌های مختلف است.

برخی از درخشان‌ترین ذهن‌های صنعت، به دلیل کاربردهای سطح بالای بلاکچین، از آن به عنوان «لوبیای سحرآمیز» یاد می‌کنند. درست از زمان اختراع آن، کارآفرینان در صنایع سراسر جهان پیامدهای مثبت این توسعه را درک کرده‌اند.

قبل از بیان کاربردهای بلاکچین ، اجازه دهید مفهوم و اصول اولیه بلاکچین را بررسی کنیم.

مطالعه بیشتر: بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

بلاکچین یک فناوری دیجیتالی و غیرمتمرکز است که پرونده‌ای از تمام معاملات انجام شده در یک شبکه نظیربه‌نظیر را ثبت می‌کند. این پرونده‌ها در سیستم‌های غیرمتمرکز که به هم متصل هستند، ذخیره می‌شوند. بلاکچین آسیب‌پذیری را کاهش، و شفافیت را در همه بخش‌های تجاری افزایش می‌دهد، چون اطلاعات به صورت دیجیتالی نگه‌داری خواهند شد. بلاکچین هیچ نقطه متمرکز یا واسطه‌ای برای انجام معاملات ندارد و همچنین توسط یک نهاد واحد کنترل نمی‌شود.

مطالعه بیشتر: اندازه بلاک

به هر گروه از معاملات که روی بلاک‌چین ذخیره می‌شود، بلاک می‌گویند و هر بلاک به ترتیب زمانی، به یکدیگر متصل شده و زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهد. تک‌تک اطلاعات ثبت شده در بلاکچین عمومی هستند و هر شرکت‌کننده یک کپی از بلاکچین را دارد.

رایج‌ترین استفاده از بلاکچین، به‌عنوان دفتر کل توزیع‌شده است که در آن همه شرکت‌کنندگان بر روی صحت هر تراکنش توافق دارند و قبل از تبدیل شدن به یک رکورد دائمی در یک بلاک، اعتبار معامله را تأیید می‌کنند. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

کاربردهای بلاکچین

حالا که درک درستی از یک بلاکچین به دست آورده‌ایم، چند مورد کاربردهای بلاکچین را در صنعت‌های مختلف تجزیه و تحلیل می‌کنیم.

مطالعه بیشتر: الگوریتم اجماع

برترین کاربردهای بلاکچین

کریستوس ماکریدیس (Christos Makridis)، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا می‌گوید: «بلاکچین یک فناوری همه منظوره است، به این معنی که در همه بخش‌ها قابل استفاده است.»

موارد استفاده از بلاکچین روزبه روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود. در این مقاله از آکادمی کیوسک به برخی از کاربردهای بلاکچین و برنامه‌های تجاری رایج اشاره می‌کنیم.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا استلار خود را خرید کنید

قراردادهای هوشمند

وظیفه اصلی برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کامپیوتری موسوم به «قراردادهای هوشمند» این است که شرایط قرارداد را به صورت خودکار، اجرا کند. کدهای برنامه‌نویسی کامپیوتری، از دستورالعمل و شرط‌های به نسبت ساده «اگر… سپس…» پیروی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که هر دو سمت قرارداد، موارد را طبق آنچه مقرر شده، دریافت می‌کنند.

قراردادهای هوشمند برای اکثر صنایع امروزه مفید است و برای قرادادهای گوناگونی که به طور سنتی و کاغذی اداره می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بلاکچین همچنین ثبت دائمی هرگونه عمل و عکس‌العمل در معامله را انجام می‌دهد.

مطالعه بیشتر: محدویت‌های بلاکچین

امنیت سایبری

بلاکچین‌ها به دلیل دوام، شفافیت و ماهیت توزیع‌شده از امنیت بالایی برخوردار هستند. با ذخیره‌سازی بلاک‌چین، هیچ نهاد مرکزی و پایگاه داده متمرکزی وجود ندارد. از آنجا که بلاکچین‌ها غیرمتمرکز هستند و داده‌های ذخیره شده در هر بلوک تغییرناپذیر است و مالکیت خصوصی دارد، مجرمان نمی‌توانند به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این موضوع امنیت بلاکچین و تراکنش‌ها را تضمین خواهد کرد.

اینترنت اشیا

دو کاربرد اصلی بلاکچین در حوزه اینترنت اشیا، ردیابی دارایی و مدیریت موجودی است. سومین کاربرد در ضبط اندازه‌گیری‌های انجام شده توسط ماشین‌ها است؛ چه این حسگرها در قطب باشند، چه جنگل آمازون، یک کارخانه تولیدی یا در هواپیمای بدون سرنشین ناسا در حال بررسی مریخ.

مطالعه بیشتر: مورتورهای جستجوی مبتنی بر بلاکچین

آرون رافرتی (Aaron Rafferty)، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده، توضیح می‌دهد: «چه گزارش داده‌های شیمیایی مربوط به گریدهای نفتی و چه پیگیری محموله‌های لوازم الکترونیکی در سراسر جهان، از طریق درگاه‌های مختلف ورودی بلاکچین، می‌تواند در هر جایی که اطلاعاتی با دنیای واقعی تعامل دارد، مورد استفاده قرار گیرد.»

ارزهای رمزنگاری شده

مفهوم بلاکچین در ابتدا برای مدیریت ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ایجاد شد. در حالی که این دو فناوری هنوز در معاملات جایگزین با یکدیگر رقابت می‌کنند، اما از یکدیگر جدا هستند تا بلاکچین بتواند اهداف دیگری را ارائه دهد. با توجه به ناشناس بودن سکه‌های رمزنگاری‌شده، بلاکچین تنها راه مستندسازی معاملات با دقت و حفظ حریم خصوصی برای طرف‌های معامله است.

مطالعه بیشتر: فورک در بلاچین چیست؟

توکن‌های غیرقابل معاوضه

توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT)، واحدی از داده‌ها هستند که دارای مجوز منحصربه‌فرد بوده و قابل تعویض نیستند. به طور خلاصه، آنها دارایی‌های دیجیتالی هستند. NFTها انقلابی در هنر دیجیتال و کلکسیونی ایجاد می‌کنند.

موسس و مدیرعامل شبکه پخش موسیقی و فرهنگ پاپ Reel Mood می‌گوید: «ما از تمرکززدایی و بلاک‌چین اتریوم، برای ایجاد یک شبکه پخش زنده موسیقی استفاده می‌کنیم که در آن هنرمندان می‌توانند به طور مستقیم با طرفداران ارتباط برقرار کنند، NFT خود را بفروشند، از طرفداران کمک بگیرند و پاداش‌ها و کمک‌های خود را با توکن‌های رمزنگاری معامله کنند.»

برای خرید و فروش اتریوم، خرید و فروش لایت کوین، بیت‌کوین و دیگر رمز ارزها می‌توانید از خدمات کیوسک استفاده کنید. کیوسک کمترین میزان کارمزد را دریافت می‌کند.

کاربردهای بلاکچین

مدیریت زنجیره تامین

همانطور که می‌دانیم، زنجیره تامین شبکه‌ای است که بین یک تجارت و تامین‌کنندگان آن ایجاد می‌شود. بلاکچین وعده می‌دهد که راهی برای حل مشکلات زنجیره تامین از طریق دیجیتالی شدن دارایی‌ها پیدا می‌کند. این موضوع اجازه می‌دهد تا محصولات برچسب‌گذاری شده و دارای هویت منحصربه‌فرد شوند. سپس بر روی یک بلاکچین تغییرناپذیر، شفاف و ایمن پیوند داده شوند.

مطالعه بیشتر: تفاوت دیتابیس و بلاکچین

بلاکچین به ردیابی اطلاعات مهم محصول مانند وضعیت محصول، عمر مفید، زمان و مکان کمک می‌کند. با دیجیتالی شدن دارایی‌هایی که قابلیت بلاکچین دارند، زنجیره تامین محصول را می‌توان به طور موثر بر روی زنجیره تامین بلاکچین پیوند زد.

مصرف‌کنندگان می‌توانند اصالت کالاهای خریداری شده را از طریق زنجیره تامین بلاکچین تایید کنند. محصولات را می‌توان با دقت در مکان‌ها و مراحل مختلف در زنجیره تامین ردیابی کرد. به این ترتیب، ذینفعان می‌توانند با هرگونه مسائل احتمالی مقابله کنند.

مطالعه بیشتر: پل بلاکچین

هویت دیجیتال

امروزه هویت دیجیتالی مشکل‌ساز شده چون واحدهای متمرکز به طور فزاینده‌ای مستعد سرقت هویت و نقض داده‌ها هستند. مالکیت اطلاعات، در دست برنامه‌ها و خدمات متمرکزی است که برای داده‌های خود استفاده می‌کنیم.

هویت دیجیتالی را می‌توان به عنوان یک پرونده آنلاین از اطلاعات مربوط به افراد و سازمان‌ها توصیف کرد. در بلاک‌چین، کاربران می‌توانند اطلاعات خود را کنترل، و اطلاعات هویت دیجیتالی خود را در یک مرکز دیجیتالی رمزگذاری‌شده ذخیره کنند. افراد می‌توانند دسترسی به مرکز را کنترل کرده و در صورت لزوم دسترسی را لغو کنند. با استفاده از فناوری بلاک‌چین، کاربر می‌تواند داده‌های دیجیتالی و نحوه استفاده از آن را در کنترل خود داشته باشد.

مطالعه بیشتر: دفتر توزیع شده در بلاکچین

رای‌گیری

تقلب رای‌دهندگان مسئله مهمی است که ساختارهای رای‌گیری کنونی را دچار مشکل کرده است. این امر مستلزم آن است که رای دهنده‌‌ها در غرفه رای‌گیری حاضر شوند تا رای بدهند. این موضوع میزان مشارکت عمومی رای‌دهندگان را کاهش می‌دهد.

رای‌گیری یکی از فعالیت‌هایی است که باید امکان انجام آنلاین آن نیز وجود داشته باشد. با این حال، رای‌گیری آنلاین به دلیل نگرانی ‌هایی مانند امنیت و تقلب با مخالفت بسیاری روبرو شده است. بلاکچین می‌تواند با موفقیت این نگرانی‌ها را برطرف کند، چون سابقه واضحی از آراء داده شده را ارائه می‌دهد.

ویژگی غیرقابل نفوذ بلاک‌چین، هک کردن سیستم رای‌گیری با قابلیت بلاک‌چین را دشوار می‌کند. با استفاده از بلاک‌چین، روند رأی‌گیری می‌تواند به راحتی در خانه‌های رای‌دهندگان انجام شود. این امر می‌تواند به میزان قابل توجهی مشارکت رای‌دهندگان را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: دوبار خرج کردن در بلاکچین

جذب سرمایه

اگرچه عرضه‌های اولیه سکه (ICO) به دموکراتیک کردن روند تأمین مالی کمک کرد، اما این مدل بودجه معایبی دارد. سرمایه‌گذاری ICO نشان‌دهنده ارزش سنتی نیست و بنابراین، سرمایه‌گذار حقوق محدودی برای سرمایه‌گذاری دارد. برخی از محدودیت‌های بازارهای مالی سنتی‌، هزینه‌های واسطه و تاخیر در تسویه حساب است.

توکن‌های امنیتی توکن‌های مبتنی بر بلاک‌چین هستند که شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا ابزارهای مالی توکنی، مانند بدهی و حقوق صاحبان سهام را بفروشند. از مزایای توکن‌های امنیتی می‌توان به حداقل سرمایه‌گذاری کمتر با ایجاد مالکیت جزئی، و معامله هر روز هفته و 24 ساعته اشاره کرد. این امر هزینه فرآیند سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد چون توکن‌ها در اختیار افراد قرار می‌گیرد و در نتیجه نیاز به کارگزاران را از بین می‌برد.

عرضه‌های توکن امنیتی (STO) نسبت به عرضه‌های اولیه سکه، یک سرمایه‌گذاری بسیار بالغ و تحت کنترل است. STO‌ها به احتمال زیاد در مسائل نظارتی کمتر به چشم می‌خورند، چون ذینفعان باید محصولات و خدمات خود را به طور قانونی و طبق مقررات ملی مربوطه ثبت کنند.

قیمت بیت کوین امروز،‌ قیمت اتریوم، قیمت لایت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را می‌توانید در صرافی کیوسک ببینید.

سرویس‌های مالی

بلاک‌چین در بسیاری از انواع برنامه‌های مالی استفاده می‌شود. به عنوان مثال، تأمین مالی تجارت مملو از چندین مرحله و فرآیندهای همزمان است که می‌تواند زمان معاملات را به طرز چشمگیری طولانی کند. با استفاده از بلاک‌چین، کل فرایند با یک جریان داده دو طرفه ساده می‌شود. این امر معاملات مالی را برای هر شرکت‌کننده‌ای ساده می‌کند و زمان بسته شدن را به طور چشمگیری از 10 تا 12 هفته به تقریبا یک هفته کاهش می‌دهد.

بانک‌داری

از دیگر کاربردهای بلاکچین می‌توان به سیستم بانکداری اشاره کرد. انتظار می‌رود مشاغل تجاری که بر اساس قرارداد، توزیع جریان نقدی را انجام می‌دهند، از بلاک‌چین برای کمک به محاسبات خودکار و پردازش مربوط به قراردادها استفاده کنند.

بلاک‌چین که هنوز به‌عنوان یک فناوری بالغ در نظر گرفته می‌شود، در بسیاری از برنامه‌های بانکی در دنیای واقعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله مدیریت قرارداد، شفافیت در زمان واقعی، محاسبات و گزارش، مدیریت موجودی، تدارکات، قابلیت ردیابی وجوه، وام و دیجیتالی شدن دارایی‌ها.

مطالعه بیشتر: ارتفاع بلاک در بلاکچین

مراقبت‌های بهداشتی

پزشکان فاقد درک واضح و کامل از سابقه پزشکی بیمار هستند. این امر مانع ارائه راه حل‌های موثر برای مراقبت‌های بهداشتی می‌شود. داروهای تقلبی نیز یکی دیگر از مسائل مهم در زنجیره تامین پزشکی است.

بلاک‌چین به عنوان یک پایگاه داده ایمن در برابر دستکاری، و برای کاهش مشکلات پیش روی در صنعت مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کند. سوابق پزشکی بیمار را می‌توان در بلاک چین ذخیره کرد. این امر به طور قابل ملاحظه‌ای برای پزشکان آسان‌تر می‌شود تا از سابقه پزشکی یک بیمار تصور بهتری داشته باشند.

بلاک‌چین همچنین می‌تواند در هر مرحله از زنجیره تأمین، برچسب‌گذاری و ردیابی داروها را انجام دهد و به عنوان یک رسانه برای اطمینان از اصالت داروها عمل خواهد کرد. علاوه بر این، بیماران بر داده‌های ذخیره شده در بلاک‌چین کنترل خواهند داشت. دیگران فقط در صورتی می‌توانند این داده‌ها را مشاهده کنند که بیماران به آنها اجازه داده باشند.

مطالعه بیشتر: اثبات دانش صفر

رسانه و سرگرمی

رسانه و سرگرمی عرصه‌ای غنی از کاربردهای بلاکچین است و برنامه‌های کاربردی نیز مانند این صنعت، خیال‌انگیز هستند. حتی در زمینه تجاری، یک شرکت می‌تواند بلیط یک بازی فوتبال یا کنسرت یک هنرمند را با پارامترهای تعیین شده محاسبه کند تا هر بار که بلیط در بازار آزاد فروخته می‌شود، تیم یا هنرمند، با استفاده از حق امتیاز معاملاتی خود، درصدی از مبلغ فروش را به دست آورد.

یکی دیگر از موارد استفاده موفق، محصول مبتنی بر بلاک‌چین مایکروسافت برای حقوق بازی و مدیریت حق امتیاز است که یک سیستم مالی از عقد قرارداد تا پرداخت‌ها را ارائه می‌دهد. مایکروسافت قصد دارد از توابع توسعه‌یافته بلاک‌چین استفاده کند تا شرکای بازی ایکس باکس خود و شبکه هنرمندان، نوازندگان، نویسندگان و سایر سازندگان محتوا را قادر سازد که در ردیابی، مدیریت و پردازش پرداخت برای قراردادهای حق امتیاز، دید بیشتری داشته باشد.

لیوینگ اپرا (Living Opera) در حال انجام تحقیق و توسعه در برنامه‌های بلاک‌چین است تا آهنگ‌های اپرا را با هنرهای تجسمی مطابقت دهد و تجربه بهتری را برای کاربر نهایی رقم بزند. علاوه بر این، از آنجا که قراردادهای هوشمند فقط خطوط کدهای برنامه‌نویسی هستند، این شرکت در حال بررسی راه‌هایی برای جاسازی یک جزء تعاملی هنر در این قراردادها است.

مطالعه بیشتر: کریپتوگرافی چیست؟

دفتر اسناد رسمی

بخش عمده‌ای از دارایی‌های مالکیت به صورت کاغذی است. این باعث می‌شود که سوابق دستکاری شوند یا در معرض فعالیت کلاهبرداری قرار گیرند. اسناد رسمی یک فرایند بازدارنده از کلاهبرداری است و به طرفین معامله اطمینان می‌دهد که می‌توان به سند اعتماد کرد.

فناوری بلاک‌چین ارزش قابل ملاحظه‌ای به فرآیند ثبت اسناد رسمی می‌افزاید. ویژگی شفاف و مقاوم در برابر دستکاری بلاک‌چین، آن را به کاندیدای مناسب برای تایید اعتبار تبدیل می‌کند. از بلاک‌چین می‌توان برای اطمینان از اثبات وجود استفاده کرد.

مطالعه بیشتر: رپد توکن

بلاک‌چین به اثبات وجود سند از زمان ایجاد آن کمک می‌کند و تغییرات را نیز می‌توان تشخیص داد. بررسی اینکه آیا سندی تغییر کرده است یا خیر می‌تواند با هش کردن (توابع رمزنگاری) سند انجام شود. در صورت تغییر، سند به هش متفاوتی منجر می‌شود و مالک از تغییر مطلع خواهد شد.

کاربردهای بلاکچین

ایمنی مواد غذایی

تضمین ایمنی مواد غذایی یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین محسوب می‌شود. زنجیره تامین مواد غذایی طولانی‌تر و پیچیده‌تر شده است. هیچ شفافیتی در مورد سفر تولید تا مصرف غذاهای ما وجود ندارد. این امر منجر به افزایش غذای آلوده خواهد شد. احتمال ضبط نادرست داده‌ها هم وجود دارد، چون سوابق مربوط به حرکت غذا معمولا کاغذی است. این موضوع باعث شده که تاخیرها پرهزینه شوند.

فناوری بلاک‌چین امکان بررسی سریع و آسان تاریخ، مکان و وضعیت یک محصول غذایی خاص را فراهم می‌کند. جزئیات مبداء مزرعه مانند شماره دسته، دمای ذخیره‌سازی، جزئیات حمل و نقل، تاریخ انقضا و داده‌های کارخانه و پردازش را می‌توان به صورت دیجیتالی در بلاک‌چین ثبت کرد.

قابلیت ردیابی انتها به انتها، کارایی زنجیره تامین مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. داده‌ها به صورت دیجیتالی در بلاک‌چین وارد می‌شوند، بنابراین، همه افرادی که به بلاک‌چین دسترسی دارند می‌توانند به داده‌ها نیز دسترسی پیدا کنند.

مطالعه بیشتر: رویکرد چند زنجیره‌ای

مالکیت معنوی

پروتکل‌های فناوری اطلاعات که ضعیف مانده‌اند، باعث اختلافات حقوقی غیر ضروری می‌شود. افزودن یک سیستم بلاک‌چین به عنوان یک پلتفرم که مالکیت دقیق و واضح دارایی‌های معنوی را ارائه دهد، می‌تواند به حل این مشکل کمک کند.

بلاکچین‌های مقاوم در برابر خرابکاری می‌توانند یک زمان‌بندی برای نشان دادن زمان دقیق ثبت یک ایده ارائه دهند. این امر هر گونه اختلاف نظر در مورد منشاء یک ایده را حل خواهد کرد. بلاک‌چین همچنین به صاحبان مالکیت معنوی این مزیت را می‌دهد که از دارایی‌های معنوی خود، مانند ترول‌های ثبت اختراع، محافظت کنند.

مطالعه بیشتر: هش در بلاکچین

بازار انرژی

بلاک‌چین به تمرکززدایی بازار انرژی، که توسط شرکت‌های بزرگ کنترل می‌شود، کمک می‌کند که این یکی دیگر از کاربردهای بلاکچین است. بلاکچین امکان اندازه‌گیری هوشمند برق را که از طریق پنل‌های خورشیدی افراد تولید می‌شود، برای ثبت، تجارت و استقرار در دفتر کل انجام می‌دهد.

در صورت امکان مبادله برق مانند سایر کالاها، قیمت انرژی به جای اعمال قیمت ثابت و تنظیم شده، به تقاضا و عرضه پاسخ می‌دهد. به این ترتیب، افراد می‌توانند هم مصرف‌کننده و هم تولید‌کننده انرژی باشند. این موضوع به بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اکسی اینفینیتی خود را خرید کنید

املاک و مستغلات

استفاده از فناوری بلاک‌چین در املاک و مستغلات می‌تواند انقلابی در پرداخت اجاره املاک ایجاد کند. یک پایگاه داده مشترک، تصمیم‌گیری بهتر و مقرون به صرفه‌تری را امکان پذیر می‌کند، چون ذینفعان، مستاجران، مالکان و ارائه‌دهندگان خدمات، می‌توانند با سابقه معاملات یا اطلاعات مالکیت، به شیوه‌ای ایمن ارتباط برقرار کنند.

قراردادهای هوشمند به ساده‌سازی فرایندهای مختلف، مانند اسناد اجاره و آزادی مالکیت آپارتمان کمک می‌کند. اتوماسیون کلیه فرآیندها بر روی یک پلتفرم بلاک‌چین غیرمتمرکز می‌تواند هزینه‌های اضافی بازرسی، مالیات بر دارایی و هزینه‌های ثبت نام و وام را کاهش دهد.

مطالعه بیشتر: مقیاس‌پذیری در بلاکچین

جمع‌بندی

با آکادمی کیوسک همراه بودید. چند مورد از مهمترین کاربردهای بلاکچین را بررسی کردیم. بلاکچین با اجازه دادن به مردم برای برقراری روابط دیجیتالی، غیرممکن را ممکن می‌سازد. به لطف ظهور بلاک‌چین، داده‌ها در حال ثبت، افشا و ایمن‌سازی متفاوت هستند.

بلاک‌چین با توجه به پتانسیل فوق‌العاده‌ای که دارد، توسط بسیاری از شرکت‌های هوشمند و مبتکر برای افزایش فرایندهای تجاری خود و در نهایت تبدیل شدن به رهبران تجاری صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امید است این کاربردها در سراسر جهان فراگیر شود تا به ساخت سبک زندگی راحت‌تر و ایمن‌تر کمک کند.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای‌ها 0

هنوز امتیازی ثبت نشده

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.