تحلیل تکنیکال چیست؟ Technical Analysis در بازار ارزهای دیجیتال

تحلیل تکنیکال

1
  1. بررسی انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال
  2. اندیکاتور چیست؛ معامله‌ای پر سود با استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال
  3. میانگین متحرک چیست و چه کاربردی در بازارهای مالی دارد ؟
  4. ابر ایچیموکو، چگونه با استفاده از این اندیکاتور سیگنال دریافت کنیم؟
  5. آموزش الگوی پرچم صعودی و پرچم نزولی (flag) در تحلیل تکنیکال
  6. معنی لانگ (long) و شورت (short) در معاملات ارز دیجیتال چیست؟ آموزش کامل آن
  7. اندیکاتور RSI چیست؟ آموزش کامل شاخص قدرت نسبی
  8. حد سود (Take Profit) و حد ضرر (Stop Loss) چیست؟ [آموزش کامل]
  9. انواع خط روند در تحلیل تکنیکال و ترسیم trend line
  10. انواع سبک‌های تحلیل تکنیکال و نقاط ضعف و قوت آن‌ها (لیست کامل)
  11. تریدینگ ویو چیست و چه کاربردی دارد؟
  12. لوریج چیست؟ معامله اهرمی چطور کار میکند و leverage در ارز دیجیتال چه کاربردی دارد؟
  13. تحلیل تکنیکال چیست؟ Technical Analysis در بازار ارزهای دیجیتال
  14. الیمپ ترید (Olymp trade) چیست و چگونه کار می‌کند؟
  15. پرایس اکشن (Price Action) چیست؟

تحلیل تکنیکال (technical analysis) یکی از روش‌های مهم برای تحلیل قیمت (Price analysis) و بررسی بازار فارکس یا کریپتو (crypto) است. در واقع، تحلیل󠀠󠀠گران و تریدرها برای ارزیابی سهام و تشخیص موقعیت‌های مناسب برای ورود به معامله از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. تحلیل تکنیکال کاملاً بر مبنای نمودارها (Charts)، جدول‌ها، آمار، ارزش سهام و محاسبات ریاضی است.

به بیان دیگر، شما با استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال و تاریخچه یک ارز دیجیتال (Digital currency) یا سهام (stock)، رفتار قیمت آن را بررسی می‌کنید و مطابق با آن رفتار تصممیم به خرید و فروش می‌گیرید.

در ادامه این مقاله از آکادمی کیوسک به بررسی کامل تحلیل تکنیکال، مزایا و معایب و کاربردهای آن می‌پردازیم. (لینک پیشنهادی: خرید ارز دیجیتال)

مطالعه بیشتر: ارز دیجیتال چیست؟

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا اتریوم خود را خرید کنید

کاربردهای تحلیل تکنیکال

تحلیل‌گران از تحلیل تکنیکال اغلب در بازار کالا، ارز دیجیتال (Digital currency)، سهام و اوراق بهادار استفاده می‌کنند. به علاوه، تحلیل تکنیکال در بازار سهام و ارز دیجیتال بیش‌تر از هر بازار دیگری خواهان دارد زیرا معامله‌گران نگران حرکت قیمت (price movement) در کوتاه‌مدت هستند. تریدرهای موفق از تحلیل تکنیکال در کنار انواع دیگر تحلیل‌ها و استراتژی‌های معاملاتی استفاده می‌کنند تا یک معامله موفق داشته باشند. 

مطالعه بیشتر: ترید ارز دیجیتال

اصول و مبانی تحلیل تکنیکال

تحلیل تکنیکال روی قیمت، حجم (Volume)، روند (trend) و حرکت بازار تمرکز دارد و تحلیل‌گر بیش‌تر از هر چیزی به نمودارها (Charts) دقت می‌کند. از طرفی، تحلیل‌گر تکنیکال‌ (Technical analyst) به صورت‌های مالی دقت بیش‌تری دارد. در ادامه این مبحث به بررسی مبانی و اصول تحلیل تکنیکال و روش‌های استفاده و کاربرد آن می‌پردازیم. 

مطالعه بیشتر: اندیکاتور RSI چیست؟

قیمت در تحلیل تکنیکال

تحلیل‌گران تکنیکال اولین موردی که بررسی می‌کنند قیمت سهام (stock price) یا ارز دیجیتال است. در واقع، قیمت در تحلیل تکنیکال حرف اول را می‌زند و تمامی روش‌های تحلیلی هول و محور قیمت می‌چرخد. تحلیل‌گران با بررسی نمودارهایی که قیمت و حجم معاملات را نشان می‌دهد، شروع به معامله می‌کنند. سپس عمل‌کرد گذشته آن سهام یا ارز را در نظر می‌گیرند و بر اساس آن، حرکت آتی یک روند را پیش‌بینی می‌کنند. 

در حقیقت، نمودارها برای بررسی سهام یا ارز دیجیتال، شناسایی روند قیمت و حجم معاملات و چگونگی تغییر آن روند در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. اغلب تحلیل‌گران بار روانی بازار را نیز در نظر می‌گیرند و نگرش و رفتار سرمایه‌گذاران را به عنوان بزرگترین محرک قیمت می‌بینند. به علاوه، با توجه به ماهیت معاملات، نگرش و رفتار سرمایه‌گذاران اصل اساسی در حرکت و تغییر قیمت‌ها در آینده هستند.

مطالعه بیشتر:  درآمد از ارز دیجیتال

تحلیل بازار و الگوهای نموداری (Chart Patterns)

الگوهای نموداری و تحلیل تکنیکال در کنار یک دیگر معنا پیدا می‌کنند. تحلیل‌گران از الگوهای نموداری به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای پیش‌بینی حرکت و روند سهام یا ارز دیجیتال بهره می‌برند. یکی از مهم‌ترین بخش‌های نمودار در تحلیل تکنیکال خط روند (trend line) است که روند کلی قیمت ارز یا سهام را نشان می‌دهد.

ممکن است در ابتدا تصور کنید که نمودارها یک مبحث کاملاً ریاضی است اما در واقع بر اساس یک طرح تصویری است که روانشناسی بازار، احساسات سرمایه‌گذار و حرکت قیمت در طول زمان را به تصویر می‌کشد. تحلیل‌گر تکنیکال از نمودارهای مختلفی مانند کندل‌استیک (Candlestick)، نمودار خطی (Line chart)، نمودار میله‌ای (Bar chart) و موارد دیگر برای یک تحلیل درست استفاده می‌کند.

مطالعه بیشتر: اصطلاحات ترید ارز دیجیتال

انواع الگوهای نموداری در تحلیل تکنیکال

در ادامه به چند مورد از نمودارهای تحلیل تکنیکال اشاره می‌کنیم.

نمودارهای خطی

نمودار خطی ساده‌ترین روش برای نمایش داده‌های قیمت (Price data) است. البته نمودار خطی کم‌تر از نمودار میله‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تنها یک دوره معاملاتی خاص را نشان می‌دهد. 

تصویر یک نمودار خطی به رنگ آبی
نمودار خطی در بازار فارکس و ارز دیجیتال

نمودار خطی معمولاً برای روندهای بلندمدت استفاده می‌شود و برای تجزیه و تحلیل عمیق به هیچ عنوان مناسب نیست.

نمودار میله‌ای

رایج‌ترین نوع نمودار، نمودار میله‌ای است و اطلاعات مهمی را به تحلیل‌گر نشان می‌دهد. 

تصاویر نمودار میله‌ای به رنگ قرمز و سبز
نمودار میله‌ای در بازار فارکس و ارز دیجیتال

نمودار میله‌ای قیمت شروع (opening price) و قیمت  بالا و پایین در یک دوره معاملاتی مشخص شده را به تصویر می‌کشد.

مطالعه بیشتر: اندیکاتور مکدی چیست؟

نمودارهای کند‌ل‌استیک

تریدرها به نمودارهای کندل‌استیک علاقه بیش‌تری نشان می‌دهند زیرا الگوهایی از جمله احساسات بازار و احساسات خریداران و فروشندگان را نیز نشان می‌دهد. کندل استیک‌ها عموما به دو رنگ قرمز و سبز نشان داده می‌شوند و تفاوت بین قیمت شروع و قیمت بسته شدن (closing price) را به تصویر می‌کشند.

تصاویر کندل‌استیک به رنگ سبز و قرمز در روند نزولی و صعودی
نمودار کندل‌استیک در بازار فارکس و ارز دیجیتال
  • کندل استیک قرمز: این کندل نشان می‌دهد که قیمت شروع معامله نسبت به قیمت پایان معامله کمتر بوده است و کاهش قیمت وجود دارد.
  • کندل استیک سبز: این کندل نشان دهنده این است که قیمت شروع معامله کمتر از قیمت بسته شدن معامله است و در واقع افزایش قیمت وجود دارد.

مطالعه بیشتر: تحلیل فاندامنتال

حجم در معاملات ارز و فارکس

یکی دیگر از عوامل مهم در تحلیل تکنیکال حجم است. حجم در واقع تعداد معاملاتی است که برای یک ارز یا سهام در یک دوره زمانی معین انجام می‌شود. البته این دوره زمانی معین معمولاً یک روزه است. توجه به حجم یک سهام یا ارز به تحلیل‌گر کمک می‌کند تا با نشان دادن تعداد سهامی که در آن جهت (بالا یا پایین) معامله می‌شود، قدرت حرکت یا روند قیمت را تعیین کنند.

حجم علاوه بر تایید یا نشان دادن قدرت روند و حرکت قیمت، حکم تاییدی برای الگوهای نموداری مانند الگوی مثلث (Triangle pattern) یا الگوی سر و شانه (Head and shoulders pattern) است.

مطالعه بیشتر: الگوی سر و شانه

روندها در بازار سهام و ارز دیجیتال

روند یکی از مهم‌ترین شاخص‌های عمل‌کرد آتی سهام یا ارز دیجیتال برای یک تحلیل‌گر به حساب می‌آید. در واقع اصل اساسی تحلیل تکنیکال بررسی روندهای گذشته برای پیش‌بینی روند قیمت سهام یا ارز در آینده است. به همین دلیل، رفتار و احساسات انسان به طرز شگفت‌آوری در تحلیل تکنیکال ایفای نقش می‌کند زیرا الگوهای معاملات و حرکت قیمت در گذشته نشان دهنده این است که آن سهام یا ارز دیجیتال در آینده چه رفتاری نشان می‌دهد.

روندهای معروف را با نام روند صعودی (upward trend)، روند نزولی (downward trend) و روند افقی (Horizontal trend) می‌شناسیم. به علاوه دو مورد از معروف‌ترین روندها، روندهای مثلث و روند سر و شانه است. روندهای صعودی با کف‌های بالاتر (higher lows) و سقف‌های بالاتر (higher highs) و روند نزولی با کف‌های پایین‌تر (lower lows) و کف‌های بالاتر (lower highs) مشخص می‌شوند. 

از طرفی روند افقی شامل کف (lows) و سقف (highs) ثابت و بدون تغییر است. به علاوه، روندها طول‌های مختلفی دارند و معمولا از اصطلاح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تعیین طول روند استفاده می‌شود. برای مثال یک سهام می‌تواند در کوتاه‌مدت روندهای مختلفی تجربه کند اما در بلند‌مدت به صورت صعودی باشد. در نتیجه درک چارچوب زمانی هنگام تحلیل روند بسیار مهم است.

مطالعه بیشتر: تحلیل آنچین چیست؟

بررسی مومنتوم (Momentum) در روند قیمت

مومنتوم سرعت تغییرات قیمت یا حرکت یک سهام یا ارز دیجیتال خاص را اندازه‌گیری می‌کند. به طور کلی، مومنتوم به همراه شاخص قدرت نسبی (RSI) نرخ افزایش یا کاهش قیمت را در یک دوره زمانی معین نشان می‌دهد. برای مثال می‌توانید مونتوم تغییر قیمت یک سهام مانند سهام دیزنی را بررسی کنید و یک گزارش رایگان برای یک دوره ۱۰ روزه بگیرید تا میزان افزایش و کاهش قیمت را مشاهده کنید.

مطالعه بیشتر: انواع خط روند

ناحیه حمایت (Support) و مقاومت (Resistance)

تعیین سطوح حمایت و مقاومت یک سهم یا ارز دیجیتال در تحلیل تکنیکال می‌تواند در تحلیل نمودارها و روند قیمت تاثیر به‌سزایی داشته باشد. ناحیه مقاومت و حمایت یک سهم یا ارز بالاتر یا پایین‌تر از قیمت فعلی است و نشان می‌دهد که یک سهم در آینده روند صعودی یا نزولی را طی می‌کند. 

  • ناحیه حمایت: این ناحیه نشان می‌دهد که تقاضا برای یک سهم یا ارز بسیار زیاد است و قیمت از آن نقطه پایین‌تر نمی‌رود.
  • ناحیه مقاومت: این ناحیه نشان می‌دهد که فروشندگان سهام وارد می‌شوند، سهام خود را رها می‌کنند و از این طریق نمی‌گذارند که قیمت بالاتر برود.

اگر قیمت سهام به زیر خط حمایت سقوط کند، نشان دهنده روند نزولی است و اگر بالاتر از ناحیه مقاومت شکسته شود، شاهد یک روند صعودی هستیم.

مطالعه بیشتر: انواع سبک‌های تحلیل تکنیکال

میانگین متحرک (Moving Averages)

زمانی که به نمودار روزانه سهام یا ارز نگاه می‌کنید، ممکن است با خطوط ناهم‌واری روبرو شوید که مدام بالا و پایین می‌روند و گیج‌کننده به نظر می‌رسند. در چنین شرایطی، بررسی میانگین‌های متحرک یا میانگین تغییرات قیمت گذشته سهام، می‌تواند به شما کمک کند که روندها را با وضوح بیش‌تری تشخیص دهید. در واقع، بعضی از تریدرها به جای تغییرات روزانه یک ارز یا سهام، حرکت میانگین قیمت آن ارز را در نظر می‌گیرند. به طور کلی دو نوع میانگین متحرک وجود دارد:

میانگین متحرک ساده (SMAs): میانگین متحرک ساده مجموع تمام قیمت‌های بسته شده یک دوره زمانی معین را بر تعداد قیمت‌های استفاده شده تقسیم می‌کند. برای مثال، تصور کنید که می‌خواهید یک میانگین متحرک ۳۰ روزه را حساب کنید. ابتدا قیمت بسته شده در ۳۰ روز گذشته را با یک‌دیگر جمع می‌کنید و سپس آن را تقسیم بر ۳۰ می‌کنید.

میانگین متحرک نمایی (EMAs): این میانگین از فرمول بسیار پیچیده‌تری استفاده می‌کند که قیمت‌های اخیر بازار را بیش‌تر از قیمت‌های قدیمی مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مطالعه بیشتر: بهترین سایت‌های تحلیل تکنیکال

اندیکاتورها (Indicators) و اسیلاتورها (Oscillators)

تحلیل‌گر تکنیکال برخی از شاخص‌های کلیدی مانند جریان پول و نوسانات (volatility) را نیز بررسی می‌کند تا یک دیدگاه ریاضی از سهام یا ارز دیجیتال به دست آورد. اندیکاتورها الگوهای محاسباتی بر اساس آماری مانند قیمت و حجم هستند که به تایید الگوهای نموداری و سایر روندها کمک می‌کنند. در واقع، اندیکاتورها سیگنال‌های خرید یا فروش را در اختیار تحلیل‌گر قرار می‌دهند و تریدر با کمک اندیکاتورها می‌تواند بهترین مکان برای ورود به یک معامله و خروج از آن را مشخص کند.

اندیکاتورها به اندیکاتور پیشرو (leading) یا اندیکاتور تاخیری (lagging) تقسیم‌بندی می‌شوند. اندیکاتور پیشرو برای پیش‌بینی قیمت آینده ارز یا سهام مورد استفاده قرار می‌گیرد و اندیکاتور تاخیری روند قیمتی موجود را ارزیابی می‌کند. برخی از اندیکاتورها نیز نوسانگیر یا اسیلاتور هستند و با نشان دادن شرایط فروش کوتاه‌مدت یا پیش خرید سهام به تریدر کمک می‌کنند.

مطالعه بیشتر: اشتباهات رایج در تحلیل تکنیکال

اندیکاتور اوسیلاتور

اندیکاتورهای اوسیلاتور این امکان را به شما می‌دهند تا در مورد ارزها و سهام بیش از حد خریداری شده (overbought)، بیش از حد فروخته شده (oversold) و پیشرفت روند اطلاعات خوبی کسب کنید. برای مثال، اگر قیمت در حال افزایش باشد، اوسیلاتورها به سمت بالا حرکت می‌کنند و اگر قیمت کاهش یابد روند نزولی به خود می‌گیرند.

اسیلاتورها ابزاری هستند که قیمت بالا و پایین را مشخص می‌کنند و بین این دو قیمت در حال نوسان هستند. برخی از اندیکاتورهای اسیلاتور عبارتند از:

  • اندیکاتور RSI 
  • اندیکاتور استوکاستیک (Stochastics Indicator)
  • اندیکاتور CCI 
  • اندیکاتور مک‌دی (MACD Indicator)

بازه‌های زمانی (time frames) در تحلیل تکنیکال

یک معامله‌گر موفق حتما باید دوره زمانی مناسبی را برای انجام تحلیل تکنیکال انتخاب کند زیرا تایم‌فریم تاثیر به‌سزایی در معاملات دارد. البته توجه کنید که بازه زمانی بلندمدت اعتبار بیش‌تری نسبت به بازه زمانی کوتاه مدت دارد.

تایم فریم در تحلیل تکنیکال به شرح زیر است:

  • نمودارهای ۵ دقیقه‌ای
  • نمودارهای ۱۵ دقیقه‌ای
  • نمودارهای ساعتی
  • نمودارهای ۴ ساعته
  • نمودارهای روزانه
  • نمودارهای هفتگی
  • نمودارهای ماهانه
  • نمودارهای YTD (نمودارهای سالانه)

هر معامله‌گر می‌تواند با توجه به استراتژی معاملاتی خود، تایم‌فریم مشخصی را تعیین کند. برای مثال، سرمایه‌گذارانی که از تحلیل فاندامنتال در کنار تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، بیش‌تر در تایم‌فریم هفتگی یا ماهانه معامله انجام می‌دهند زیرا تایم فریم طولانی‌تر ثبات بیش‌تری دارد. از طرفی، معامله‌گران بلندمدت از نمودارهای روزانه یا هفتگی استفاده می‌کنند.

برای اطلاع از قیمت تتر و خرید تتر روی کیوسک حساب کنید.

مطالعه بیشتر: اندیکاتور چیست

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال

اکنون شما به طور کامل با تحلیل تکنیکال آشنا شدید و نوبت آن است که به بررسی مزایا معایب این نوع تحلیل بپردازیم.

مزایا تحلیل تکنیکالمعایب تحلیل تکنیکال
این امکان را دارید که در تحلیل تکنیکال از جدول‌ها و نمودارها در بازه‌های زمانی متفاوت ساعتی، ماهانه و سالانه استفاده کنید.داده‌های تحلیل تکنیکال همیشه بر طبق میل شما پیش نمی‌رود زیرا داده‌هایی که در تحلیل تکنیکال به دست می‌آورید به شدت به نوع تحلیل و دیدگاه شما بستگی دارد.
می‌توانید الگوهای متفاوت را در ارزها و سهام‌های مختلف به کار ببرید.سرمایه‌گذاران تا حد زیادی بر قیمت و روند ارز دیجیتال و سهام تاثیر می‌گذارند.
تحلیل تکنیکال این امکان را به شما می‌دهد که تنها با استفاده از نمودارها و اعداد ترید ارز دیجیتال را انجام دهید و این کاملاً بر خلاف تحلیل فاندامنتال است.تحلیل‌گر تکنیکال اغلب با توجه به سابقه یک ارز یا سهام در گذشته، معاملات خود را انجام می‌دهد. اما ممکن است الگوی یک ارز به طور ناگهانی تغییر کند و پس از چند سال روند جدیدی پیش بگیرد. در نتیجه تحلیل‌گر با شکست مواجه می‌شود.
تحلیل تکنیکال ابزارهای بسیار متنوع در اختیار تحلیل‌گر قرار می‌دهد و از این طریق سرعت تحلیل افزایش می‌یابد و دقت نیز بیشتر می‌شود.تحلیل تکنیکال شاخص‌های زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و بررسی تمام این شاخص‌ها و انتخاب درست هر یک از آن‌ها بسیار دشوار و زمان‌بر است.
شما این امکان را دارید که داده‌های به دست آمده از تحلیل تکنیکال را در هر زمان دیگری استفاده کنید.

مطالعه بیشتر: تحلیل رمز ارزها ، بنیادی و تکنیکال

آیا تحلیل تکنیکال محدودیت دارد؟

بسیاری از تحلیل‌گران انتقادهایی از تحلیل تکنیکال دارند. یکی از محدودیت‌های تحلیل تکنیکال این است که تاریخ دقیقا تکرار نمی‌شود یا بازار روندهای گذشته خود را دوباره تکرار نمی‌کند. بنابراین، مطالعه الگوی قیمت کمی شک برانگیز است و نمی‌توان  ۱۰۰ درصد به آن اعتماد کرد.

یکی دیگر از محدودیت‌های تحلیل تکنیکال این است که ابزارهای این تحلیل همیشه کار نمی‌کنند و صرفا در شرایط خاصی خودشان را نشان می‌دهند. به عنوان مثال، تصور کنید که یک سفارش حد ضرر یا استاپ‌لاس کم‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه یک شرکت مشخص می‌کنید. ممکن است تعداد زیادی از معامله‌گران این کار را انجام دهند. در نتیجه زمانی که سهام به آن قیمت برسد، سفارش فروش زیادی ثبت می‌شود و همین امر کاهش قیمت سهام را در پی دارد.

از طرفی معامله گران دیگر شاهد کاهش قیمت و فروش موقعیت‌های خود هستند و این یک روند نزولی را تقویت می‌کند. این فشار فروش کوتاه‌مدت تاثیر چندانی روی قیمت سهام یا ارز در تایم‌فریم هفتگی یا ماهانه نخواهد داشت. در واقع اگر تعداد زیادی از معامله‌گران سیگنال‌های مشابه را استفاده کنند باعث بروز حرکت پیش‌بینی شده توسط آن سیگنال می‌شود. اما این معامله‌گران نمی‌توانند در درازمدت باعث افزایش یا کاهش قیمت شوند.

مطالعه بیشتر: روانشناسی بازار چیست؟

تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال یا بنیادی

تحلیل تکنیکال متضاد تحلیل فاندامنتال (Fundamental analysis) است زیرا در تحلیل فاندامنتال شما به بررسی بیانیه‌های مالی یک شرکت و وضعیت شبکه یک سهام یا ارز دیجیتال می‌پردازید. علاوه بر این، رویدادها و اخبار مانند به‌ روز رسانی‌ها، جلسات و نظرات افراد معروف اصل اساسی تحلیل فاندامنتال است.

هم‌چنین تحلیل‌گر فاندامنتال (Fundamental analyst) بر اساس منطق و امنیت مالی ترید می‌کند اما تحلیل‌گر تکنیکال با بررسی داده‌ها، ارزش سهام و سابقه یک ارز معاملات خود را انجام می‌دهد.

کیوسک | صرافی آنلاین ارز دیجیتال
همین حالا چین لینک خود را خرید کنید

تحلیل تکنیکال؛ تحلیل آماری و مبتنی بر ریاضیات

ایده اصلی تحلیل تکنیکال این است که شما می‌توانید از روندهای قیمت‌گذاری برای تصمیم‌گیری در مورد سرمایه‌گذاری‌های آینده استفاده کنید. در واقع شما زمانی سود می‌کنید که بازار طبق انتظارات شما و تجزیه و تحلیل انجام شده پیش برود. بازار سهام و ارز دیجیتال کاملاً غیرپیش‌بینی است اما تحلیل تکنیکال می‌تواند تا حدی ریسک معاملات را کم‌تر کند زیرا مبتنی بر آمار و ارقام و روش‌های اصولی است.

سوالات متداول

آیا تحلیل تکنیکال برای انواع سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بله. شما می‌توانید از تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی مختلف مانند سهام، اوراق قرضه، کالاها و ارز دیجیتال استفاده کنید. البته در نظر داشته باشید که تاثیر تحلیل تکنیکال با توجه به بازار و سرمایه شما متفاوت است.

آیا تحلیل تکنیکال قیمت‌های آتی را به طور دقیق پیش‌بینی می‌کند؟

تحلیل تکنیکال توپ جادویی نیست و نمی‌تواند با قطعیت قیمت‌های آینده را پیش‌بینی کند. این تحلیل بر اساس داده‌ها و الگوهای گذشته پیش می‌رود اما ۱۰۰ درصد قطعی نیست.

چگونه از اندیکاتور مناسب برای تحلیل تکنیکال استفاده کنیم؟

انتخاب اندیکاتور به سبک معاملاتی، بازه زمانی و بازار هدف شما بستگی دارد. توصیه می‌کنیم که از اندیکاتورهای پرکاربرد مانند شاخص میانگین متحرک استفاده کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

آیا کافی است که تنها از تحلیل تکنیکال در بازار مالی استفاده کنم؟

این موضوع کاملاً به خود شما بستگی دارد. برخی از تحلیل‌گران موفق تنها از تحلیل تکنیکال در معاملات خود استفاده می‌کنند و برخی دیگر علاوه بر این تحلیل، تحلیل فاندامنتال را نیز برای معاملات خود به کار می‌برند. بهتر است برای بالا بردن دقت معاملات از هر دو تحلیل استفاده کنید.

آموزش تحلیل تکنیکال را از کجا شروع کنم؟

برای شروع آموزش تحلیل تکنیکال می‌توانید از سایت‌های مختلف و کتاب‌های متنوع استفاده کنید. البته آکادمی کیوسک اطلاعات جامع و کاملی در حوزه ارز دیجیتال و تحلیل تکنیکال در اختیار شما قرار می‌دهد.

آیا تحلیل تکنیکال همیشه جوابگو است؟

دقت کنید که تحلیل تکنیکال بر پایه حدس و گمان است و شما به کمک آمار، ارقام و نمودارها معاملات خود را انجام می‌دهید. در نتیجه ضرر و سود به موازات یک‌دیگر حرکت می‌کنند و احتمال وقوع هر دو وجود دارد.

آیا این مقاله برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای‌ها 1

هنوز امتیازی ثبت نشده

یک نظر
  1. tlovertonet می گوید

    Very clear web site, regards for this post.

ثبت نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.